AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #1 Skrevet 2. mars 2022 Jeg er en kvinne på 23, som studerer og har deltidsjobb. Jeg har lenge vært overbevist om at jeg har ADHD, men jeg har alltid vært flink pike. Jeg har aldri hatt rusvaner, aldri tatt masse risiko - men har vært veldig rastløs, opp og ned i humøret, har glemt og rotet bort ting for flerfoldige tusen, klarer ikke holde avtaler og prater som et uvær. Det er flere ting også, men rest assured - jeg kjenner meg igjen i alle de kliniske kriteriene, hvis man justerer for at jeg er voksen kvinne og ikke liten gutt. Jeg vet at de fleste kriteriene er basert på atferden til små gutter, og da blir det jo gæli. Fastlegen min er en gammel mann som nekter å utrede meg fordi, som han sier, det har gått så bra med meg. Jeg har vært der flere ganger fordi jeg føler at alt rakner. Jeg er på venteliste for psykolog, men jeg ønsker også å være på venteliste for nevropsykolog for ADHD-utredning, men han synes ikke dette er noe for meg. Slik det er nå, må jeg enten skifte lege eller vente til psykolog kan henvise meg videre til nevropsykolog. Dette tar tid, som vi vet. Jeg sliter nå. Jeg tenker på å droppe ut av studier, fantaserer om å legge meg inn, veksler mellom ekstremt deprimert og ekstremt gira, klarer ikke konsentrere meg og klarer ikke organisere livet. Slik har det alltid vært, men da jeg var liten gjorde jo foreldrene mine alt for meg. Jeg har nylig flyttet for meg selv for første gang, og får virkelig oppleve hvordan kaoset ikke forsvinner uten hjelp utenfra. Jeg har ei venninne som står på en lav dose Ritalin. Jeg spurte henne om jeg kunne få prøve ei dagsdose, hun ville ikke først - deretter sa hun ja. Nå vet jeg at Kvinneguiden er notorisk for allslags shaming, og ja, jeg vet det er ulovlig, at hun kan miste resepten sin og så videre. Hun gikk med på dette fordi hun også ville at jeg skulle få oppleve hvordan medisin kan fungere. Jeg prøvde å ha en så normal dag som mulig. Hverdag, stå opp klokka syv, sånne ting. Tok dosen så fort jeg våknet. Jeg fikk spist frokost i tide, ryddet litt før jeg kom meg på skolen, klarte å konsentrere meg i forelesningen (og tok notater uten å tegne kruseduller og drømme meg bort), dro innom butikken på vei hjem med en handleliste jeg skrev på mobilen på bussen, kjøpte det jeg skulle ha, dro hjem og laget en mer komplisert middag enn jeg pleier. Deretter fikk jeg veldig vondt i hodet. Mulig dette var fordi jeg vanligvis drikker ei kanne kaffe daglig. Etter middag var jeg ganske sliten, men hadde allerede fått gjort mer i løpet av dagen enn jeg pleier å få gjort på to eller tre dager. Sov som en stein den natta. ...Jeg skulle ønske jeg kunne si dette til fastlegen, men da blir han nok møkkforbanna. Jeg sier det her i stedet. Faen. Vet ikke helt vha jeg skal gjøre nå. Anonymkode: 05346...2c4 2 6
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #2 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er en kvinne på 23, som studerer og har deltidsjobb. Jeg har lenge vært overbevist om at jeg har ADHD, men jeg har alltid vært flink pike. Jeg har aldri hatt rusvaner, aldri tatt masse risiko - men har vært veldig rastløs, opp og ned i humøret, har glemt og rotet bort ting for flerfoldige tusen, klarer ikke holde avtaler og prater som et uvær. Det er flere ting også, men rest assured - jeg kjenner meg igjen i alle de kliniske kriteriene, hvis man justerer for at jeg er voksen kvinne og ikke liten gutt. Jeg vet at de fleste kriteriene er basert på atferden til små gutter, og da blir det jo gæli. Fastlegen min er en gammel mann som nekter å utrede meg fordi, som han sier, det har gått så bra med meg. Jeg har vært der flere ganger fordi jeg føler at alt rakner. Jeg er på venteliste for psykolog, men jeg ønsker også å være på venteliste for nevropsykolog for ADHD-utredning, men han synes ikke dette er noe for meg. Slik det er nå, må jeg enten skifte lege eller vente til psykolog kan henvise meg videre til nevropsykolog. Dette tar tid, som vi vet. Jeg sliter nå. Jeg tenker på å droppe ut av studier, fantaserer om å legge meg inn, veksler mellom ekstremt deprimert og ekstremt gira, klarer ikke konsentrere meg og klarer ikke organisere livet. Slik har det alltid vært, men da jeg var liten gjorde jo foreldrene mine alt for meg. Jeg har nylig flyttet for meg selv for første gang, og får virkelig oppleve hvordan kaoset ikke forsvinner uten hjelp utenfra. Jeg har ei venninne som står på en lav dose Ritalin. Jeg spurte henne om jeg kunne få prøve ei dagsdose, hun ville ikke først - deretter sa hun ja. Nå vet jeg at Kvinneguiden er notorisk for allslags shaming, og ja, jeg vet det er ulovlig, at hun kan miste resepten sin og så videre. Hun gikk med på dette fordi hun også ville at jeg skulle få oppleve hvordan medisin kan fungere. Jeg prøvde å ha en så normal dag som mulig. Hverdag, stå opp klokka syv, sånne ting. Tok dosen så fort jeg våknet. Jeg fikk spist frokost i tide, ryddet litt før jeg kom meg på skolen, klarte å konsentrere meg i forelesningen (og tok notater uten å tegne kruseduller og drømme meg bort), dro innom butikken på vei hjem med en handleliste jeg skrev på mobilen på bussen, kjøpte det jeg skulle ha, dro hjem og laget en mer komplisert middag enn jeg pleier. Deretter fikk jeg veldig vondt i hodet. Mulig dette var fordi jeg vanligvis drikker ei kanne kaffe daglig. Etter middag var jeg ganske sliten, men hadde allerede fått gjort mer i løpet av dagen enn jeg pleier å få gjort på to eller tre dager. Sov som en stein den natta. ...Jeg skulle ønske jeg kunne si dette til fastlegen, men da blir han nok møkkforbanna. Jeg sier det her i stedet. Faen. Vet ikke helt vha jeg skal gjøre nå. Anonymkode: 05346...2c4 Det er lov å bytte fastlege da. Anonymkode: e31ee...048 34
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #5 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er lov å bytte fastlege da. Anonymkode: e31ee...048 Ja, men jeg bor på et ikke altfor stort sted og det er ingen andre ledige. Da må jeg sette meg på venteliste der også. Eller jo, det var én ledig. En annen gammel mann. Det stod på legelisten at han ikke lyttet til pasientene sine når det gjaldt psykiske problemer... Da er jeg jo like langt. Anonymkode: 05346...2c4 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #6 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Placebo? Anonymkode: 1b5dd...419 Tviler, for jeg hadde restless leg syndrome hele dagen, hadde veldig flytende tanker (?) - noen ubehagelige tanker også, men det var mye lettere å bare la dem gå i stedet for å angste på dem. Pluss at jeg hadde mye energi og måtte minne meg selv på å spise og drikke vann. Ja, jeg vet det er amfetamin. Anonymkode: 05346...2c4 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #7 Skrevet 2. mars 2022 Bytt fastlege eller gå privat. Anonymkode: 34ada...1cf 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #8 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bytt fastlege eller gå privat. Anonymkode: 34ada...1cf Jeg har allerede sjekket hva det koster privat. 1500 per time, og de trenger gjerne 10 timer før de treffer ei diagnose. Jeg har ikke råd til dette, og hadde jeg hatt så mye penger ville det vært risikabelt å bruke dem på noe som kanskje ikke engang ga uttelling i min favør. Anonymkode: 05346...2c4
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #9 Skrevet 2. mars 2022 Hmmm. Nevøen måtte følge en nøye dosering flere ganger om dagen ved oppstart. Og merket først effekten etter en stund Høres rart ut at du skal hoppe på og få full effekt? Men ADHD eller ei så vil vel alle reagere noe på Ritalin... Anonymkode: 8701b...9f3 12 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #10 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har allerede sjekket hva det koster privat. 1500 per time, og de trenger gjerne 10 timer før de treffer ei diagnose. Jeg har ikke råd til dette, og hadde jeg hatt så mye penger ville det vært risikabelt å bruke dem på noe som kanskje ikke engang ga uttelling i min favør. Anonymkode: 05346...2c4 Du må enten snakke med fastlegen din igjen, bytte fastlege eller få utredning privat. når det er sagt er det ikke sikkert at du har ADHD. Anonymkode: e47c3...b40 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #11 Skrevet 2. mars 2022 Ny tråd med ny vri om det samme? Vil ikke legen gi deg utredning og du ikke kan betale privat så kommer du ikke lenger. Sikkert fordi du har autisme i tillegg. Og... har du lurt på om du kanskje er urolig og ikke sover så godt fordi du drikker en kanne kaffe hver dag??? Anonymkode: bbd76...959 4
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #12 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har allerede sjekket hva det koster privat. 1500 per time, og de trenger gjerne 10 timer før de treffer ei diagnose. Jeg har ikke råd til dette, og hadde jeg hatt så mye penger ville det vært risikabelt å bruke dem på noe som kanskje ikke engang ga uttelling i min favør. Anonymkode: 05346...2c4 I din favør? Det er problematisk at du allerede har bestemt deg for at du har denne diagnosen og at du har et «mål» om å få både diagnosen og medisiner for det. Selvdiagnostisering er farlig, og det kan være andre grunner til at medisinen virket eller at du i det minste følte at den gjorde det. Det beviser dessverre ingen ting. Pasienter som allerede har utredet seg selv og har et mål om hva slags behandling de mener de skal få, er krevende. Du kan bytte fastlege og be den nye legen om en utredning. Men vær forberedt på at den kanskje viser at du ikke har adhd. Da er det fordi du faktisk ikke har det, ikke fordi «utredningen ikke gikk i din favør». Jeg forstår at du trenger hjelp nå, men utredning for adhd er fortsatt ikke en «quick fix». Først skal man finne ut om du eventuelt har det, så skal man finne rett behandling og så må det prøves ut eventuelle doser for medisin osv. Det tar også masse tid. Jeg tenker at å begynne hos psykologen er en god start. Så kan du lufte dine tanker der. Anonymkode: f7e5b...cc0 11
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #13 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg har allerede sjekket hva det koster privat. 1500 per time, og de trenger gjerne 10 timer før de treffer ei diagnose. Jeg har ikke råd til dette, og hadde jeg hatt så mye penger ville det vært risikabelt å bruke dem på noe som kanskje ikke engang ga uttelling i min favør. Anonymkode: 05346...2c4 Min utredning tok kun 2,5 time. Så det er nok store forskjeller! Ville undersøkt mer. Anonymkode: 34ada...1cf 3
Baktusen Skrevet 2. mars 2022 #14 Skrevet 2. mars 2022 Dette er utelukkende placebo. Å få virkning på medisin og få kroppen til å tolererer medisiner tar tid.. Kjære ts, jeg håper virkelig du får utredning, men medisiner virker ikke slik du beskriver. Jeg forstår du ønsker diagnosen, men dette du beskriver er ikke relatert. Du hadde aldri merket effekt etter å ha tatt en dose medisin en dag. 6
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #15 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Min utredning tok kun 2,5 time. Så det er nok store forskjeller! Ville undersøkt mer. Anonymkode: 34ada...1cf En ting kan vi alle være enig om: du trenger tid hos psykolog. Så går du dit og sier hun at du bør utredes så går det videre. Anonymkode: bbd76...959
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #16 Skrevet 2. mars 2022 Vel, jeg kan relatere til utfordringene med å få utredning for evt. ADHD i voksen alder. Min mann har helt klart ADHD, men ingenting ble gjort med dette i barndommen. Og nå, som utfordringene har blitt veldig store i forbindelse med oppfølging av barn osv. så nekter fastlegen å henvise til utredning, siden han er i jobb (på lager...på tross av en bachelorgrad han nesten (!) greide å halte seg igjennom på 6 år) og «dette ikke er noe samfunnet skal betale for». 🙄🤦♀️ (Ja, du kan jo forsøke å få råd til en privat utredning til 20 000,- (legens anslag) på en lagermedarbeider-lønn, med små barn som skal forsørges og 450 000,- i studielån 🤦♀️) Anonymkode: ae1ba...744 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #17 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Tviler, for jeg hadde restless leg syndrome hele dagen, hadde veldig flytende tanker (?) - noen ubehagelige tanker også, men det var mye lettere å bare la dem gå i stedet for å angste på dem. Pluss at jeg hadde mye energi og måtte minne meg selv på å spise og drikke vann. Ja, jeg vet det er amfetamin. Anonymkode: 05346...2c4 Du skal da ikke ta andres reseptpliktige sin medisin. Anonymkode: 9ecfd...df5 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #18 Skrevet 2. mars 2022 36 minutter siden, AnonymBruker said: Tviler, for jeg hadde restless leg syndrome hele dagen, hadde veldig flytende tanker (?) - noen ubehagelige tanker også, men det var mye lettere å bare la dem gå i stedet for å angste på dem. Pluss at jeg hadde mye energi og måtte minne meg selv på å spise og drikke vann. Ja, jeg vet det er amfetamin. Anonymkode: 05346...2c4 Alle får jo disse effektene av ritalin. Om noe, er det jo heller slik at dem med ADHD ikke får mer energi av ritalin, men kun alle de andre fokus relaterte fordelene etc. Jeg har ADD, jeg får ikke mer energi - når mine venner tar ritalin, beskriver de det akkurat som det du gjør. Anonymkode: 68cf5...f81 5 1 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #19 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du skal da ikke ta andres reseptpliktige sin medisin. Anonymkode: 9ecfd...df5 Hei, Psykologen som utredet meg sa det var ikke uvanlig å teste lav dose teste adhd medisin om man mistenker adhd. Til ts. Skift fastlege. Anonymkode: 3e3c6...8e9 3
Lill3My Skrevet 2. mars 2022 #20 Skrevet 2. mars 2022 Mennesker uten ADHD kan ha nettopp den responsen du hadde, Ts. Det er et sentralstimulerende middel, det gir mer fokus, og mer "driv". Det er en grunn til at mange studenter (særlig i USA) bruker dette som pugge-dop før eksamen. At du fikk god opplevelse av medisinen betyr ikke at du har ADHD 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå