Gå til innhold

Stearinlys

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte en pakke med hvite lys på Ikea, tror det er 50 lys i den eller noe jeg...

Men de brenner jo opp så fort! jeg liker å tenne lys om kvelden, men liker ikke å måtte passe på det konstant fordi det går i hundre nedover veken!

(Vet at det sikkert er fordi de er så billige ja).

Noen som vet om sentbrennende lys? Spiller ingen rolle hva de koster

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes telysene fra First Price varer lenger enn de fra Ikea.

På posen står det brennetid 4 timer, mens en annen type jeg har, står det 4,5 timer på.

Skrevet

Ja, nei, telysene er greit nok, for de stopper jo av seg selv på en måte. Men lange lys i stake...

Skrevet

:sjenert:

Å, jeg misforsto...

Nei, da er jeg ikke sikker.

Skrevet

Sånne kronelys som du kjøper enkeltvis! Nå avhenger selvsagt også det av kvalitet på lyset, men de jeg har prøvd som koster litt har brent lenger enn vanlige lys. Og så er de ofte litt lenger også, har jo litt og si det og. :ler:

Gjest Hippopotamus
Skrevet

IKEA har to ulike 50-pakninger med lys. Den ene koster 45 kr og brenner ned fortere enn svint, den andre koster 89 kr og er mye bedre. Jeg synes de brenner sakte, og dessuten passer de i alle lysestaker, uten folier og fyrstikker og alt tull man bruker for å få lysene til å stå rett!

Skrevet

Kjøp lys med stearin...de med parafin (de billige) brenner veldig fort.

Skrevet

Helt enig i at 100% stearin-lysene fra Ikea er gode, jeg bruker omtrent bare de - ikke minst fordi de står skikkelig i stakene. Men brennetiden på disse er ikke like lang som slike kronelys (mulig de også er av stearin), men det kan jo delvis skyldes at Ikea stearing-lysene er ganske korte.

Skrevet

Jeg har kjøpt slike kronelys i "billige" butikker, Europris og Sparkjøp, og tent dem tidlig på kvelden, og de varer til langt utpå morgenkvisten, når festen er over og folk går hjem. ;)

Skrevet
Jeg kjøpte en pakke med hvite lys på Ikea, tror det er 50 lys i den eller noe jeg...

Men de brenner jo opp så fort! jeg liker å tenne lys om kvelden, men liker ikke å måtte passe på det konstant fordi det går i hundre nedover veken!

(Vet at det sikkert er fordi de er så billige ja).

Noen som vet om sentbrennende lys? Spiller ingen rolle hva de koster

ja, man får hva man betaler for. Ofte kan billige lys bli "dyre"

Du kan legge lys i fryseren. Det forlenger brennetiden. gamle lys. eks om du kan gjemme en pakke et år, desto bedre

Skrevet

Jeg kjøper på Rema og Plantasjen. Er jo "billiglys" det også - men de brenner i maaange timer. Lenger enn en kveld i hvert fall! ;)

Skrevet

Pussig at du skulle nevne Rema Crash, for jeg kjøpte en pakke der i går ;)

Gjest Isabellas
Skrevet

Kjøpte et kubbelys fra Ikea, og har tent det nesten hver kveld, og det brenne i evigheter - tror det er over en måned siden jeg kjøpte det. :rosasmil:

Skrevet

Jeg pleier å hamstre når de selger sånn ekte, lange stearinlys til 1 kr stk.

Ofte koster de 3-5 kr pr stk nemlig.

Bohus har bl.a solgt dem for 1 kr pr stk, og Europris også! Så følg med på tilbudsavisene deres og hamstre ;)

Skrevet
Kjøpte et kubbelys fra Ikea, og har tent det nesten hver kveld, og det brenne i evigheter - tror det er over en måned siden jeg kjøpte det. :rosasmil:

samme her ;)
Skrevet

Takk for tips ang kubbelys også. Jeg skal på Ikea uansett, og kjøpe en firkantet tallerken av litt størrelse hvor jeg skal sette masse kubbelys i forskjellige høyder og farger. Kan bli koselig nå utover høsten :)

Men kjøpe så fine lysestaker på et bruktmarked med pappa i sommer, så stearinlys må jeg ha også :)

Skrevet

Som andre her har sakt det er en stor forskjell på om du kjøper stearin eller parafin lys.

50 kroners boksen fra Ikea er vel parafin så langt jeg husker.

Gjest Madeline
Skrevet
Jeg kjøper på Rema og Plantasjen. Er jo "billiglys" det også - men de brenner i maaange timer. Lenger enn en kveld i hvert fall! ;)

Jeg kjøper også lys på Rema. Det er kronelys og det står at de har en brennetid på 9 timer. De koster 18,- for 10 stk (til jul har de større pakninger og det blir billigere pr lys). Jeg er storforbruker av stearinlys og disse er jeg veldig fornøyd med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...