AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #1 Skrevet 2. mars 2022 Jeg føler alltid fartsgrensen ellers på vanlig vei. Men på motorveien, i 100-110 sona, ligger jeg som regel 8-10 km i timen fortere. Er dette ulovlig? De færreste holder seg konkret i oppgitt sone, alltid litt over. Jeg forstår at fartsgrensen er satt for en grunn, og lurer på hvor mye man får i bot for å kjøre fortere. Men på lovdata så står det bare informasjon om de som virkelig kjører fort. Noen som vet? Hvor mye over grensa kan man kjøre i de høye fartssonene før det blir bot? Legger ved et bilde fra lovdata Anonymkode: 5c4a7...bfb
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #2 Skrevet 2. mars 2022 Det er lov å kjøre i 100 eller 110 km/t. Anonymkode: 2d362...c6e 28 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #4 Skrevet 2. mars 2022 Hvis fartsgrensa er 100,så er det lov å kjøre 100. Blir du tatt i å kjøre 105 får du kr 850 I bot. Blir du tatt i å kjøre i 115 får du 3700 kr i bot. Seriøst, har du lappen? Anonymkode: 33353...a4b 18 2
Mezzosoprena Skrevet 2. mars 2022 #5 Skrevet 2. mars 2022 100 på 100-kilometer i timen-vei... 110 i 110-kilometer i timen-vei... Jeg forstår ikke spørsmålet!! 8 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #6 Skrevet 2. mars 2022 Speedometeret i biler viser alltid 5-10% lavere enn reell fart. Derfor skal du ligge i 115-120 km/t for ikke sinke trafikken. Det er heller ingen fartsgrense i venstre felt når du skal kjøre forbi. Uansett er det viktigste at du ikke ligger under fartsgrensen. Det er livsfarlig, fordi når du sinker så kan andre biler gjøre farlige manøvre. Anonymkode: 295f3...279 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #7 Skrevet 2. mars 2022 Det står jo i skjermbildet du selv la inn. Men som sagt viser spesielt eldre biler gjerne litt lavere fart enn det som er reelt. Mange nye biler er mer nøyaktige, så der bør du ikke ligge så mye over om du ikke vil ha bot. Anonymkode: 6431d...765 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #8 Skrevet 2. mars 2022 Du kan umulig ha førerkort? Siden du ikke vet hva fartsgrense betyr. 100 i fartsgrense betyr at du lovlig kan kjøre i 100. 110 i fartsgrense betyr at du lovlig kan kjøre i 110. Over fartsgrense er ulovlig og kan gi bot eller førerkort inndragelse, men siden du ikke har førerkort så trenger du ikke tenke på det Anonymkode: a4fec...bd7 3
PITTY Skrevet 2. mars 2022 #9 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det er heller ingen fartsgrense i venstre felt når du skal kjøre forbi. Kom gjerne med den forklaringen når politiet stopper deg.. 39 1 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #10 Skrevet 2. mars 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Speedometeret i biler viser alltid 5-10% lavere enn reell fart. Derfor skal du ligge i 115-120 km/t for ikke sinke trafikken. Det er heller ingen fartsgrense i venstre felt når du skal kjøre forbi. Uansett er det viktigste at du ikke ligger under fartsgrensen. Det er livsfarlig, fordi når du sinker så kan andre biler gjøre farlige manøvre. Anonymkode: 295f3...279 Dette er et farlig råd, og kan lett føre til bøter. Avviket på speedometret er ikke et standardavvik, og varierer ikke fra bilmerke til bilmerke, men ut fra dekktrykk og dekkdimensjoner, samt temperatur. Det er ikke mulig å kalibrere seg frem til 100% nøyaktighet på speedometret, og det finnes ingen måte du kan beregne din egen hastighet med tilstrekkelig nøyaktighet til at du vet om du er innenfor fartsgrensene - om ikke du investerer i ekstremt dyrt utstyr som krever omfattende og dyrt vedlikehold for ã være pålitelig, og som krever at du kan fylle dekkene dine med ekstrem nøyaktighet i lufttrykk, som må monotoreres på detaljnivå. Du skal lete lenge etter kjørelærere, trafikkforskere eller politi som er enige med deg i at man skal ligge over fartsgrensen for å kompensere for misvisning på speedometer. Hvor kommer slike vanvittige forestillinger fra? Du må slutte å gi farlige råd. Om folk følger rådet ditt, vil de uten diskusjon få bot dersom målt hastighet overskrider fartsgrensen. Dette er tull, og du bør slutte å skrive sånt! Anonymkode: 4c518...f88 24 1 5
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #11 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Speedometeret i biler viser alltid 5-10% lavere enn reell fart. Derfor skal du ligge i 115-120 km/t for ikke sinke trafikken. Det er heller ingen fartsgrense i venstre felt når du skal kjøre forbi. Uansett er det viktigste at du ikke ligger under fartsgrensen. Det er livsfarlig, fordi når du sinker så kan andre biler gjøre farlige manøvre. Anonymkode: 295f3...279 Du har jo ikke peiling. Anonymkode: 9caaa...831 20
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #12 Skrevet 2. mars 2022 Hva tror du fartsGRENSE er? Fartsanbefaling? Anonymkode: 9caaa...831 8
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #13 Skrevet 2. mars 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Det er heller ingen fartsgrense i venstre felt når du skal kjøre forbi. Anonymkode: 295f3...279 Dette er ikke sant. Du har ikke lov til å bryte fartsgrensen ved forbikjøring. Hvis du er nødt til det, har du gjort en feilvurdering. I ytterste konsekvens kan det bety at du er mindre skikket til å ha sertifikat. Anonymkode: 4c518...f88 18
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #14 Skrevet 2. mars 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Uansett er det viktigste at du ikke ligger under fartsgrensen. Det er livsfarlig, fordi når du sinker så kan andre biler gjøre farlige manøvre. Anonymkode: 295f3...279 For noe tull! Man skal avpasse farten etter forholdene, ikke etter fartsgrensen på stedet. Om det er uforsvarlig å holde fartsgrensen, skal du kjøre saktere. Du skal ikke kjøre fortere enn at du har full kontroll over bilen og trafikkbildet. Du skal kjøre veldig sakte før det ansees som hindring av trafikken. Hvis DU har førerkort, bør du levere det inn, for du har holdninger som ikke er forenlige med førerrett, og du gir farlige råd til andre sjåfører, med oppfordringer både til å bryte fartsgrenser og å skape farlige situasjoner. Anonymkode: 4c518...f88 20
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #15 Skrevet 2. mars 2022 Hvordan kan enkelte her ha førerkort!? Anonymkode: 5fab5...75b 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #16 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Speedometeret i biler viser alltid 5-10% lavere enn reell fart. Derfor skal du ligge i 115-120 km/t for ikke sinke trafikken. Det er heller ingen fartsgrense i venstre felt når du skal kjøre forbi. Uansett er det viktigste at du ikke ligger under fartsgrensen. Det er livsfarlig, fordi når du sinker så kan andre biler gjøre farlige manøvre. Anonymkode: 295f3...279 Om du har førerkort så kan du levere det inn igjen omgående. På forhånd takk på vegne av dine medtrafikkanter. Anonymkode: cbe2e...d8b 12
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #17 Skrevet 2. mars 2022 Oj 😅 Her var det forskjellige svar Jeg bare lurte på hvordan jeg skal tolke loven, da de spesifiserer ut ifra «70 km/2 eller høyere» og «90 km/2 eller høyere på motorveg». Vil ikke bare tolke loven etter ynsing, og særlig ikke da det var så lite spesifisert på høyere fartsgrense. Jeg følger så og si alltid fartsgrensen, men begynner å lure da 90% av de andre i fartssona ligger ca 10 km i timen over, og da gjør jeg det også, for å følge trafikkmønsteret er strekningene mellom Ås og Fredrikstad jeg snakker om 😅 ts Anonymkode: 5c4a7...bfb
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #18 Skrevet 2. mars 2022 Fartsgrense bør basere på skjønn. Anonymkode: d3030...cf0
Blomsterpotta Skrevet 2. mars 2022 #19 Skrevet 2. mars 2022 Det spørsmålet var vanskelig du 🙄 Hva trur du selv da?
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #20 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Oj 😅 Her var det forskjellige svar Jeg bare lurte på hvordan jeg skal tolke loven, da de spesifiserer ut ifra «70 km/2 eller høyere» og «90 km/2 eller høyere på motorveg». Vil ikke bare tolke loven etter ynsing, og særlig ikke da det var så lite spesifisert på høyere fartsgrense. Jeg følger så og si alltid fartsgrensen, men begynner å lure da 90% av de andre i fartssona ligger ca 10 km i timen over, og da gjør jeg det også, for å følge trafikkmønsteret er strekningene mellom Ås og Fredrikstad jeg snakker om 😅 ts Anonymkode: 5c4a7...bfb Har du virkelig sertifikat? Du kan umulig ha bestått teoriprøven? Det er lov å kjøre i fartsgrensen dersom øvrige forhold tillater det. Fartsgrensen er absolutt og ikke veiledende. Nivået på bøter avhenger av hvor mye over fartsgrensen du kjører. Anonymkode: fc1bf...894 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå