Gjest Muffin man Skrevet 2. mars 2022 #21 Del Skrevet 2. mars 2022 ziljemor skrev (3 minutter siden): Er så drit lei denne påstanden nå! Vi er MANGE som på hvert vårt vis bidrar i kampen MOT undertrykking, både når det gjelder folkegrupper rundt om i verden, krigsforbrytelser, rasisme, og holdninger i både vårt eget samfunn og verden forøvrig som krenker og skader enkeltmennesker eller grupper. Det blir jevnlig belyst i diverse media, kampanjer på sosiale medier, og gjennom humanitære organisasjoner. Den siste tiden har blant annet tatt for seg sportsvasking der både VM i Quatar og vinter OL i Kina har blitt satt på kartet. Jeg ser jevnlig innsamlingsaksjoner og postere som belyser situasjonen for barn og sivile i Syria og Jemen, og mitt lokalmiljø samler jevnlig inn midler for flyktninghjelp i Romania. Krig har KUN tapere, det finnes ikke tvil om det, men for mange av oss av yngre generasjon er krigen som foregår i Ukraina nå den første vi opplever på så nært hold i vår levetid. Til sammenlikning var mine besteforeldre flyktninger fra nord-Norge under 2. verdenskrig, en historie mange av oss har et nært forhold til fordi det formet vårt hjemsted - og definitivt noe ingen (eller svært få…) har lyst til at noen mennesker skal måtte oppleve. Hverken her i Norge eller ellers i verden. Selvfølgelig engasjerer det oss! Men det betyr ikke at ikke all annen elendighet engasjerer oss også. Jeg synes det er skikkelig lavmål og en grov undervurdering å legge det frem som at de fleste som nå viser støtte og omsorg ikke gjør det for flyktninger eller berørte av krig i andre land og verdensdeler. Tvert om så ser ihvertfall jeg en sammenheng i mitt nettverk: de som uttrykker støtte for alle berørte av krigen i Ukraina nå er også de som uttrykker støtte for andre flyktninger (uavhengig nasjonalitet, religiøs tilhørighet eller hudfarge). Kunne ikke vært mer uenig i det du skriver. Jeg har vært medlem av Amnesty i en del år nå. Det er et fåtall av aksjonene deres som blir dratt opp i media slik at det når ut til de fleste. Det har aldri vært mennesker ute i gatene og demonstrert mot at Norge sa ja til VM i Quatar selv om 6000 + døde under konstruksjon av stadioner til mesterskapet og at det ble bedrevet slavearbeid av arbeiderne som ble hentet inn i landet. Mesterskapet blir gjennomført. Vi koste oss med Norske OL-gull i Kina på tross av menneskerettighetsbruddene som skjer i landet. Jeg prøver ikke å sitte på min høye hest og påstå at jeg er noe bedre enn alle andre, men jeg fornekter ikke at vi lever i vår egen trygge boble skjermet for veldig mye av elendigheten i verden. Jeg syntes det er fantastisk at man bryr seg om Ukraina. Vil fremdeles aldri påstå at vi har en kultur for engasjere oss og å anstrenge oss for å hjelpe de som er i nød i verden til enhver tid. Fint at nettverket ditt engasjerer uansett Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CrossRoad Skrevet 5. mars 2022 #22 Del Skrevet 5. mars 2022 Fame skrev (På 2.3.2022 den 8.55): Velger dere å ignorere at det daglig er krig andre steder i verden også? Er de viktigere i Ukraina fordi de er europeiske? Don't get me wrong, jeg synes det er tragisk og jeg får utrolig vondt av alle som er der, men jeg synes det er helt tåpelig hvordan man åpner armer for å ta til seg så mange flyktninger fra Ukraina som mulig, mens de stakkarene i muslimske krigsslagne land blir sett ned på. Bare en tanke jeg har hatt. De fleste bryr seg både om flyktninger fra Ukraina og fra andre steder i verden. Det ene utelukker ikke det andre. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ramona Skrevet 7. mars 2022 #23 Del Skrevet 7. mars 2022 Det som slår meg er at ingen skriker ut om at vi ikke skal ta i mot ukrainske flyktninger, ingen roper hjelp dem der de er! Og de greiene der. Den gjengen holder kjeft nå. Mon tro hvorfor. Hmmmmm, hva kan det være? 🙄 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CrossRoad Skrevet 8. mars 2022 #24 Del Skrevet 8. mars 2022 Jaconandersen skrev (På 2.3.2022 den 16.13): Makten i vesten er særlig i mot Russland fordi de er et kristent, europeisk og et patriotisk land. Det er det motsatte av det de er. De er globalistiske, misliker kristne og hater sin egen befolkning. At det var? Hvilken konspirasjonsteori er det som forfekter dette? Holder meg normalt unna slike tåkeheimer, men dette var såpass drøyt at det kunne vært interessant å vite 😅 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sonush Skrevet 8. mars 2022 #25 Del Skrevet 8. mars 2022 Fame skrev (På 2.3.2022 den 8.55): Velger dere å ignorere at det daglig er krig andre steder i verden også? Er de viktigere i Ukraina fordi de er europeiske? Don't get me wrong, jeg synes det er tragisk og jeg får utrolig vondt av alle som er der, men jeg synes det er helt tåpelig hvordan man åpner armer for å ta til seg så mange flyktninger fra Ukraina som mulig, mens de stakkarene i muslimske krigsslagne land blir sett ned på. Bare en tanke jeg har hatt. Ja. En tanke jeg også har hatt. Selv om det er få forskjeller. De er ikke-europeiske og ikke-hvite og ikke-kristne. I tillegg så er de også potensielle kriminelle, usiviliserte og ikke vet hvordan man lever i et sivilisert samfunn. Dette gjelder absolutt alle og vi ønsker så få, som overhodet mulig. Sånn ja, da har jeg samlet noen av de grunnene jeg har lest her og der. Hvis noen var i tvil, dette er IKKE mine egne meninger, men de jeg har lest. Metalman4100 skrev (På 2.3.2022 den 9.46): Ukraina får full og utvetydig støtte fra oss fordi de kjemper mot vår fiende. Russland har ambisjoner, økonomisk og geopolitisk, som er i konflikt med våre interesser. Jepp. VI VI VI Var det ikke en klok mann som sa en gang: Du skal ikke så inderlig vel tåle den urett som ikke rammer deg selv. Litt vanskelig å etterleve, in real life. Ramona skrev (5 timer siden): Det som slår meg er at ingen skriker ut om at vi ikke skal ta i mot ukrainske flyktninger, ingen roper hjelp dem der de er! Og de greiene der. Den gjengen holder kjeft nå. Mon tro hvorfor. Hmmmmm, hva kan det være? 🙄 Jepp. Listhaug om syriske flyktninger: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/LK8W9/sylvi-listhaug-moette-syriske-flyktningbarn-vil-ikke-ha-dem-til-norge. De trenger ikke å komme til Norge. De kan bare bo et helt liv i telt. Deres drømmer for sine barn og deres fremtid, er ikke så viktig. Listhaug om ukrainske flyktninger: https://www.dagsavisen.no/nyheter/verden/2022/03/01/listhaug-vi-ma-ta-hardere-i-for-a-hjelpe-ukrainske-flyktninger/. Samtidig stanse inntak av flyktninger fra andre plasser. De kan bare dø der de er. De er ikke våre egne. De er fremmede og langt unna. Ukrainske skal i tillegg selvsagt få både opphold OG arbeidstillatelse med en gang de kommer. Vi skal åpne vårt land og våre hjem for disse. Jeg skammer meg. Misforstå meg rett. Ukraina er i en akutt pågående traume. Jeg er ikke i tvil om at vi bør hjelpe med alt vi kan. Jeg reagerer bare på dobbeltmoral. Er folk blitt immune? Ukraina er blitt angrepet av den store stygge ulven, i Syria så bare dreper de hverandre og bomber hverandre og det angår oss i mindre grad. 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Clefable Skrevet 8. mars 2022 #26 Del Skrevet 8. mars 2022 Fordi det er så nærme. Folk bryr seg ikke akkurat om Ukraina og dets folk, men de er nå redde for at krigen kan utvikle seg til å påvirke oss og våre liv. Spesielt hvis det blir en atomkrig. Det er ikke noe annet enn egoisme. Hvis vi hadde fått en 100 % garanti for at dette ikke ville hatt noen konsekvenser for Norge, hadde folk brydd seg like lite som de gjør om krig og konflikt i Midtøsten osv. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Atheena Skrevet 8. mars 2022 #27 Del Skrevet 8. mars 2022 (endret) Jeg ser en del venner poster mye i sosiale medier og mener at det er hyklersk at man bryr seg om Ukrainia, men ikke om Israel/Palestina-konflikten, Afganistan og Jemen for å nevne noen pågående konflikter. At alle flyktninger er like og at Nato med da spesielt USA i spissen er roten til alt vondt i verden. Noe som er veldig unyansert og veldig lett å hive seg på da det finnes et snev av sannhet i det. Det er verste form for whataboutism å sette grupper opp mot hverandre. Egentlig kan ingen klage for "barna i Afrika har det verre". Det går fint an å ha to tanker i hodet samtidig. Selvfølgelig er det grusomt at et demokratisk europesik land blir invadert av et naboland, vi har ikke sett lignende siden 2. verdenskrig og omfanget av dette vil berøre oss i større grad da Russland er et naboland. Samtidig er det selvfølgelig tragisk hva som har skjedd i Afganistan og at Israel aldri ser ut til å stoppe å sende bomer mot nabolandene sine og det palestinske folk. Det er tragisk, grusomt og hjerteskjærende. Jeg tror ikke man lenger vet hvordan man skal hjelpe barn som vokser opp i krig og sult. Vi klarer ikke å få en slutt på barnefattigdom i rike Norge hvordan skal vi da klare å hjelpe? Jeg syns heller det er merkelig at folk ikke forstår at man blir berørt av dette og skjønner at trussel om atombruk og 3. verdenskrig er en ekstrem situasjon. Hva er hensikten med denne sammenligningen? For meg virker det som man ønsker mer splid. Endret 8. mars 2022 av Atheena Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 8. mars 2022 #28 Del Skrevet 8. mars 2022 Jajajane skrev (På 2.3.2022 den 11.04): Dette har jeg også satt en tanke eller to til. har også stusset på at vi nå setter Ukraina i et «heltelys», når det har vært jobbet hardt mot Ukraina tidligere pga menneskehandel og korrupsjon. Dette har vi plutselig helt glemt! Våpen som ble levert ut til Ukrainas «Ola nordmann», slik at de kunne beskytte seg selv, ble også utnyttet av det kriminelle miljøet i Ukraina. Flere kriminelle har stjålet en haug våpen, og brukt det i gjengoppgjør, hvor også sivile har blitt rammet. Jeg klarer iallefall ikke å la dette ligge, og syns hele opplegget er rart…. jeg er aldri for krig, men syns også det er rart at vi kaster alt vi har i hendene for å involvere oss i en krig. Ukraina er ikke et land som ligner på oss i Norge, bare for å ha det sagt. Ukraina er et av Europas mest korrupte land, men det er de som blir angrepet av en monsterarme. Selvfølgelig er de heltene da. Å rydde opp i korrupsjon og kriminalitet, der har de en jobb, men den jobben er veldig vanskelig under krigsangrep. Våpen til halvsivile Ukrainere er problematisk, men situasjonen er desperat, hvilke alternative valg har man? Ukraina er forskjellig fra oss. Det ligner mer på Russland og Hvite-Russland. Men de er i likhet med Russland fulle av våre venners venner. Krigen ødelegger også vårt forhold til Russland og det er veldig problematisk. Nærhet til Russland og Ukraina betyr at krigen er nær oss. Jeg har mange bekjente i og fra Ukraina ( og Russland). 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stressedoutgurl Skrevet 8. mars 2022 #29 Del Skrevet 8. mars 2022 Jeg tror det oppriktig har med flere faktorer, her er noen av hypotesene mine: * Verden er mer globalisert og Ukraina har de fleste innbyggerne i landet tilgang til internett og kan derfor lett filme, kommunisere det som skjer * Det er en av stormaktene i verden som går inn for å direkte bombe et mindre land for egenvinning - det synes ikke verden er greit. Som igjen får meg til å tro dette har noe med tiden vi lever i. * Det har nylig vært en pandemi, der verden ser at en må jobbe sammen. OG fordi pandemien har gitt mange flere mer tid til å holde seg hjemme(karantene, isolasjon...), så har flere trolig vært mer oppdatert med nyheter etc. Så tror jeg helt ærlig talt at tiden her har mye å si for interessen til media. Media er sikkert d lei av å skrive om covid. * Ukraina grenser til EU, og kan utgjøre en større trussel for andre land * Land som Moldova og Georgia, + Kosovo er nok livredde for egne land når de ser hvordan Russland med stort millitære går inn for å slakte "egne folk", samtidig har flere av disse landene historier med Russland. * Måten en stormakt går inn i en konflikt og lyver for hele verden og truer, alle valgene russland tar gir mye kjøtt på flesket til medier. Og for all del skremmer andre land. * Russlands invasjon er en trussel for tidligere sovjetland, og det er ikke vanskelig å dra linjer til tidligere sovjetunionen * Så er det et land som ønsker demokrati, noe vi i vesten har, og et land som viser militærmakt og bruker vold/slakt for å forhindre dette er en trussel mot andre land med samme styre. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sh999 Skrevet 8. mars 2022 #30 Del Skrevet 8. mars 2022 Tror det er mange grunner til at denne krigen berører oss mer, blant annet fordi det er i Europa, den minner oss om 2.verdenskrig, Polen er i de senere år blitt et turistmål for nordmenn. En får det veldig nært. Russland er nabolandet til Norge. Det er ihvertfall mine tanker om det. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sonush Skrevet 8. mars 2022 #31 Del Skrevet 8. mars 2022 (endret) Jeg syns personlig at forskjellsbehandling er verst hos media og journalister. Som igjen kan påvirke oss, i den retning media ønsker. Eks. Endret 8. mars 2022 av sonush 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
clyde Skrevet 8. mars 2022 #32 Del Skrevet 8. mars 2022 sonush skrev (11 minutter siden): Jeg syns personlig at forskjellsbehandling er verst hos media og journalister. Som igjen kan påvirke oss, i den retning media ønsker. Eks. Ja, det kommer jo tydelig frem at de synes bombing er greit i f.eks Afghanistan, men ikke i Europa. Trist. Det er greit at brune barn flykter, men ikke hvite. Jeg skjønner godt at det er mange som blir forbannet på vesten. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ceffern Skrevet 8. mars 2022 #33 Del Skrevet 8. mars 2022 Ja, jeg bryr meg mer om Ukraina enn muslimske land. Slik er faktisk vi mennesker skrudd sammen og det er ikke rart i det hele tatt. Jeg har studert evolusjonspsykologi og finner det ikke merkelig i det hele tatt. Dette blir det samme som at alle er for fornybar energi sålenge se slipper å se vindmøllen fra kjøkkenvinduet. Vi mennesker er mer opptatt av det som skjer nært, dette henger igjen fra stammesamfunn, det blir ikke selektert på dette per i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Sitron Skrevet 8. mars 2022 #34 Del Skrevet 8. mars 2022 11 hours ago, Ramona said: Det som slår meg er at ingen skriker ut om at vi ikke skal ta i mot ukrainske flyktninger, ingen roper hjelp dem der de er! Og de greiene der. Den gjengen holder kjeft nå. Mon tro hvorfor. Hmmmmm, hva kan det være? 🙄 Det er jo fordi hjelp dem der de er (nærområdet) er her. At de kommer hit er det samme (i slike øyne) som flyktningleir i områdene rundt de andre landet. 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 8. mars 2022 #35 Del Skrevet 8. mars 2022 Det er jo nabolandene som må være de første til å hjelpe. Når situasjonen er i Europa er vi som bor i verdensdelen nødt til å hjelpe. På samme måte burde det kanskje være naturlig at nabolandene stiller opp når f eks Afghanistan har flyktninger, men de vil jo også til Europa og USA. 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lou Salome Skrevet 8. mars 2022 #36 Del Skrevet 8. mars 2022 1) Ukraina er et land i Europa. Norge er et land i Europa. Ukraina grenser til Russland. Norge grenser til Russland. 2) Hvis NATO involverer seg mer, eller Russland angriper et NATO-land, starter 3.verdenskrig, Norge inkludert. 3) Ukraina har atomkraftverk og vi har opplevd ulykker der før som har direkte rammet Norge. 4) Russland er et veldig stort naboland, med mange bekjentskaper, samarbeid, forretninger, familier, veldig mange nordmenn har et forhold til Russland og enkeltrussere. Sanksjonene mot Russland rammer sivilbefolkningen der, samt økonomien. Det bor mange russere i Norge. 5) De samme russerne har som regel kontakter i Ukraina, Putin har litt rett i at de er "et folk". Veldig mange russere har slektninger, forretningsforbindelser, har vært på ferie på krim. Det er sjokkerende for russerne også, at det er krig. 6) Krigen i Ukraina viser at russiske myndigheter er fullstendig upålitelige og særdeles farlige. Se pkt.1 angående naboland. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stressedoutgurl Skrevet 8. mars 2022 #37 Del Skrevet 8. mars 2022 En annen hypotese om hvorfor vi brur oss så mye/media skriver så mye om det: Vi er blitt så "vant" til at det er krig i for eksempel land som i Afhganistan. Det har for mange av oss vært krig der nesten hele tiden, samme med land som syria og mange afrikanske land. tror derfor vi er blitt for vant til det. Motsetningen med Ukraina er at det har vært konflikt i lengre tid, men ikke storartet krig med stormakt før 24 feb. Det er fælt å nevne at jeg tror det er fordi vi er vant til at det er krig, jeg tror virkelig dessverre dette har noe å si 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuba Skrevet 8. mars 2022 #38 Del Skrevet 8. mars 2022 Fame skrev (På 2.3.2022 den 8.55): Velger dere å ignorere at det daglig er krig andre steder i verden også? Er de viktigere i Ukraina fordi de er europeiske? Don't get me wrong, jeg synes det er tragisk og jeg får utrolig vondt av alle som er der, men jeg synes det er helt tåpelig hvordan man åpner armer for å ta til seg så mange flyktninger fra Ukraina som mulig, mens de stakkarene i muslimske krigsslagne land blir sett ned på. Bare en tanke jeg har hatt. Du vinkler problemstillinge helt feil. Det er ikke tåpelig at vi åpner armene for Ukrainske flyktinger! Det skulle bare mangle. Det som er tåpelig er at vi ikke gjør mer for flyktninger i andre land utenfor Europa. Så er det noen klare forskjeller. Ukraina er et demokratisk land i Europa som flykter til sine nærområder, altså Europa. Og så er det jo sånn at selv om Nato ikke offisielt er endel av krigen så er likevel Nato sin utvidelse øst i Europa et viktig bakteppet. Så vi er mye mer anvar for denne krigen enn det som skjer andre steder i verden. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
addict Skrevet 8. mars 2022 #39 Del Skrevet 8. mars 2022 Jeg skjønner ikke hvorfor man ikke skal kunne engasjere seg i en ting uten å trenge å engasjere seg i alt. Hvis man skal dypt ta inn over seg og bry seg om hver eneste sak med urettferdighet i verden så har man ikke nok timer i døgnet, ihvertfall ikke nok kapasitet i hodet og følelsesregisterer. Å reagere på en helt uprovosert og brutal krig som foregår så nært vårt hjem og som rammer mennesker som man identifiserer seg med gjør ikke at man er et dårlig menneske. Du vil være mer berørt om naboens barn blir drept enn om du leser om et barn i en annen by. Eller et annet land. Det handler om hvor nær du føler deg situasjonen. At mennesker føler empati ovenfor folk og situasjoner de identifiserer seg med er ikke noe nytt. Det handler ikke om at man ikke bryr seg om resten av verden. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet 8. mars 2022 #40 Del Skrevet 8. mars 2022 (endret) CrossRoad skrev (På 5.3.2022 den 11.51): De fleste bryr seg både om flyktninger fra Ukraina og fra andre steder i verden. Det ene utelukker ikke det andre. Gjør vi egentlig det? Hvor mange konflikter og kriser kjenner den gjennomsnittlige nordmann til? Lages det støttekonsert som innbringer 60 millioner kroner til mennesker som er rammet av krig og konflikt i Kongo, Afghanistan eller Colombia? Bare for å nevne noe? Har vi hatt innsamlinger for fattige land som ikke har penger til å kjøpe vaksine mot Covid? Nei. For vi pepres ikke av denne informasjonen 24/7 gjennom nyhetsbildet. De konfliktene, og den nøden påvirker ikke strømprisen. Landene er for langt unna, og menneskene for ressursvake til å finne veien til Norge eller spre budskapet sitt via ulike sosiale media. Ser du at det popper opp "vipps til ofrene i Colombia" når du logger inn i Vipps? Jeg ble faktisk ganske irritert da det lå et slikt "tilbud" om å vippse penger til Ukraina i Rema 1000 appen. Selvsagt er det dypt tragisk. Men graver man noe dypere i det, så handler nok engasjementet vårt vel så mye om frykt for egen sikkerhet og opplevelsen av at dette er nærmere enn vi trives med, enn at vi er så veldig opptatt av humanitære kriser generelt. For de fleste er ikke det. Endret 8. mars 2022 av MorTil2 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå