Gå til innhold

Hvorfor bryr folk seg så mye om Ukraina?

Fame

Anbefalte innlegg

MorTil2 skrev (2 minutter siden):

Gjør de egentlig det? Hvor mange konflikter og kriser kjenner den gjennomsnittlige nordmann til? Lages det støttekonsert som innbringer 60 millioner kroner til mennesker som er rammet av krig og konflikt i Kongo, Afghanistan eller Colombia? Bare for å nevne noe?

Har vi hatt innsamlinger for fattige land som ikke har penger til å kjøpe vaksine mot Covid?

Nei. For vi pepres ikke av denne informasjonen 24/7 gjennom nyhetsbildet. De konfliktene, og den nøden påvirker ikke strømprisen. Landene er for langt unna, og menneskene for ressursvake til å finne veien til Norge eller spre budskapet sitt via ulike sosiale media. 

Ser du at det popper opp "vipps til ofrene i Colombia" når du logger inn i Vipps? Jeg ble faktisk ganske irritert da det lå et slikt "tilbud" i Rema 1000 appen. 

Selvsagt er det dypt tragisk. Men graver man noe dypere i det, så handler nok engasjementet vårt vel så mye om frykt for egen sikkerhet og opplevelsen av at dette er nærmere enn vi trives med, enn at vi er så veldig opptatt av humanitære kriser generelt. For de fleste er ikke det.

Ja, det tror jeg at de gjør og mange engasjerer seg og støtter for eksempel Røde Kors, SOS Barnebyer, Flyktningehjelpen og Leger uten grenser på privat basis. I tillegg støtter de aller fleste opp om TV-aksjonen hvert år (som i fjor fikk inn nesten 245 millioner kroner - altså langt mer enn de 60 millionene du nevner i forbindelse med støttekonsert).

Siden disse organisasjonene virker på tvers av kriser og konflikter støtter man flere samtidig. Man trenger ikke kjenne til hver enkelt krise eller hver konflikt - man har tillit til at organisasjonene bruker pengene der de trengs mest. Mange av disse krisene og konfliktene påvirker ikke vår sikkerhet, men vi støtter de likevel. 

Den gjennomsnittlige og engasjerte nordmannen er nok mer opplyst og mindre egoistisk enn du tenker. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mye nærmere oss og rammer oss i mye større grad. Samtidig så kan jeg være med på at et er litt påfallende at så mange er positive til Ukrainske flyktninger akkurat nå. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrossRoad skrev (11 minutter siden):

Den gjennomsnittlige og engasjerte nordmannen er nok mer opplyst og mindre egoistisk enn du tenker. 

Tja, mulig du har rett. Men vi skal ikke veldig langt tilbake i tid der fokuset hos svært mange var "3. dose med covid vaksine" uavhengig av egen helsetilstand og mulighet til å klare seg fint med 2 doser. At Verdens helseorganisasjon mente at dette var ren egoisme i den velstående del av verden, hindret ikke folk i å stå i lange køer for å få sitt stikk.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er beklagelig at det er sånn, men det er til dels fordi flyktninger fra Ukraina ser slik ut (illustrasjonsbilde fra VG i dag, med VG stempel på). De er hvite, pene, velkledde, med blonde barn, og kjæledyr. De snakker engelsk og kan fortelle på engelsk om bombede hus som de måtte forlate, de kan vise bilder og videoer på mobilen. De forteller om fedre og brødre og menn, og gamle bestemødre, som måtte bli igjen i Ukraina, det er ikke navnløse mennesker, det er med ekte fotoer. Det er også 2 millioner av de i Europa allerede, det er tross alt 44 millioner som bor i Ukraina. Det er vanskelig å la det gå ubemerket. 

Screenshot_20220308-121402_Chrome.jpg

Endret av RedFox81
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (36 minutter siden):

Ser du at det popper opp "vipps til ofrene i Colombia" når du logger inn i Vipps? Jeg ble faktisk ganske irritert da det lå et slikt "tilbud" om å vippse penger til Ukraina i Rema 1000 appen.

Både Rema 1000-appen og Vipps til Ukraina. 

Misforstå meg rett. Selvsagt skal vi hjelpe om vi kan. Det er bre dobbeltmoral jeg personlig reagerer på. 

7CE5BFB3-031D-43B9-B7A3-A44546DBEAD0.jpeg

3F7D735C-95A0-4CF6-A482-06EABA2692DA.jpeg

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (1 minutt siden):

Tja, mulig du har rett. Men vi skal ikke veldig langt tilbake i tid der fokuset hos svært mange var "3. dose med covid vaksine" uavhengig av egen helsetilstand og mulighet til å klare seg fint med 2 doser. At Verdens helseorganisasjon mente at dette var ren egoisme i den velstående del av verden, hindret ikke folk i å stå i lange køer for å få sitt stikk.

Men nå var påstanden min at de fleste bryr seg om flyktninger fra Ukraina og fra andre deler av verden og at det ene ikke utelukket det andre. Påstanden (som du tok ut av kontekst) om at nordmenn er mer opplyst og mindre egoistisk enn du tenker var også i forbindelse med flyktninger. 
Covid-vaksiner er en annen diskusjon som vi sikkert kan ta, men det er en avsporing i forhold til det som er temaet her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sonush skrev (Akkurat nå):

Både Rema 1000-appen og Vipps til Ukraina. 

Misforstå meg rett. Selvsagt skal vi hjelpe om vi kan. Det er bre dobbeltmoral jeg personlig reagerer på. 

7CE5BFB3-031D-43B9-B7A3-A44546DBEAD0.jpeg

3F7D735C-95A0-4CF6-A482-06EABA2692DA.jpeg

Spesielt i Media. 

Just saying 

E0AD1017-F92E-4E21-AEC2-FA3C87D74E52.jpeg

D3B05FFA-95F6-4C0D-8847-55480374A32B.jpeg

0AA48F69-3EBE-4F4F-8241-9064986C0868.jpeg

56BF337C-C934-4750-9C51-48BE5C1D2A60.jpeg

26185863-A532-463A-879A-1BD7B2C3BDE1.jpeg

4BD635F4-698F-4352-AB12-21508C318C41.jpeg

09CC9173-3D7C-4B8E-9DB7-6869C31A79BB.jpeg

2C6174C8-6B6C-4FAB-9AC6-99F7083E7BA1.jpeg

7D1B6B10-42A6-4B28-8B15-353B109C739C.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ramona skrev (13 timer siden):

Det som slår meg er at ingen skriker ut om at vi ikke skal ta i mot ukrainske flyktninger, ingen roper hjelp dem der de er! Og de greiene der. Den gjengen holder kjeft nå. Mon tro hvorfor. Hmmmmm, hva kan det være? 🙄

Dette er så dumt sagt, har sett mange påpeke dette. «Å hvorfor hjelper alle plutselig flyktingene nå, bare fordi de er hvite?» nei.. fordi de er i NÆRHETEN. Å «hjelpe dem der de er» er jo HER. Jeg tviler selvfølgelig ikke på at noen er rasistiske i tillegg.. MEN det er faktisk stor forskjell på Ukrania som er noen land unna oss, og Afganistan som er titalls land unna. At some point, er du ikke flyktning, men migrant. Mange av de som kommer fra Afrika og Midt- østen (og det sier jeg som en person med afrikanske aner), kommer hit for økonomiske fordeler, hvis de trengte trygghet fikk de dette med engang de krysset grensen til første land nær dem. Forstå forskjellen.. i tillegg får flyktningene fra Ukrania MIDLERTIDIG opphold, slik det burde være, på 3 år. Fordi de fleste faktisk vil hjem igjen så fort som mulig… 

Til konklusjon, jo nærmere de er deg, desto mer ansvar har du. Hadde det vært Sverige under angrep hadde vi hatt helt åpne grenser til dem. Fordi de er naboene våre..

jo nærmere det skjer, desto mer virkelig føles det. Jeg har også begynt å kjenne på angst for krig her i Norge også. Det er ikke noe jeg har tenkt på når krig skjer i andre verdensdeler.

- hilsen SVART person

• Liker 14
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (1 time siden):

Gjør vi egentlig det? Hvor mange konflikter og kriser kjenner den gjennomsnittlige nordmann til? Lages det støttekonsert som innbringer 60 millioner kroner til mennesker som er rammet av krig og konflikt i Kongo, Afghanistan eller Colombia? Bare for å nevne noe?

Har vi hatt innsamlinger for fattige land som ikke har penger til å kjøpe vaksine mot Covid?

Nei. For vi pepres ikke av denne informasjonen 24/7 gjennom nyhetsbildet. De konfliktene, og den nøden påvirker ikke strømprisen. Landene er for langt unna, og menneskene for ressursvake til å finne veien til Norge eller spre budskapet sitt via ulike sosiale media. 

Ser du at det popper opp "vipps til ofrene i Colombia" når du logger inn i Vipps? Jeg ble faktisk ganske irritert da det lå et slikt "tilbud" om å vippse penger til Ukraina i Rema 1000 appen. 

Selvsagt er det dypt tragisk. Men graver man noe dypere i det, så handler nok engasjementet vårt vel så mye om frykt for egen sikkerhet og opplevelsen av at dette er nærmere enn vi trives med, enn at vi er så veldig opptatt av humanitære kriser generelt. For de fleste er ikke det.

Eh, ja? Og ja?

Konsert for bangladesh i 1971 med bob dylan og ringo starr

127 mill dollar for Afrika i 1985, eller har du glemt sangen «we are the world»? 
https://www.history.com/.amp/this-day-in-history/live-aid-concert

9 BILLIONER dollar ble samlet inn for Haiti når det var jordskjelv der i 2010..

2014, Husker du alle kjendisene begynte med «Bring back our girls» da masse jenter i Nigeria ble kidnappet av Boko haram.

Ikke lenge siden min facebook var spammet med å donere til forskjellige organisasjoner (unicef en av de) for å kjøpe vaksiner til folk i Afrika.

Dette er kun det JEG husker og vet om. Det er mye mer i mellom der, før og etter.. så du kan ta en bolle.

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi konflikten har et potensiale til å eskalere, og gjøre Europa og Norge enda støre part i konflikten?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena
sonush skrev (3 timer siden):

Jeg syns personlig at forskjellsbehandling er verst hos media og journalister. Som igjen kan påvirke oss, i den retning media ønsker.

Eks. 

AA06B0BC-A425-4660-8B0E-7E284BEBFE10.jpeg

5B3B3895-1734-4DCD-97F9-2D9D837E717B.jpeg

88FF0CAB-9918-446C-A1FA-EE650D166615.jpeg

068F531C-D097-44BF-B475-B779CFEFD972.jpeg

B1526C9A-160A-41A2-B293-EBD6A25AD1AB.jpeg

A95099CB-5C3B-4F0A-B40C-AB3170877C70.jpeg

E4550D20-F1A3-47C3-AAC2-D0B838EC698A.jpeg

A24FB8D6-72B0-4FD0-89E4-7A8FC9BB0F7C.jpeg

C35A97B2-F0A6-451E-AAD0-615677A3B1BC.jpeg

Dette er whataboutism av verste sort. Å sette grupper opp mot hverandre skaper splid. Det ser ut til at det er det som ønskes av mange og er hensikten bak dette. Det var massiv støtte til Syrere og syriske flykninger også. 

Litt lignende hva man også har opplevd under pandemien med mye vaksinemotstandpropaganda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, vi er mange som har vært opptatt av flyktninger fra andre krigsherjede områder, og både tent lys og gitt penger i åresvis. At man bryr seg om én gruppe mennesker veldig mye akkurat nå, betyr ikke at man ser ned på andre grupper eller ikke ønsker å hjelpe de også.

Men for å svare på spørsmålet så mange spør om dette:

Det er mye lettere for oss å sette oss inn i hvordan det er for de rammede i Ukraina, når vår kultur er såpass lik deres. Det er enklere å skyve det som skjer i midtøsten (og andre stedet) lengre vekk, fordi det er mer som skiller oss. Utseende, kultur, avstand, klima, osv.

En annen ting er at vi har en felles fiende. Putin er et jævla rasshøl som vi har måtte tolerere i mange år nå. Nå har han slått ned på et lite land som ligger ved siden av han, og vi får lyst til å støtte opp underdog'en. I tillegg er Putin farlig for hele verden, med tanke på atombomber. Og Ukraina her blitt et slags offer for oss alle her. Bare det er nok til å få oss til å ville slå ring om Ukraina og folket der.

Og den tredje tingen her er at de trenger nesten ikke integrering. Vi trenger ikke lære de å ikke slå eller voldta kvinner som ikke skjuler håret sitt. De vet hvordan man bruker en vestlig do og tørker seg med dopapir. De sliter ikke med selvmordsbombere i kulturen sin. De er, nok en gang, svært lik oss når det kommer til akkurat det. Det føles trygt og fint ut. Så da åpner vi armene våre og lar de selvsagt komme hit hvis de ønsker det. Det koster oss lite.

Så å ta imot Ukrainerne er ikke noe verre enn om vi skulle ha tatt i mot Finner hvis det var de som hadde blitt invadert av Russland. Og selvsagt hadde vi fokusert mye mer på å hjelpe Finnene enn å fokusere på å hjelpe noen fra f.eks. Kenya, til tross for at begge grupper mennesker er like mye verdt og fortjener like mye trygghet og støtte. På samme måte som Kenyas naboland bryr seg mer om å hjelpe hverandre enn å hjelpe noen fra Finland.

Hvem hadde du brydd deg mest om, helt ærlig, at naboen din mistet huset og kona i en brann, eller at en fyr på den andre siden av jorda som du ikke har hørt om før mistet huset og kona i en brann? Du hadde nok tenkt mer på naboen din enn Mohammad fra Afrika. Det gjør deg hverken rasistisk eller slem.

Folk gjør så stor greie ut av dette, når det virkelig ikke er det. 🤷‍♀️

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uni_me skrev (3 timer siden):

Eh, ja? Og ja?

Konsert for bangladesh i 1971 med bob dylan og ringo starr

127 mill dollar for Afrika i 1985, eller har du glemt sangen «we are the world»? 
https://www.history.com/.amp/this-day-in-history/live-aid-concert

9 BILLIONER dollar ble samlet inn for Haiti når det var jordskjelv der i 2010..

2014, Husker du alle kjendisene begynte med «Bring back our girls» da masse jenter i Nigeria ble kidnappet av Boko haram.

Ikke lenge siden min facebook var spammet med å donere til forskjellige organisasjoner (unicef en av de) for å kjøpe vaksiner til folk i Afrika.

Dette er kun det JEG husker og vet om. Det er mye mer i mellom der, før og etter.. så du kan ta en bolle.

Du svarer ja og ja, og kommer med eksempler som ikke har noe med spørsmålene mine å gjøre?

Men jeg respekterer din mening og du kan derfor la være å ta deg en bolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MorTil2 skrev (4 minutter siden):

Du svarer ja og ja, og kommer med eksempler som ikke har noe med spørsmålene mine å gjøre?

Men jeg respekterer din mening og du kan derfor la være å ta deg en bolle.

Hvordan har de ikke noe med spørsmålene dine å gjøre? Du spurte om det har blitt satt opp konserter/innsamling for land rammet av krig/konflikt i land som Kongo og Colombia… jeg ga deg et par eksempler på innsamlinger og konserter til lignende land med forskjellige kriser som JEG kunne komme på. Var ikke ditt poeng at folk her i landet og generelt ikke bryr seg om fattigere lands konflikter? Litt google kan også ta opp flere eksempler men det får du finne selv. folk later også som om Syria flyktingene ikke var på hver eneste nyhetsforside i ukesvis, og mange hadde innsamlinger og andre tiltak for å hjelpe der..

Du spurte også hvor covid innsamlingene var til fattige land i afrika.. og som jeg nevnte så var de overalt på facebook og sosiale medier for ikke så mange mnd siden. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrossRoad skrev (4 timer siden):

Men nå var påstanden min at de fleste bryr seg om flyktninger fra Ukraina og fra andre deler av verden og at det ene ikke utelukket det andre. Påstanden (som du tok ut av kontekst) om at nordmenn er mer opplyst og mindre egoistisk enn du tenker var også i forbindelse med flyktninger. 
Covid-vaksiner er en annen diskusjon som vi sikkert kan ta, men det er en avsporing i forhold til det som er temaet her. 

Det var en del av mitt innlegg, som du svarte på innledningsvis.

Temaet er hvorfor folk bryr seg så veldig om menneskene som flykter fra Ukraina. Og svaret er fordi det er nært oss, det blir en skummel realitet at noe slikt faktisk også kan ramme oss. Vi har Russland på vår grense, så dette puster oss i nakken.

At vi da, til tross for vissheten om at Covid pandemien er en global pandemi, og at vi ikke er ferdig med den før også resten av verden har fått sine vaksiner, ikke går i demonstrasjonstog for Afrika med plakater som sier "Gi min dose til Afrika. Det vil gjøre verden bra", er faktisk relevant. For det er, slik jeg ser det, hele essensen i svaret til TS: vi bryr oss om Ukraina for det er en krise som kan ramme oss. 

Med alle våre vaksiner, så er ikke situasjonen i Afrika en krise som føles nær og truende nok. Derfor bryr vi ikke oss så mye om det.

Og har ikke kampen, forhandlingene og overkjøpene av vaksiner minnet mye om krig? Det er den sterkeste som vinner. Også i det kappløpet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for krenkende innlegg, brudd på rommets retningslinjer, og innlegg fra utestengt bruker, og svar til det. 

_popcorn_, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor folk bryr seg så mye om Ukraina?
Fordi man får det midt i fleisen fra media hver eneste dag, minutt for minutt.
Inntil nylig var det det samme med korona. Nå er koronaen for de aller fleste glemt, enda situasjonen ikke er vesentlig endret den siste måneden.
Men så lett er det altså å styre oppmerksomheten til folk, hva man skal være opptatt av og ikke minst hva man bør tenke og føle for å sanke de nødvendige godhetspoengene.
Mye er sagt om russiske mediers propaganda, men det er ikke som vestlige medier ikke også driver med slikt. Det er bare så mye mer effektivt siden folk ikke tror det eksisterer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior

Selvfølgelig bryr jeg meg om krig andre steder i verden også. Det er alltid trist og spesielt de uskyldige barna som må lide. Det er fælt. 

Tenker enda mer på det når det er så nært og i samme verdensdel som jeg bor i. Det er vel bare menneskelig reaksjon? At man hjelper enda mer og tenker enda mer på det når det er i et land som er nærmere og i samme verdensdel? Norge er også et lite land og kan ikke hjelpe alle. Dessverre. Derfor synes jeg det er greit å hjelpe de som bor nærmest og som kanskje lider mest nå. Det har ingenting med at noen er mer verdt enn andre og jeg ser ikke ned på noen. Krig i Europa rammer jo oss mer enn krig i en annen verdensdel. 

Endret av Warrior
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Russland er et enormt land. Med mange naboer, naboer som frykter Russland.

Mange husker den kalde krigen, og mange land som var under jernteppet husker sovjettiden med gru.

Russland er det landet i verden med mest atomvåpen

Russland er et av nabolandene våre.

Den Ukrainske presidenten er veldig god på å bruke sosiale medier. 

Dette er den første krigen i Europa på over 30 år. Og den første invasjonskrigen siden ww2.

Veldig mange grunner!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kågebruker skrev (6 timer siden):

Det er mye nærmere oss og rammer oss i mye større grad. Samtidig så kan jeg være med på at et er litt påfallende at så mange er positive til Ukrainske flyktninger akkurat nå. 

Hvor ellers skal de flykte? Tror du det er mange av de rikere landene i Afrika og midtøsten som kommer for å hente Ukrainske flyktninger til seg? Blir faktisk litt provosert over hvor mange som påstår at det er rasisme at så mange bryr seg om ukraina, og flyktningene derfra. Det er et helt hylekor på Twitter, av mørkhudede som ikke kunne brydd seg mindre, og bare er opptatt av at de synes det er rasistiskt....

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...