AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #1 Skrevet 2. mars 2022 Hei! Endelig går en stor drøm i oppfyllelse. 😍 Jeg og samboer skal snart kjøpe vår første bolig sammen. Vi har fått et finansieringsbevis på 3 millioner, men snakker stadig med andre banker for å høre om de har bedre lånetilbud. Tenkte å starte dette forumet for å loggføre boligjakten vår. Dere må gjerne kommentere og komme med råd da vi er litt grønne på dette. Litt om oss: Vi er 25 og 26 år gamle og har vært sammen i 5 år. Vi har ingen barn, men ønsker å bli gravide i løpet av dette året eller neste år. Jeg studerer fulltid og har to deltidsjobber ved siden av, mens samboeren min jobber fulltid. Vi bor i en mellomstor by, så for 3 millioner tror jeg det er økonomisk smartest for oss å kjøpe leilighet, tomannsbolig eller rekkehus. Enebolig med hage er så klart drømmen, men etter å ha lest gjennom takstrapporten på det som legges ut i vårt område, ser det ut til at det fort kan bli dyrt da det krever renovering. Anonymkode: 93d59...9ab
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #2 Skrevet 2. mars 2022 I går var vi på visning på en bolig som jeg falt veldig for. Dette var i et rolig strøk med kort reisevei til jobbene våre. Boligen var en to-etasjers leilighet på 100 kvm med 4 soverom. Den hadde også en stor terrasse med ettermiddagssol. I følge tilstandsrapporten var det lite som måtte gjøres, alt var i stand når det kom til rør, elektrisk anlegg osv. Det eneste å notere var at det hadde nådd halve forventede levetid. Det var så gøy å se på denne leiligheten fordi vi kunne se for oss å gjøre den til vår egen med ganske enkle grep - male litt her og der, kanskje på sikt oppgradere bad og kjøkken for å modernisere, men det var ingenting i veien med den. I tillegg er det ikke ofte man kommer over leiligheter over to etasjer, tror jeg. Den føltes mer som en enebolig pga. dette. Vi la inn bud i dag og kom i budrunde med en annen budgiver. Vår første budrunde, spennende! Dessverre måtte vi gi oss på 3 millioner, og det virket som om den ble solgt for bare 50 000 over det vi bydde. Virkelig kjipt når man er så nærme, men jeg må minne meg selv på at vi tross alt så vidt er i gang med boligjakten, og det gjør meg ingenting å dra på flere visninger. Anonymkode: 93d59...9ab
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #3 Skrevet 2. mars 2022 2- etasjes Leilighet er sjeldent ja! Veldig lurt å dra på masse visninger, men selvfølgelig kjedelig å ikke vinne budrunden. Det er først når man får kjøpt huset man ser at «sånn vil jeg ikke ha det i fremtiden, men sånn vil jeg ha det» Jeg vil ikke ha skråtak på soverom i fremtiden, men elsker at jeg har egen benk til alt av klesvask. Vil bare nevne det (mulig dere er klar over det). Vi trodde dokumentavgiften var inkludert i maksprisen av finansieringsbeviset vårt Det var den jo ikke, finansieringsbeviset gjelder bare for selve boligen. Så vi kunne kjøpt bolig for 80-90 000 kr ekstra. Anonymkode: 1d46b...ecd 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #4 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): I går var vi på visning på en bolig som jeg falt veldig for. Dette var i et rolig strøk med kort reisevei til jobbene våre. Boligen var en to-etasjers leilighet på 100 kvm med 4 soverom. Den hadde også en stor terrasse med ettermiddagssol. I følge tilstandsrapporten var det lite som måtte gjøres, alt var i stand når det kom til rør, elektrisk anlegg osv. Det eneste å notere var at det hadde nådd halve forventede levetid. Det var så gøy å se på denne leiligheten fordi vi kunne se for oss å gjøre den til vår egen med ganske enkle grep - male litt her og der, kanskje på sikt oppgradere bad og kjøkken for å modernisere, men det var ingenting i veien med den. I tillegg er det ikke ofte man kommer over leiligheter over to etasjer, tror jeg. Den føltes mer som en enebolig pga. dette. Vi la inn bud i dag og kom i budrunde med en annen budgiver. Vår første budrunde, spennende! Dessverre måtte vi gi oss på 3 millioner, og det virket som om den ble solgt for bare 50 000 over det vi bydde. Virkelig kjipt når man er så nærme, men jeg må minne meg selv på at vi tross alt så vidt er i gang med boligjakten, og det gjør meg ingenting å dra på flere visninger. Anonymkode: 93d59...9ab Nå vet du jo ikke hva som hadde skjedd om dere hadde kunnet by 50-75 000 kroner mer enn dere gjorde, da. Kan jo hende motparten kunne gått mye lenger opp i pris, også. Ettersom dere bare var to budgivere (?) er det jo klart at leiligheten ikke blir solgt for så veldig mye mer enn maks som dere klarte å gi. Bedre lykke neste gang Gøy med ny bolig! Det ordner seg! Anonymkode: f17db...d1e
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #5 Skrevet 2. mars 2022 Hvis du snart er ferdig med studiene, vil dere jo kunne få mer lån naturligvis, så det smarte er nok å vente til du er ferdig med studiene om det ikke er alt for lenge til. Vi er 26 og 29 og har akkurat kjøpt oss enebolig Hadde finansiering på 6 millioner. Anonymkode: 74d1c...cc4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå