Gå til innhold

Har du ofte medarbeidersamtaler med din sjef?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på en ting:

Dere som er ansatt et sted, har dere regelmessige medarbeidersamtaler med deres overordnede, eller er de sløve på slikt?

Tar dere selv initiativet til status-samtaler for å stake kursen videre, eventuelt ha en dialog om framgang, videre utvikling, effektivitet og andre ting vedrørende deres stilling i bedriften/firmaet/selskapet/etaten?

Bare lurer jeg...selv måtte jeg ta initaitvet selv til en oppdateringsstatus på min stilling i fjor, siden ingen andre gjorde det!

Når en ikke hører noe som helst kan en regne med at alt er bra - men det vet man jo aldri - før man spør.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har jobbet samme sted i ca. to år, og har aldri hatt en sånn samtale....har selvfølgelig snakket med sjefen innimellom om hvordan det går etc., men det har mer blitt sånn noen minutter uten at det har vært planlagt, og jeg vil slettes ikke kalle det en medarbeidersamtale. Vi er IA-bedrift, og da skal man visstnok ha medarbeidersamtale en gang i året (..tror jeg iallefall...), men har ikke hørt at noen hos oss har hatt det noen gang...

Skrevet

Jeg skulle hatt medarbeidersamtale/evaluering etter at jeg hadde jobbet seks maaneder i firmaet jeg er ansatt. Naa har jeg jobbet der i snart ti maaneder...har tatt det opp med sjefen flere ganger, og han sier alltid ja og ha og "jeg skal finne en dato"...jeg skulle faa tildelt bonusen min da, selv om den blir utbetalt neste aar, saa jeg er jo litt nysgjerrig...alle de andre som startet samtidig som meg har hatt denne samtalen, saa jeg synes det er litt rart... :forvirret:

Skrevet

Da jeg jobbet offentlig hadde vi det jevnlig - pluss at hun var ekstremt flink til å følge opp utover det. Et nydelig menneske rett og slett.

Det siste stedet jeg jobbet (i et større og kjent firma) tror jeg aldri de hadde det. Jeg sa opp veldig brått, det er alltid ørten folk sykemeldte der, og folk sier opp i ett kjør - men de spør aldri hvorfor. De gir bare god lønn og håper det hjelper - noe det selvfølgelig ikke gjør.

Er veldig viktig med medarbeidsersamtaler - jeg likte det veldig godt 8men så fikk jeg bare skryt osv på mine da ;) )

Skrevet

Jeg har iallfall medarbeidersamtaler med mine ansatte 1 gang i året, og samtalene varer 2-3 timer. Ellers har vi oppfølgingssamtaler minst en gang i kvartalet. Slik bør det også være, mener jeg. Det er viktig med oppfølging.

Skrevet
Jeg har iallfall medarbeidersamtaler med mine ansatte 1 gang i året, og samtalene varer 2-3 timer. Ellers har vi oppfølgingssamtaler minst en gang i kvartalet. Slik bør det også være, mener jeg. Det er viktig med oppfølging.

Jeg må si det høres svært slitsomt ut med en varighet på 2-3 timer. Som leder burde du kanskje forstå at det er unødvendig lang tid - antakelig gruer flere seg til en lang samtale med deg. *Grøss*

Greit å være nøye og alt det der, men hallo?! :roll:

(ikke grøss til deg som person altså, men til en sjef som bruker så lang tid)

Skrevet

Ja, enig at samtale over mange timer hørtes litt voldsomt ut...

Skrevet
Jeg må si det høres svært slitsomt ut med en varighet på 2-3 timer. Som leder burde du kanskje forstå at det er unødvendig lang tid - antakelig gruer flere seg til en så lang samtale med deg. *Grøss*

Greit å være nøye og alt det der, men hallo?! 

(ikke grøss til deg som person altså, men til en sjef som bruker så lang tid)

Til din opplysning er det jeg ikke jeg som sitter og prater i 2-3 timer. Når man skal oppsummere en ansatts resultater over et helt år, finne utviklingsområder og sette mål for neste år tar dette faktisk tid. Det spørs kanskje hva slags jobb man er i, hos oss er det iallfall slik. I tillegg skal den ansatte gi lederen tilbakemelding på hvordan han/hun fungerer, noe som er veldig nyttig. Dessuten snakker man litt om løst og fast, hvordan den ansatte trives med arbeidsoppgavene/kollegene/ledelsen, om alt er fint privat etc. Det er rett og slett da man får snakket om alt det man gjerne ikke har tid til i hverdagen.

Og for å nevne det, det er ikke jeg som sjef som velger dette, eller jeg som ønsker å bruke lang tid. Av hva jeg har lært, SKAL den årlige medarbeidersamtale vare lenge, hvis man gjør den skikkelig, og den ansatte har ting å si. Jeg vet av erfaring fra jeg har hatt samtaler med MINE sjefer, at jeg syns de timene går så altfor fort. Men det er sikkert mange som ikke syns de har mye å snakke om med sin sjef/ansatt en gang i året, bevares, men for meg høres det litt rart ut. Men meg om det.

Skrevet

Jeg har medarbeidersamtale med sjefen min en gang i året - i tillegg har vi en oppfølgingssamtale et halvt år etter medarbeidersamtalen. Da ser om jeg har oppnådd de mål jeg har satt meg - noe som igjen får følger for lønnsoppgjøret.

Selve medarbeidersamtalen tar 2 timer - oppfølgingssamtalen tar 1/2 til 1 time.

Skrevet
Selve medarbeidersamtalen tar 2 timer - oppfølgingssamtalen tar 1/2 til 1 time

Omtrent slik er det hos meg også. Oppfølgingssamtalen vi har noen få ganger i året, varer gjerne en halv time.

Skrevet
Til din opplysning er det jeg ikke jeg som sitter og prater i 2-3 timer. Når man skal oppsummere en ansatts resultater over et helt år, finne utviklingsområder og sette mål for neste år tar dette faktisk tid. Det spørs kanskje hva slags jobb man er i, hos oss er det iallfall slik. I tillegg skal den ansatte gi lederen tilbakemelding på hvordan han/hun fungerer, noe som er veldig nyttig. Dessuten snakker man litt om løst og fast, hvordan den ansatte trives med arbeidsoppgavene/kollegene/ledelsen, om alt er fint privat etc. Det er rett og slett da man får snakket om alt det man gjerne ikke har tid til i hverdagen.

Og for å nevne det, det er ikke jeg som sjef som velger dette, eller jeg som ønsker å bruke lang tid. Av hva jeg har lært, SKAL den årlige medarbeidersamtale vare lenge, hvis man gjør den skikkelig, og den ansatte har ting å si. Jeg vet av erfaring fra jeg har hatt samtaler med MINE sjefer, at jeg syns de timene går så altfor fort. Men det er sikkert mange som ikke syns de har mye å snakke om med sin sjef/ansatt en gang i året, bevares, men for meg høres det litt rart ut. Men meg om det.

Oj, litt indignert da.. Du reagerer ikke slik om dine ansatte stiller spørsmålstegn ved noe?

Skrevet

Jeg har jobba i samme bedrift i 8 år og vi har hatt medarbeidersamtale kanskje en gang.

Skrevet

Bare til opplysning: Det sweetie paie forteller om her er helt vanlig.. Vi har også et møte på 2-2,5t en gang i året - og utviklingssamtaler osv som varer i ca en time. 3 samtaler totalt i året.

Skrevet

Bare til opplysning: Det sweetie pie forteller om her er helt vanlig.. Vi har også et møte på 2-2,5t en gang i året - og utviklingssamtaler osv som varer i ca en time. 3 samtaler totalt i året.

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Jeg har vært ansatt i snart to år, og har vært på en medarbeidersamtale. Antar at det i prinsippet skal være 1 samtale pr år. Medarbeidersamtalen jeg hadde varte 20 minutter.

I min jobb kunne jeg godt tenke meg bedre oppfølging - jeg føler at jeg må spørre og grave om alt mulig og likevel ikke får skikkelige svar.

Gjest GreenSky
Skrevet

Har vært i samtale med "min" sjef en gang i året og har hatt for de under meg en gang i halvåret.

Skrevet

Hvis man er en klok leder vet man at man ikke nødvendigvis måp følge salavisk de pålegg som kommer utenfra, som f.eks. veiledningsmanulen til typiske medarbeidersamtaler. Det er rett og slett for amatører.

En god leder har jevnlig kontakt med sine medarbeidere (behøver ikke være store greiene, men noe kontakt). Det blir alt for voldsomt og helt feil å prakke på de ansatte flere timer med spørsmål som de må svare på. Det blir veldig kunstig, og det er typisk kvinner å gjøre det på denne måten.

Det er gjerne menn som forstår at slikt er veiledende, man har lov til å bruke av sine sosiale antenner og intelligens i forbindelse med kartleging av de ansattes tanker og situasjon.

Det man risikerer ved å gjøre det på den kunstige, slitsomme og tungvinte måten som skissert overfor er medarbeidere/ansatte som gir faen i hele medarbeidersamtalen - etter at de har gått ut av rommet med sjefen. Fordi ingen liker å bli stilt standars spørsmål der lederen noterer etter hvert spørsmål på et skjema...hvorfor det er slik? Fordi mange tenker at "særlig at lederen bryr seg, h*n noterer bare etter pliktspørsmålene i den årlige pliktsamtalen, det blir ikke fulgt opp likevel".

En smart leder er mer ekte enn som så.

Skrevet

Kjære gjest (rett over her) som mener at kvinner slavisk følger en mal mens (o store kloke) mann skjønner at malen er veiledende.

All min erfaring er motsatt. Mannlige ledere ser helst at skjema er fyllt ut slik at de kan lese svarene selv og slippe å snakke - 10 minutters medarbeidersamtale - snakkes om et år.

Kvinnlige sjefer bruker derimot malen veiledende og ber den ansatte om å tenke gjennom punktene i malen. Og så en samtale rundt. Medarbeidersamtalen varer gjerne fra 1-3 timer.

Og dette har ikke noe med om en leder er smart eller ikke. En mal er et godt hjelpemiddel for en slik samtale. Da får begge parter mulighet til å forberede seg.

Skrevet
Lurer på en ting:

Dere som er ansatt et sted, har dere regelmessige medarbeidersamtaler med deres overordnede, eller er de sløve på slikt?

Tar dere selv initiativet til status-samtaler for å stake kursen videre, eventuelt ha en dialog om framgang, videre utvikling, effektivitet og andre ting vedrørende deres stilling i bedriften/firmaet/selskapet/etaten?

Bare lurer jeg...selv måtte jeg ta initaitvet selv til en oppdateringsstatus på min stilling i fjor, siden ingen andre gjorde det!

Når en ikke hører noe som helst kan en regne med at alt er bra - men det vet man jo aldri - før man spør.

Forige sjef var fin sånn. Vi samlet oss over en kopp kaffe og pratet om løst og fast. Der kunne vi komme med alt. Også han. Vi tok opp det vi var fornøyd/misfornøyd med. Ting som kunne gjøres annerledes/bedre

Nåværende sjef tør ikke dette. han er en drittsekk som forsurer hverdagen. en humørsyk lat drittsekk.

firmaet gjør ingenting. folk slutter/søker seg vekk. Hovedkontor bryr seg ikke. Nok folk å ta av.

Slik er hverdagen for mange.

Skrevet
Forige sjef var fin sånn. Vi samlet oss over en kopp kaffe og pratet om løst og fast. Der kunne vi komme med alt. Også han. Vi tok opp det vi var fornøyd/misfornøyd med. Ting som kunne gjøres annerledes/bedre

Nåværende sjef tør ikke dette. han er en drittsekk som forsurer hverdagen. en humørsyk lat drittsekk.

firmaet gjør ingenting. folk slutter/søker seg vekk. Hovedkontor bryr seg ikke. Nok folk å ta av.

Slik er hverdagen for mange.

Ja, der ser man hvor avgjørende mennesket i organisasjonen er - det er alt!

De som ikke forstår det har mye å lære...og går glipp av de dyktigste folkene som ikke vil jobbe der og søker seg bort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...