Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nope. Ikke det minste flau. Heller stolt vil jeg si. 

Jeg tåler ikke noe som har med kropp å gjøre, hater at noen tar på meg, jeg må ha samleie med klærne på og tør ikke engang bruke tampong. 

Jeg har født to ganger, uten smertelindring og det gikk flott. Selvom jeg skrek. 

Det var min måte å takle smerten på. Flau kan du være sjøl 😅

Anonymkode: 61272...608

• Liker 27
  • Hjerte 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tåler ikke noe som har med kropp å gjøre, hater at noen tar på meg, jeg må ha samleie med klærne på og tør ikke engang bruke tampong. 

Jeg har født to ganger, uten smertelindring og det gikk flott. Selvom jeg skrek. 

Det er jo ganske utrolig at du har en mann som finner seg i dette. Og ikke minst at du har to barn som må vokse opp med forskrudd syn på kroppen 😳

Anonymkode: 17393...774

• Liker 22
Gjest Chroma
Skrevet

Jeg skriker under den siste delen av fødselen, er ikke flau over det. Det er fordi det er så vondt at jeg ikke klarer å la være. 

Gjest Chroma
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Får du noe hjelp for dette? Det høres ikke greit ut å ha det slik. 

AnonymBruker
Skrevet

Vel, jeg skrek ikke under første fødsel når jeg var "totalt uforberedt". Under andre fødsel derimot. Da burde jeg selvsagt visst bedre (🤪), men styrtfødsel er faen meg det verste jeg har vært med på! Helt umulig å gå inn i seg selv når selvet blir overkjørt av godstog..

Anonymkode: 2595f...de6

• Liker 15
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke at kvinner skriker som er problemet, det er måten de skriker på. Mange kvinner skriker på en måte som øker adrenalin nivået deres. Og TS det er mange fødselsforberedende kurs som blir tilbudt til fødende kvinner gjennom deres kommune (helsestasjon/lokale sykehus), men de fokuserer for mye på det moderne medisinske synet på fødsel, istedenfor å se på urkraften som skal til for å føde barn. Ja tenk, tilbudet i Norge for fødende og barsel kvinner er faktisk ganske ræva! Så istedenfor å legge skylden på den fødende så kan du involvere deg i politikken og få til en endring i fødetilbudet i Norge. 

Anonymkode: 34dfa...ebf

• Liker 4
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Skrek aldri under fødselen. Fikk aldri tilbud om fødselsforberedende kurs. Ergo trenger man det ikke ☺️

Anonymkode: 4013a...8ec

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror de skriker fordi de tror det skal være sånn. Mye bedre å bruke energien på å gjøre jobben. Er null smertelindring i skriking uansett. Bare tull.

Anonymkode: 5401c...fda

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

https://www.babyverden.no/blogg/jordmorbloggen/hvorfor-skriker-fodende-kvinner/

Det burde vært obligatorisk med fødselsforberedende kurs. Altfor mange kvinner går inn i en fødsel totalt uforberedt, og ligger og skriker unødvendig. Er de ikke flau over seg selv?

🤣🤣🤣🤣 ...ja, for du mente å være morsom når du spør om vi er flaue?

Jeg skrek under fødselen, og det hadde jeg NULL kontroll over. Det er ikke sånn at jeg kunne bestemme meg for å la være. 

Har du ikke noe annet konstruktivt å ta deg til enn å "shame" fødende kvinner? Kvinner som mest sannsynlig går gjennom den største smerten de noen gang har opplevd, og som i tillegg må takle hormoner og den enorme omveltningen i livet det er å bli mor? 

I stedet for å be oss om å bruke energien vår annerledes, ber jeg deg heller ta enn titt i speilet og bruke din egen energi bedre enn å sette unødvendig negativt søkelys på dette. Det er skjelden man er så sårbar som man er som under en fødsel. Det er helt naturlig å skrike, og ingenting å skamme seg over - på samme måte som det også er naturlig å ikke skrike. Makan!

Anonymkode: cfa30...51a

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde styrtfødsel andre gangen fra 4cm åpning til ferdig født baby på bare 25 min. Siste to-tre åpningsriene var så voldsomme, men klarte å bruke disse insane smertene rettet mot noe annet enn å skrike (som er bortkastet energi rett ut av kroppen), så jeg tok et godt tak i huden på brystkassa til mannen min og vred rundt…..da det var mest intenst og tærne mine var krølla i vinkel av smerter (rakk ikke bedøvelse). Hans primalbrøl funka som rene morfinen og jeg gikk rett over i pressrier, de er ikke vonde etter min erfaring. Stakkars lille som var født skvist kant over kant i alle retningene på skjøter i kraniet og jeg kan bare undres på hvordan hun opplevde disse enorme kreftene. 

Anonymkode: b8060...81f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

🤣🤣🤣🤣 ...ja, for du mente å være morsom når du spør om vi er flaue?

Jeg skrek under fødselen, og det hadde jeg NULL kontroll over. Det er ikke sånn at jeg kunne bestemme meg for å la være. 

Har du ikke noe annet konstruktivt å ta deg til enn å "shame" fødende kvinner? Kvinner som mest sannsynlig går gjennom den største smerten de noen gang har opplevd, og som i tillegg må takle hormoner og den enorme omveltningen i livet det er å bli mor? 

I stedet for å be oss om å bruke energien vår annerledes, ber jeg deg heller ta enn titt i speilet og bruke din egen energi bedre enn å sette unødvendig negativt søkelys på dette. Det er skjelden man er så sårbar som man er som under en fødsel. Det er helt naturlig å skrike, og ingenting å skamme seg over - på samme måte som det også er naturlig å ikke skrike. Makan!

Anonymkode: cfa30...51a

Det er ikke at kvinner skriker som er problemet, det er måten de skriker på. I føjge jordmødre så har skriking veldig lite for seg. Leste du artikkelen?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg tror de skriker fordi de tror det skal være sånn. Mye bedre å bruke energien på å gjøre jobben. Er null smertelindring i skriking uansett. Bare tull.

Hæ? For noe tøv. 

Den artikkelen får det jo til å virke som om det er valgfritt å skrike. Det er det ikke. Jeg skrek ikke med vilje. Jeg prøvde å være så stille som mulig.

Men skrikene mine ble ganske kvalte for presseiene var så intense at jeg ikke kunne puste. Og jeg gjorde ikke noen jobb, kroppen min tok over mot min vilje. Presset ikke frivillig for å si det slik. Det var for vondt.

Så at folk kan banne og snakke under pressrier fatter jeg ikke. Da hadde de helt annerledes pressrier enn det jeg hadde.

Anonymkode: ca802...64d

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke gråte-kompetanse fra før av, dermed måtte jeg skrike en del under fødsel. 

De med masse gråtekompetanse skipper over hylingen og gråtingen og kan heller fokusere på pusten sin, da de har syke mengder med gråte-erfaring. 

Anonymkode: 0f26d...c21

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jaja, vi vet, kvinner skal alltid være stille og ikke lage noe styr. For en nyhet.

Anonymkode: 66a44...886

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jo ganske utrolig at du har en mann som finner seg i dette. Og ikke minst at du har to barn som må vokse opp med forskrudd syn på kroppen 😳

Barna vokser vel ikke opp med å se mamma og pappa knulle...så de kan jo ikke se om hun har klær på eller ei når foreldrene har sengeaktivitet...så den delen med at de vokser opp med forskrudd syn på kroppen kunne du droppet...

Anonymkode: d5a3d...be6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 17 år og skulle føde, skrek ikke men fikk beskjed av jordmor at jeg måtte skrike….skjønte ikke greia, presset vel bedre med munnen igjen? Fødte nr 2 tre år senere, skal love jeg skrek 😂 

Anonymkode: 980dc...bea

Skrevet

Jeg hadde så vondt at jeg bare lå og gråt stille og pusta og forsøkte å gi hint til jordmor (hun tok dem). Fikk beskjed om at det var greit å skrike eller rope men jeg klarte ikke det så jeg fortalte vitser i stede.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Godt mulig det er null smertelindring i skrik, men hva gjør at vi allikevel setter i ett skrik om vi stuker tåa inn i bordbeinet, når hammeren treffer tommelen..... 

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...