Gå til innhold

Er Norge utsatt for krig?

Vkvello

Anbefalte innlegg

Gjest Knalleballe
Lulia skrev (3 minutter siden):

Russland kan bruke atomvåpen, hva da? De har atomubåter i Tromsø

Det er jo som tatt fra Donald Duck! Hvorfor i all verden skulle de bruke atomvåpen mot et fredelig Natoland som Norge? 

Det er jo hakkende galimathias...de har ingenting å tjene på det og alt å tape..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Knalleballe
tussi84 skrev (18 timer siden):

Selvfølgelig er Norge utsatt for krig nå. Spesielt etter vi har erget Putin med å sende våpen til Ukraina. Da er vi ikke lenger en nøytral part.

Vi har da aldri vært en nøytral part..vi er medlem i Nato jo!..

Og erget på seg Putin? 🙈...Det er nok riktigere å si at Putin har erget på seg verden...og trolig sin egen forsvarsledelse...Denne krigen kommer aldri til å komme utenfor Ukraina den ...

Og siden korstoget til Russerne har kjørt seg fast og lider store tap har vel Putin i realiteten bare 2 valg nå...

Han kan pulverisere Kiev med tungt artilleri...og miste argumentet om å redde Ukraina fra Juntaen som styrer der...

Eller han kan sette seg ved forhandlingsbordet igjen..og det tror jeg han kommer til å gjøre og ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hottentått
Knalleballe skrev (20 minutter siden):

Ikke la deg skremme av alt tullpratet om krig i Norge...

Russland har alt av konvensjonelle styrker stående fast i Ukraina..De kunne ikke angrepet oss selv om hele forsvarsledelsen der borte ble psykotisk..

Og glem iallefall snakket om atomvåpen..Russerne kommer alldeles ikke til å bruke de fordi det ville betydd slutten på Russland...Det er alt for mye skremsel i media og kommentarfelt ift. realitetene..

Jeg er forsåvidt enig i det du sier og jeg ønsker jo for alt det er verdt å tro på det. Men tror du ikke Putin heller ville gjort en total ende på både seg selv, Russland og verden fremfor å tape ansikt og innrømme tap? Er det jeg ser for meg nemlig. Jeg tror ikke han er i stand til å kapitulere. Og det er det som skremmer meg så jævlig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knalleballe
Hottentått skrev (10 minutter siden):

Jeg er forsåvidt enig i det du sier og jeg ønsker jo for alt det er verdt å tro på det. Men tror du ikke Putin heller ville gjort en total ende på både seg selv, Russland og verden fremfor å tape ansikt og innrømme tap? Er det jeg ser for meg nemlig. Jeg tror ikke han er i stand til å kapitulere. Og det er det som skremmer meg så jævlig! 

Nei jeg tror ikke det..og uansett sitter nok ikke en Russisk president alene med ansvaret/muligheten om/til  å bruke atomvåpen..

Og tanken om et angrep mot Norge..hvor kommer den fra?

Krigen i Ukraina er jo utløsningen av en spenning som har bygd seg opp over 10-år...bl.a. med annekteringen av krim i 2014...

Må huske på at samtlige østblokkland fra Sovjetunionen minus Ukraina og diktaturet Hviterussland  nå er Natomedlemmer. Skulle Ukraina bli Natomedlem har Russland Nato helt inne på egen dørstokk...

Det er en enorm taktisk ufordel for Russland at Nato kan avfyre kjernefysiske raketter fra Ukraina.. med 15 min flytid til Moskva. Og det er det Putin prøver å unngå ..Ukraina som Natomedlem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hottentått
Knalleballe skrev (1 time siden):

Nei jeg tror ikke det..og uansett sitter nok ikke en Russisk president alene med ansvaret/muligheten om/til  å bruke atomvåpen..

Og tanken om et angrep mot Norge..hvor kommer den fra?

Krigen i Ukraina er jo utløsningen av en spenning som har bygd seg opp over 10-år...bl.a. med annekteringen av krim i 2014...

Må huske på at samtlige østblokkland fra Sovjetunionen minus Ukraina og diktaturet Hviterussland  nå er Natomedlemmer. Skulle Ukraina bli Natomedlem har Russland Nato helt inne på egen dørstokk...

Det er en enorm taktisk ufordel for Russland at Nato kan avfyre kjernefysiske raketter fra Ukraina.. med 15 min flytid til Moskva. Og det er det Putin prøver å unngå ..Ukraina som Natomedlem..

Nei, heldigvis er han avhengig av hvertfall ett land til. Jeg aner ikke, og kanskje frykten min er verre enn nødvendig akkurat nå. Men det gjør fysisk vondt å være så redd for å dø. Jeg ser for meg bare at Putin er villig til å utslette hele jorda bare for å  ikke tape selv. Hvis han ikke får makta, så skal ingen andre ha den heller. Uansett hvor atomvåpen utløses hen så vil det skape enorme skader og utrolig mye død overalt! 😣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lulia
Knalleballe skrev (2 timer siden):

Ikke la deg skremme av alt tullpratet om krig i Norge...

Russland har alt av konvensjonelle styrker stående fast i Ukraina..De kunne ikke angrepet oss selv om hele forsvarsledelsen der borte ble psykotisk..

Og glem iallefall snakket om atomvåpen..Russerne kommer alldeles ikke til å bruke de fordi det ville betydd slutten på Russland...Det er alt for mye skremsel i media og kommentarfelt ift. realitetene..

Betydd slutten? En gal mann som Putin bryr seg ikke, han er visst blitt paranoid hevdes det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lulia
Knalleballe skrev (3 timer siden):

Det er jo som tatt fra Donald Duck! Hvorfor i all verden skulle de bruke atomvåpen mot et fredelig Natoland som Norge? 

Det er jo hakkende galimathias...de har ingenting å tjene på det og alt å tape..

Ja, Putin er galemathias, han er blitt paranoid visst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hottentått skrev (3 timer siden):

Det er mange andre måter han kan prøve og komme seg unna uten å innrømme tap, enn å gjøre ende på hele verden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer ikke til å få krig her nei, men vil likevel bli ødelagt når atomvåpnene tas i bruk. Et liv med store funksjonsnedsettelser og eller kort levetid er å forvente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hottentått skrev (3 timer siden):

Ja jeg er kjemperedd. Føler meg egentlig ganske alene om den frykten. Men det påvirker nattesøvn og psyken SKIKKELIG. Jeg har aldri slitt med angst på denne måten før. Jeg tenker først og fremst på de stakkars uskyldige barna mine som jeg virkelig håper slipper unna frykt for å dø😭

du er ikke alene. Jeg kjenner meg anspent hele dagen. Jeg er også redd for min sønn, skal vokse opp I redsel. Jeg er også redd for at feks han mister en foreldre eller begge oss pga krig, og må vokse opp uten oss. At han dør pga krig men at vi overlever er også et mareritt. Jeg er redd for at jeg eller mine kjære skal dø enn smertefull og langvarig død. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Hottentått said:

Ja jeg er kjemperedd. Føler meg egentlig ganske alene om den frykten. Men det påvirker nattesøvn og psyken SKIKKELIG. Jeg har aldri slitt med angst på denne måten før. Jeg tenker først og fremst på de stakkars uskyldige barna mine som jeg virkelig håper slipper unna frykt for å dø😭

Begynner å påvirke psyken min og, ikke for min del men som du sier barna. Angst for at noe skjer og jeg ikke er med han i det det smeller :( tenkt på det faktisk i absolutt hele dag. Og skremte kolleger som hauser opp stemningen hjelper ikke. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Hottentått said:

Nei, heldigvis er han avhengig av hvertfall ett land til. Jeg aner ikke, og kanskje frykten min er verre enn nødvendig akkurat nå. Men det gjør fysisk vondt å være så redd for å dø. Jeg ser for meg bare at Putin er villig til å utslette hele jorda bare for å  ikke tape selv. Hvis han ikke får makta, så skal ingen andre ha den heller. Uansett hvor atomvåpen utløses hen så vil det skape enorme skader og utrolig mye død overalt! 😣

Akkurat det jeg ser for meg og. Og at han har blitt psykisk syk og isolert seg de siste 2 årene hjelper liksom ikke på saken

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hottentått
Tutte skrev (10 timer siden):

Det er mange andre måter han kan prøve og komme seg unna uten å innrømme tap, enn å gjøre ende på hele verden

Mange? Hva da? Jeg tror det er tre realistiske alternativer her: atomkrig, selvmord eller bli drept. At han kapitulerer er tvilsomt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er disse bergenserne da. Hvor lenge kan vi leve med det høye lydnivået?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Tutte said:

Bare hvis Ukraina/NATO gir han den muligheten. Unnskyld at jeg rakker ned på Ukraina, men det virker som om president Zelenskiy heller vil ha atomkrig enn å skrive under på at Ukraina ikke skal bli medlem av NATO.

Det hadde gitt Putin muligheten til å redde ansikt, til å si at "Nå har vi oppnådd det vi ville, så nå trekker vi oss ut."

Putin er ikke udødelig, jeg skrev det i den hundresiderstråden. Alt man trenger å gjøre nå, er å unngå atomkrig, gi han hva han trenger for å trekke seg tilbake. Økonomien i Russland har gått nedenom. Landet vil trenge årevis på å stable seg på bena etter hvert som sanksjonene lettes. Og det skjer ikke med det første. Putin blir avsatt, dør av naturlige årsaker eller blir fjernet i et kupp. Han er tross alt 70 år.

Og Russland har mistet altfor store ressurser til å kunne angripe noen land med konvensjonelle våpen. De har bare atomvåpen igjen, og det vil jeg ikke skal brukes, uansett hvor mye vi heier på Ukraina.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Knalleballe said:

Se på kartet. Murmansk er et åpenbart mål for USA. For du tror vel ikke at USA la være å bombe Russland, hvis Russland fyrer av missiler mot de? Så kan du se på avstanden mellom Norge og Tsjernobyl, og at vi fikk spredning av radioaktivt nedfall helt hit. Og så se på avstanden Murmansk - Norges grense.

Enkeltvis kan atomubåter er også være et mål for USA. I en krig gjelder det å ta ut fiendens ressurser før han kan bruke de. Ingen general i Washington sitter og bryr seg om hvor russiske atomubåter befinner seg, om det er i Tromsø eller i Murmansk.

Jeg er realistisk. Hvis Putin starter å bruke atomvåpen, så er det de amerikanske atommissilene som kommer til å skade Norge mest. Derfor vil jeg unngå at Putin skal komme dithen at han bruker atomvåpen fordi han ikke klarer å vinne i Ukraina med konvensjonelle våpen, og at Russland er så knekt av sanksjoner at det er full borgerkrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Knalleballe
ops2 skrev (13 minutter siden):

Se på kartet. Murmansk er et åpenbart mål for USA. For du tror vel ikke at USA la være å bombe Russland, hvis Russland fyrer av missiler mot de? Så kan du se på avstanden mellom Norge og Tsjernobyl, og at vi fikk spredning av radioaktivt nedfall helt hit. Og så se på avstanden Murmansk - Norges grense.

Enkeltvis kan atomubåter er også være et mål for USA. I en krig gjelder det å ta ut fiendens ressurser før han kan bruke de. Ingen general i Washington sitter og bryr seg om hvor russiske atomubåter befinner seg, om det er i Tromsø eller i Murmansk.

Jeg er realistisk. Hvis Putin starter å bruke atomvåpen, så er det de amerikanske atommissilene som kommer til å skade Norge mest. Derfor vil jeg unngå at Putin skal komme dithen at han bruker atomvåpen fordi han ikke klarer å vinne i Ukraina med konvensjonelle våpen, og at Russland er så knekt av sanksjoner at det er full borgerkrig.

Så det du sier er at Russland ikke vinner krigen i Ukraina med konvensjonelle våpen?...Og at USA vil gjengjelde Russisk atomvåpenbruk med å ta ut Russiske atombåter...med atomvåpen? 

Hva skulle hindre Russland i å pulverisere hver eneste by i Ukraina da?..Og hvorfor skulle Russland starte 3dje verdenskrig bare for å avslutte konflikten i Ukraina som de vinner til slutt uansett? 

Russerne er ikke dumme eller suicidale...de vet de ikke kan bruke atomvåpen fordi i det øyeblikket de gjør det klargjør USA, Frankrike og Storbritannia hver eneste atomrakett de har... og sender alt avgårde ved første røde blink på skjermen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke litt grusomt at de (Ukraina) vil ofre så mange liv, til og med barn er blitt drept, fordi de ikke vil skrive under på at de ikke skal bli med i Nato? Eller fordi de ikke vil være under Russland? Skjønner at de ikke vil være under Putins makt, men hadde det hatt så mye å si i dagliglivet? Jeg kan ikke så mye om dette, så jeg bare spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (2 timer siden):

Bare hvis Ukraina/NATO gir han den muligheten. Unnskyld at jeg rakker ned på Ukraina, men det virker som om president Zelenskiy heller vil ha atomkrig enn å skrive under på at Ukraina ikke skal bli medlem av NATO.

Det hadde gitt Putin muligheten til å redde ansikt, til å si at "Nå har vi oppnådd det vi ville, så nå trekker vi oss ut."

Putin er ikke udødelig, jeg skrev det i den hundresiderstråden. Alt man trenger å gjøre nå, er å unngå atomkrig, gi han hva han trenger for å trekke seg tilbake. Økonomien i Russland har gått nedenom. Landet vil trenge årevis på å stable seg på bena etter hvert som sanksjonene lettes. Og det skjer ikke med det første. Putin blir avsatt, dør av naturlige årsaker eller blir fjernet i et kupp. Han er tross alt 70 år.

Og Russland har mistet altfor store ressurser til å kunne angripe noen land med konvensjonelle våpen. De har bare atomvåpen igjen, og det vil jeg ikke skal brukes, uansett hvor mye vi heier på Ukraina.

Er egentlig enig med deg. Men har enda ikke forstått hva Putin egentlig vil si seg fornøyd med, er det noen som vet det med sikkerhet egentlig?

Tror nok Ukraina hadde tjent på å gi seg litt mer. Krigen i Ukraina vil bare utvikle seg til det verre, og de taper i lengden uansett.

Men det store spørsmålet er, hvor langt kan de strekke seg?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Lulia said:

Jeg og er redd. Putin er blitt paranoid visst......

Han er ikke paronoid.  USA har blokkert viktig næring for Russland i form av supplerende gass til Tyskland gjennom Nord Sjøen pipeline.   Dere må virkelig lese litt opp før dere kritisere.  Det er mye som skurer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...