Gå til innhold

Barnet sover ikke i barnehagen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en sønn på snart 1,5 år som har gått i barnehagen siden oktober I fjor. Siden ham begynte i barnehagen så har det vært problemer med å få han til å sove. Noen dager sover han ikke i det hele tatt, noen ganger bare en halvtime. Det er sjeldent lenger. I de siste 10 dagene derimot har han kun sovet en halvtime i barnehagen 2 dager. Resten av dagene så har han ikke sovet i det hele tatt.

Resultatet av at han ikke sover er at når han kommer hjem 1530 -1630 så er han skikkelig trøtt, og veldig grinete pga det. Noen ganger får vi han da til å sove en liten lur når han kommer hjem, mens av og til er han så overtrøtt at det er vanskelig å få han til å sove.

Ellers er gutten vår stort sett blid og fornøyd. Han sover fra rundt kl 19/19.30 - 06.30/07.00 dagen etter. Som regel våkner han av seg selv, men det hender at han sover til kl 08. Søvnen på natta varierer, noen netter sover han hele natta andre ganger er det noen oppvåkninger. 

Han burde så absolutt sove om dagen også, men han gjør det bare ikke. Med mindre han er hjemme, og kan ligge på armen min/pappa sin arm for å sove.

Er det noen flere her med barn i 1 års alder som ikke sover på dagtid?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har dere gjort han avhengig av å sovne i armkroken? Og hvorfor har han så lange dager i barnehagen?

Anonymkode: 20c03...045

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor har dere gjort han avhengig av å sovne i armkroken? Og hvorfor har han så lange dager i barnehagen?

fordi vi enten jobber fra 08 -15, 08- 16, eller 09 -16, eller 07-17. Vi har 2 dager hver med 7 timer, i mot at vi jobber en av dagene 10 t. En dag i uka derimot jobber vi 8 t hver. 

Hvorfor han har blitt avhengig av det andre, er nok oss ja etter å ha prøvd mange ulike ting 100 ganger. Han har reflux, så før han fikk medisiner så gråt han hysterisk hver gang vi la han ned I senga. Han gjorde det samme i vogn. Han hatet å ligge i vogn, men han ligger/sitter i vogna i bhg for å sove uten problem. Han sovner bare ikke, men kan godt slappe av. Uansett etter å ha vært gjennom en langvarig periode med at legging tok gjerne flere timer + oppvåkninger på natta hvor han gråter hysterisk pga refluxen sin så fant vi ut at der eneste som roer han ned er enten å ligge på armen, eller få litt melk. Vi prøver å ikke la han få spise/drikke på natta, så det et løsning 2. Dette etter avtale med barnelegen.

Det gebyr fortsatt av og til at han våkner på natta pga reflux, og holder det gående opptil 2 t. Det gjør at vi voksne blir ekstra slitne på dagtid, men barnet blir jo enda mer sliten.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Herregud Skjerp deg. 

Kjære ts. Jeg skjønner at det er vanskelig, er det noe i barnehagen som gjør at det er vanskelig å sove? Sover de ute eller inne? Kanskje han kan få ha med en klut eller kosedyr? Er det for kaldt for ham, for varmt? 

Min sønn sover også dårligere på andre plasser enn hjemme i senga vår, noen er bare sånn.. 

Anonymkode: 960fe...fb1

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Herregud Skjerp deg. 

Kjære ts. Jeg skjønner at det er vanskelig, er det noe i barnehagen som gjør at det er vanskelig å sove? Sover de ute eller inne? Kanskje han kan få ha med en klut eller kosedyr? Er det for kaldt for ham, for varmt? 

Min sønn sover også dårligere på andre plasser enn hjemme i senga vår, noen er bare sånn.. 

vet du Kosedyr har vi ikke prøvd. Det går jo ann å prøve.

De har prøvd sove ute/inne, i vogna, på madrass, på mørkt rom, med fuglelyder (det er det dem bruker i barnehagen), forskyve liggetiden til kl 13 (normalt har de sovetid kl 12 for barna). Det er bare ingenting som fungerer.

Jeg er litt mer usikker på dette med temperaturer der, men jeg kan jo høre med barnehagen om de har observert  noe rundt for kaldt/for varmt vedr barnet. 

Han er visst blid og fornøyd i barnehagen også, og nysgjerrig av seg. Er flink til å konsentrere seg lenge om en leke om gangen hvis han leker med noe. Bortsett fra at han ikke sover så er tilbakemeldinger om han positive 

Endret av tussi84
AnonymBruker
Skrevet
tussi84 skrev (5 minutter siden):

vet du Kosedyr har vi ikke prøvd. Det går jo ann å prøve.

De har prøvd sove ute/inne, i vogna, på madrass, på mørkt rom, med fuglelyder (det er det dem bruker i barnehagen), forskyve liggetiden til kl 13 (normalt har de sovemidler kl 12 for barna). Det er bare ingenting som fungerer.

Jeg er litt mer usikker på dette med temperaturer der, men jeg kan jo høre med barnehagen om de har observert  noe rundt for kaldt/for varmt vedr barnet. 

Han er visst blid og fornøyd i barnehagen også, og nysgjerrig av seg. Er flink til å konsentrere seg lenge om en leke om gangen hvis han leker med noe. Bortsett fra at han ikke sover så er tilbakemeldinger om han positive 

Kanskje han rett og slett ikke vil eller har tid til å sove? Min første var også sånn, hadde det helt fint helt til hun plutselig var overtrøtt. Måtte rett og slett lures i søvn 😅 

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kanskje han rett og slett ikke vil eller har tid til å sove? Min første var også sånn, hadde det helt fint helt til hun plutselig var overtrøtt. Måtte rett og slett lures i søvn 😅 

virker som han skal få med seg alt ja. Av og til virker det som han nesten sovner i barnehagen som de sa, men så våkner han på en måte til igjen. Han er definert overtrøtt når han kommer hjem i alle fall. 

Nå har jeg blitt fortalt at jeg også skulle få med meg alt som skjedde som baby/småbarn og at jeg sjeldent sov på dagen. Mulig han er lik meg, jeg vet ikke. 

Endret av tussi84
AnonymBruker
Skrevet
tussi84 skrev (8 timer siden):

virker som han skal få med seg alt ja. Av og til virker det som han nesten sovner i barnehagen som de sa, men så våkner han på en måte til igjen. Han er definert overtrøtt når han kommer hjem i alle fall. 

Nå har jeg blitt fortalt at jeg også skulle få med meg alt som skjedde som baby/småbarn og at jeg sjeldent sov på dagen. Mulig han er lik meg, jeg vet ikke. 

Det kan godt hende, at han er redd for å gå glipp av moroa 😅 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...