AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #1 Skrevet 2. mars 2022 Vi er en familie på 7, vi har totalt 5 barn sammen, men mine, hans og vårt. Datteren min er 16 år og bor hos oss annenhver uke. Hun er normalvektig og aktiv som ungdommer flest. Fra en tid til en annen kaster hun seg på en eller annen merkelig trend eller greie. Vi har vært innom «Syria », «feminist», «miljøaktivist», «bare gå i svart», «nekter å snakke». Og nå er greia «lavkarbo». Det er litt tragisk når hun var så opptatt av miljøet for ett halvt år siden. Problemet nå er at hun forsyner seg bare av kjøtt og svært lite grønnsaker. De første dagene spiste hun opp kjøtt for 2-3 personer. Jeg satte umiddelbart ned foten, nå står jeg og porsjonerer ut kjøtt/fisk mens de får forsyne seg fritt av grønnsaker, ris, pasta, brød. Dette mener datteren min er barnemishandling, hun sier hun sulter og får ikke nok mat. Jeg har sagt at det er uetisk å spise så mye kjøtt og fisk, og sagt at hun kan få finansiere dette selv gjennom deltidsjobben og ukepengene hun får av oss. Men det er urettferdig ble jeg fortalt og som forelder er jeg nødt til å forsørge henne til hun blir ferdig med VGS. Som dere sikkert skjønner er dette noe som skaper mye krangling og strid i familien. Samboers barn på samme alder, krever også «spesialkost» når hun får det. For at det skal fungere i en storfamilie som vår, med dine, mine og våre, må vi sørge for at alle behandles likt og at ingen for særbehandling på grunnlagt preferanser. Jeg har derfor satt foten ned og sagt at her får hun ikke holde på slikt. Dette endte i grining og slamring av dører, samt å kalle meg «kjerring». Tenker dere at jeg er for hard mot henne? Anonymkode: 41b60...da7 6 1
altflyter Skrevet 2. mars 2022 #2 Skrevet 2. mars 2022 Jeg regner med hylekoret straks kommer og forteller deg at du er urimelig og at selvsagt på den «stakkars» datteren din få spise seg mett. Før de rekker å kaste seg rundt strupen din vil jeg bare si at lavkarbo på den måten er totalt uhørt. Dere er en familie og i familien så må man faktisk rette seg etter det familien har råd til. Dere har ikke råd til at alle spiser seg mett utelukkende på kjøtt. Så enkelt er det. Om to år kan hun flytte for seg selv og spise hva hun vil, men fram til da så må hun rette seg etter familiens regler eller betale selv. Dyre matvaner på grunn av allergi er en ting, men en diett hvor man utelukkende vil ha det beste og dyreste er divanykker. 43 1 5
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #3 Skrevet 2. mars 2022 6 minutter siden, altflyter said: Jeg regner med hylekoret straks kommer og forteller deg at du er urimelig og at selvsagt på den «stakkars» datteren din få spise seg mett. Før de rekker å kaste seg rundt strupen din vil jeg bare si at lavkarbo på den måten er totalt uhørt. Dere er en familie og i familien så må man faktisk rette seg etter det familien har råd til. Dere har ikke råd til at alle spiser seg mett utelukkende på kjøtt. Så enkelt er det. Om to år kan hun flytte for seg selv og spise hva hun vil, men fram til da så må hun rette seg etter familiens regler eller betale selv. Dyre matvaner på grunn av allergi er en ting, men en diett hvor man utelukkende vil ha det beste og dyreste er divanykker. Enig. Dessuten kommer hun sikkert til å finne en ny greie om to uker. Anonymkode: 3d9f7...003 11
Gjest Hottentått Skrevet 2. mars 2022 #4 Skrevet 2. mars 2022 Så lenge det ikke er noen helsemessige årsaker til at hun bør spise lavkarbo ville jeg satt ned foten. Eller - det er helt greit å spise lavkarbo. Hun kan istedenfor spise egg og la vær å spise pasta og ris feks. Men å spise dere ut av huset når dere av helt åpenbare grunner er nødt til å tenke på et matbudsjett er ikke greit. Du kan jo kjøpe inn tunfisk som et alternativ. Men en 16 åring kan ikke diktere og bestemme hva slags mat dere skal kjøpe til henne når det ikke er noen helsemessige årsaker til det.
Jordbærkake34532 Skrevet 2. mars 2022 #5 Skrevet 2. mars 2022 Har hun sagt noe om hvorfor hun vil begynne på lavkarbo og hvor strengt hun tenker? Jeg ville satt meg ned med henne og tatt en prat om hva lavkarbo faktisk er. Lavkarbo er mer enn å leve på bacon og det er mange grønnsaker man kan spise nærmest ubegrenset på lavkarbo, er derfor ikke noe grunn til at hun skal spise ubegrenset med kjøtt. 5
BobbySocks Skrevet 2. mars 2022 #6 Skrevet 2. mars 2022 Lavkarbo er jo masse grønnsaker. Problemet er jo at datteren din ikke har peiling! 32 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #7 Skrevet 2. mars 2022 Håper ikke noen tolker hovedinnlegget mitt som at jeg er en lavkarbo motstander. Det er jeg ikke, synes voksne mennesker kan velge spisevaner og dietter selv. Men som familie har jeg ikke råd til å ha en som spiser lavkarbo, da må samboers datter få vegansk og minstemann få middagsmat til alle måltider. Her kjører vi en for alle og alle for en. Anonymkode: 41b60...da7 8 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #8 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Håper ikke noen tolker hovedinnlegget mitt som at jeg er en lavkarbo motstander. Det er jeg ikke, synes voksne mennesker kan velge spisevaner og dietter selv. Men som familie har jeg ikke råd til å ha en som spiser lavkarbo, da må samboers datter få vegansk og minstemann få middagsmat til alle måltider. Her kjører vi en for alle og alle for en. Anonymkode: 41b60...da7 Jeg skjønner hvorfor noen plutselig får grå hår😅😅 Men hvorfor vil hun kun ha lavkarbo? Er det i det heletatt sunt for hjerte og blodårer når hun i utgangspunktet er normalvektig? Jeg ville diskutert dette med en lege samt undersøkt hvorfor hun tenker lavkarbo er så bra. Ønsker hun å gå ned i vekt? Anonymkode: 31c1f...e69 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #9 Skrevet 2. mars 2022 BobbySocks skrev (17 minutter siden): Lavkarbo er jo masse grønnsaker. Problemet er jo at datteren din ikke har peiling! Ekstrem lavkarbo er ikke det. Det er 20 karbohydrater om dagen og da har man ikke "råd" til grønnsaker. Ekstrem lavkarbo er ikke laget for å gå på over tid, men som en kur. Selv spiser jeg ikke ris og poteter fordi jeg ikke liker det. Kan spise god hjemmelaget potetmos. Har derfor lagt merke til at mange har altfor lite kjøtt/fisk for å spare og fyller på med poteter, brød og ris. Det er ikke bra det heller. Kanskje ts og datteren er på hver sitt ytterpunkt. Anonymkode: 5c970...9fd
C8H10N4O2 Skrevet 2. mars 2022 #10 Skrevet 2. mars 2022 Hun velger selv å gå sulten når hun blir tilbudt nok, men velger vekk deler av tilbudet. Det at foreldre har forsørgeransvar betyr ikke at ungdommen har rett til å diktere. Stå på ditt, ts. 11
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #11 Skrevet 2. mars 2022 Foreldre bestemmer hva som tilbys, barnet bestemmer hvor mye det vil spise. Ingenting forandret på det her. Jeg ville sagt at det er greit om hun kutter poteter/pasta/ris, og tar mer grønnsaker istedet. Men hun får ikke spise bare kjøtt/fisk, det er ikke bærekraftig hverken mtp miljøet eller lommeboka. Anonymkode: 60f42...d63 5
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #12 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Ekstrem lavkarbo er ikke det. Det er 20 karbohydrater om dagen og da har man ikke "råd" til grønnsaker. Ekstrem lavkarbo er ikke laget for å gå på over tid, men som en kur. Selv spiser jeg ikke ris og poteter fordi jeg ikke liker det. Kan spise god hjemmelaget potetmos. Har derfor lagt merke til at mange har altfor lite kjøtt/fisk for å spare og fyller på med poteter, brød og ris. Det er ikke bra det heller. Kanskje ts og datteren er på hver sitt ytterpunkt. Anonymkode: 5c970...9fd Jeg spiser keto, under 20 karb om dagen og spiser mye grønnsaker. Hvis hun skal spise lavkarbo, hadde jeg krevd at hun setter seg inn ihva dette vil si, hvordan man gjør det sunt og rimelig. Å bare spise kjøtt/fisk er ikke bra for hverken kropp eller lommebok. Anonymkode: 4dcaf...3d2 11
BobbySocks Skrevet 2. mars 2022 #13 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Ekstrem lavkarbo er ikke det. Det er 20 karbohydrater om dagen og da har man ikke "råd" til grønnsaker. Ekstrem lavkarbo er ikke laget for å gå på over tid, men som en kur. Selv spiser jeg ikke ris og poteter fordi jeg ikke liker det. Kan spise god hjemmelaget potetmos. Har derfor lagt merke til at mange har altfor lite kjøtt/fisk for å spare og fyller på med poteter, brød og ris. Det er ikke bra det heller. Kanskje ts og datteren er på hver sitt ytterpunkt. Anonymkode: 5c970...9fd Jeg har levd i ketose i lang tid og jeg spiser primært grønnsaker. Gi deg med feilinfo. 15
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #14 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi er en familie på 7, vi har totalt 5 barn sammen, men mine, hans og vårt. Datteren min er 16 år og bor hos oss annenhver uke. Hun er normalvektig og aktiv som ungdommer flest. Fra en tid til en annen kaster hun seg på en eller annen merkelig trend eller greie. Vi har vært innom «Syria », «feminist», «miljøaktivist», «bare gå i svart», «nekter å snakke». Og nå er greia «lavkarbo». Det er litt tragisk når hun var så opptatt av miljøet for ett halvt år siden. Problemet nå er at hun forsyner seg bare av kjøtt og svært lite grønnsaker. De første dagene spiste hun opp kjøtt for 2-3 personer. Jeg satte umiddelbart ned foten, nå står jeg og porsjonerer ut kjøtt/fisk mens de får forsyne seg fritt av grønnsaker, ris, pasta, brød. Dette mener datteren min er barnemishandling, hun sier hun sulter og får ikke nok mat. Jeg har sagt at det er uetisk å spise så mye kjøtt og fisk, og sagt at hun kan få finansiere dette selv gjennom deltidsjobben og ukepengene hun får av oss. Men det er urettferdig ble jeg fortalt og som forelder er jeg nødt til å forsørge henne til hun blir ferdig med VGS. Som dere sikkert skjønner er dette noe som skaper mye krangling og strid i familien. Samboers barn på samme alder, krever også «spesialkost» når hun får det. For at det skal fungere i en storfamilie som vår, med dine, mine og våre, må vi sørge for at alle behandles likt og at ingen for særbehandling på grunnlagt preferanser. Jeg har derfor satt foten ned og sagt at her får hun ikke holde på slikt. Dette endte i grining og slamring av dører, samt å kalle meg «kjerring». Tenker dere at jeg er for hard mot henne? Anonymkode: 41b60...da7 Du er absolutt ikke for hard mot henne. Lær henne en ting eller to om kostnadene ved kostholdet hun har. Da står det nok mer klart for henne. Anonymkode: 364ba...3af 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #15 Skrevet 2. mars 2022 Når hun blir voksen kan hun selv bestemme hva hun skal bruke pengene sine på. Men nå bor hun hos dere, og dere har ikke råd til at alle kan få spesialkost. Sånn er det bare. Man har rett til å bli forsørget, man har ikke rett til å velge på øverste hylle av hvilken mat man skal spise og kunne kreve spesialinnkjøp. Spesielt ikke når det hun vil ha er dyrere enn vanlig mat. Hadde det vært helsemessige grunner til at hun trengte alternativ kost (da snakker jeg om ordentlige diagnoser, ikke at «jeg tror dette er sunnere for jeg leste det på en blogg») så hadde det vært annerledes. Anonymkode: 757cb...164 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #16 Skrevet 2. mars 2022 Jeg synes du gjør helt rett. Jeg hadde gjort akkurat som deg. Så lenge det ikke er noen ren medisinsk årsak, bør hun få akkurat samme tilbud som de andre i husstanden. Spesialkost får hun bekoste selv. Stå på ditt så går dette over. Anonymkode: abea4...994 3
MapleSirup Skrevet 2. mars 2022 #17 Skrevet 2. mars 2022 Hadde det vært snakk om mye fisk, linser eller annet sunt så hadde jeg handlet inn med glede. Men en egendefinert karbodiett bestående av kjøtt kan de plystre etter! 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #18 Skrevet 2. mars 2022 Uetisk? For noe tull! Anbefaler deg denne podcasten så du kan avlære feillæren: Anonymkode: efeac...52a 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #19 Skrevet 2. mars 2022 Lavkarbo trenger ikke å være dyrt, er ufør og lever på det, men spiser jo ikke bare store mengder kjøtt som datteren din gjør, det blir forferdelig dyrt! Anonymkode: 5eae0...20b 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #20 Skrevet 2. mars 2022 Som mor så ville jeg satt meg ned å lest side opp og side ned om lavkarbo. Hva som er «okei å spise», for så å snakke med henne om det.. men hvorfor ønsker hun egentlig lavkarbo? Folk flest bruker vel lavkarbo for å gå ned i vekt, og det er vel ikke direkte sunt for en 16’åring..? Vi trenger jo karbohydrater.. Alt med måte, er det noe som heter.. Anonymkode: 47b42...e94 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå