Gå til innhold

Hvorfor bryr folk seg så mye om Ukraina?

Fame

Anbefalte innlegg

lsklars skrev (På 8.3.2022 den 19.50):

Alle de her MÅ hjem når krigen er slutt , en selvfølge 

Det Må de jo selvsagt ikke hvis Russland vinner krigen

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tøffenbøffen

Min familie måtte flykte under WW2, andres familiemedlemmer betalte den ultimate prisen. At det igjen ruller tanks og flyr bombefly i krig i Europa bringer tilbake det "kollektive minnet" om WW2. "Vi må aldri glemme, det må aldri skje igjen" har mantraet vært. Er vi her igjen?

EUs forløper ble opprettet for at det aldri skulle bryte ut verdenskrig i Europa igjen. Likevel er det altså en stor krig i Europa nå. Borgerkrigen i Jugoslavia var også ille, men ingen stormakt var direkte part der.

Hvem vet hvor Putin vil stoppe? Moldova? Baltikum? Noen sier han vil ha tilbake Sovjetunionen.

Ennå verre er faren for atomkrig. Putin har allerede truet med atomvåpen hvis NATO blander seg inn i krigen i Ukraina.  Putin har også likestilt de innførte økonomske sanksjonene med krigshandlinger. 

Russland har 6257 atomstridshoder (vg 3.3.22). Han har satt disse i beredskap, de er altså klare til å avfyres. De kan vel ta livet av hele kloden? Jodtabletter hjelper ikke noe i så fall. Vi blir alle til aske.

Putin har gitt NATO en liste med krav, den inneholdt en god del som ikke kan imøtekommes fra vår side. Så hvor står vi? Er Ukraina Sudetenland? Det ble gitt bort for å stogge Hitler. Historien viser hvordan det gikk. 

Om krigen i Ukraina ikke er starten på WW3 eller absolutt atomkrig, så er det høyst sannsynlig starten på en ny kald krig. Vi er deltakere i den. Forsvarsevnen på økes, skattene går opp. Vi blir mindre trygge og får dårligere økonomi. 

Jeg synes ikke det er det minste rart at mediene, politikerne og andre er mer opptatt av denne krigen enn andre konflikter i verden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ramona skrev (På 7.3.2022 den 22.54):

Det som slår meg er at ingen skriker ut om at vi ikke skal ta i mot ukrainske flyktninger, ingen roper hjelp dem der de er! Og de greiene der. Den gjengen holder kjeft nå. Mon tro hvorfor. Hmmmmm, hva kan det være? 🙄

Interessant at det ''slår'' deg når det er snakk nettopp om å hjelpe dem der de er, dvs i nærområdene, dvs i Europa. Så ''den gjengen'' gjør nettopp det - hjelper dem der de er, her i Europa. 

Hva forventet du egentlig? At ukrainere skulle hjelpes og sendes i Sør-Amerika istedet for sine nærområder i Europa?

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lsklars skrev (På 8.3.2022 den 19.17):

Støtter ikke Russland,  men de gjorde at Hitler ikke vant andre verdenskrig 

Og nå må Tyskland gjøre at Putin ikke vinner. For å få balansen tilbake.

Det Russland driver med er invasjon med målet okkupasjon - noe landet har lang erfaring med fra før og andre land. 

Russland må stoppes før et annet land (Moldova, Georgia, de baltiske, andre i nærheten) invaderes og okkuperes. 

Putin liker ikke at flere og flere land han mener tilhører Russlands ''sone'' blir demokratiske. Så han har bestemt seg for å gjøre noe med det. Tenk deg at du har sittet i fengsel i mange år og så plutselig får du sjansen å bli fri og er på vei ut porten for det å være fri er det eneste du vil i livet, men fangevokteren din kommer, stopper deg og sier ''Nei, nei, du har sittet i fengsel så lenge nå og jeg har vært din fangevokter at du må fortsette å gjøre det. Hvis du nekter, dreper jeg deg her og nå.''. Hvem sitt krav veier tyngre - fangevokteren eller den som kan og vil bli fri?

Et annet eksempel: Tenk at du har vandret gjennom ørkenen i mange år og endelig har funnet en stor by som er omringet av høy mur. Du tenker ''Endelig slipper jeg ørkenen og kan leve i fred med tilgang til mat, vann og husly''. Du banker på porten og vil inn, ordføreren og innbyggerne ønsker deg velkommen, men så kommer noen og drar deg tilbake ''Nei, nei, du skal ikke inn der. Nå har du vandret her så lenge at du må fortsette å vandre her og hvis du nekter det, dreper jeg deg.''

Endret av Drizzt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fame skrev (På 2.3.2022 den 8.55):

Velger dere å ignorere at det daglig er krig andre steder i verden også? Er de viktigere i Ukraina fordi de er europeiske? Don't get me wrong, jeg synes det er tragisk og jeg får utrolig vondt av alle som er der, men jeg synes det er helt tåpelig hvordan man åpner armer for å ta til seg så mange flyktninger fra Ukraina som mulig, mens de stakkarene i muslimske krigsslagne land blir sett ned på. Bare en tanke jeg har hatt.

Nei. Men jeg som en enkelt person klarer ikke å ta innover meg alle andre kriger og kriser når vi har en gal nabo jeg må følge med på. Dessuten så er det samholdet vi har nå som er styrken vi har. Og da skjønner jeg heller ikke hvorfor jeg skal la den svekkes av å se lengre ut.  

På samme måte som hvis nabo barnet får kreft, så ville jeg også vært mer optatt av det barnet enn alle andre sitt barn med kreft. Fordi det som er mer nært er også noe jeg kan gjøre noe eller litt med. Og forholder meg enklere til det. 

Så tenker at man ikke skal sette kriser opp mot hverandre. At noen i denne europeiske krisa, klarer å blokke det ut og se heller mot tørke katastrofen i Somalia, er jo bare bra at noen kan både se og ta tak i det. Men jeg syntes ikke man skal kritisere fokus på kriser i egen bakgård av den grunn. Putin kan ikke vinne krigen i Ukraina. Fordi det vil være første steget på vei til den frie verden vi har i dag. Og kan i fremtiden ramme oss hardt, dersom stormakter mener de skal bestemme over mindre og frie demokratiske land, som de vil. Det vil gå utover våre barns fremtid. Og da vil vi også kunne komme i situasjoner senere der vi ikke kan hjelpe kriser i utlandet, fordi stormakter som lager krøll, kan nekte oss å bidra med det vi vil. 

Så du får heller se det i større perspektiv. At så lenge vi er frie og demokratiske kan vi bidra. Blir vi styrt av stormakter, må vi følge dem. Ref : russere risikerer 15 års fengsel for å demonstrere for fred. Dvs man blir tvunget til å sitte å se på uten å kunne si eller gjøre noe. Er det en fremtid vi vil ha? Skal vi lukke øynene på Ukraina å risikere å tape en fremtid her, fordi vi skal prioritere alle andre akkurat nå? 

Som sagt fint at noen også gjør det, fordi det trengs. Men ikke kritiser for at man legger mest fokus på egen bakgård. Kommer krigen til Norge. Vil det også være andre kriger og kriser ellers i verden da også. Men da må vi jo fokusere på oss selv. Så får vi håpe putin blir stoppet før den tid. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøffenbøffen skrev (19 timer siden):

Russland har 6257 atomstridshoder (vg 3.3.22). Han har satt disse i beredskap, de er altså klare til å avfyres. De kan vel ta livet av hele kloden? Jodtabletter hjelper ikke noe i så fall. Vi blir alle til aske.

Med tanke på hvor udugelige Russland har vært under invasjonen av Ukraina, og hvor elendig kontroll de tilsynelatende har på utstyret sitt, så kan man jo lure på hvor mange av disse atomstridshodene som faktisk fungerer...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tøffenbøffen
jabx skrev (11 timer siden):

Med tanke på hvor udugelige Russland har vært under invasjonen av Ukraina, og hvor elendig kontroll de tilsynelatende har på utstyret sitt, så kan man jo lure på hvor mange av disse atomstridshodene som faktisk fungerer...

Det kan jeg si meg enig i. Men om verden bare kan utslettes 2,5 og ikke 3,4 ganger blir ganske akademisk? 

NB ikke slått opp anslagene, de er kun til illustrasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske provoserende og rasistisk igrunnen, at folk faktisk klager over at folk vil hjelpe flyktninger fra Ukraina. Tenk å være så rasistisk at man er sjalu på noen fordi de får hjelp, fordi ofrene/flyktningene er hvite.... Kvalmt.

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lothlorien- skrev (20 timer siden):

Ganske provoserende og rasistisk igrunnen, at folk faktisk klager over at folk vil hjelpe flyktninger fra Ukraina. Tenk å være så rasistisk at man er sjalu på noen fordi de får hjelp, fordi ofrene/flyktningene er hvite.... Kvalmt.

Helt enig!Endelig noen som sier det høyt👏 Vi har hjulpet nok i Syria og midtøsten. Nå må vi hjelpe våre naboer. Ufattelig at folk drar opp rasismekortet bare fordi vi nå hjelper Ukraina. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lothlorien- skrev (20 timer siden):

Er det folk som klager over at vi hjelper Ukraina? De fleste av "oss" er faktisk ikke i tvil om at vi skal hjelpe dem. Med alt vi kan. Dette er en pågående traume, og vi må bidra der vi kan, med det vi kan. 

Det jeg syns er dobbeltmoralsk er man ikke så samme engasjement for Syria. Ikke det at vi ikke har gjort noenting for syriske flyktninger, men graden av engasjement var ikke der. Så kan man si de er langt unna, så det angår oss i mindre grad, mens ukrainske flyktninger er naboene våre. Det betyr imidlertid også at syriske ikke trenger/trengte hjelp i like stor grad. De er mennesker de og, med de samme behovene. De nærliggende land har tatt imot tusenvis, men de fleste har bodd i teltleirene i årevis. Hva slags liv er dette? Det var ingen som reiste nedover for å hente dem. Når det gjelder de andre land i Midtøsten som ikke har tatt imot, ja der har jeg ingen unnskyldning. Syns det også er helt horribelt. 

Listhaug åpner sitt land for dem, foreslo at dette betyr at vi IKKE skal ta imot fra andre områder. Så de 2000-3000 i året som det er åpnet for å ta imot, skal gå til de ukrainske, for de syriske trenger jo ikke hjelp lengre, mener kanskje hun. For det første, hvem tror at med den graden av flyktningskrise vi nå ser, blir det virkelig bare 2000-3000? Hvis ja, så syns jeg at det er enda verre. Ukrainske med den pågående traumen trenger hjelp. 

For det andre så er det ikke enkeltpersoner og deres meninger jeg reagerer mest på. Alle har rett på å ha en mening, både jeg og alle andre. Det er ikke nødvendigvis bare Norge jeg tenker på. 

Det er i stor grad media (utenlandske riktignok, men vi har tilgang til de), som også påvirker våre tanker, indirekte. Der de med egne ord, dokumenterte, at det er ekstra spesielt og forferdelig å se på, for nå gjelder det ikke folk som har levd med krig i andre land, og som er annerledes kledd, og er usiviliserte. Nå gjelder det hvite barn, med blå øyne. Det gjør det hele faktisk veldig rasistisk. 

Siddisen skrev (41 minutter siden):

Helt enig!Endelig noen som sier det høyt👏 Vi har hjulpet nok i Syria og midtøsten. Nå må vi hjelpe våre naboer. Ufattelig at folk drar opp rasismekortet bare fordi vi nå hjelper Ukraina. 

Kan ikke snakke om andre, men jeg har personlig sjeldent dratt opp rasismekortet, og kun én gang i nåværende situasjon. Det jeg har reagert på graden av dobbeltmoralskhet  i den vestlige verden. Dette inkl også USA, som IKKE er naboer til Ukraina. Der ting faktisk er rasistisk, så unnlater jeg ikke å nevne det. Når de snakker om at DENNE gangen så snakker vi om folk med hvit hud og blå øyne, siviliserte og folk som faktisk har Netflix og Instagram, og det gjør det ekstra spesielt og trassig, så ja, det er rasistisk. 

04EDAEBD-B3B7-4487-8508-8873AEDA194E.jpeg

7AC3D4C2-6B7A-4FA8-BDD4-27D38E5825AA.jpeg

56601031-2529-44EE-A964-5ECC97C056D1.jpeg

2F9B9AC1-8BA1-43DC-BD53-417310C57EAC.jpeg

F69C27BB-ADBA-4EDA-B4BE-8F5FE1BD47F1.jpeg

0FE28CCB-AB22-4E27-AC4E-B478781D844C.jpeg

4DFB5234-A881-4618-B542-604D82CFD5DB.jpeg

BF4D49B2-33FC-4C74-9C90-0C1F6720E5C4.jpeg

A8CAF8A4-91B3-43C3-A3A7-9AC81F97D2E7.jpeg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fame skrev (5 timer siden):

Screenshot_20220314-084401_Instagram.thumb.jpg.17cff55b989dcc5e35a7b7e01847d041.jpg

Forskjellen er at vi har å gjøre med reelle flyktninger nå, som dessuten stort sette er kvinner og barn, og som med all sannsynlighet vil returnere hjem når krigen er over. De er ikke mannlige økonomiske migranter i stridsdyktig alder som har latt kvinner og barn være igjen hjemme.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velger dere å ignorere at det daglig er krig andre steder i verden også? Er de viktigere i Ukraina fordi de er europeiske? Don't get me wrong, jeg synes det er tragisk og jeg får utrolig vondt av alle som er der, men jeg synes det er helt tåpelig hvordan man åpner armer for å ta til seg så mange flyktninger fra Ukraina som mulig, mens de stakkarene i muslimske krigsslagne land blir sett ned på. Bare en tanke jeg har hatt.

Hvorfor stilte du ikke dette spørsmålet når alle fokuserte på syrerne i 2015?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som slår meg er at ingen skriker ut om at vi ikke skal ta i mot ukrainske flyktninger, ingen roper hjelp dem der de er! Og de greiene der. Den gjengen holder kjeft nå. Mon tro hvorfor. Hmmmmm, hva kan det være? 🙄

De får hjelp i nærområdene sine, nemlig Europa.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig fordi jeg syns krigen kommer veldig nært nå. Mer nært enn jeg noen gang har opplevd i min levetid. Vi er medlem i NATO og det er en risiko for at Norge kan bli en del av dette. Og må forsvare alliansen hva enn det måtte innebære. Jeg skjønner hva du mener med at det er andre kriger også. Men det er mer av verden enn hva vi rekker å gape over. Nå er krigen på dørstokken vår og dermed er det naturlig å være litt mer engstelig. Jeg deler ikke tankegangen din om at muslimske blir sett ned på. Jeg ser ikke helt hvor du har dannet deg deg konklusjonen hen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Melissa30 skrev (5 minutter siden):

Helt enig. 

Ukrainske flyktninger hjelpes der de er. Syria er langt fra Norge.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fame skrev (På 3/2/2022 den 9.55):

Stikkord: avstand og lite norske journalister og medium som kan daglig formidle daglig enhver stamme i Afrika. 

Nå får vi servert og dokumenter i tiendel sekund enhver skudd og rakett som blir skutt i Ukraina. Et djevelsk monster som uten tanke som har satt mennesker i frykt modus til å drepe. 

Nato sjef er norsk. Så vi kommer veldig tett innpå krigen. Fryktelig og grusomt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maximusbercimus
Siddisen skrev (På 14.3.2022 den 9.53):

Nesten tre timers flytur til Kiev fra Oslo så naboer er nå litt å ta i.

Tyrkia er 30 minutter lengre enn til Kiev lol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...