Østkantgutt1913 Skrevet 8. mars 2022 #61 Del Skrevet 8. mars 2022 Støtter ikke Russland, men de gjorde at Hitler ikke vant andre verdenskrig 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymburker Skrevet 8. mars 2022 #62 Del Skrevet 8. mars 2022 Fakta? skrev (På 2.3.2022 den 11.30): Ukraina er et moderne, fritt og demokratisk land i Europa som ikke er en trussel, men som har blitt invadert av en herskesyk galning. Det er mye lettere å identifisere seg med det enn en borgerkrig i et uland der alle kranger om akkurat hvilken tolkning av islam som er den riktige. I tillegg er Europa vårt nærområde. Det er ingen steder i Ukraina som er trygge, så i motsetning til mange av de som kommer fra Midtøsten og Afrika er det ingen grunn til å tro at de hovedsaklig er økonomiske migranter. Veldig godt skrevet! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymburker Skrevet 8. mars 2022 #63 Del Skrevet 8. mars 2022 lsklars skrev (Akkurat nå): Støtter ikke Russland, men de gjorde at Hitler ikke vant andre verdenskrig Og nå er Tyskland snille igjen. Mye forandrer seg på 80 år. 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avstand Skrevet 8. mars 2022 #64 Del Skrevet 8. mars 2022 Ramona skrev (20 timer siden): Det som slår meg er at ingen skriker ut om at vi ikke skal ta i mot ukrainske flyktninger, ingen roper hjelp dem der de er! Og de greiene der. Den gjengen holder kjeft nå. Mon tro hvorfor. Hmmmmm, hva kan det være? 🙄 Nærmere oss i kultur. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kågebruker Skrevet 8. mars 2022 #65 Del Skrevet 8. mars 2022 Hellian skrev (7 minutter siden): Hvor ellers skal de flykte? Tror du det er mange av de rikere landene i Afrika og midtøsten som kommer for å hente Ukrainske flyktninger til seg? Blir faktisk litt provosert over hvor mange som påstår at det er rasisme at så mange bryr seg om ukraina, og flyktningene derfra. Det er et helt hylekor på Twitter, av mørkhudede som ikke kunne brydd seg mindre, og bare er opptatt av at de synes det er rasistiskt.... Jeg har ikke sagt at det er rasistisk. Nå må ikke du gå i fellen at du tror at jeg mener det samme som folk på Twitter. Det er på mange måter logisk at vi reagerer sterkere på noe som skjer med folk nærmere oss. Ingenting rasistisk med det. Men først og fremst reagerer vi sterkt fordi Europa ikke har hatt en sånn krig siden 2.verdenskrig. Og vi blir enda mer påvirket av det. Russland er vår nabo. Vi kjenner på frykten. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ghostface Skrevet 8. mars 2022 #66 Del Skrevet 8. mars 2022 Hva tror du?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 8. mars 2022 #67 Del Skrevet 8. mars 2022 (endret) Det handler om MYE mer en TS ser ut til å forstå. Det er ikke bare Ukrainas selvstendighet som står på spill, eller farene ved en Russisk ekspansasjon. Det er Ukrainas historie, et land som ble sett på som Europas matfat og som er området Hitler valgte ut i sine planer for mer "lebensraum" noen av de verste krigsforbrytelsene under andre verdenskrig ble utført nettopp i Ukraina, les om Babij Jar om du orker... Mange ser ut til å glemme at Europa i løpet av under 100 år gikk gjennom to verdenskriger og at økonomien, økosystemet eller oss mennesker og dyr ikke tåler en verdenskrig til, spesielt med tanke på at det er en stor sannsynlighet for at en tredje verdenskrig vil bli en atomkrig. Endret 8. mars 2022 av K.B. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Østkantgutt1913 Skrevet 8. mars 2022 #68 Del Skrevet 8. mars 2022 Alle de her MÅ hjem når krigen er slutt , en selvfølge 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hellian Skrevet 8. mars 2022 #69 Del Skrevet 8. mars 2022 Kågebruker skrev (29 minutter siden): Jeg har ikke sagt at det er rasistisk. Nå må ikke du gå i fellen at du tror at jeg mener det samme som folk på Twitter. Det er på mange måter logisk at vi reagerer sterkere på noe som skjer med folk nærmere oss. Ingenting rasistisk med det. Men først og fremst reagerer vi sterkt fordi Europa ikke har hatt en sånn krig siden 2.verdenskrig. Og vi blir enda mer påvirket av det. Russland er vår nabo. Vi kjenner på frykten. Ok, da beklager jeg ❤ Ja, fysøren. Er rett og slett dritredd om dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_popcorn_ Skrevet 9. mars 2022 #70 Del Skrevet 9. mars 2022 Ryddet for nedsettende innlegg og brukerdebatt. _popcorn_, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnKoppTe Skrevet 9. mars 2022 #71 Del Skrevet 9. mars 2022 Fame skrev (På 2.3.2022 den 8.55): Velger dere å ignorere at det daglig er krig andre steder i verden også? Er de viktigere i Ukraina fordi de er europeiske? Don't get me wrong, jeg synes det er tragisk og jeg får utrolig vondt av alle som er der, men jeg synes det er helt tåpelig hvordan man åpner armer for å ta til seg så mange flyktninger fra Ukraina som mulig, mens de stakkarene i muslimske krigsslagne land blir sett ned på. Bare en tanke jeg har hatt. Fordi det er naturlig og menneskelig å bry seg om naboer innenfor samme kulturkrets. Ukrainere er europeere og representerer ikke noen trussel for oss, tvert i mot søker de seg aktivt i mot vesten og vestlige idealer, og har allerede før denne krigen betalt en svært høy pris for det. Jeg legger jo dessuten merke til at de sender kvinner, barn og eldre ut, mens menn blir igjen for å yte motstand. De tar jo det ansvaret de kan i Ukraina og det respekterer jeg. Jeg syns det er veldig rart at vi aksepterer at Saudia-Arabia og andre kulturnære og velstående land, sender flyktninger fra Syria og andre land i Midtøsten i direkterute til Europa uten å nærmest løfte en finger. Jeg sliter også med å forstå hvorfor menn kom til Europa i hopetall mens bestemor skulle bli igjen og kjempe i mot IS. Litt satt på spissen, men jeg er ikke enig i at disse krigssituasjonene er helt sammenliknbare. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjugur Skrevet 9. mars 2022 #72 Del Skrevet 9. mars 2022 Fordi dette er vår "egen bakgård" Ingen grunn til å problematisere solidaritet med Ukraina (aftenposten.no) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_popcorn_ Skrevet 9. mars 2022 #73 Del Skrevet 9. mars 2022 (endret) Ryddet for brudd på rommets retningslinjer og svar til det. _popcorn_, mod Endret 9. mars 2022 av _popcorn_ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ceffern Skrevet 11. mars 2022 #74 Del Skrevet 11. mars 2022 Uni_me skrev (På 8.3.2022 den 13.14): 9 BILLIONER dollar ble samlet inn for Haiti når det var jordskjelv der i 2010.. Nei, 9 milliarder dollar ble samlet inn. Hvis man skriver på norsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 11. mars 2022 #75 Del Skrevet 11. mars 2022 Fame skrev (På 2.3.2022 den 8.55): Velger dere å ignorere at det daglig er krig andre steder i verden også? Er de viktigere i Ukraina fordi de er europeiske? Don't get me wrong, jeg synes det er tragisk og jeg får utrolig vondt av alle som er der, men jeg synes det er helt tåpelig hvordan man åpner armer for å ta til seg så mange flyktninger fra Ukraina som mulig, mens de stakkarene i muslimske krigsslagne land blir sett ned på. Bare en tanke jeg har hatt. Det påvirker oss mer direkte. Det er også naturlig at ting som er nærmere oss også påvirker oss mer generelt. Det er naturlig at flyktninger flykter til nærområdene. Innenfor Europa må regnes for å være nærområde for Norge. De som kommer fra andre siden av jorden er ikke lenger reelle flyktninger, men økonomiske migranter. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 11. mars 2022 #76 Del Skrevet 11. mars 2022 Fame skrev (På 2.3.2022 den 8.55): Velger dere å ignorere at det daglig er krig andre steder i verden også? Er de viktigere i Ukraina fordi de er europeiske? Don't get me wrong, jeg synes det er tragisk og jeg får utrolig vondt av alle som er der, men jeg synes det er helt tåpelig hvordan man åpner armer for å ta til seg så mange flyktninger fra Ukraina som mulig, mens de stakkarene i muslimske krigsslagne land blir sett ned på. Bare en tanke jeg har hatt. 1. Det er lettere å bry seg når det brenner i nabohuset enn når det brenner 10 kvartaler unna. 2. Krig er fælt uansett hvor det er, men her er det snakk om en fiende (Russland v/ Putin) som utgjør en direkte fare for hele Europa vi er en del av. Vi har til og med grense mot Russland. 3. De stakkarsene i muslimske land i krig blir ikke sett ned på, men det forventes at de søker hjelp i egne nærområder i Midt-Østen. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nabokjerringen Skrevet 11. mars 2022 #77 Del Skrevet 11. mars 2022 (endret) Det burde ikke være forskjell på flyktninger. Trenger du å flykte bør du kunne finne trygghet og menneskeverd. Europa burde hjelpe mer generelt. Men det som skjer nå skjer nærme, det skjer her og nå på direkten, det skjer fort og brutalt og det er vår nabo, en galning med atomvåpen som angriper dem. Skulle det bli atomkrig eller større atomulykke vil det potensielt få konsekvenser for hele vår verdensdel, kanskje hele verden. Vi er nærområde, dette skjer i vår verdensdel og vi må løse det her. Alternativet er at de flykter ut av Europa, til andre verdensdeler. De fleste flyktninger gjør ikke det, de flykter i eget land, til naboland og nærområder. I Ukraina kjemper hele den stridsdyktige mannlige befolkningen imot og sender ut kvinner og barn. Vi må hjelpe. Det er det enkle svaret. Jeg er for å hjelpe alle på flukt altså. Synes det er skammelig hvor få vi hjelper generelt, og at vi ikke klarer å gjøre mer, hente barnefamilier fra Moria osv. Det er virkelig ikke godt nok jobbet av dette rike landet vi engang er. Det er også utrolig skremmende å se at midt oppi denne krigen så blir utlenandske studenter og andre utlendinger som ikke er hvite utsatt for massiv rasisme og sliter med å komme seg ut av Ukraina fordi de treffer på rasistiske maktpersoner og grensevakter. Selv ikke midt i kampens hete klarer de å se forbi hudfarge. Det er bare trist. Men kanskje blir dette også en vekker på sikt, at vi ser hvor fort ting kan skje, hvor forferdelig det er. Og kanskje, bare kanskje fører dette til at vi tenker annerledes om alle flyktninger. Det er ingen som flykter uten grunn, som forlater alt som er kjent og kjært på gøy. Å flykte handler om å forsøke å overleve. Endret 11. mars 2022 av Nabokjerringen Skrivefeil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tøffenbøffen Skrevet 12. mars 2022 #78 Del Skrevet 12. mars 2022 Ramona skrev (På 7.3.2022 den 22.54): Det som slår meg er at ingen skriker ut om at vi ikke skal ta i mot ukrainske flyktninger, ingen roper hjelp dem der de er! Og de greiene der. Den gjengen holder kjeft nå. Mon tro hvorfor. Hmmmmm, hva kan det være? 🙄 Det er vel nettopp det? Nå er det her krisen er og hvis de er noenlunde konsekvente, så mener de at vi nå må ta dem i mot med åpne armer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anocopy Skrevet 12. mars 2022 #79 Del Skrevet 12. mars 2022 (endret) 1. Ukraina er i Europa. Jo nærmere det er, jo mer bryr vi oss. 2. Ukraina er et stabilt, selvstendig land med et tilsynelatende fungerende demokrati. 3. De fleste land i krig er en blanding av ustabile, udemokratiske, uselvstendige, har borgerkrig ol. Ukraina skiller seg ut en del der, så da bryr vi og verdenslederne seg mye mer. Det er også relevant at en "supermakt" her har direkte angrepet Ukraina relativt uprovosert. Endret 12. mars 2022 av Anocopy 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommerkommer Skrevet 12. mars 2022 #80 Del Skrevet 12. mars 2022 Jajajane skrev (På 2.3.2022 den 11.04): Dette har jeg også satt en tanke eller to til. har også stusset på at vi nå setter Ukraina i et «heltelys», når det har vært jobbet hardt mot Ukraina tidligere pga menneskehandel og korrupsjon. Dette har vi plutselig helt glemt! Våpen som ble levert ut til Ukrainas «Ola nordmann», slik at de kunne beskytte seg selv, ble også utnyttet av det kriminelle miljøet i Ukraina. Flere kriminelle har stjålet en haug våpen, og brukt det i gjengoppgjør, hvor også sivile har blitt rammet. Jeg klarer iallefall ikke å la dette ligge, og syns hele opplegget er rart…. jeg er aldri for krig, men syns også det er rart at vi kaster alt vi har i hendene for å involvere oss i en krig. Ukraina er ikke et land som ligner på oss i Norge, bare for å ha det sagt. Det er jo nettopp det vi ikke gjør. Vi gjør jo alt vi kan for å ikke bli dradd inn. Hvis vi virkelig brydde oss om Ukraina så hadde vi jo tatt opp kampen. Hvis Russland invaderer Sverige så antar jeg nato ikke sitter stille og ser på 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå