AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #1 Skrevet 1. mars 2022 Jeg vet ikke om noen har erfaring ved at de har vært litt for mye selvopptatt også en dag gjort noe med det og fått det til. Men vil gjerne høre det. Det er ikke lett å bare slutte å være egoistisk. Fordi jeg forstår ikke hvorfor jeg ikke skal være det. Jeg ønsker jo gjerne å bli likt og bli sett på som en person som bryr seg om andre. Hvis det er 5 skjokolader hjemme og jeg er godtesyk, da fpr samboer 1 og jeg 4. Det syns jeg er riktig, fordi jeg vil ha 4 skjokolader. Anonymkode: 83409...d96
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #2 Skrevet 2. mars 2022 Da kan du tenke på hva som er rettferdig. Lærte du det å dele likt da du var barn? Et barn kan ta en leke fra et annet barn fordi det vil ha leken selv. Et litt større barn som skal dele en cola etter beskjed fra foreldre, kan snike til seg 0,5cm mer cola i sitt glass og mene det er rettferdig selv om barnet vet at det er galt. Er du enebarn eller minstemann i søskenflokken? Jeg har en generøs mann som insisterer på at jeg skal få de fire siste sjokoladebitene. Jeg føler meg egoistisk som ikke insisterer på at han skal ta to av de😅 Anonymkode: cc442...c26
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #3 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Da kan du tenke på hva som er rettferdig. Lærte du det å dele likt da du var barn? Et barn kan ta en leke fra et annet barn fordi det vil ha leken selv. Et litt større barn som skal dele en cola etter beskjed fra foreldre, kan snike til seg 0,5cm mer cola i sitt glass og mene det er rettferdig selv om barnet vet at det er galt. Er du enebarn eller minstemann i søskenflokken? Jeg har en generøs mann som insisterer på at jeg skal få de fire siste sjokoladebitene. Jeg føler meg egoistisk som ikke insisterer på at han skal ta to av de😅 Anonymkode: cc442...c26 Det var bra svar. Jeg skal prøve å tenke på hva som er rettferdig. Men likevell føler jeg at noe er feil hvis jeg ikke får litt mer enn andre 😅Hvis det er likt, da er det nærmere urettferdig for meg og det vil jeg ikke. Jeg er yngst i søskenflokk. Anonymkode: 83409...d96
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #4 Skrevet 2. mars 2022 Veldig interessant - jeg er motsatt, sånn at jeg egentlig er selvutslettende. Jeg kan vente med å gå over veien for at ikke bilistene skal måtte stoppe, eller hvis det er to igjen av et produkt i butikken, tar jeg bare det ene (selv om jeg kunne tenke meg to), fordi jeg vil at andre skal få sjansen etter meg. I sjokolade-eksempelet ditt ville jeg venta med å ta noe som helst før jeg visste hvor mye samboer ville ha. Kanskje vi kan lære av hverandre? Anonymkode: 6a32f...aeb 1 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #5 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det var bra svar. Jeg skal prøve å tenke på hva som er rettferdig. Men likevell føler jeg at noe er feil hvis jeg ikke får litt mer enn andre 😅Hvis det er likt, da er det nærmere urettferdig for meg og det vil jeg ikke. Jeg er yngst i søskenflokk. Anonymkode: 83409...d96 Hvorfor tenker du at det er urettferdig at du får halvparten, mens det er rettferdig at du får mer? Anonymkode: fc02a...9ab 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #6 Skrevet 2. mars 2022 Jeg har nok også vært egoistisk tidligere. Men nå tenker jeg alltid på hvordan jeg ville blitt behandlet om jeg var den andre parten. Og lever etter mottoet, vær mot andre som du vil at andre skal være mot deg. Det har funket veldig bra for meg. Anonymkode: 1b61e...6ab 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #7 Skrevet 2. mars 2022 Du blir faktisk ulykkelig av å være egoistisk. Forskning viser at man er lykkeligst når man gjør ting og har kjærlighet for andre. Anonymkode: 90faf...406 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #8 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor tenker du at det er urettferdig at du får halvparten, mens det er rettferdig at du får mer? Anonymkode: fc02a...9ab Jeg tenker ikke det bokstavelig, jeg vet at rettferdig betyr at det skal være likt. Men jeg føler at det er urettferdig med vet ikke hvorfor jeg føler det. Det er vel noe dypt i meg som gir meg den følelsen da kansje. Kansje jeg mangler kjærlighet til meg selv eller noe... I dont know.. Anonymkode: 83409...d96
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #9 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Du blir faktisk ulykkelig av å være egoistisk. Forskning viser at man er lykkeligst når man gjør ting og har kjærlighet for andre. Anonymkode: 90faf...406 Jeg vet hva som gjør meg lykkelig, og det føler jeg ofte, men det er en annen diskusjon. Jeg er ikke en ren egoist som bare driter i andre. Jeg blir glad når jeg kan glede andre og det gjør jeg jo. Men jeg føler jeg vil bli mindre egoistisk, og det er det jeg vil ha hjelp til i denne tråden. Ts Anonymkode: 83409...d96
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå