AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #1 Del Skrevet 2. mars 2022 En venninne har tatt over en leilighet og hun har fått 2 sett med nøkler. Nøklene er til henne leilighet og inngangen til blokka. Hun trenger i utgangspunktet minst tre, helst fire,men styreformann sier at hun ikke har lov til å kopiere opp. Stemmer dette? Han er litt narvestad type.. Anonymkode: d9375...f63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #2 Del Skrevet 2. mars 2022 Hvorfor trenger hun så mange nøkler?. Grunnen til at det er så strengt er at hvis en nøkkel kommer på avveie så må alle låsene byttes og alle andre må ha nye nøkler, det blir veldig dyrt for denne venninnen din å betale for dette. Anonymkode: ca25a...62a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #3 Del Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor trenger hun så mange nøkler?. Grunnen til at det er så strengt er at hvis en nøkkel kommer på avveie så må alle låsene byttes og alle andre må ha nye nøkler, det blir veldig dyrt for denne venninnen din å betale for dette. Anonymkode: ca25a...62a Flere enn to nøkkelpar er jo ikke spesielt mange. I en familie på fire er det i min verden vanlig at alle har hver sitt par med nøkler. Anonymkode: 97507...6b2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #4 Del Skrevet 2. mars 2022 Det er vel en selvfølge at alle familiemedlemmer har sin egen nøkkel til sitt eget hjem?? Jeg bor i borettslag og måtte også ha flere nøkler når jeg flyttet inn. Tror de aller fleste borettslag har nummer-nøkler som da er mye dyrere å kopiere. Dette måtte jeg dekke selv og tror hver nøkkel koster rundt 500 kr. Er ikke det vaktmesteren har ment da; at borettslaget ikke dekker dette? Anonymkode: d68a7...76e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #5 Del Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvorfor trenger hun så mange nøkler?. Grunnen til at det er så strengt er at hvis en nøkkel kommer på avveie så må alle låsene byttes og alle andre må ha nye nøkler, det blir veldig dyrt for denne venninnen din å betale for dette. Anonymkode: ca25a...62a Fordi hun trenger en, samboeren trenger en, barnet på 14 trenger ett, også vil de gjerne ha ett sett til familiemedlem hvis det er noe. De har hund, og dersom det skulle være noe er det fint at noen kan lufte hunden og lignende og 14åringen er hos sin far. Samboeren jobber offshore så hun er en del alene, med turnusjobb på sykehuset må hun ha hjelp til lufting innimellom. 3 er egentlig minimum.. Det er vel egentlig irrelevant hvorfor, spørsmålet er jo om han har lov til å nekte det. Anonymkode: d9375...f63 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #6 Del Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er vel en selvfølge at alle familiemedlemmer har sin egen nøkkel til sitt eget hjem?? Jeg bor i borettslag og måtte også ha flere nøkler når jeg flyttet inn. Tror de aller fleste borettslag har nummer-nøkler som da er mye dyrere å kopiere. Dette måtte jeg dekke selv og tror hver nøkkel koster rundt 500 kr. Er ikke det vaktmesteren har ment da; at borettslaget ikke dekker dette? Anonymkode: d68a7...76e Nei, var styreformann og ikke vaktmester, som sa at det er ulovlig å kopiere opp fler. Men han er av typen som finner på egne regler og er politimester i bygget så usikker på om han har lov eller ikke. Hun ønsker selvfølgelig å dekke kostnaden selv, men hun er redd for sanksjoner. Anonymkode: d9375...f63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #7 Del Skrevet 2. mars 2022 Jeg tror ikke det er ulovlig, men det krever vel tillatelse fra borettslaget? Fant dette på ei nettside: "Systemnøkler hører til et patentert låsesystem som krever tilstrekkelig med dokumentasjon for å kunne kopieres opp. Det er kun rekvirenten som har autoritet til å be om å kopiere opp nye systemnøkler, om ikke annet har blitt avtalt på forhånd og kan bevises med underskrift." Anonymkode: 36e9d...675 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
molo80 Skrevet 2. mars 2022 #8 Del Skrevet 2. mars 2022 Hun har ikke lov, men styreformann kan bestille for henne. Dette er en system-nøkkel og man får ikke kopiert den på vanlig måte. Og man må dekke dette selv, det ligger på 500-800 kr. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #9 Del Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, var styreformann og ikke vaktmester, som sa at det er ulovlig å kopiere opp fler. Men han er av typen som finner på egne regler og er politimester i bygget så usikker på om han har lov eller ikke. Hun ønsker selvfølgelig å dekke kostnaden selv, men hun er redd for sanksjoner. Anonymkode: d9375...f63 Dersom dette er et stort borettslag finnes det kanskje en annen person enn styreformann som sitter på kontoret i borettslaget. Da kan hun evt henvende seg der? I mitt borettslag er det slik hvertfall og ikke styreformann som ordner dette. Anonymkode: d68a7...76e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #10 Del Skrevet 2. mars 2022 Du kan ikke kopiere opp selv nei, men du kan få dem til å bestille flere. Anonymkode: 1faf8...aa2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #11 Del Skrevet 2. mars 2022 Systemnøkler får man ikke egentlig kopiert selv, men mange gjør det likevel. Anonymkode: e84ec...7ef 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #12 Del Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du kan ikke kopiere opp selv nei, men du kan få dem til å bestille flere. Anonymkode: 1faf8...aa2 Ja men det "er ikke lov'. 😅 Sukk. Kanskje det hjelper når mannen hennes kommer hjem, hun kan være litt bakpå når det gjelder sånt. Helt tøysete at de bare skal ha to nøkler. Anonymkode: d9375...f63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mokkilokki Skrevet 2. mars 2022 #13 Del Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): En venninne har tatt over en leilighet og hun har fått 2 sett med nøkler. Nøklene er til henne leilighet og inngangen til blokka. Hun trenger i utgangspunktet minst tre, helst fire,men styreformann sier at hun ikke har lov til å kopiere opp. Stemmer dette? Han er litt narvestad type.. Anonymkode: d9375...f63 Nøklene må bestiller gjennom borettslaget. Styreleder bestemmer ikke hvor mange nøkler man skal ha. Men man kan ikke gå og få laget nøkler i butikk f.eks. Siden det er systemnøkler så har de nok avtale med bedrift som lager nøkler for borettslaget. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 2. mars 2022 #14 Del Skrevet 2. mars 2022 Hvis borettslagsleder sier man ikke får ha flere nøkler på grunn av en lov, ber man om hjemmel. Dersom de ikke kan stille med en tilfredsstillende hjemmel sender man et rekommandert brev og informerer om at man vil ta ut forliksklage dersom de ikke gjør det man vil innen 14 dager. Seriøse nøkkelbutikker med norske ansatte er supervanskelige, de gidder ikke å kopiere nøkler som er kodet og lignende. Hvis man er i Trondheim eller Alta er dette en utfordring. Men i Oslo finner man flerkulturelle nøkkelslipere som ikke tror de er jurister, som kopierer hva som helst bare du betaler de to-tre hundre kronene de tar. Jeg har kopiert kodete nøkler til næringslokaler uten noe problem. Hvis ikke det går er det ganske trivielt å slipe en nøkkel med en fil eller en sag. Det viktige er å få klarhet i om styreformann innbiller seg at begrensningen i antall nøkler kommer fra vedtekter, forskrifter eller lover, og i så fall hvilke. I mange tilfeller kan det være fordelaktig å poengtere at deres uhjemlede handlinger kan medføre erstatningsplikt. Det finnes ingenting mer tilfredsstillende enn å kastrere en sånn maktsyk tulling. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #15 Del Skrevet 2. mars 2022 10 hours ago, AnonymBruker said: En venninne har tatt over en leilighet og hun har fått 2 sett med nøkler. Nøklene er til henne leilighet og inngangen til blokka. Hun trenger i utgangspunktet minst tre, helst fire,men styreformann sier at hun ikke har lov til å kopiere opp. Stemmer dette? Han er litt narvestad type.. Anonymkode: d9375...f63 Det stemmer at hun ikke kan få kopiert de selv, men må be borettslaget gjøre dette Anonymkode: 45e9f...d01 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #16 Del Skrevet 2. mars 2022 2 hours ago, ajarRun said: Seriøse nøkkelbutikker med norske ansatte er supervanskelige, de gidder ikke å kopiere nøkler som er kodet og lignende. Hvis man er i Trondheim eller Alta er dette en utfordring. Men i Oslo finner man flerkulturelle nøkkelslipere som ikke tror de er jurister, som kopierer hva som helst bare du betaler de to-tre hundre kronene de tar. Jeg har kopiert kodete nøkler til næringslokaler uten noe problem. Hvis ikke det går er det ganske trivielt å slipe en nøkkel med en fil eller en sag. System nøkler får man ikke kopiert uten vider uansett hvor flerkulturelle slipere du spør Anonymkode: 45e9f...d01 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Voksenmann Skrevet 2. mars 2022 #17 Del Skrevet 2. mars 2022 Du skal kunne bestille flere nøkler gjennom borettslagets forretningsfører. Husker jeg korrekt så er dører og låser en del av fellesområdene som igjen faller inn under borettslagets ansvarsområde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #18 Del Skrevet 2. mars 2022 Hun må ha misforstått svaret, eller styreformannen er vrang og svarer kun på akkurat det hun spør om. I mitt borettslag må ekstra nøkler bestilles gjennom styret, fordi det er systemnøkler. Jeg har 4 stk selv om jeg stort sett bor aleine, jeg har én til meg og én til gjester, datter har én og den siste har jeg lagret hos en venn i tilfelle noe skjer. Anonymkode: 492d9...a56 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #19 Del Skrevet 2. mars 2022 Btw så er det normalt å få 3 sett nøkler med boligen, men ingenting å gjøre med det dersom forrige eier har mistet et sett. Jeg ville spurt styret (dersom det er systemnøkkel) om hvor mange nøkler som var laget til denne leiligheten - og er det noen på avveie så ville jeg fått omprogrammert låsen (gjøres av låsesmeden som borettslaget har avtale med). Hos oss ble dørene byttet ifjor og tre sett nøkler var inkludert, men vi fikk anledning til å bestille flere med det samme og betale for dette selv - rimeligere enn å gjenbestille senere, sa de. Anonymkode: 492d9...a56 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #20 Del Skrevet 3. mars 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): System nøkler får man ikke kopiert uten vider uansett hvor flerkulturelle slipere du spør Anonymkode: 45e9f...d01 Det er ikke lov, men det finnes slipere som likevel gjør det. Anonymkode: 36e9d...675 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå