Gå til innhold

Kan man unngå omgangssyke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det mulig å unngå omgangssyke? 

Det går omgangssyke på avd til datteren min, og hun har ikke fått det enda heldigvis. Men hun er litt sliten i formen, så jeg bestemte meg for å holde henne hjemme. Er hjemme med baby så har mulighet til det. 

Vurderer egentlig å ha henne hjemme resten av uka og kanskje slippe omgangssyken. Mest for ungene sin skyld og pappaen som nettop har startet ny jobb, men meg og fordi jeg er generelt i dårlig form 😅 men er det bare å utsette problemet? 

Anonymkode: 55416...1d7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man kan unngå det, og ved å ikke være i barnehage så minker sjansen 

Vi har ikke hatt det på over 4 år

Anonymkode: 1c2c0...8ad

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg hadde lett gjort det samme. Man blir ikke immun mot norovirus, så det har ingen hensikt å la henne bli smittet.

Jeg jobber på småbarnsavdeling selv og et par av familiene er nå på 3. runde siden slutten av oktober. 

Håper dere slipper unna 🤞

Anonymkode: 1fce1...da8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, jeg hadde lett gjort det samme. Man blir ikke immun mot norovirus, så det har ingen hensikt å la henne bli smittet.

Jeg jobber på småbarnsavdeling selv og et par av familiene er nå på 3. runde siden slutten av oktober. 

Håper dere slipper unna 🤞

Anonymkode: 1fce1...da8

Da får vi håpe vi slipper unna, det har vært ekstremt mye sykdom her hjemme siden høst og det føles om det har vært et eller annet til enhver tid på en av oss. Jeg orker ikke en runde med spysjuke og vasking av laken akkurst nå 😭😭 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man kan unngå det, og ved å ikke være i barnehage så minker sjansen 

Vi har ikke hatt det på over 4 år

Heldige! Har ikke hatt det i hus selv på lenge, men vi voksne takler det så dårlig 😅 

AnonymBruker
Skrevet

Tja man kan få det I alle årstider. Vi hadde det fot ikke mange uker siden, men gangen før det igjen hadde vi det august 2019 🙈😅

Men sesongen er vel værst fra oktober til februar.

Ville holdt de hjemme selv om jeg visste det var mye:)

Anonymkode: 60599...43e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg holder mine hjemme fra barneskolen hvis det er siste dag før jul el påske, det florerer omgangssyke, og skolen har lunsj med buffet der alle barna går og tar mat. Mange av barna er syke selv uten at det har rukket å bryte ut, halvparten har syke venner/søsken som de omgås med. Jeg synes det er helt horribelt at barna skal bli smittet rett før en ferie (eller når som helst, egentlig) pga deling av mat midt i omgangssyketid.

Det var så digg at covid førte med seg at slike felleslunsjer ble kansellert.

Anonymkode: 5e546...bf5

AnonymBruker
Skrevet

Tja.. Man kan lære barna om å alltid vaske hendene før man spiser og ikke ta fingrene i munnen uten å vaske de. Barnet mitt er 3 og h*n vasker hendene uten hjelp fra voksne, for de kan være sløve. Men smitten er via dråpe og. Er jo en grunn for at 48 timer regel er. Jeg tror 80% av foreldrene bryter den regelen og sender barn i bhg og skole før 48t etter siste spy/diaré.

Anonymkode: 51e89...e31

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri hatt omgangssyke og det ble aldri tatt noen ekstra hensyn verken i barnehage/skole eller hjemme når det gikk. Så det skal absolutt være mulig, ja. 😅

Anonymkode: f3715...bec

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det mulig å unngå omgangssyke? 

Det går omgangssyke på avd til datteren min, og hun har ikke fått det enda heldigvis. Men hun er litt sliten i formen, så jeg bestemte meg for å holde henne hjemme. Er hjemme med baby så har mulighet til det. 

Vurderer egentlig å ha henne hjemme resten av uka og kanskje slippe omgangssyken. Mest for ungene sin skyld og pappaen som nettop har startet ny jobb, men meg og fordi jeg er generelt i dårlig form 😅 men er det bare å utsette problemet? 

Det at din datter får omgangssyke og det at du får omgangssyke er to helt ulike ting.

Om din datter er normalt frisk er det en større belastning for henne å gå glipp av sosial moro enn å ha 1-2 dager med litt dårlig form og få bygget immunforsvar. Dette er alle fordeler for henne. Å "frita" henne for sykdom er ikke å gjøre henne en tjeneste.

Om du ikke ønsker å få omgangssyken så har de aller fleste voksne som har fått lov å bygge immunforsvar som barn så god immunitet mot sykdommen at helt normal håndhygiene er mer enn nok for å ikke få sykdommen. Nesten ingen voksne med normal hygiene blir syke av barnesykdommer (men en god del voksne har dårlig hygiene - dette kan du selv observere daglig om du er ute blant folk).

Anonymkode: f404b...c1e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har aldri hatt omgangssyke og det ble aldri tatt noen ekstra hensyn verken i barnehage/skole eller hjemme når det gikk. Så det skal absolutt være mulig, ja. 😅

Anonymkode: f3715...bec

Noen er mer motstandsdyktig mot Noro. 

Men man er aldri trygg! Jeg har ei venninne som aldri hadde hatt omgangssyke. Så var hun på påskeferie i en stor DNT hytte i påska. Den som var i nyhetene for noen år tilbake. 

Hun fikk da altså Noro og de eneste toalettene var fellesdoer som ble brukt av ørten syke folk 🤮

AnonymBruker
Skrevet

Det er forskjell på hvor fort man blir smittet av omgangssyke. Noen blir dårlige med en gang, mens andre sjelden blir syke.

Barna mine har mange ganger unngått å bli smittet av omgangssyke i barnehage. Jeg har som regel ikke blitt smittet når barna mine har hatt omgangssyke, og jeg har blitt vekket av å få oppkast i ansiktet.

Om du blir syk og du ammer babyen din, blir babyen visstnok mest sannsynlig ikke syk. 

Anonymkode: 17e95...5a1

Skrevet

Vi har unngått 2 runder allerede i år. Aner ikke hvordan, men har vært full smitte i avdelingen i barnehagen.

AnonymBruker
Skrevet

Om datteren din koser seg hjemme og det fungerer bra for dere alle med noen hjemmedager, hadde jeg lett tatt noen dager fri når omgangssyken herjer. Viruset muterer hele tiden og man blir ikke immun uansett så det er ikke noe poeng å utsette seg for smitte unødvendig. 

Anonymkode: 099e2...b31

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...