Gå til innhold

Han ser ikke ting og tang som er rett fremfor nesen hans, autist eller distré?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Altså, jeg er nesten bekymret for hjernekapasiteten hans. Kjæresten på 30 år altså. Han virker så dum noen ganger rett og slett.

Eksempel 1: Han har selv hjulpet meg med å montere strøm/stikkontakter i stua mi. Likevel ble han stående midt på gulvet en dag, med støpselet til støvsugeren i hånden, og lurte på hvor nærmeste kontakt som han kunne bruke var... jeg peker mot en kommode og sier at han kan bruke den han monterte der. "Hvor da, jeg ser den ikke?", spør han, "Nei, du må nå bøye deg ned og plugge den i, under hylla der du monterte den da..."

Eksempel 2: Lurte på hvor mine gode knekkebrød var hen på kjøkkenet (elendig til å lete selv, så spør alltid). "Inni skapet til høyre", svarer jeg. Han finner de ikke. Så jeg går frem og finner ham på let i SKUFFENE på kjøkkenet. "Jammen, SKAPET til høyre er der", peker jeg rett til høyre for skuffene. Og da fant han ikke knekkebrødet likevel, fordi de stod bak en pakke med kjeks.

Altså, er han autist eller jævlig distré??

Har så MANGE slike eksempler hver dag/uke gjennom 5 år. Og er lei av å måtte avbryte det jeg driver med, for å lete for han...

Anonymkode: 3b329...b24

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er null sammenheng mellom de problemene der og autisme, skal du provosere folk må du prøve LITT hardere. 

Anonymkode: 01a93...321

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg er autist. Er jeg dum?

Anonymkode: 400b6...9d1

• Liker 2
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Altså, jeg er nesten bekymret for hjernekapasiteten hans. Kjæresten på 30 år altså. Han virker så dum noen ganger rett og slett.

Eksempel 1: Han har selv hjulpet meg med å montere strøm/stikkontakter i stua mi. Likevel ble han stående midt på gulvet en dag, med støpselet til støvsugeren i hånden, og lurte på hvor nærmeste kontakt som han kunne bruke var... jeg peker mot en kommode og sier at han kan bruke den han monterte der. "Hvor da, jeg ser den ikke?", spør han, "Nei, du må nå bøye deg ned og plugge den i, under hylla der du monterte den da..."

Eksempel 2: Lurte på hvor mine gode knekkebrød var hen på kjøkkenet (elendig til å lete selv, så spør alltid). "Inni skapet til høyre", svarer jeg. Han finner de ikke. Så jeg går frem og finner ham på let i SKUFFENE på kjøkkenet. "Jammen, SKAPET til høyre er der", peker jeg rett til høyre for skuffene. Og da fant han ikke knekkebrødet likevel, fordi de stod bak en pakke med kjeks.

Altså, er han autist eller jævlig distré??

Har så MANGE slike eksempler hver dag/uke gjennom 5 år. Og er lei av å måtte avbryte det jeg driver med, for å lete for han...

Anonymkode: 3b329...b24

Det du beskriver er en mild form for min hverdag. Er selv mann, og kvinnen i mitt liv kan plutselig lure på hvor mobiltelefonen hennes er, og så har hun den i lomma. Jeg finner lommebok i kjøleskapet, nøkler og fjernkontroll blir stadig "borte" selvom det ligger innen 1m radius fra der hun sitter, ser ikke at juicen ligger i kjøleskapsskuffa istedetfor i døra, etc. Håper ikke det er autisme. Det er nok heller personlighet 😄

Anonymkode: 25e4e...a7c

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det du beskriver er en mild form for min hverdag. Er selv mann, og kvinnen i mitt liv kan plutselig lure på hvor mobiltelefonen hennes er, og så har hun den i lomma. Jeg finner lommebok i kjøleskapet, nøkler og fjernkontroll blir stadig "borte" selvom det ligger innen 1m radius fra der hun sitter, ser ikke at juicen ligger i kjøleskapsskuffa istedetfor i døra, etc. Håper ikke det er autisme. Det er nok heller personlighet 😄

Sånn er min voksne datter også. Alltid vært sånn. Hun har stålkontroll på barna sine, takk og lov.

Men nøkler, mobil, nøkkelkort, visakort og sånne ting er hun talentløs på. Kommer alltid for sent, roter bort det meste, glemmer igjen ting overalt. Putter kjøleskapvarer inn i andre skap og omvendt. 

Anonymkode: 5b4cc...b74

AnonymBruker
Skrevet

Slik er min også. Men mest fordi han blir satt til oppgaver han ikke pleier å ha - hvor er nermeste kontakt uten å slippe å bytte. Han er hverken dum eller noe annet.

Anonymkode: 1ea41...cd0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånn har alle menn i mitt liv vært, om det har vært pappa, broren min eller samboere. Om de må flytte på noe eller se bak noe, så finner de det ikke. 

Jeg kan ha tendensen selv altså, men aldri så grunnleggende fjern.

Anonymkode: c8f01...a4b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det blir jo noe annet. Din samboer er distré, Ts beskriver en mann som ikke registrerer forskjell på "skuff" og "skap", ikke skjønner at kontakten befinner seg bak kommoden osv. Hvor vanlig er det å ikke skjønne sånt? Er det vanlig å montere stikkontakter utenpå kommoder? Nei ...

Og TS, du må jo være ekstremt tålmodig, jeg hadde klikket etter et par sånne episoder ...

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, ti10 said:

Det blir jo noe annet. Din samboer er distré, Ts beskriver en mann som ikke registrerer forskjell på "skuff" og "skap", ikke skjønner at kontakten befinner seg bak kommoden osv. Hvor vanlig er det å ikke skjønne sånt? Er det vanlig å montere stikkontakter utenpå kommoder? Nei ...

Og TS, du må jo være ekstremt tålmodig, jeg hadde klikket etter et par sånne episoder ...

Akkurat dette skjer hos meg også. Samme med spørsmålet "hvor er nærmeste stikkontakt?" i et hus vi har bodd 2 år i.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mer ADHD enn autist ihvertfall. Hvis du er en som hele tiden står over han og forteller hva han skal gjøre så blir det fort sånn. Tøffelhelt med andre ord.

Anonymkode: c7ec3...db6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er autist.  Jeg får inn alle inntrykk og sanser usortert deretter må jeg sortere og analysere det som blir sagt.  Jeg er over gjennomsnittet opptatt av å ikke såre folk og det går derfor gjennom et filter på ut av munnen også. Folk flest har ikke autime men tuter likevel i trafikken fordi det er kø, kjefter på ansatte i butikken fordi de spør om du skal ha pose og plumser ut med graviditetspørsmål straks noen har gått opp 4 kg.  

Anonymkode: aeaf2...6e4

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sånn har alle menn i mitt liv vært, om det har vært pappa, broren min eller samboere. Om de må flytte på noe eller se bak noe, så finner de det ikke. 

Jeg kan ha tendensen selv altså, men aldri så grunnleggende fjern.

Anonymkode: c8f01...a4b

Tipper det er fordi det blir for enkelt å finne det som er rett foran nesa på en. Man er vant til å måtte lete etter løsninger, ikke at svarene ligger oppi dagen. 

Anonymkode: 49a08...e3f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enkelte mennesker er bare rett og slett ganske distre. Lever selv med en som etter fire år fortsatt lurer på hvor ting er, eller vandrer rett forbi det han skal hente uten å se det. Kan gå forbi opptil flere ganger, og fortsatt ikke finne det. Det er verste er at han blir irritert fordi jeg ikke forklarer godt nok hvor tingen er å finne!

Jeg har ikke tall på alle gangene vi har hatt leteaksjoner etter nøkler, lommebok, bankkort osv. 

Jeg tror ikke det har noen med IQ å gjøre, for han er ikke dum. Han kan faktisk veldig mye. Men hjernen hans er ikke spesielt god på praktisk organisering. Geografi, tekniske duppeditter osv derimot, det er han veldig god på.

Mens jeg blir totalt stedsforvirret hvis jeg kommer ut av et bygg et annet sted enn jeg gikk inn.

Så vi har alle våre kvaliteter og mangler.

Anonymkode: 90981...046

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min mann er veldig distre. Han er hverken dum eller autist. Heldigvis har jeg stålkontroll på det meste. Og jeg er veldig tålmodig med hans "dumme" praktiske spørsmål, akkurat som jeg kan være litt "dum" på ting som ikke faller meg naturlig. 

Anonymkode: 403fc...67f

AnonymBruker
Skrevet

Han er nok lettere tilbakestående. Vil du ha barn med en sånn? Neppe. 

Anonymkode: 02c90...58f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han er en mann. Jeg jobber sammen med ca 50 sånne. Det er litt slitsomt av og til, for det er jo mye enklere å spørre meg hvor noe er enn å lete selv.

Anonymkode: 2ee2e...0f8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Han er bare mann.

Anonymkode: d0446...455

Skrevet

Å være distre og uoppmerksom kan vel være en del av personligheten på samme m̈åte som det å mangle stedsans kan være det. Jeg har null stedsans, men jeg sender ikke andre ut på leteaksjoner fordi jeg har gått meg bort. Jeg har lært meg å kompensere, så mitt problem forblir bare mitt problem. 

Så problemet her er egentlig ikke at mannen ikke klarer å lete på en rasjonell måte, men at han gjør sin manglende evne til å lete til ditt problem. Var han alene, måtte han valgt å enten lete helt til han fant knekkebrødet selv, spise noe annet eller sulte i hjel foran kjøleskapet. Tipper han hadde overlevd.

På samme måte vil han overleve å lete på egen hånd selv om du er i samme hus. Nå har han jo ingenting å tape på å gi opp med en gang, for da får han bare deg til å fikse for seg. Jeg ville blitt mindre hjelpsom, rett og slett. Ikke aksepter å måtte avbryte det du holder på med for idiotprosjekter en voksen mann kan legge litt innsats i å klare selv. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Min sønn på 15 år, har autisme, og er overhodet ikke sånn. Både jeg og søsteren hans er mer distre enn han. Han får med seg mye mer enn hos, husker mer enn oss, og roter omtrent aldri bort noe.

Anonymkode: ac51b...cbd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ekspert på å finne ting. Men enkelte ganger så kan jeg overse ting som er rett foran nesa på meg. Det er rett og slett pinlig. Ja, jeg er helt oppegående og normal. Over gjennomsnittet intelligent.

Er han alltid slik? Finner han ALDRI ting?

Har uansett aldri hørt at dette har noe med autisme å gjøre. Og jeg kjenner flere som har det. Om han "aldri" finner noe, så er han nok bare litt distre.

Anonymkode: 045c9...676

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...