AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #1 Skrevet 2. mars 2022 Kjæresten mener jeg må slappe mer av med penger. Jeg mener hun tar alt for lett på penger. Jeg blir stressa om hun eller jeg får lavere utbetaling enn jeg trodde. Jeg blir stressa når hun handler på Bunnpris eller Joker uten god grunn, som at det er søndag. Jeg blir stressa av svingninger i aksjemarkedet og boligmarkedet. Men det er jeg som har fått til å sikre oss økonomisk. Om det ikke var for at jeg faktisk lagde budsjett, investerte og tenkte rundt økonomi hadde vi sittet helt annerledes i det økonomisk. Jeg føler hun ikke ser at mye av stresset mitt er nødvendig. Hun kan ta en taxi etter venninnekveld, det skjer heldigvis ikke ofte, men da bare blåser hun av det når jeg tar det opp med henne. Ja, vi har fellesøkonomi, for jeg tjener mest mens hun gjør mest hjemme. Anonymkode: 58dbd...532
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #2 Skrevet 2. mars 2022 At man har felles økonomi betyr som regel ikke at ALT er felles. Dere kan sette inn et fast beløp til en felleskonto, og ellers ha separate konti. Hun må respektere at dere ikke har god råd, men det høres ut som de også er litt vel på tuppa, og det er slitsomt for begge parter. Du har skrevet "stresset" her fire ganger allerede. Anonymkode: f0759...12a 8
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #3 Skrevet 2. mars 2022 Synes godt du kan slappe av litt i stedet. Du trenger ikke gi slipp på alt, men ro ned litt. Å handle noe man ikke i utgangspunktet trenger, og ta en taxi en kveld for å komme seg hjem, er ikke ekstreme økonomiske valg. Anonymkode: 13cef...191 9
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #4 Skrevet 2. mars 2022 Snakker dere om dette da? Høres jo ikke ut som dere har forståelse for hverandre. Tror en god start er om du hadde snudd overskriften til å hete «hvordan skal jeg klare å forstå kjærestens økonomiske prioriteringer» Anonymkode: b25fd...930 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #5 Skrevet 2. mars 2022 Hvorfor er du stresset om hun handler på bunnpris eller joker? Anonymkode: 4a5a6...119 7
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #6 Skrevet 2. mars 2022 Hvis du stresser over aksjekurser, har du da investert mye mer enn du har råd til? Anonymkode: 3294d...d5f 5 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #7 Skrevet 2. mars 2022 Sannheten er nok litt midt i mellom Med mindre man er helt nyetablerte, og må knipe inn på alt, høres alt hun gjør normalt ut. Taxi hjem fra en venninnekveld her og der er absolutt verdt det, også med tanke på sikkerhet. Og skal man bare ha 2-10 ting så tar man den nærmeste butikken, for tid er viktigere enn penger på et tidspunkt. Og her i familien er jeg økonomen - som har kontroll på fond og aksjer, pensjon og oppussing. Anonymkode: d3390...cf2 4
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #8 Skrevet 2. mars 2022 7 minutter siden, AnonymBruker said: At man har felles økonomi betyr som regel ikke at ALT er felles. Dere kan sette inn et fast beløp til en felleskonto, og ellers ha separate konti. Hun må respektere at dere ikke har god råd, men det høres ut som de også er litt vel på tuppa, og det er slitsomt for begge parter. Du har skrevet "stresset" her fire ganger allerede. Anonymkode: f0759...12a Vi har egentlig god råd. Men grunnen til at vi har god råd er jo fordi vi, spesielt jeg, prøver å holde forbruket nede. 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis du stresser over aksjekurser, har du da investert mye mer enn du har råd til? Anonymkode: 3294d...d5f Vi har 2 millioner i fond. Det er ikke noe vi trenger NÅ, men jeg blir nok stressa. Hun har rett i at jeg kanskje stresser for mye. Men det hjelper ikke at hun tar alt med en så letthet. Anonymkode: 58dbd...532
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #9 Skrevet 2. mars 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor er du stresset om hun handler på bunnpris eller joker? Anonymkode: 4a5a6...119 Det er dyre butikker, og det tar bare ekstra 4 minutter å gå til kiwi her vi bor. Anonymkode: 58dbd...532 1
Gjest CamillaCollett Skrevet 2. mars 2022 #10 Skrevet 2. mars 2022 Jeg synes det er ganske enkelt å se at du har et anstrengt forhold til penger. Ordet "stressa" går igjen veldig mange ganger, og i sammenhenger som stresser de færreste. Jeg hadde ikke orket en kjæreste som skulle ta opp at jeg gikk innom Bunnpris en gang i ny og ne fordi det var mest praktisk for meg. Og i blant må taxi være helt i orden. Jeg synes med andre ord det høres like mye ut som om du bør forstå HENNES økonomiske prioriteringer. Og svaret er selvsagt at dere må sette dere ned og finne FELLES løsninger på dette, hvor begge må gi og ta.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #11 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi har egentlig god råd. Men grunnen til at vi har god råd er jo fordi vi, spesielt jeg, prøver å holde forbruket nede. Vi har 2 millioner i fond. Det er ikke noe vi trenger NÅ, men jeg blir nok stressa. Hun har rett i at jeg kanskje stresser for mye. Men det hjelper ikke at hun tar alt med en så letthet. Anonymkode: 58dbd...532 Har du regnet på hvor mye det ser ut til at dere går i graven med? Det er hva jeg hele tiden har et lite øye på. Vi har nok til at livet skal være godt hele veien ut + en buffer. Men vi sikter heller ikke på at likskjorten skal være stinn i penger. Anonymkode: d3390...cf2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #12 Skrevet 2. mars 2022 Å herregud du hørtes utrolig kjip ut. Gjerrighet er så usexy. Anonymkode: 57ae5...9aa 5
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #13 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvis du stresser over aksjekurser, har du da investert mye mer enn du har råd til? Anonymkode: 3294d...d5f Eller Russland er med å ødelegger, uforutsette ting kan skje Anonymkode: a69a2...79e
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #14 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi har egentlig god råd. Men grunnen til at vi har god råd er jo fordi vi, spesielt jeg, prøver å holde forbruket nede. Vi har 2 millioner i fond. Det er ikke noe vi trenger NÅ, men jeg blir nok stressa. Hun har rett i at jeg kanskje stresser for mye. Men det hjelper ikke at hun tar alt med en så letthet. Anonymkode: 58dbd...532 Vokste du opp i en familie med dårlig råd? Er det en spesifikk grunn til at du stresser sånn med dette? Anonymkode: f0759...12a 4
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #15 Skrevet 2. mars 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Har du regnet på hvor mye det ser ut til at dere går i graven med? Det er hva jeg hele tiden har et lite øye på. Vi har nok til at livet skal være godt hele veien ut + en buffer. Men vi sikter heller ikke på at likskjorten skal være stinn i penger. Anonymkode: d3390...cf2 Vi har et hus til 6 millioner, utleieleilighet til 3 millioner, 2 millioner i fond, en enkel feriebolig i Hellas til 700 000 og lån på 1 million. Jeg ønsker å spare minst 50% av inntekten, mens hun synes her og nå er viktigere. Samtidig så sier hun ok til budsjettet jeg legger fram. Og både jeg og hun ønsker å pensjonere oss tidlig, i det minste gå ned i stilling, men det er jo ikke noe som skjer av seg selv. 1 minutt siden, AnonymBruker said: Vokste du opp i en familie med dårlig råd? Er det en spesifikk grunn til at du stresser sånn med dette? Anonymkode: f0759...12a Jeg stresser nok mest fordi hun går med på et budsjett, men så tar hun fra bufferen hele tiden. Jeg skal gi henne at det ikke er mye, kanskje 1000-2000 i måneden ekstra. Men det er vanskelig for meg å forholde meg til. Jeg kom fra en familie med ok råd, men bare kaos i økonomien, kanskje jeg har prøvd å være motsatt. Og så har jeg tvangslidelse og ADD, men jeg vet ikke om de egentlig påvirker stresset mitt. Anonymkode: 58dbd...532
AprilLudgate Skrevet 2. mars 2022 #16 Skrevet 2. mars 2022 Tja, du har et ekstremt anstrengt forhold til økonomi. Og hun synes kanskje ikke fullt ut 2 mill er verdt alt stresset? Kanskje 1,5 mill hadde vært mer i hennes gate? Hvordan tenker du forøvrig kvinner skal komme seg hjem på natta etter venninnekveld? Ja, man kan ta kollektiv. Men det må times, og man må gå alene til og fra holdeplass. Om du stadig ble fulgt etter og spurt «hvor bor du, hva heter du, deilig du var da» osv så hadde du nok tatt den taxien selv innimellom. 7 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #17 Skrevet 2. mars 2022 Just now, Fløff said: Tja, du har et ekstremt anstrengt forhold til økonomi. Og hun synes kanskje ikke fullt ut 2 mill er verdt alt stresset? Kanskje 1,5 mill hadde vært mer i hennes gate? Hvordan tenker du forøvrig kvinner skal komme seg hjem på natta etter venninnekveld? Ja, man kan ta kollektiv. Men det må times, og man må gå alene til og fra holdeplass. Om du stadig ble fulgt etter og spurt «hvor bor du, hva heter du, deilig du var da» osv så hadde du nok tatt den taxien selv innimellom. Jeg er også kvinne, så vet hvordan det er å gå hjem alene på natta. Ja, jeg synes hun kan time når hun drar hjem, eller at hun rett og slett legger inn litt ekstra i budsjettet til taxi. Isteden så sier hun hver gang noe sånt som "jaja, det er ikke så farlig. Det bare passet seg sånn". Og når jeg spør om vi burde legge det inn i budsjettet sier hun "neida, det er ikke nødvendig". Anonymkode: 58dbd...532
AprilLudgate Skrevet 2. mars 2022 #18 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi har et hus til 6 millioner, utleieleilighet til 3 millioner, 2 millioner i fond, en enkel feriebolig i Hellas til 700 000 og lån på 1 million. Jeg ønsker å spare minst 50% av inntekten, mens hun synes her og nå er viktigere. Samtidig så sier hun ok til budsjettet jeg legger fram. Og både jeg og hun ønsker å pensjonere oss tidlig, i det minste gå ned i stilling, men det er jo ikke noe som skjer av seg selv. Jeg stresser nok mest fordi hun går med på et budsjett, men så tar hun fra bufferen hele tiden. Jeg skal gi henne at det ikke er mye, kanskje 1000-2000 i måneden ekstra. Men det er vanskelig for meg å forholde meg til. Jeg kom fra en familie med ok råd, men bare kaos i økonomien, kanskje jeg har prøvd å være motsatt. Og så har jeg tvangslidelse og ADD, men jeg vet ikke om de egentlig påvirker stresset mitt. Anonymkode: 58dbd...532 Tvangslidelser og ADD påvirker åpenbart stresset ditt. Jeg skjønner ikke hva du skal med alt dette når du tilogmed skraper opp andres livskvalitet. Fortsett med fornuftige valg, men ro deg ned 5 hakk. Det er jo sykelig å klage over 1-2000 kr som man faktisk har råd til å bruke. 6
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #19 Skrevet 2. mars 2022 Jeg hadde blitt forbanna på mannen min om vi hadde 2 mill bundet opp i et fond og han hadde stresset og skulle "snakke om det" hvis jeg handlet inn til middag på bunnpris en onsdag. Da hadde jeg tenkt at vi hadde bundet opp mer enn vi økonomisk tåler for at jeg skal kunne trives i mitt liv. Anonymkode: 5b517...99a 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #20 Skrevet 2. mars 2022 Godt jobbet frem til nå! Men nå som dere har det greit, synes jeg dere skal nyte livet litt og ikke bare drømme om pensjonisttilværelsen. Juster budsjettet litt, så stresser dere begge litt mindre. Hilsen gjerrigknark som også har to millioner i aksjer, men ferre hus, og som nyter livet med å bruke litt mer penger på biler, mat og ferie enn før. Anonymkode: 2b7f1...85e 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå