Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

ultralyd av nakkefold? Jeg fant idag ut at jeg er 10 uker på vei. Ble ikke gjort noen undersøkelser. 
skal bestille time hos lege asap men hvordan er gangen i dette med NIPT? 
Jeg er 39.

Anonymkode: 6ddfe...2c4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må få fastlegen til å sende henvisning for NIPT til sykehuset. Det tok et par dager før jeg fikk time. Fikk time i uke 12, jeg tror ikke man får før uke 12 i det offentlige. Først grundig Ul med målinger og sjekk av organer. Neseben og nakkefold ble også sjekket. Deretter var det videre inn på laben for å ta blodprøve. Svaret på blodprøve kom etter 3 lange uker som brev på Helse Norge. 

Lykke til!

Anonymkode: b9da7...169

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 40, og klarte ikke vente på det offentlige som ikke tillater nipt før uke 12. 

Tok det privat i uke 9, og fikk resultatet etter 7 dager. Kostet 5000.

Anonymkode: 062d2...1e7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Forstår ! MEN hvorfor vente så lenge at en eventuell abort blir senabort? Er jo faktisk noen kromosomavvik som er mye alvorligere enn Downs.?

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Forstår ! MEN hvorfor vente så lenge at en eventuell abort blir senabort? Er jo faktisk noen kromosomavvik som er mye alvorligere enn Downs.?

Sannsynligvis fordi man må ta ultralyd før man tar NIPT (for å bekrefte at det bare er ett foster, at det lever og utvikler seg normalt, og at man er langt nok på vei til å ta testen. I utgangspunktet kan den tas så tidlig som 9+0 men da risikerer du at det er for lite foster-dna til at den kan analyseres, så anbefales fra 10+0 i Norge). Og ultralyd uke 12 er på vei til å bli en standard del av svangerskapsomsorgen, og der man kan gjøre mer omfattende fosterdiagnostikk enn de få syndromene NIPT tester på. Så det gir ikke mening at det offentlige skal tilby en ekstra ultralyd for at man skal kunne ta NIPT to uker før - da får man i så fall gå privat, syns jeg. 

Anonymkode: 92251...c5b

AnonymBruker
Skrevet

Samtidig med at du bestiller legetime, så ber du om at legen sender henvisningen til nipt og tidlig ultralyd med en gang, ikke la dem utsette det til selve timen din. Sykehusene er ofte veldig travle. Jeg måtte opprette en egen e-konsultasjon for å gjøre det. 

Anonymkode: 4d846...f5b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...