Gå til innhold

Sismo vil trekke meg 15.000 i lønn..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sendte inn klage pga ubetalt krav for en gammel studiegjeld... Lang historie men jeg var syk og rotet det skikkelig til.

Jeg har betalt ned så mye jeg kan. Trekk i feriepenger osv. 

Gått fra aap til å jobbe, alene med 3 barn. 27.000 i inntekt og noe bidrag. Husleie på 9000,- eksl strøm. Hatt strømregning på ca 4000 i måneden. Og barnehage på 3000...

Nå vil de trekke meg 15.000 fra total brutto inntekt med bidrag på 33.000..

Jeg har sendt inn alle dokumentasjon og på siden står det jeg har 1500 til gode i krac etter livsopphold... Men likevel vil de trekke meg 15.000,- det er to avslag på noen dagers mellomrom..

Jeg har helt panikk nå.... Kan dette stemme i beregningen?

Anonymkode: 66f62...a7f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye inntekt har du i alt? Å betale 15 000 høres helt urimelig ut. Men kanskje du da kan søke bostøtte? Jeg vet dessverre ikke. Jeg ville prøvd å ringe rundt overalt for å finne noen som kan dette.

Anonymkode: 4263e...25d

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor mye inntekt har du i alt? Å betale 15 000 høres helt urimelig ut. Men kanskje du da kan søke bostøtte? Jeg vet dessverre ikke. Jeg ville prøvd å ringe rundt overalt for å finne noen som kan dette.

Anonymkode: 4263e...25d

33.000 i alt....

AnonymBruker
Skrevet

Du får vel ringe til de og forhøre deg om dette stemmer?

Anonymkode: 9a3e5...f5e

AnonymBruker
Skrevet
MaestroR skrev (4 minutter siden):

Hva er Sismo

Statens innkrevingssentral mo i Rana

Anonymkode: 71125...2a6

AnonymBruker
Skrevet

Du kan prøve å ringe dem å ordne en nedbetalingsplan ved at du betaler 1500kr i mnd eller noe slik, hos private kreditorer er de vanligvis veldig greie og godtar de fleste løsninger så lenge det er bevegelse og at du betaler etter evne.  Staten er hardere på det, de vil bare ha pengene likegyldig av hvordan det går med deg eller hvilke regler de selv bryter.

De har ikke lov til å trekke deg mer enn at du kan leve ett nøkternt liv med barn. Jeg ville nok tatt en telefon til dem og namsfogden.

Anonymkode: 834f5...423

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan prøve å ringe dem å ordne en nedbetalingsplan ved at du betaler 1500kr i mnd eller noe slik, hos private kreditorer er de vanligvis veldig greie og godtar de fleste løsninger så lenge det er bevegelse og at du betaler etter evne.  Staten er hardere på det, de vil bare ha pengene likegyldig av hvordan det går med deg eller hvilke regler de selv bryter.

De har ikke lov til å trekke deg mer enn at du kan leve ett nøkternt liv med barn. Jeg ville nok tatt en telefon til dem og namsfogden.

Anonymkode: 834f5...423

Jeg ringte opp idag og de sa at jeg skulle bare sende inn mer dokumentasjon. Så fikk jeg nytt brev noen timer senere. Men inne på sismo står det at den ble sendt igår men på e-post idag. Mulig de ikke har rettet opp i det enda 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Statens innkrevingssentral mo i Rana

Anonymkode: 71125...2a6

Kontakt kommunen og få delvis gjeldsordning

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, MaestroR said:

Kontakt kommunen og få delvis gjeldsordning

Hvordan kan jeg få gjeldsordning om jeg kun har arbeidskontrakt i noen måneder til? Regner med å få fornyet men usikkert...

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo alltids velge fengselsstraff isteden, og bli ferdig med det.

Anonymkode: 796b3...319

AnonymBruker
Skrevet

Du har krav på å sitte igjen med livsopphold til deg å ungene pluss boutgifter så de kan ikke trekke deg 15000 på en lønning.

Anonymkode: 154a9...25b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvordan kan jeg få gjeldsordning om jeg kun har arbeidskontrakt i noen måneder til? Regner med å få fornyet men usikkert...

Får ikke gjeldsordning for 33000kr .

AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan jo alltids velge fengselsstraff isteden, og bli ferdig med det.

Anonymkode: 796b3...319

1. Dette er et privatrettslig, ordinært pengekrav, ikke en bot. 

2. Man kan heller ikke bare «velge fengsel» selv om det var en bot. Staten vil tvangsselge bil eller hus eller andre eiendeler før det blir aktuelt - noe sommer rimelig. Gjeld til staten er gjeld til fellesskapet, og det bør man selvsagt ikke få lure seg ut av ved å påføre fellesskapet enda mer kostnader. 

Anonymkode: d3f81...bfb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det står at du skal ha 1500 til gode etter livsopphold, så kan de ikke trekke 15000. Kan det være tastet en 0 for mye der det står 15000?

Anonymkode: 787fb...246

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du får det

Skrevet

Første betingelse er å prøve

AnonymBruker
Skrevet
MaestroR skrev (2 timer siden):

Du får det

Får ikke gjeldsordning for en gjeld på 15000kr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...