Gå til innhold

Noen miljøengasjrrte foreldre her? Trenger tips til hvordan å bidra sammen med barnet.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei jente som nettopp har fylt fem år og hun har sett et program på YouTube, Omar and Hana, hvor hun lærte om at det er mye søppel i havet og en skilpadde som hadde plast rundt halsen osv og var tydelig engasjert pga dette. Dette kom frem da hun så søppel i grøfta, for de snakker en del om slik i barnehagen. Hun spurte veldig mye om den skilpadden og om dyra i havet osv. 

Det er flott synes jeg at hun har funnet noe hun engasjerer seg i, og jeg vil jo gjerne bidra med et eller annet, men har ikke peiling. 

Er det noe små tiltak i hverdagen man kan gjøre med barna mtp forsøpling i havet? Er det noe barnetilpasset stoff hun kan lære mer om temaet? 

Noen miljøbevisste foreldre her som kan sånt? 

Anonymkode: 6b0ce...8fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ja, det er jo så enkelt som å være med på søppelplukking langs elver og sjø.

Så kan dere jo for eksempel kjøpe en guppy pose til vask, og forklare hva mikroplast er og hvordan det havner i havet. Og kanskje finne 2-3 produkter i deres hjem som produserer mye mikroplast (fleeceklær, kosmetikk osv) - hvordan kan man hindre at det havner i havet. 

Kikk litt på plast i produkter på nett sammen, og kanskje ha et lite miniprosjekt sammen hvor dere skal redusere plasten i hjemmet. Ikke masse nye kjøp, men spare på syltetøyglass og bruke dem til matoppbevaring fremfor å kjøpe ny plast. 

Alt som havner på bakken havner i sjøen enkelt forklart. Så det å ta en rusletur i nærområdet og plukke opp rusk og rask innimellom er et tiltak for å redusere plast og annet avfall i havet. 

Hun kan jo få i oppgave å passe på at dere bruker Guppyposen til vask for eksempel. 

Ellers er jo Miljøagentene veldig bra :) 

Foran hver jul snakker jeg om klima, miljø og arbeidsforhold - ikke noe voldsomt, men en påminner om hvorfor det ikke kommer til å ligge masse plastræl og tilfeldige leker under treet bare for å ha «masse gaver». 

Og hvorfor vi ikke kjøper nye elektriske duppedingser hele tiden. Har gjort det siden han var 3 år. 

Men - jeg er nøye med å fremstille det faktabasert. ALL plast er ikke dumt, for eksempel reduserer man mye matavfall med plastemballasje. Og matavfall utgjør større utslipp enn plastens produksjon/avfallsreise.

Plast kan være bra om det brukes riktig, plast i havet er miljøskadelig. 

Endret av Fløff
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Meld henne inn i miljøagentene (om hun er gammel nok)! Da blir hun invitert med på arrangementer og sånn (som fuglekikking, søppelplukking/dugnad og andre barnevennlige miljøinitiativ). Også får dere informasjon i posten/e-post med ting dere kan gjøre som nytter! 

Anonymkode: 5653f...c82

AnonymBruker
Skrevet
Fløff skrev (3 minutter siden):

Ja, det er jo så enkelt som å være med på søppelplukking langs elver og sjø.

Så kan dere jo for eksempel kjøpe en guppy pose til vask, og forklare hva mikroplast er og hvordan det havner i havet. Og kanskje finne 2-3 produkter i deres hjem som produserer mye mikroplast (fleeceklær, kosmetikk osv) - hvordan kan man hindre at det havner i havet. 

Kikk litt på plast i produkter på nett sammen, og kanskje ha et lite miniprosjekt sammen hvor dere skal redusere plasten i hjemmet. Ikke masse nye kjøp, men spare på syltetøyglass og bruke dem til matoppbevaring fremfor å kjøpe ny plast. 

Alt som havner på bakken havner i sjøen enkelt forklart. Så det å ta en rusletur i nærområdet og plukke opp rusk og rask innimellom er et tiltak for å redusere plast og annet avfall i havet. 

Hun kan jo få i oppgave å passe på at dere bruker Guppyposen til vask for eksempel. 

Ellers er jo Miljøagentene veldig bra :) 

Foran hver jul snakker jeg om klima, miljø og arbeidsforhold - ikke noe voldsomt, men en påminner om hvorfor det ikke kommer til å ligge masse plastræl og tilfeldige leker under treet bare for å ha «masse gaver». 

Og hvorfor vi ikke kjøper nye elektriske duppedingser hele tiden. 

Tusen tusen takk for gode tips 😍❤️ dette høres ikke så vanskelig ut, god ide 😃

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Meld henne inn i miljøagentene (om hun er gammel nok)! Da blir hun invitert med på arrangementer og sånn (som fuglekikking, søppelplukking/dugnad og andre barnevennlige miljøinitiativ). Også får dere informasjon i posten/e-post med ting dere kan gjøre som nytter! 

Anonymkode: 5653f...c82

Tusen takk for godt tips, skal sjekke ut 😊

Anonymkode: 6b0ce...8fe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...