AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #41 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tviler, for jeg hadde restless leg syndrome hele dagen, hadde veldig flytende tanker (?) - noen ubehagelige tanker også, men det var mye lettere å bare la dem gå i stedet for å angste på dem. Pluss at jeg hadde mye energi og måtte minne meg selv på å spise og drikke vann. Ja, jeg vet det er amfetamin. Anonymkode: 05346...2c4 Ritalin er ikke amfetamin, men metylfenidat som er et sentralstimulerende stoff som ligner på amfetamin. I andre ADHD medisiner er det deksamfetamin eller lisdeksamfetamin (f.eks i elvanse, aduvanz eller attentin) Anonymkode: 92404...c50
ajarRun Skrevet 2. mars 2022 #42 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ritalin er ikke amfetamin, men metylfenidat som er et sentralstimulerende stoff som ligner på amfetamin. I andre ADHD medisiner er det deksamfetamin eller lisdeksamfetamin (f.eks i elvanse, aduvanz eller attentin) Anonymkode: 92404...c50 Hva med rasemisk amfetamin? Eller adderall med fire forskjellige amfetaminsalter (1/4 lis og 3/4 deks hvis jeg husker riktig). Eller atomoksin? Eller bupropion?
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #43 Skrevet 2. mars 2022 18 minutter siden, ajarRun said: Jeg har vært gjennom utredningen, den var hverken omfattende eller tidkrevende. Det var kanskje 7-8 møter med psykolog før henvisning til neuropsykolog (men jeg hadde andre utfordringer på tiden). Det finnes oversiktsstudier som oppsummerer dagens kunnskap på tema, for eksempel hvor lang tid det tar for å oppleve effekt av metylphenidat-preparat. Jeg vil også påpeke at jeg er helt enig i at det tar tid å finne den optimale medikamentelle behandling, men selv en suboptimal behandling vil føre til opplevd bedring av symptom. Mange med ADHD selvmedisinerer seg med amfetamin, alkohol eller andre rusmiddel, og dette fører til opplevd bedring av symptomene. Jeg har ikke argumentert mot å bli utredet, tvert i mot. Jeg har heller ikke argumentert for at det ikke er straffbart å gi bort legemidler, jeg har kun påpekt at det ikke er tema som er oppe for diskusjon. Hvis jeg husker riktig sier legene at det er umulig å misbruke Ritalin og Concerta. Jeg synes den konklusjonen er noe absurd, da det er trivielt å misbruke. At dårlig moral skal føre til at man ikke får tilstrekkelig helsehjelp håper jeg virkelig ikke er tilfellet. Hvis så er tilfelle bør man melde behandler til helsetilsynet og bytte til noen andre. At leger ikke vil utrede noe er vanlig. Ta enkle tilstander som endiometriose, det tar ofte flere tiår før man får hjelpen man trenger. Om man selvmedisinerer svekker det selvsagt ikke diagnosen. Én pasients erfaringer er ikke representative. Utredningen er langt mer omfattende nå enn for få år siden. Du burde ikke gi generelle råd basert på egne erfaringer. Men du har rett i at både Ritalin og Concerta kan misbrukes. Anonymkode: 98a84...3fa
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #44 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tviler, for jeg hadde restless leg syndrome hele dagen, hadde veldig flytende tanker (?) - noen ubehagelige tanker også, men det var mye lettere å bare la dem gå i stedet for å angste på dem. Pluss at jeg hadde mye energi og måtte minne meg selv på å spise og drikke vann. Ja, jeg vet det er amfetamin. Anonymkode: 05346...2c4 Du blir ikke gira og får mer energi av ADHD medisin om du har ADHD. Du blir roligere og mer konsentrert. Dessuten er effekten ute av kroppen på ettermiddagen. Du ønsker de skal virke, derfor virker dem. Man blir ikke ruset av dem ved å ta de oralt heller. De gir dem jo trossalt til barn. Anonymkode: c3794...618 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #45 Skrevet 2. mars 2022 ajarRun skrev (5 minutter siden): Den delen jeg har uthevet stemmer ikke. Det er en myte. Det er som C-vitaminsjokk. Det er uvitenskapelig vås. Er godt mulig, jeg har ikke satt meg så mye inn i det. Jeg bare vet at når jeg studerte var det mange som brukte ritalin i eksamensperiode og så at de klarte å lese lengre utover kveldene når de tok ritalin enn uten. Godt mulig at det var placeboeffekt som gjorde at de følte at det hjalp. Men skulle på en måte ønske at jeg "hoppet på" den idéen kanskje jeg hadde hatt litt bedre konsentrasjon i den tiden, siden jeg fikk diagnosen etter studietiden min😂 Anonymkode: 92404...c50
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #46 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er godt mulig, jeg har ikke satt meg så mye inn i det. Jeg bare vet at når jeg studerte var det mange som brukte ritalin i eksamensperiode og så at de klarte å lese lengre utover kveldene når de tok ritalin enn uten. Godt mulig at det var placeboeffekt som gjorde at de følte at det hjalp. Men skulle på en måte ønske at jeg "hoppet på" den idéen kanskje jeg hadde hatt litt bedre konsentrasjon i den tiden, siden jeg fikk diagnosen etter studietiden min😂 Anonymkode: 92404...c50 Ritalin hemmer søvn, så mange får søvnproblemer om de tar den for sent på dagen. Og ritalin er ikke det samme som adderall som man ser misbrukes i amerikanske tv serier. Anonymkode: c3794...618
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #47 Skrevet 2. mars 2022 ajarRun skrev (8 minutter siden): Hva med rasemisk amfetamin? Eller adderall med fire forskjellige amfetaminsalter (1/4 lis og 3/4 deks hvis jeg husker riktig). Eller atomoksin? Eller bupropion? Har lite erfaring med de så det kan jeg ikke si noe om. Men det som er litt morsomt er at elvanse og advuanz er samme medisin, og fra samme produsent. Men for å få elvanse må legge søke om du får det, mens aduvanz er ikke søknadspliktig. Anonymkode: 92404...c50
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #48 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Dette er bare tull. Det er strenge krav til utredningen, og den r omfattende og tidkrevende. Spørsmålet "hivlken studie har..." er veldig lite konstrukstivt. Enkeltstudier forteller ingen ting. Derimot viser de fleste observasjonsstudier at å komme frem til et godt funksjonsnivå ofte krever lang tid med ulike doser av ulike preparater før man finner den optimale medikamentelle behandlingen. At det er høy korrelasjon med rus er enda en grunn til at man skal bruke god tid på utredning og medikamentell utprøving. Og jo, det er høyst relevant at det er straffbart av venninnen å gi bort A-preparater til andre. BLant annet fordi dette er attraktivt for rusmisbrukere (selv om ritalin ikke kommer først i køen blant slike preparater). Eksperimentering med stimulanter vil definitivt svekke pasientens sak. Å bli oppfattet som en som er villig til å bruke medikamenter med ruspotensiale gjennom illegal erhvervelse styrker ikke oppfatningen om en nødvendig utredning. Særlig ikke når utredningen oppfattes som ikke indisert i utgangspunktet. Det er en vei man virkelig ikke vil gå. Anonymkode: 98a84...3fa Min utredning tok 2.5 måneder. Da hadde jeg forsøkt terapi i halvannet år i forkant. Startet på medikamentutprøving 2 mnd etter diagnose. Var innom 2 medikamenter før jeg landet på riktig type medikament og dosering. Utprøvingen tok 5 mnd. Det kaller jeg ikke lang tid. Husk. På gruppenivå er mennesker med ADHD en mer sårbar gruppe, sammenliknet med befolkningen generelt. Det er nok mange ressurssterke mennesker som lever et liv uten å få diagnosen. Jeg har en mastergrad, har stabilt forhold gjennom mange år, sosiale relasjoner, tjener mer enn den gjennomsnittlige nordmann. Jeg er nok ikke den typisk adhd personen som du sikkert til i disse studiene… Utreder vil ikke få vite at TS har forsøkt medisiner med mindre hun forteller det selv, noe verken jeg eller du tror at hun kommer til å gjøre vel..? Anonymkode: 5d292...ee2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #49 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du blir ikke gira og får mer energi av ADHD medisin om du har ADHD. Du blir roligere og mer konsentrert. Dessuten er effekten ute av kroppen på ettermiddagen. Du ønsker de skal virke, derfor virker dem. Man blir ikke ruset av dem ved å ta de oralt heller. De gir dem jo trossalt til barn. Anonymkode: c3794...618 Selvsagt kan man bli giret å få mer energi på medisiner selv med riktig diagnose! Å være udiagnostisert med adhd gjennom mange år oppleves ekstremt utmattende. Jeg har fått mer energi fordi jeg ikke mister mye energi i løpet av en dag, samme liknet med før. Den påstanden din, er den forankret i forskning? Anonymkode: 5d292...ee2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #50 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Én pasients erfaringer er ikke representative. Utredningen er langt mer omfattende nå enn for få år siden. Du burde ikke gi generelle råd basert på egne erfaringer. Men du har rett i at både Ritalin og Concerta kan misbrukes. Anonymkode: 98a84...3fa Hva baserer du påstand om lang utredning? Jeg har blitt utredet offentlig / hos nevropsykolog med refusjonsavtale. Det tok ca. 2.5 mnd. Kjenner to som også var hos samme utreder som hadde utredningsforløp på ca. 2-4 mnd. Anonymkode: 5d292...ee2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #51 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Alle får jo disse effektene av ritalin. Om noe, er det jo heller slik at dem med ADHD ikke får mer energi av ritalin, men kun alle de andre fokus relaterte fordelene etc. Jeg har ADD, jeg får ikke mer energi - når mine venner tar ritalin, beskriver de det akkurat som det du gjør. Anonymkode: 68cf5...f81 Og jeg har adhd og får mer energi av Ritalin, fordi livet ikke er like utmattende som det var før medisiner. Anonymkode: 5d292...ee2 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #52 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ritalin hemmer søvn, så mange får søvnproblemer om de tar den for sent på dagen. Og ritalin er ikke det samme som adderall som man ser misbrukes i amerikanske tv serier. Anonymkode: c3794...618 Jeg hadde flere ganger i begynnelsen hvor jeg sovnet kort tid etter ritalin begynte å virke, spesielt i perioder hvor jeg var slet med å sove om natten pga mye tankekaos, da kunne jeg sovne på sofaen om formiddagen etter at jeg hadde tatt ritalin om morningen. Så selv om den hemmer søvn så var det mindre ødeleggende for søvnen min enn det evige tankekverningen jeg hadde uten ritalin. Anonymkode: 92404...c50 1
Purple_Pixiedust Skrevet 2. mars 2022 #53 Skrevet 2. mars 2022 ajarRun skrev (40 minutter siden): Jeg har vært gjennom utredningen, den var hverken omfattende eller tidkrevende. Det var kanskje 7-8 møter med psykolog før henvisning til neuropsykolog (men jeg hadde andre utfordringer på tiden). Det finnes oversiktsstudier som oppsummerer dagens kunnskap på tema, for eksempel hvor lang tid det tar for å oppleve effekt av metylphenidat-preparat. Jeg vil også påpeke at jeg er helt enig i at det tar tid å finne den optimale medikamentelle behandling, men selv en suboptimal behandling vil føre til opplevd bedring av symptom. Mange med ADHD selvmedisinerer seg med amfetamin, alkohol eller andre rusmiddel, og dette fører til opplevd bedring av symptomene. Jeg har ikke argumentert mot å bli utredet, tvert i mot. Jeg har heller ikke argumentert for at det ikke er straffbart å gi bort legemidler, jeg har kun påpekt at det ikke er tema som er oppe for diskusjon. Hvis jeg husker riktig sier legene at det er umulig å misbruke Ritalin og Concerta. Jeg synes den konklusjonen er noe absurd, da det er trivielt å misbruke. At dårlig moral skal føre til at man ikke får tilstrekkelig helsehjelp håper jeg virkelig ikke er tilfellet. Hvis så er tilfelle bør man melde behandler til helsetilsynet og bytte til noen andre. At leger ikke vil utrede noe er vanlig. Ta enkle tilstander som endiometriose, det tar ofte flere tiår før man får hjelpen man trenger. Om man selvmedisinerer svekker det selvsagt ikke diagnosen. Hvilke leger har sagt at det er umulig å misbruke Ritalin? Det er veldig populært å både sniffe og injisere Ritalin. Det går derimot ikke med Concerta.
ajarRun Skrevet 2. mars 2022 #54 Skrevet 2. mars 2022 Purple_Pixiedust skrev (2 minutter siden): Hvilke leger har sagt at det er umulig å misbruke Ritalin? Det er veldig populært å både sniffe og injisere Ritalin. Det går derimot ikke med Concerta. Aner ikke hva de heter. Men det er vanlig å fortelle foreldre. Hvorfor tror du det er umulig å injisere Concerta? Eller å insufflere det?
n_97 Skrevet 2. mars 2022 #55 Skrevet 2. mars 2022 Jeg gikk privat og det tok ikke mer enn 2-3 timer før jeg var ferdig utredet. Min erfaring er at de dyktigste spesialistene oftest (ikke alltid!) er i det offentlige men da må man vente i evigheter.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #56 Skrevet 3. mars 2022 Ta det privat. En må ha betydelige vansker i hverdagen for å få adhd utredning via dps som voksen. Jeg fikk først avslag da jeg og fastlegen sendte inn til dps. Så du trenger å forklare godt vanskene du har, og hvordan det påvirker livet ditt. Du kan prøve å skifte fastlege, og prøve en gang til da. Siden privat er ganske dyrt i forhold til via dps. Anonymkode: 7b180...3cd 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #57 Skrevet 3. mars 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg er en kvinne på 23, som studerer og har deltidsjobb. Jeg har lenge vært overbevist om at jeg har ADHD, men jeg har alltid vært flink pike. Jeg har aldri hatt rusvaner, aldri tatt masse risiko - men har vært veldig rastløs, opp og ned i humøret, har glemt og rotet bort ting for flerfoldige tusen, klarer ikke holde avtaler og prater som et uvær. Det er flere ting også, men rest assured - jeg kjenner meg igjen i alle de kliniske kriteriene, hvis man justerer for at jeg er voksen kvinne og ikke liten gutt. Jeg vet at de fleste kriteriene er basert på atferden til små gutter, og da blir det jo gæli. Fastlegen min er en gammel mann som nekter å utrede meg fordi, som han sier, det har gått så bra med meg. Jeg har vært der flere ganger fordi jeg føler at alt rakner. Jeg er på venteliste for psykolog, men jeg ønsker også å være på venteliste for nevropsykolog for ADHD-utredning, men han synes ikke dette er noe for meg. Slik det er nå, må jeg enten skifte lege eller vente til psykolog kan henvise meg videre til nevropsykolog. Dette tar tid, som vi vet. Jeg sliter nå. Jeg tenker på å droppe ut av studier, fantaserer om å legge meg inn, veksler mellom ekstremt deprimert og ekstremt gira, klarer ikke konsentrere meg og klarer ikke organisere livet. Slik har det alltid vært, men da jeg var liten gjorde jo foreldrene mine alt for meg. Jeg har nylig flyttet for meg selv for første gang, og får virkelig oppleve hvordan kaoset ikke forsvinner uten hjelp utenfra. Jeg har ei venninne som står på en lav dose Ritalin. Jeg spurte henne om jeg kunne få prøve ei dagsdose, hun ville ikke først - deretter sa hun ja. Nå vet jeg at Kvinneguiden er notorisk for allslags shaming, og ja, jeg vet det er ulovlig, at hun kan miste resepten sin og så videre. Hun gikk med på dette fordi hun også ville at jeg skulle få oppleve hvordan medisin kan fungere. Jeg prøvde å ha en så normal dag som mulig. Hverdag, stå opp klokka syv, sånne ting. Tok dosen så fort jeg våknet. Jeg fikk spist frokost i tide, ryddet litt før jeg kom meg på skolen, klarte å konsentrere meg i forelesningen (og tok notater uten å tegne kruseduller og drømme meg bort), dro innom butikken på vei hjem med en handleliste jeg skrev på mobilen på bussen, kjøpte det jeg skulle ha, dro hjem og laget en mer komplisert middag enn jeg pleier. Deretter fikk jeg veldig vondt i hodet. Mulig dette var fordi jeg vanligvis drikker ei kanne kaffe daglig. Etter middag var jeg ganske sliten, men hadde allerede fått gjort mer i løpet av dagen enn jeg pleier å få gjort på to eller tre dager. Sov som en stein den natta. ...Jeg skulle ønske jeg kunne si dette til fastlegen, men da blir han nok møkkforbanna. Jeg sier det her i stedet. Faen. Vet ikke helt vha jeg skal gjøre nå. Anonymkode: 05346...2c4 Bytt lege 😊 Anonymkode: e1f89...5c7
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #58 Skrevet 3. mars 2022 Kanskje har du ADHD men du kan ikke vise til et så stort funksjonsfall at du kommer fort frem i køen. Som mange andre. Vi er blitt for bortskjemte i Norge og tror alt er krav vi kan stille og at noe er feil når våre forventninger om akutt behandling ikke innfris. Noen må betale sin egen prøverørsbehandling fordi de er barnløse. Livet er urettferdig. Noen går privat for å få en ADHD-utredning, som du kanskje må, fordi de har en relativt fungerende hverdag selv om den er slitsom og noe preget av et symptombilde. Du kan ikke «legge deg selv inn», som du nærmest truer med om du ikke for akutt ADHD-utredning på statens regning. Legge inn noen gjør fagfolk basert på egne vurderinger om sykdomsgrad. Ditt symptomtrykk er ikke sammenfallende med å karre til seg en seng i psykiatrien. Mange står foran deg i kø med langt større akutte behov. Anonymkode: 51241...3ff 3 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #59 Skrevet 3. mars 2022 Fknnes det ikke noe helsetjeneste på skolen du kan kontakte? Jeg ville bytta fastlege. Eller gått privat 1 time, den private legen kan også sende henvisning til det offentlige, behøver ikke ta alt privat. Da blir det 1 time. Hos legen bør du fokusere på å beskrive symptomer, altså hvordan du har det, og hvordan det påvirker hverdagen din. Ikke si at "du har" ADHD, mer at du mistenker det, eller noe i den retning, og derfor ønsker henvisning til utredning. Kan være lurt å skrive opp i et ark du gir til legen, så du får med alt, slik du vil presentere det. Jeg opplever at... Jeg føler... Dette gjør at hverdagen min... Studiet mitt... Anonymkode: eb028...22b 1
Purple_Pixiedust Skrevet 3. mars 2022 #60 Skrevet 3. mars 2022 ajarRun skrev (10 timer siden): Aner ikke hva de heter. Men det er vanlig å fortelle foreldre. Hvorfor tror du det er umulig å injisere Concerta? Eller å insufflere det? Det går ikke å knuse concerta til pulver.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå