AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #1 Skrevet 2. mars 2022 Jeg er student og bor i et kollektiv med to andre. Det er en liten og dårlig isolert bolig på kanskje 100 kvadratmeter. Vi har det ganske kaldt om vinteren, og vi har kun panelovn, så de blir stående på døgnet rundt, naturlig nok. Jeg forbyr ingen fra å ha det varmt, men de siste strømregningene sier at vi bruker over 3000 kwH i måneden! Etter å ha regnet litt på det er det 4-5 panelovner stående på fullt, hele døgnet, hele måneden + litt div. andre ting som fryser, kjøleskap, lys osv. (som ikke tar særlig mye). Vi har til og med brukt så mye i desember, når folk reiser hjem tidlig. Greia er at jeg ikke er hjemme, og ikke har vært det de siste 2-3 mnd. En av de andre jeg bor med er hjemme halvparten av tiden så vidt jeg vet, så det er i praksis én og en halv person som bor der. Jeg skjønner altså ikke hva denne strømmen går til, og synes det er utrolig bortkastet. Mistenker at noen har ovner stående på full guffe absolutt hele tiden, noe som ikke er nødvendig når man ikke er hjemme. Vi har mye ved man kan fyre med også, så ikke nødvendig å sette på fire ovner i stua hvis man kommer hjem og det er kaldt. Jeg mener ikke å være gniten, men er det urimelig av meg å si at jeg ikke vil betale like mye som de andre? Jeg har bokstavelig talt ikke vært hjemme, og jeg vet jo det koster med nettleie osv. og det kan jeg jo ta del i. Det er bare så utrolig frustrerende med en veldig uforutsett avgift som jeg ikke engang får noe utbytte av når jeg ikke er der! Når man er student er det mye med 1000-2000 ekstra i mnd. Anonymkode: a39ab...fc1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #2 Skrevet 2. mars 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er student og bor i et kollektiv med to andre. Det er en liten og dårlig isolert bolig på kanskje 100 kvadratmeter. Vi har det ganske kaldt om vinteren, og vi har kun panelovn, så de blir stående på døgnet rundt, naturlig nok. Jeg forbyr ingen fra å ha det varmt, men de siste strømregningene sier at vi bruker over 3000 kwH i måneden! Etter å ha regnet litt på det er det 4-5 panelovner stående på fullt, hele døgnet, hele måneden + litt div. andre ting som fryser, kjøleskap, lys osv. (som ikke tar særlig mye). Vi har til og med brukt så mye i desember, når folk reiser hjem tidlig. Greia er at jeg ikke er hjemme, og ikke har vært det de siste 2-3 mnd. En av de andre jeg bor med er hjemme halvparten av tiden så vidt jeg vet, så det er i praksis én og en halv person som bor der. Jeg skjønner altså ikke hva denne strømmen går til, og synes det er utrolig bortkastet. Mistenker at noen har ovner stående på full guffe absolutt hele tiden, noe som ikke er nødvendig når man ikke er hjemme. Vi har mye ved man kan fyre med også, så ikke nødvendig å sette på fire ovner i stua hvis man kommer hjem og det er kaldt. Jeg mener ikke å være gniten, men er det urimelig av meg å si at jeg ikke vil betale like mye som de andre? Jeg har bokstavelig talt ikke vært hjemme, og jeg vet jo det koster med nettleie osv. og det kan jeg jo ta del i. Det er bare så utrolig frustrerende med en veldig uforutsett avgift som jeg ikke engang får noe utbytte av når jeg ikke er der! Når man er student er det mye med 1000-2000 ekstra i mnd. Anonymkode: a39ab...fc1 Hvorfor bor du der da? Jeg har forståelse for problemet ditt, men synes det er smålig og ikke minst komplisert å dele opp strømregninga etter antall timer/dager man tilbringer i leiligheten. Du bor der, så vær der. Hvis du ikke er der, kan du jo bare flytte? Anonymkode: e2344...075 7
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #3 Skrevet 2. mars 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor bor du der da? Jeg har forståelse for problemet ditt, men synes det er smålig og ikke minst komplisert å dele opp strømregninga etter antall timer/dager man tilbringer i leiligheten. Du bor der, så vær der. Hvis du ikke er der, kan du jo bare flytte? Anonymkode: e2344...075 Jeg har vært syk, men har planer om å bo der nå. Er uansett bundet av kontrakten også skjønner det hvis jeg hadde komt og sagt at jeg ikke skal betale like mye fordi jeg ikke var der ti dager.. men er snakk om flere måneder i strekk Anonymkode: a39ab...fc1
nomore82 Skrevet 2. mars 2022 #4 Skrevet 2. mars 2022 Dette høres ut som den perfekte oppskriften på et harmonisk bofellesskap. Kjør på! 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #5 Skrevet 2. mars 2022 Dette burde vært avklart i forkant. Det er for sent å komme med dette nå. Anonymkode: 4d0af...629
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #6 Skrevet 2. mars 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har vært syk, men har planer om å bo der nå. Er uansett bundet av kontrakten også skjønner det hvis jeg hadde komt og sagt at jeg ikke skal betale like mye fordi jeg ikke var der ti dager.. men er snakk om flere måneder i strekk Anonymkode: a39ab...fc1 Med sykdom over såpass lang tid regner jeg med at det var relativt forutsigbart at du kom til å bo et annet sted en periode? Da burde saken allerede vært avklart. Å komme nå i ettertid og kreve sin rett kan bli vrient, men det er jo en mulighet å lufte forslaget for de andre du bor med? Hadde jeg bodd med deg så hadde jeg hatt forståelse for dette dersom det ble "varslet" på forhånd eller midt i sykdomsforløpet. Hadde du kommet nå i ettertid og foreslått en slik løsning ville jeg begynt å lure... Sier ikke at det er umulig nå, men du bør nok forberede deg på dårlig stemning. De andre du bor med har sikkert ikke kjempegod råd de heller. Anonymkode: e2344...075 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #7 Skrevet 2. mars 2022 Jeg synes du skal betale. Dumt at de andre må betale mer fordi du ikke er i leiligheten. Alternativt må du leie ut rommet ditt. Anonymkode: 83258...31c
Tvist Skrevet 2. mars 2022 #8 Skrevet 2. mars 2022 Du må nok betale. Men du kan snakke med de andre i leiligheten om tiden fremover, at dere skrur ned ovnene om natten, varmer med ved osv. 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #10 Skrevet 2. mars 2022 Ikke roomiene dine sin skyld at du ikke er der. Du må dekke din del av strømregningen, og ja, den er høy for tiden. Anonymkode: ae247...d0e 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #11 Skrevet 2. mars 2022 Vi betaler for tiden nesten 3000 kr i måneden for å holde åtte grader (pga. innlagt vann) på en hytte vi av ulike årsaker ikke er på. Strøm er sykt dyrt for tiden, så det trenger ikke å være at de sløser. Når du bor i kollektiv må du ta din del av utgiftene, sånn er det bare. Poenget med å bo i kollektiv er jo nettopp å dele på utgiftene med noen. Det blir ikke billigere for de andre å varme opp bad, stue og kjøkken bare fordi du ikke oppholder deg der. Anonymkode: f0f3e...fe7 4
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #12 Skrevet 2. mars 2022 Det er klart du må betale. Det er ikke dine roomiesnairt problem at du ikke har vært i leiligheten. Anonymkode: 69e87...3bb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå