AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #1 Skrevet 2. mars 2022 3åringen har aldri vært annen syk enn forkjølelser, i neste fall har hun vært sliten med feber i èn dag, og det var da hun enda sov 2 dupper om sagen rundt 1-1,5 år 😅 Nå har vi spysyken i hus for første gang, og hun ba om å få legge seg for 1 times tid siden. Hun sover enda. Bør hun få sove så lenge hun ønsker? Hun har ikke spydd siden i går ettermiddag, men har også bare spist et halvt knekkebrød og en halv gulrot siden etter bhg i går, og drukket litt vann. Har rundt 38,5 i feber. Anonymkode: 0bf95...eaa
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #2 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 3åringen har aldri vært annen syk enn forkjølelser, i neste fall har hun vært sliten med feber i èn dag, og det var da hun enda sov 2 dupper om sagen rundt 1-1,5 år 😅 Nå har vi spysyken i hus for første gang, og hun ba om å få legge seg for 1 times tid siden. Hun sover enda. Bør hun få sove så lenge hun ønsker? Hun har ikke spydd siden i går ettermiddag, men har også bare spist et halvt knekkebrød og en halv gulrot siden etter bhg i går, og drukket litt vann. Har rundt 38,5 i feber. Anonymkode: 0bf95...eaa Ja hun må få sove så lenge hun vil selvfølgelig 😉 Anonymkode: ae083...31e 8 1 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #3 Skrevet 2. mars 2022 De styrer naturligvis søvn selv når de er syke. Anonymkode: 2d83c...6c7 7 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #4 Skrevet 2. mars 2022 Hun må selvsagt sove så mye hun vil. Det er jo mye bedre å sove enn å være kvalm og dårlig våken Anonymkode: e5826...50e 7 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #5 Skrevet 2. mars 2022 Takk for svar, det var det jeg "håpte" var normen 😅 ❤️ Anonymkode: 0bf95...eaa
Heln Skrevet 2. mars 2022 #6 Skrevet 2. mars 2022 Søvn er viktig for å bli frisk, så når min er syk får han sove så mye han bare ønsker. Er på dupp nr 3 allerede, han har 40 i feber og trenger det tydelig. 4 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #7 Skrevet 2. mars 2022 bare å sove mye, det er bra. nå som vi har korona har også 5åringen sovet på dagtid litt. jeg er alene med begge barna fast, så skulle selv ønske jeg bare kunne sovet bort all sykdom, men det går ikke 😆 Anonymkode: a0dbc...f80 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #8 Skrevet 2. mars 2022 Kroppen kjemper mot infeksjonen, har fått mindre næring samtidig som den trenger mer energi enn vanlig. Å sove er kroppens måte å sikre nok krefter på, til det den trenger å gjøre. Jeg sover mye selv når jeg er syk, selv som voksen, og har aldri hatt problemer med døgnrytmen av den grunn. Så ja, la henne få sove, det trenger hun. 🥰 Anonymkode: b3973...6f6 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #9 Skrevet 2. mars 2022 Vil du ha satt vekkerklokken for deg selv om du hadde vært syk? Nei. La stakkars henne få sove så mye hun vil. Sann er det når barn blir syke, og deretter søvnforstyrrelse i noen dager når de er friske igjen. Men for all del vær så snill ikke vekke henne fordi du vil ikke at hun sover for mye! Anonymkode: 34bfd...efd
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #10 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vil du ha satt vekkerklokken for deg selv om du hadde vært syk? Nei. La stakkars henne få sove så mye hun vil. Sann er det når barn blir syke, og deretter søvnforstyrrelse i noen dager når de er friske igjen. Men for all del vær så snill ikke vekke henne fordi du vil ikke at hun sover for mye! Anonymkode: 34bfd...efd Jeg bare spurte. Herregud. Anonymkode: 0bf95...eaa
skruf Skrevet 2. mars 2022 #11 Skrevet 2. mars 2022 Ved sykdom, særlig spysjuke, så er væskeinntak viktig. Så lenge barnet er våknet nok til å få i seg drikke mellom sovingen så er det bare til å la det sove så mye som deg her behov for Er barnet veldig preget av sykdom, er veldig slapt og bare vil sove så kan det være greit å vekke barnet innimellom for å i barnet væske. Og såklart sjekke at barnet er kontaktbart, at det er snakk om vanlig søvn det dreier seg om. 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #12 Skrevet 2. mars 2022 La jenta styre søvnen selv, det er bare bra for henne å sove 😊💕 Anonymkode: 4e0f9...8e6 1
GammelKaktus Skrevet 2. mars 2022 #13 Skrevet 2. mars 2022 Min har alltid fått sovet som han vil når han er syk.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #14 Skrevet 2. mars 2022 Kroppen sier ifra om søvnbehovet. Bare å la barnet sove. Som regel så er barnet like trøtt som vanlig til kvelden likevel da den sovingen på dagen var ekstra søvnen kroppen trengte. Anonymkode: 11485...13c
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #15 Skrevet 2. mars 2022 Vi lar de sove, litt avhengig av hvordan syk, så mye de vil. Akkurat nå har vi corona i hus, og 3-åringen har det verst, men vi har måtte vekke for å få litt mat og drikke nå på ettermiddagen. Anonymkode: 1f640...59b
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #16 Skrevet 2. mars 2022 skruf skrev (2 timer siden): Ved sykdom, særlig spysjuke, så er væskeinntak viktig. Så lenge barnet er våknet nok til å få i seg drikke mellom sovingen så er det bare til å la det sove så mye som deg her behov for Er barnet veldig preget av sykdom, er veldig slapt og bare vil sove så kan det være greit å vekke barnet innimellom for å i barnet væske. Og såklart sjekke at barnet er kontaktbart, at det er snakk om vanlig søvn det dreier seg om. Takk! Hun våknet ikke lenge etter jeg skrev innlegget, og var våken til Middagstid hvor hun sov en times tid igjen. Nå sover hun for kvelden. Mye våken med andre ord, og almentilstanden er helt OK. Hun vil bare slappe av og se på TV, men hun kan prate og tulle litt av og til, og selv om matlysten er ikke-eksisterende, så kjenner hun på sultfølelsen men klarer bsre ikke spise noe særlig. Spør om vann i hvertfall av og til, så væske går ned sånn nogenlunde 😊 Og hun har ikke kastet opp siden i går heller, så, håper det er skikkelig over til helgen! Anonymkode: 0bf95...eaa 1
skruf Skrevet 2. mars 2022 #17 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Takk! Hun våknet ikke lenge etter jeg skrev innlegget, og var våken til Middagstid hvor hun sov en times tid igjen. Nå sover hun for kvelden. Mye våken med andre ord, og almentilstanden er helt OK. Hun vil bare slappe av og se på TV, men hun kan prate og tulle litt av og til, og selv om matlysten er ikke-eksisterende, så kjenner hun på sultfølelsen men klarer bsre ikke spise noe særlig. Spør om vann i hvertfall av og til, så væske går ned sånn nogenlunde 😊 Og hun har ikke kastet opp siden i går heller, så, håper det er skikkelig over til helgen! Anonymkode: 0bf95...eaa Det høres veldig lovende ut er ikke så nøye med mat nå så lenge hun drikker. Men gi henne gjerne noe annet enn vann akkurat nå, etter spusjuken så trenger kroppen sukker og salter. Bland gjerne ut eplemost med farris, det er veldig bra for kroppen etter oppkast og diaré. Sukker fra fruktsukkeret i eplemosten og salter fra farrisen (farris inneholder salter som er bra for elektrolyttene i kroppen), men tilby også sukkerholdig saft, juice, smoothie, brus er også innafor hvis hun liker det. Gi henne gjerne noe salt også, f.eks salte kjeks som Ritz, saltstenger, potetgull 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #18 Skrevet 2. mars 2022 Man sover seg frisk, heter det jo Anonymkode: d64ed...ec6 1
Blomsterpotta Skrevet 2. mars 2022 #19 Skrevet 2. mars 2022 Søvn er god medisin, så la barnet sove til det våkner av seg selv. Da mine var små så fikk de ingen restriksjon på søvn når de var syke. De sov godt om natten likevel.
Mt3 Skrevet 2. mars 2022 #20 Skrevet 2. mars 2022 Sovn er god medisin, viktig at barnet da er våkne innimellom så det kan innta drikke (da gjerne med sukker eller næring i, som saft, juice.. kan gjerne koke opp havregryn og gi avkok av det) samt at de i hvertfall får i seg litt å spise som f.eks saltstenger, potetgull, kjeks, knekkebrød, flatbrød. Følg med på at barnet ikke blir dehydrert og veldig slapp, men la det ellers styre hvile og søvn som det vil. Når en har spysjuken så er det viktig å få i seg noe å spise og godt med væske så en ikke må spy på tom mage.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå