AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #1 Skrevet 2. mars 2022 Hvordan gikk det da ditt barn skulle lære seg å gå? Gikk det fort? Eller brukte barnet lang tid? Jenta mi har gått langs møblene siden hun var 8mnd, nå er hun 1 år men går fortsatt ikke. Kan stå rett opp og ned uten å holde seg, men har ikke gått mer enn et par skritt uten noe støtte. Virker som om hun er veldig kontrollert og gjør ingenting før hun er sikker på at det går bra 😛 Da tar vel ting lengre tid å lære, når man ikke tar noen sjanser. Men øver mye da. Anonymkode: 109c5...1c4
GulSitron Skrevet 2. mars 2022 #2 Skrevet 2. mars 2022 Min holdt på sånn som din fra 8-12mnd. Gikk litt her og der, spesielt hvis han glemte at han gikk. Med en gang vi kommenterte "går du?" Så tryna han i det sekundet du var ferdig med setninga. Så rett etter ettårsdagen gikk han helt plutselig, og nå er han snart halvannet år og trener på å løpe 😂 Når han først knakk koden gikk det fort. min var veldig sent ute med tenner også (føler jeg i hvert fall. Han er innenfor normalen da) da han ikke fikk tenner før han var et år 1
Mt3 Skrevet 2. mars 2022 #3 Skrevet 2. mars 2022 De som må føle at de har kontroll bruker gjerne litt ekstra tid før de går lengre strekk, og det vil jeg si er langt bedre enn en baby med hastverk og null kontroll som freser avgårde 8-9mnd gammel og blir gul og blå av knall og fall. 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #4 Skrevet 2. mars 2022 Jenta mi gikk på 1 års dagen sin, mens guttene gikk når de var 10 mnd. Med guttene så holdt jeg de i begge hender, så i en hånd og etterpå holdt de feks en skje eller en duplo i hånda mens de gikk, og vips så reiste de seg opp å gikk selv Anonymkode: 4311e...98f 1
Akkar Skrevet 2. mars 2022 #5 Skrevet 2. mars 2022 Mine slapp seg når de var klar for det, 11 mnd, 14 mnd og 16 mnd. Gåvogn er også fint å øve seg med.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #6 Skrevet 2. mars 2022 Det kan nok godt hende det er noe i at de som er mer forsiktig anlagt og vil være sikker på å ikke krasjlande bruker mer tid på å lære å gå. Det varierer i hvert fall veldig. Begge mine begynte å gå langs møbler da de var 8 mnd. Den ene gikk da hun var 11 mnd. og den andre 15 mnd. Hun som brukte mest tid, løp rundt på knærne i flere måneder. Også etter at hun kunne gå på føttene, satte hun seg ofte ned på knærne hvis hun hadde det travelt. Anonymkode: 405ef...874 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #7 Skrevet 2. mars 2022 De går når de er klar, variasjonen er kjempestor; fra rundt 9. mnd. til rundt 18. mnd. regnes som normalt (gjennomsnittet er på 14. mnd.). Noen barn slipper seg tidlig og faller masse, mens andre må opparbeide seg litt selvtillit før de helt tør å slippe taket. Bare la de gå langs med, stå uten støtte og gjerne sitt på gulvet sammen med dem. Plutselig glemmer de seg og går første skrittet uten å tenke seg om når de skal gå bort til deg 😊 Hilsen helsesykepleier. Anonymkode: f7a13...f7a 2 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #8 Skrevet 2. mars 2022 Mt3 skrev (3 timer siden): De som må føle at de har kontroll bruker gjerne litt ekstra tid før de går lengre strekk, og det vil jeg si er langt bedre enn en baby med hastverk og null kontroll som freser avgårde 8-9mnd gammel og blir gul og blå av knall og fall. Ja, det kan jeg forstå kan være litt skummelt😅 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): De går når de er klar, variasjonen er kjempestor; fra rundt 9. mnd. til rundt 18. mnd. regnes som normalt (gjennomsnittet er på 14. mnd.). Noen barn slipper seg tidlig og faller masse, mens andre må opparbeide seg litt selvtillit før de helt tør å slippe taket. Bare la de gå langs med, stå uten støtte og gjerne sitt på gulvet sammen med dem. Plutselig glemmer de seg og går første skrittet uten å tenke seg om når de skal gå bort til deg 😊 Hilsen helsesykepleier. Anonymkode: f7a13...f7a Ja, har det ikke travelt. Bare synes det er interessant å se hvor forsiktig hun er. Vært veldig lite knall og fall egentlig. Anonymkode: 109c5...1c4
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #9 Skrevet 3. mars 2022 Mt3 skrev (16 timer siden): De som må føle at de har kontroll bruker gjerne litt ekstra tid før de går lengre strekk, og det vil jeg si er langt bedre enn en baby med hastverk og null kontroll som freser avgårde 8-9mnd gammel og blir gul og blå av knall og fall. Jeg ser mange skriver det og kjenner meg ikke igjen i det hele tatt. Det er ikke slik at alle som går tidlig har null kontroll og faller mye (det stemmer ikke for noen av barna jeg kjenner som gikk tidlig). Dette virker som kommer fra folk med barn som er trege til å gå og liker å trøste seg med at de sikkert er stødigere når de først går. Anonymkode: f5cbe...2ea
mereo Skrevet 3. mars 2022 #10 Skrevet 3. mars 2022 Å gå er jo innenfor normalen på 9-18 måneder, så her er det bare å sette seg ut i sola med en is fremfor å stresse med det
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #11 Skrevet 3. mars 2022 Eldste bare slapp seg og gikk avgårde en uke etter han var blitt 9 mnd. Da hadde han reist seg og gått rundt møblene en stund. Yngste var et par dager fra å være ett år da han gjorde det samme Anonymkode: 06b88...bf0
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #12 Skrevet 3. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg ser mange skriver det og kjenner meg ikke igjen i det hele tatt. Det er ikke slik at alle som går tidlig har null kontroll og faller mye (det stemmer ikke for noen av barna jeg kjenner som gikk tidlig). Dette virker som kommer fra folk med barn som er trege til å gå og liker å trøste seg med at de sikkert er stødigere når de først går. Anonymkode: f5cbe...2ea Det er helt sikkert ikke den eneste årsaken, selv om jeg tror det gjelder noen. Et mer vågalt barn tør kanskje å øve og prøve mer, og har noen forutsetninger for å lære å gå tidligere. Noen ganger blir det mye knall og fall, men noen får raskt god balanse og holder seg på beina fra start. De barna jeg kjenner som har gått veldig tidlig, har vært stødige de også. Men noen av dem, var noen skikkelige våghalser, som også klatret og hoppet og løp og derav ble det mer knall og fall. Ellers går noen senere fordi de har hatt noen fysiske utfordringer underveis, og f.eks. lå lite på magen fra start og så gikk alt litt senere. Og noen fordi de var mesterkrabbere som ikke helt så poenget med å reise seg. Og noen fordi de var bedagelige og trivdes med å sitte i ro. Det er mange og sammensatte grunner. Anonymkode: 405ef...874 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #13 Skrevet 3. mars 2022 Min sønn sto tidlig og krabbet tidlig, men var sen på å gå. Han kunne gå noen få skritt når han var 13 mnd, men foretrakk å rase avgårde på hender og føtter. Så begynte han i barnehage 15 mnd gammel. Da innså han hvor nyttig det var å ha hendene fri, og i løpet av et par dager gikk han. Han har også vært litt forsiktig, og gjør helst ikke noe før han er trygg på at han klarer det. Dette er noe vi har oppmuntret, siden han er en klatrer. Når han er trygg på noe nøler han ikke, selv om vurderingsevnen ikke er helt utviklet ennå. Anonymkode: 4cf12...f73
Marisana Skrevet 3. mars 2022 #14 Skrevet 3. mars 2022 Min jente er som din; har stått og gått med støtte siden hun var ca ni måneder, men har enda ikke sluppet seg og gått uten støtte enda, bortsett fra et par skritt. Hun er 13 måneder i morgen. Storesøstera hennes gikk uten støtte fra hun var ca 11 måneder, så merker jo at det er at forskjeller. Eldste hadde en periode hvor hun egentlig kun løp, så den var hektisk 😅 nyter derfor bare enn så lenge, er vel ikke så lenge til yngste også går/løper av gårde 😅 1
Mt3 Skrevet 3. mars 2022 #15 Skrevet 3. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg ser mange skriver det og kjenner meg ikke igjen i det hele tatt. Det er ikke slik at alle som går tidlig har null kontroll og faller mye (det stemmer ikke for noen av barna jeg kjenner som gikk tidlig). Dette virker som kommer fra folk med barn som er trege til å gå og liker å trøste seg med at de sikkert er stødigere når de først går. Anonymkode: f5cbe...2ea Hvor gamle de er spiller ingen rolle, noen har full kontroll selv ved 9 mnd og noen har null kontroll selv ved 12 mnd. Men hvor lang tid de bruker på å bli klar til å slippe taket og gå lenger enn 2-3skritt kommer an på om de tar sjanser eller vil føle at de har kontroll. Har hatt ett barn som helst gikk med stav frem til det var 14mnd gammel, og ett som raste avgårde med dunder og brak 9 mnd gammel. Var lettet når 3.barnet tok det mer med ro og gikk rolig og behersket 12mnd gammel.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #16 Skrevet 4. mars 2022 Min tok sine første skritt da hun var 10 mnd. Husker det gikk noen dager før hun prøvde igjen. Da hun var 1 år, gikk hun. Anonymkode: b8261...d51
Splittbinders Skrevet 4. mars 2022 #17 Skrevet 4. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 2.3.2022 den 22.43): Ja, det kan jeg forstå kan være litt skummelt😅 Ja, har det ikke travelt. Bare synes det er interessant å se hvor forsiktig hun er. Vært veldig lite knall og fall egentlig. Anonymkode: 109c5...1c4 Min første var som din, skulle ha full kontroll var mitt inntrykk. Så hun gikk langs møbler i en evighet før hun endelig slapp taket rett før ettårsdagen. Yngste hadde langt mindre kontroll når hun slapp taket, hun bare stupte ut i det med en gang hun hadde noe som lignet balanse. Og det ble MYE tryning. Men til tross for det var hun faktisk senere med å slippe bordkanten enn storesøstera. Nå når de er større har det forøvrig snudd; den eldste som var veldig forsiktig er nesten ikke redd for noe; ikke redd før hverken høyder, fart, mørket, nye ting, nye folk. Hun gønner på og vil prøve alt. Den yngste som var helt uten hemninger som mindre, er langt mer forsiktig nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå