Gå til innhold

Noen arbeidsledige som har fått jobb via Nav og måtte flytte?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Man er pliktig til å ta stilling i en annen by, eller miste dagpenger? Vet at jeg kommer til å stå uten jobb når bedriften legges ned. Men jeg er skilt og har barn (har hovedomsorg), så lurer på om Nav kan be folk til å flytte hvis ikke jeg får jobb i nærområdet? 

Kunne gjerne prøvd lykken i ny by, men tviler på eks lar meg ta med barna, derfor er jeg litt bekymra. Arbeidsmarkedet er mye bedre i flere byer som ligger 1 timer unna der vi bor nå. 

Anonymkode: 17dbb...d89

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei aldri hørt om noen som må det.

Anonymkode: 3cbc3...808

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når du har barn tror jeg du er fritatt. 

Anonymkode: ac975...88b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja fikk beskjed om det en gang. Ganske umenneskelig iht å ikke ha penger. Og få beskjed om å flytte til andre siden av landet over natten. Jeg sa at det må jeg jo da få dekket utgifter på, siden jeg hadde 200kr på konto. Og ingen steder å gjøre av meg. Han fyren som ringte stengte trygden umiddelbart, når jeg sa jeg ikke fikk det til uten økonomisk hjelp. Da jeg heller ikke hadde råd til to husleier i oppsigelsestid osv. Gikk på det lokale nav kontoret og de syntes det var urimelig å få tlf 16:00 og med beskjed om å møte på andre siden av landet 07:00 dagen etter. Så fikk tilbake trygden da. Men du har barn og da kan du få beskjed om en time unna max

Anonymkode: 35328...973

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En times pendling må du nok regne med og det må jo ærlig talt være mye bedre for en periode enn å gå på Nav? 60% av nåværende inntekt opp til 6(?) G er ikke så fett å leve på. 

Anonymkode: 39ed3...e22

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Når du har barn tror jeg du er fritatt. 

Anonymkode: ac975...88b

Er ikke det diskriminering av enslige og barnløse? 

Anonymkode: 72fdd...753

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Er ikke det diskriminering av enslige og barnløse? 

Jeg lurer på hvordan du tenker det skal fungere i praksis for enslige foreldre? En person bor i Oslo, får beskjed om å flytte til Stavanger. Hvor skal barna være? Skal de bli med, så den andre forelderen mister samværet med barna sine? Eller bli igjen hos den andre forelderen, og den som flytter mister samværet? 

Anonymkode: 3199a...f15

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg lurer på hvordan du tenker det skal fungere i praksis for enslige foreldre? En person bor i Oslo, får beskjed om å flytte til Stavanger. Hvor skal barna være? Skal de bli med, så den andre forelderen mister samværet med barna sine? Eller bli igjen hos den andre forelderen, og den som flytter mister samværet? 

Så du støtter forskjellsbehandling. Barnløse blir nødt til å flytte fra Oslo til Kirkenes eller Molde, mens foreldre kan takke nei til jobber. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Man er pliktig til å ta stilling i en annen by, eller miste dagpenger? Vet at jeg kommer til å stå uten jobb når bedriften legges ned. Men jeg er skilt og har barn (har hovedomsorg), så lurer på om Nav kan be folk til å flytte hvis ikke jeg får jobb i nærområdet? 

Kunne gjerne prøvd lykken i ny by, men tviler på eks lar meg ta med barna, derfor er jeg litt bekymra. Arbeidsmarkedet er mye bedre i flere byer som ligger 1 timer unna der vi bor nå. 

Anonymkode: 17dbb...d89

Tja, det spørs jo hvor du bor og om du får jobb.

Alternativet er jo ikke dagpenger i evige tider, og store hull i CV gir bare mer utfordringer. 

Alternativet på sikt om man bor et sted hvor du ikke får jobb er jo på relativt kort sikt sosialstønad. Sammen med et giga hull i CV.

En times pendling unna høres ut som avstand voldsomt mange på Østlandet driver med - så jeg hadde gått for å søke i nærtliggende byer. I tillegg til der du bor selvsagt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så du støtter forskjellsbehandling. Barnløse blir nødt til å flytte fra Oslo til Kirkenes eller Molde, mens foreldre kan takke nei til jobber. 

Dette er ikke forskjellsbehandling. Forskjellsbehandling er ulik behandling av like saker. Sakene er ikke like om en har barn og en ikke har det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det heter seg at en skal være flyttbar og en må skrive på søknad at en er det. Men Nav er ikke så firkantet og umennesklige at de ikke ser hver sak for seg. Du må ikke flytte om dette blir vesentlig ulempe for deg, i dette tilfelle barn som skal ha samvær med sin andre forelder. Du får en kontakt person som skal følge deg opp etterhvert og hjelpe deg på vei og da tar du opp dette med barn og flytting

Jeg var delvis permittert i flere måneder under pandemien, tok opp med min kontakt dette med reglene og flytting. Det var ikke snakk om engang at jeg skulle måtte flytte for å kunne si ja til en eventuell jobb. Selv med barn på VGS så telte dette med at barn ikke skal måtte bryte opp, samme med hele nettverket, selge bolig etc. 

Anonymkode: 67c1d...3cf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

1 time unna er da ikke mye. Dette klarer du om du bare vil 

Anonymkode: b03e1...441

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er ikke forskjellsbehandling. Forskjellsbehandling er ulik behandling av like saker. Sakene er ikke like om en har barn og en ikke har det. 

Jo, hvorfor må barnløse takke ja til jobb i Kirkenes mens foreldre slipper det? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo, hvorfor må barnløse takke ja til jobb i Kirkenes mens foreldre slipper det? 

Det er ikke like tilfeller, du skjønner det? Igjen, forskjellsbehandling gjelder om det er like tilfeller som behandles ulikt. Om én barnløs måtte flytte, og en annen ikke måtte det - da hadde det muligens vært forskjellsbehandling.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er ikke like tilfeller, du skjønner det? Igjen, forskjellsbehandling gjelder om det er like tilfeller som behandles ulikt. Om én barnløs måtte flytte, og en annen ikke måtte det - da hadde det muligens vært forskjellsbehandling.

Det er jo like tilfeller. Det handler om å takke ja/nei til jobb og evt.miste dagpenger. Den barnløse mister dagpenger mens foreldre beholder dem. Det er ikke riktig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo like tilfeller. Det handler om å takke ja/nei til jobb og evt.miste dagpenger. Den barnløse mister dagpenger mens foreldre beholder dem. Det er ikke riktig. 

Nei det er jo ikke det, men det er helt umulig å diskutere med en person som nekter å innse hva forskjellsbehandling dreier seg om. Kanskje du burde lese litt forvaltningsrett.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Men vet om ei som mistet arbeidsledighetstrygd pga at hun takket nei til en jobb på sykehjem. 

Anonymkode: f491d...cbd

Skrevet

En time reise er helt normal reisevei!!!

Opptil halvannen må man regne med.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du må jo skjønne at det er enorm forskjell på en som har barn og ikke. Å rive opp et barn fra sitt sosiale miljø og sin vante hverdag for å flytte på andre siden av landet for en jobb er jo ganske håpløst. Om personen ikke er sammen med barnefar/mor, så gjør jo dette at det går utover samvær etc.

Så kommer det selvsagt an på hvor i landet du bot. Bor du i noenlunde sentrale strøk, så er de nok ikke like firkantet som om du bor i gikk hvor eneste jobbmulighet er kassa på Joker eller det lokale sykehjemmet.

Har selv ringt å spurt NAV om dette da jeg gikk på dagpenger, og det virker som det er forskjell på om man er en eller to foreldre som har hovedomsorg. Jeg bor med barnemor, og NAV mente at man kunne flytte med barn, til tross for at mor da måtte sagt opp jobben sin, og funnet en ny på det nye stedet.

Anonymkode: 42a51...412

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

1 time unna er da ikke mye. Dette klarer du om du bare vil 

Anonymkode: b03e1...441

Hadde jeg fått jobb 1 time unna, hadde jeg ikke rukket å levere eller hente i barnehagen. 

Anonymkode: 1eeae...b26

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...