Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei jeg fikk positiv g test idag, bare 11 dpo så fortsatt tidlig. Når tar man kontakt med lege /jordmor? 
jeg har aldri tatt celleprøve så tenker og få gjort det samtidig som tidlig ultralyd. Vente til uke 6-7 med og kontakte lege og sånn slik at jeg vet det er liv? Teste videre med disse CB ukes testene 🤷🏼‍♀️ 🥰

5B5AFFFF-E3B9-4568-AF94-2E60FA418871.jpeg

Endret av Anonym140786
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer :) jeg bestilte første svangerskapskontroll hos jordmor da jeg var uke 7. De syns som regel det er greit at man bestiller tidlig, siden det kan være litt ventetid. Men syns også det var greit å vente litt til jeg viste jeg var over de første dagene/ukene i tilfelle det ikke gikk bra.

Vet ikke om du får tatt celleprøve samtidig som tidlig ultralyd, eller må tilfelle være hos gynekolog da. Jeg hadde tidlig ul etter uke 7, de fleste steder anbefaler det mtp at det kan være vanskelig å se noe før den tid.

Anonymkode: 8bdd9...f9c

AnonymBruker
Skrevet

Her blander du kortene. Du bestiller deg en privat ultralyd rundt uke 7. Deretter kan du bestille en legetime til rundt uke 10-12. Jordmor trenger du ikke før uke 24. Celleprøve bør du ikke ta under graviditet, for den kan gi falsk svar.

Anonymkode: a350a...d3e

AnonymBruker
Skrevet

Legetime og blodprøver kan du ta mellom uke 6 og 12. Jordmortimen trenger du ikke før uke 24, med mindre du av spesielle årsaker trenger ekstra oppfølging. Som førstegangsfødende er det kanskje fint med en time tidligere, f.eks. Tror du kan ta blodprøvene mellom uke 6-12 via jordmor også?

Som førstegangsfødende var jeg mye hos jordmor og sugde til meg alt. Som andregangsfødende kunne jeg fint ventet til uke 30 med kontroller hos jordmor, hadde ikke behov for annet enn sykemelding før fødsel ble nærstående og reelt. Du må bare føle litt på det selv, men vent likevel ikke for lenge med å bestille første timen, da det kan være mye ventetid i enkelte kommuner.

Anonymkode: 62361...365

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Her blander du kortene. Du bestiller deg en privat ultralyd rundt uke 7. Deretter kan du bestille en legetime til rundt uke 10-12. Jordmor trenger du ikke før uke 24. Celleprøve bør du ikke ta under graviditet, for den kan gi falsk svar.

Det er jo mange forskjellige måter å gjøre det på. Jeg var hos jordmor i uke 10, hadde TUL i uke 12. Første legetime i uke 16 (ikke en av kontrollene). 

Anonymkode: 6af6a...e82

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kontaktet helsestasjonen og fortalte om graviditeten og spurte hva jeg skulle gjøre. De satte meg opp på time i uke 8. Etter dette var jeg ikke tilbake hos jordmor før uke 24.

Hadde tidlig ultralyd i uke 6, 12, og 15. Ordinær ultralyd i uke 18.

😁❤️

Anonymkode: a6e70...efc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan velge selv om du vil gå til lege eller jordmor. Jeg foretrekker jordmor, men har ikke noe særlig forhold til fastlegen min (har faktisk aldri møtt henne for hun er enten sykemeldt eller vekk pga noe annet). Var på første kontroll hos vikarlege og det var skikkelig dårlig opplegg så bestilte time hos jordmor et par uker etter. Helt annen vinkling på timen enn hos legen.  Jeg ble satt opp på første time i uke 12, for da skal man ta en del blodprøver, men kjenner jeg gjerne skulle vært der litt tidligere. Hadde ikke TUL før i uke 12 heller. Hadde jeg kommet under ordningen med offentlig TUL hadde jeg nok tatt en til rundt uke 7-8 bare for å se liv, men jeg synes det var litt dyrt så jeg holdt ut til uke 12. 

Anonymkode: f95a5...344

• Liker 1
Skrevet
Anonym140786 skrev (1 time siden):

Tusen takk for alle svar ♥️Jeg har mest lyst til og gå til jordmor så får prøve og finne en jordmor i mitt nærområde som er Vestfold, kanskje noen her har noen og anbefale i Sandefjord eller Tønsberg? 

AnonymBruker
Skrevet
Anonym140786 skrev (2 minutter siden):

Tusen takk for alle svar ♥️Jeg har mest lyst til og gå til jordmor så får prøve og finne en jordmor i mitt nærområde som er Vestfold, kanskje noen her har noen og anbefale i Sandefjord eller Tønsberg? 

Jeg går til den kommunale, altså på helsestasjonen. Søk på din kommunes sider 😊

Anonymkode: f95a5...344

AnonymBruker
Skrevet
Anonym140786 skrev (5 minutter siden):

Ekspander  

Du velger ikke jordmor selv. Du ringer din nærmeste helsestasjon og blir tildelt en.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du velger ikke jordmor selv. Du ringer din nærmeste helsestasjon og blir tildelt en.

Jeg valgte jordmor selv, og gikk ikke gjennom helsestasjonen. Ble henvist fra fastlegen til ei som er veldig kjent for å være flink her jeg bor (hun er offentlig). Kan altså være litt ulik praksis rundt om:)

Anonymkode: f76d5...538

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Varierer fra kommune til kommune dette☺️ I min kommune søkte jeg bare opp jordmor på nett, fant de tre som er her, og valgte å ta kontakt med ei jeg har hørt mye bra om. Hun valgte å sette meg opp allerede i uke 6(?), og hun har satt meg opp til time hver mnd etter det. 
 Har forstått at andre kommuner gjør dette annerledes ☺️ 

Anonymkode: c8519...7c5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Legen min hadde ultralydapparat, så ikke bestill privat før du vet om de har. 

Første time kan du gjerne bestille til legen, siden du må ta blodprøver. Ring kontoret og høre når de ønsker. jeg var i uke 6 siden jeg fikk uklare svar fra skranla. legen ønsket Mellom 8-10 men den ble utsatt til uke 11. enda ikke bestilt jordmortime.

Så tar du folat, evt kan du ta gravid vitaminer. Jeg tar gravid vitaminer (særlig dersom du spiser lite hvit fisk) , veldig fornøyd med det når jeg fikk svar fra fra legen som viste flere lave nivåer, og da hadde det ikke vært nok med kun folat. 

Anonymkode: 4b690...85d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...