AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #1 Del Skrevet 1. mars 2022 Kanskje riktig underforum å legge denne i, kanskje ikke. Uansett, leser mange her skriver at de storhandler en gang i uka, lager mat, for deretter å fryse ned. Når familien da skal spise en middag, er det bare å tine opp driten. Hvor mye koster en sånn middag, som i tillegg metter (hmm...) alle 10 medlemmer? Jo, den koster 20 kroner! Billig! Spare! Gjør jeg dette? Vel, jeg var kanskje litt spydig, og satte ting på spissen i setningene over. Altså er konklusjonen: nei, det gjør jeg ikke. Hva gjør jeg? Det hender jeg legger noe mat i fryseren, for å spise den "senere". Der blir den liggende, som fläsk fra Sverige. Jeg åpner fryseren, og fläsket, om det hadde øyne*, ville stirret tilbake på meg, med et blikk som sa "har du glömt mig? Snälla, äta mig"**. Jeg lukker fryseren, og tenker "faen, må på butikken, har ingenting å spise". *ville vært ekkelt om det hadde øyne **mulig dette er svorsk Er det flere enn meg som gjør dette?! Jeg veksler mellom å skamme meg, for å være en tankeløs ødeland, og å føle meg som en rebell som ikke bryr meg om å spare 20 kroner - en kontrast til KGs skummelt prisbevisste flertall. Anonymkode: 2409a...2cb 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #2 Del Skrevet 1. mars 2022 Bare du i hele verden som gjør dette, tror du det?? 🤦🏼♀️ Anonymkode: d5822...e78 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #3 Del Skrevet 1. mars 2022 Jeg kjenner meg igjen! Men har blitt mye flinkere siste årene enn jeg var før. Tidligere kunne vi fryse ned rester eller mat som ble til overs, men jeg brukte det sjeldent eller aldri. Endte med at det gikk i søpla da jeg etterhvert tok et opprensk. Fryktelig uøkonomisk og dårlig utnyttelse av maten. Har som sagt skjerpet meg, nå bruker jeg opp det meste vi har i fryseren. Anonymkode: 1c330...943 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #4 Del Skrevet 1. mars 2022 Det der er meg i et nøtteskall. Anonymkode: 97885...604 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #5 Del Skrevet 1. mars 2022 bruker ikke fryseren veldig mye jeg heller. Mest til brød, rundstykker og ferdigpizza. har ikke m mikro og er lite flink til å planlegge, så hvis jeg f.eks fryser ned et stykke kjøtt blir det jo aldri tint til middagslaging på en hverdag etter jobb. Middagsrester setter jeg i kjøleskap og spiser til lunsj eller ny middag i løpet av noen dager. Anonymkode: 791f7...11b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hmmmmmm Skrevet 1. mars 2022 #6 Del Skrevet 1. mars 2022 Der minnet du meg på enda en ting jeg må gjøre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #7 Del Skrevet 1. mars 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Kanskje riktig underforum å legge denne i, kanskje ikke. Uansett, leser mange her skriver at de storhandler en gang i uka, lager mat, for deretter å fryse ned. Når familien da skal spise en middag, er det bare å tine opp driten. Hvor mye koster en sånn middag, som i tillegg metter (hmm...) alle 10 medlemmer? Jo, den koster 20 kroner! Billig! Spare! Gjør jeg dette? Vel, jeg var kanskje litt spydig, og satte ting på spissen i setningene over. Altså er konklusjonen: nei, det gjør jeg ikke. Hva gjør jeg? Det hender jeg legger noe mat i fryseren, for å spise den "senere". Der blir den liggende, som fläsk fra Sverige. Jeg åpner fryseren, og fläsket, om det hadde øyne*, ville stirret tilbake på meg, med et blikk som sa "har du glömt mig? Snälla, äta mig"**. Jeg lukker fryseren, og tenker "faen, må på butikken, har ingenting å spise". *ville vært ekkelt om det hadde øyne **mulig dette er svorsk Er det flere enn meg som gjør dette?! Jeg veksler mellom å skamme meg, for å være en tankeløs ødeland, og å føle meg som en rebell som ikke bryr meg om å spare 20 kroner - en kontrast til KGs skummelt prisbevisste flertall. Anonymkode: 2409a...2cb Lett å glemme ting i fryser og kjølerom. Jeg ergrer meg fordi det er bortkastede penger. Det ligger mugne søtpoteter i en pose i kjølerommet mitt. Det irriterer. Jeg slang dem dit fordi de snart skulle bli spist likevel men glemte det Anonymkode: 4a61e...680 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hjerte Skrevet 1. mars 2022 #8 Del Skrevet 1. mars 2022 Fryseren er der middagsrester går for å dø, har jeg funnet ut. Når jeg rydder finner jeg alltid sånn halvannen posjon lapskaus, akkurat for lite bolognesesaus og mye som jeg ikke lenger kan identifisere, alt av ukjent årgang. Så nå setter jeg restene i kjøleskapet, og kaster opp det som ikke blir brukt etter noen dager. Men ting innkjøpt for frysing bruker jeg. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #9 Del Skrevet 2. mars 2022 Det er jo veldig dumt, både for deg selv og miljøet. Jeg har ikke det problemet 🤷🏼♀️ Sparer massevis på å kjøpe datovarer som går rett i fryseren og tas opp når det trengs. Anonymkode: 987d6...4d7 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #10 Del Skrevet 2. mars 2022 *Rekker opp hånda* Jeg er minst like ille! Alt som er bak lukkede dører (fryser, kjøleskap, kjøkkenskap) finnes liksom ikke for meg - bortsett fra helt grunnleggende ting som melk, smør og ost eller mel, ris og pasta. Jeg tror det finnes apper som skal kunne hjelpe, men da må man jo holde på å registrere hver gang man tar noe inn eller ut, og det glemmes. Så for oss er løsningen at det er mannen som for det meste har ansvaret for å handle det som trengs. Han har en slags mental oversikt over hva vi har i fryseren og hva vi ikke har. Anonymkode: d8357...899 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smilo Skrevet 2. mars 2022 #11 Del Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): *Rekker opp hånda* Jeg er minst like ille! Alt som er bak lukkede dører (fryser, kjøleskap, kjøkkenskap) finnes liksom ikke for meg - bortsett fra helt grunnleggende ting som melk, smør og ost eller mel, ris og pasta. Jeg tror det finnes apper som skal kunne hjelpe, men da må man jo holde på å registrere hver gang man tar noe inn eller ut, og det glemmes. Så for oss er løsningen at det er mannen som for det meste har ansvaret for å handle det som trengs. Han har en slags mental oversikt over hva vi har i fryseren og hva vi ikke har. Anonymkode: d8357...899 Hos oss er det motsatt. Jeg har oversikt over mat i frysen, men det er mannen som lager middag, og som handler hver dag. Selv om han kunne sjekket frysen eller spurt meg først. Nå skal vi ta en ny runde med planlegging, siden å handle hver dag, uten en plan for hva vi har blir unødvendig dyrt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #12 Del Skrevet 2. mars 2022 Nei, vi bruker fryseren veldig aktivt. Lager middag derfra flere dager i uka, og fyller igjen med rester eller ingredienser vi bruker Har fokus på å få vekk matsvinn og har oversikt over hva som er der. Anbefaler fryseskap, enklere med oversikt der. Anonymkode: 9b6a7...8bd 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smilo Skrevet 2. mars 2022 #13 Del Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Nei, vi bruker fryseren veldig aktivt. Lager middag derfra flere dager i uka, og fyller igjen med rester eller ingredienser vi bruker Har fokus på å få vekk matsvinn og har oversikt over hva som er der. Anbefaler fryseskap, enklere med oversikt der. Anonymkode: 9b6a7...8bd Hjelper ikke om man ikke åpner døra 😁 Når det er sagt, ja, det er mye enklere å ha kontroll. Men samtidig er enkelte ting litt for store for et fryseskap. En hel kalkun f.eks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #14 Del Skrevet 2. mars 2022 Helt ukjent og rart fenomen for meg. Jeg handler stort en gang i mnd og fryser ned. Masse å spare og skjønner meg ikke på de som ikke har eller bruker fryser. Anonymkode: 45852...e7e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonebelinda Skrevet 2. mars 2022 #15 Del Skrevet 2. mars 2022 Jeg er veldig flink til å fylle opp fryseren - men dessverre, langt fra like flink til å tømme den og bruke derfra. Så fryseren er stapp full..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #16 Del Skrevet 2. mars 2022 Jeg er nok til dels skyldig, men har blitt flinkere til å ta en uke her og der hvor vi spiser oss ut av kjøleskap/fryser (en dag med "hver mann sin middag" er en grei måte å bli kvitt smårester). I tillegg unngår jeg å fylle opp med f.eks. masse pålegg som ikke blir spist, det får holde med 3-4 typer i slengen. Vi er ekstremt lite "fancy" i matveien uansett, spiser for å leve, lever ikke for å spise annet enn på restaurant. Vi er bare tre og jeg vet ganske greit hvor mye hver enkelt spiser så prøver også å lage akkurat nok så det ikke blir rester. Jeg kjøper datomat og Too good to go når jeg finner noe godt. Anonymkode: 44fae...b95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #17 Del Skrevet 2. mars 2022 Fryser aldri ned middagsrester fordi jeg vet at jeg aldri bruker det. Bruker fryseren til å lage mye mat, altså fryser ned fiskegrateng, fiskekaker, vegetarburgere, falafel, laks osv., men mat som allerede er laget orker jeg ikke fryse ned. Jeg kjenner meg selv for godt 😄 Anonymkode: b6af6...543 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Judy Grimes Skrevet 2. mars 2022 #18 Del Skrevet 2. mars 2022 Jeg har ikke stor nok fryser til å kunne storhandle på den måten. Men jeg fryser ned middagsrester og er flink til å spise dem opp. Foretrekker å gjøre det slik, fremfor å spise det samme 3-4 dager på rad hver gang jeg lager en stor porsjon. Jeg pleier også jevnlig å ta ut skuffen (har 1 skuff og 2 hyller) og rett og slett gå gjennom alt som ligger der og sortere det. Det bidrar også til at jeg blir mer bevisst på hva jeg har i fryseren, slik at jeg lettere kan hente ting for å bruke i matlaging og unngå å kjøpe ting jeg allerede har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #19 Del Skrevet 2. mars 2022 smilo skrev (1 time siden): Hjelper ikke om man ikke åpner døra 😁 Når det er sagt, ja, det er mye enklere å ha kontroll. Men samtidig er enkelte ting litt for store for et fryseskap. En hel kalkun f.eks. Du kan ta ut en skuff til f.eks. lagring av kalkun. Har grei oversikt i fryseskapet, men sjelden jeg lager opp så jeg har rester. Anonymkode: ce2d9...1bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MapleSirup Skrevet 2. mars 2022 #20 Del Skrevet 2. mars 2022 Fryseren er en gravplass! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå