AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #1 Skrevet 1. mars 2022 Sønnen på 17 år har har en kjæreste på 16 år som bor her minst 50 % etterhvert. Spiser alle måltider når er her, dusjer hver dag osv. Jeg er alenemor med 4 barn på heltid, så har dette 5 barnet også dukket opp ;) Hun bor alene med faren sin egentlig, men vil mest være her. Jeg har helt grei økonomi selv, men kjenner at har ikke lyst å stå for den økonomiske merkostnader her. Synes det er dumt faren hennes ikke har spurt eller tilbyr seg å betale litt, det hadde jeg iallefall gjort hvis mine barn bodde så mye borte. Forslag til beløp å foreslå ovenfor faren? Eller annen god løsning? Anonymkode: 33d1c...51d
powerpuffen Skrevet 1. mars 2022 #2 Skrevet 1. mars 2022 Men er dinn sønn like mye på besøk hos henne? I så fall går jo dette egentlig litt opp i opp. Du kan jo snakke med sønnen din og kjæresten om dette, før du eventuelt involverer far. 17-åringer forstår dette. 4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #3 Skrevet 1. mars 2022 jeg synes det er en uting når 16-åringer mer eller mindre bor hos kjæresten. Som voksen og forelder ønsker jeg ikke at mine skal ha slike "barneekteskap". Jeg hadde sagt til sønnen min at det er hyggelig med besøk i ny og ne, men ikke innflytting. Anonymkode: 9f981...633 6 5
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #4 Skrevet 1. mars 2022 Jeg hadde også satt ned foten. Maks et par besøk i uka av kjæresten. Som familie trenger man også litt privatliv bare kjernefamilien. Du må ta hensyn til de andre barna i familien også. Anonymkode: 9358e...a97 7
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #5 Skrevet 1. mars 2022 Nå er min eldste blitt over 25 og både han og broren i midten er flyttet ut. Bare en igjen hjemme. Og jeg vil bare si, at selv om jeg irriterte meg grønn i perioder over kjærester og venner som i kortere og lenger perioder omtrent flyttet inn, så angrer jeg ikke et sekund nå i dag. Jeg er glad og takknemlig for den perioden, som med litt korrigeringer gikk seg til. Noen måtte få beskjeder som at det ikke er lov å spise opp pålegget og det er heller ikke lov å dusje hver dag her, men du kan få overnatte her og spise her veldig ofte, så lenge du også drar hjem til familien din og er der innimellom fordi det er viktig både for oss og for dem. Anonymkode: 1523a...857 3 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #6 Skrevet 2. mars 2022 Lacuna skrev (11 timer siden): Men er dinn sønn like mye på besøk hos henne? I så fall går jo dette egentlig litt opp i opp. Du kan jo snakke med sønnen din og kjæresten om dette, før du eventuelt involverer far. 17-åringer forstår Ja, hadde ikke vært problem hvis de hadde vært der og da hadde jo kosmaden vært fordelt. Men sønnen min er aldri der, når de er sammen er det alltid her. Anonymkode: 33d1c...51d
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #7 Skrevet 2. mars 2022 Da må du bare sette ned foten ingen overnatting vertfall, så får du se om det svinger i rn annen rettning. Anonymkode: b4bf1...743
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #8 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): jeg synes det er en uting når 16-åringer mer eller mindre bor hos kjæresten. Som voksen og forelder ønsker jeg ikke at mine skal ha slike "barneekteskap". Jeg hadde sagt til sønnen min at det er hyggelig med besøk i ny og ne, men ikke innflytting. Anonymkode: 9f981...633 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg hadde også satt ned foten. Maks et par besøk i uka av kjæresten. Som familie trenger man også litt privatliv bare kjernefamilien. Du må ta hensyn til de andre barna i familien også. Anonymkode: 9358e...a97 I utgangspunktet helt enig i disse, men er vanskelig når dette er en jente som ikke har det bra hjemme og er overlatt til seg selv. Vondt å si nei da. Anonymkode: 33d1c...51d 2
Pås Skrevet 2. mars 2022 #9 Skrevet 2. mars 2022 Vi har alltid hatt åpent hus for barnas kjærester, for oss har det aldri vært et alternativ å be kjæresten foreldre om å bidra økonomisk. Nå har vi ganske god råd da, men det virker som du også har? Skulle vært ganske langt bakpå med regningene for å foreslå noe slikt... når du i tillegg skriver at hun ikke har det bra hjemme tenker jeg at å holde hjemmet ditt åpent (gratis) for henne er en bra ting å gjøre! 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #10 Skrevet 2. mars 2022 Herregud - vær litt raus da! Om du skal be faren hennes om penger? Nei! Anonymkode: e6d71...91e 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #11 Skrevet 2. mars 2022 Helt grei økonomi er at jeg får det akkurat til å gå rundt, så lenge vi ikke reiser på ferier eller har noe ekstra. Dilemmaet er jo har lyst å hjelpe henne, men det går jo utover min økonomi og opplevelser med mine barn. Anonymkode: 33d1c...51d 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #12 Skrevet 2. mars 2022 Lag litt billigere middager, og si fra om at dusjing hver dag blir dyrt. Og hun kan godt hjelpe til med oppvask o.l. Bortsett fra det ville jeg vært raus. ❤ Anonymkode: e509a...824 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #13 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Sønnen på 17 år har har en kjæreste på 16 år som bor her minst 50 % etterhvert. Spiser alle måltider når er her, dusjer hver dag osv. Jeg er alenemor med 4 barn på heltid, så har dette 5 barnet også dukket opp Hun bor alene med faren sin egentlig, men vil mest være her. Jeg har helt grei økonomi selv, men kjenner at har ikke lyst å stå for den økonomiske merkostnader her. Synes det er dumt faren hennes ikke har spurt eller tilbyr seg å betale litt, det hadde jeg iallefall gjort hvis mine barn bodde så mye borte. Forslag til beløp å foreslå ovenfor faren? Eller annen god løsning? Anonymkode: 33d1c...51d Lag billigere mat. Om hun dusjer unødig lenge etc og dette faktisk utgjør et reellt økonomisk problem: fortell de to at de har 5-10 min dusjtid daglig, til sammen. Så gjør de hva de vil med den tiden. Om de deler den eller tar annenhver dag. Om en eller to personer dusjer er ikke kostnadsdrivende - antall minutter de dusjer er det. Er hun der ofte og overnatter - gi henne oppgaver i huset. Sørg også for å få noe nytte ut av de to - feks kan de når de likevel går hjemme og driver dank passe dine mindre barn slik at du kan jobbe overtid eller ta på deg andre oppdrag, besøke venner, trene etc. Og snakk med din sønn om å gå hjemme og drive dank. Gå sammen om å melde han på minst en aktivitet nå i vår og til høsten - teater, gamingklubb, taekwondo etc. Få han ut av huset og sosialiser han utover kjæresten. Har han ikke lyst eller du ikke råd? Finn en jobb så han har råd eller i alle fall kommer seg ut 2-3 kvelder i uka og tjener penger. Anonymkode: 3db5c...42c 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #14 Skrevet 2. mars 2022 53 minutter siden, AnonymBruker said: I utgangspunktet helt enig i disse, men er vanskelig når dette er en jente som ikke har det bra hjemme og er overlatt til seg selv. Vondt å si nei da. Anonymkode: 33d1c...51d Men da skal du vel heller ikke si nei?? Jeg synes du skal godta at slik er det. Du har jo råd til det Anonymkode: cdae4...306
powerpuffen Skrevet 2. mars 2022 #15 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): jeg synes det er en uting når 16-åringer mer eller mindre bor hos kjæresten. Som voksen og forelder ønsker jeg ikke at mine skal ha slike "barneekteskap". Jeg hadde sagt til sønnen min at det er hyggelig med besøk i ny og ne, men ikke innflytting. Anonymkode: 9f981...633 Jeg er i utgangspunktet enig. Jeg var også den 16-åringen en gang i tiden som "bodde" hos kjæresten min. Det var ikke fordi jeg hadde fryktelig lyst til å være der så mye, men fordi min daværende kjæreste hadde et sykelig kontrollbehov - jeg skulle BARE være med han. Jeg synes nesten det var ubehagelig å gå over dørstokken hos dem etter en stund. Jeg mistet ikke andre deler av nettverket mitt, men mistet tid til meg selv og mitt. Det var på ingen måte bra. Jeg sier jo ikke at det er slik i TS tilfelle og med hennes sønn. De færreste er vel slik som nevnt over, men det er bare enda en grunn til at man bør begrense det noe. Man er fortsatt så ung, og man har behov for tid med andre enn bare kjæresten.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #16 Skrevet 2. mars 2022 Jeg var som datteren din da jeg var på den alderen, bodde hos pappa men var nesten alltid hos kjæresten. Selvsagt var det mest fordi jeg ville være med ham, men det var også fordi jeg ikke ville være hos pappa. Selv om det var bedre hos pappa enn hos mamma, var pappa en boms uten like. Han drakk altfor mye, det var skittent på badet og alt stinka Petterøes. Det var rett og slett pinlig å ha besøk. Jeg fortalte riktignok dette til daværende kjærestes familie, og de syntes det var helt greit at jeg var der. Jeg gjorde ofte husarbeid uoppfordret som takk, hadde jo ikke noe penger å bidra med, for jeg hadde ikke rett på stipend. Da jeg faktisk fikk ordnet meg jobb på en lokal klesbutikk, flyttet jeg på hybel og kjæresten min var plutselig mer hos meg enn jeg hadde vært hos ham. Det jeg prøver å si her, er at det kan være vonde, personlige grunner til at hun er så mye hos dere. Det kan være lurt å spørre henne om det, om du ikke vet. Husk at hva enn du vet fra før, om du ikke har møtt faren, kan være løgn. Jeg løy veldig mye for å dekke over hvor flau jeg var over pappa. Anonymkode: dac45...1f4 2
Luckiness Skrevet 2. mars 2022 #17 Skrevet 2. mars 2022 Jeg hadde fint latt henne overnatte så lenge hun ellers er høflig og viser hensyn. Men du kan fint gi din sønn og henne oppgaver i hjemmet. At de har noen ting som de har ansvar for. Og så får det være opp til din sønn om det er noe han vil påta seg eller om han gjør det sammen med kjæresten. Så lenge det blir gjort. Informer også om at daglig dusjing bør reduseres, evt tiden reduseres. Det kan du si til både din sønn og kjæresten. Ellers så er det jo kanskje mulig å lage litt billigere middag. Eller kanskje si til din sønn og kjæresten at du vil vite hvilke dager hun er hos dere ukentlig slik du kan legge opp middager og handling etter det. Du kan også snakke med din sønn alene om økonomien din og hvordan den eventuelt blir utsatt når det er økt kostnad i mat, dusj og generell husholdning. Kanskje han blir litt obs da. Kanskje han selv kan ta initiativ til at de bor hos faren hennes enkelte dager i uken også. Så fremt det ikke er spesielle årsaker til at de foretrekker å være hos dere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå