Flugelhorn Skrevet 27. oktober 2005 #1 Skrevet 27. oktober 2005 Er det mulig å lage passord på kun en mappe? Har en mappe som jeg gjerne skulle ha "låst" for min kjære.. (inneholder bryllups-stæsj, ikke noe fy-fy ) Er det mulig, og hvordan gjør jeg såfall?
Gjest Kaffegjesten Skrevet 28. oktober 2005 #2 Skrevet 28. oktober 2005 I XP eller Win xyz kan du ikke sette passord på en mappe. Da må du i stedet få tak i programmet Hide folders eller lignende. Du kan sette passord på dokumenter, men det vet du sikkert
Gjest gjesta Skrevet 28. oktober 2005 #3 Skrevet 28. oktober 2005 Jeg bruker FolderLock. Du kan da velge hvilke mapper du vil passordbeskytte. I tillegg så er de skjult i explorer og kan derfor ikke sees.
Gjest Kaffegjesten Skrevet 28. oktober 2005 #4 Skrevet 28. oktober 2005 Takk Persille. Visste det var et program til som jeg også har prøvd, men det var jeg ikke i stand til å huske navnet nå. FolderLock virker på akkurat samme måte som Hide Folders
Catzy Skrevet 30. oktober 2005 #5 Skrevet 30. oktober 2005 Hvis du har formatert harddisken din etter NTFS-filstandard, så kan du sette rettigheter på både mapper og filer i Windows, i hvertfall Windows 2000, NT og XP. Du må høyreklikke på det du vil sette rettigheter på, og så velge Security / Sikkerhet og sette hvem som får lov til å lese og hvem som ikke får lov til å lese. Det forutsetter selvfølgelig at det er flere brukerkontoer på boksen. Hvis dere logger på med samme brukerkonto, så funker det ikke. Catzy
Gjest Kaffegjesten Skrevet 31. oktober 2005 #6 Skrevet 31. oktober 2005 .....og til siste innlegg så spørs det hvor dyktige med pc og nysgjerrige resten av brukerne er som bruker pc'n. ville nok foretrekke FolderLock eller HideFolders jeg.
aowi Skrevet 1. november 2005 #7 Skrevet 1. november 2005 Hvis du har formatert harddisken din etter NTFS-filstandard, så kan du sette rettigheter på både mapper og filer i Windows, i hvertfall Windows 2000, NT og XP. Du må høyreklikke på det du vil sette rettigheter på, og så velge Security / Sikkerhet og sette hvem som får lov til å lese og hvem som ikke får lov til å lese. Det forutsetter selvfølgelig at det er flere brukerkontoer på boksen. Hvis dere logger på med samme brukerkonto, så funker det ikke. Catzy ← Jeg driver på og prøver på akkurat det samme.... Er bare en mappe jeg vil ha passord på. Men da jeg gikk på mappa og på sikkerhet og la inn passord, så gjaldt det plutselig for hele brukerkontoen min... Nå jeg er oppe i kontoen min kan hvem som helst gå inn og kikke på denne mappen om de er på maskina mi da..... Hva gjorde jeg gærnt her da?
jordbær Skrevet 2. november 2005 #8 Skrevet 2. november 2005 Mye å sette seg inn i når det gjelder rettigheter. I hovedsak har kun du rettigheter til dine mapper. I tillegg til at alle administratorene på PC-en kan nå disse. Du har selvfølgelig rettigheter på dine filer. Det ser du alltid. Jeg vil anbefale deg å ta eierskap av mappen. Da vil du i tillegg til å tilgang til mappen, være sikker på at ingen(andre administratorer) er inne og snoker, uten at du i ettertid vil kunne se dette. (Alle kan ta eierskap, men ingen kan gi andre..) Dette ligger under avansert, på sikkerhetsfanen.
aowi Skrevet 2. november 2005 #9 Skrevet 2. november 2005 Mye å sette seg inn i når det gjelder rettigheter. I hovedsak har kun du rettigheter til dine mapper. I tillegg til at alle administratorene på PC-en kan nå disse. Du har selvfølgelig rettigheter på dine filer. Det ser du alltid. Jeg vil anbefale deg å ta eierskap av mappen. Da vil du i tillegg til å tilgang til mappen, være sikker på at ingen(andre administratorer) er inne og snoker, uten at du i ettertid vil kunne se dette. (Alle kan ta eierskap, men ingen kan gi andre..) Dette ligger under avansert, på sikkerhetsfanen. ← Får det fortsatt ikke til jeg Jeg får bare til å legge passord på min brukerkonto. Er bare denne ene mappen som er taushetsbelagt. Alt det andre skal være fritt for min mann og andre å bruke... Om han må ha passordet til min brukerkonto så bryter jeg lovverket når han da kan gå inn på denne mappen (jobbmappe ) etterpå......
jordbær Skrevet 3. november 2005 #10 Skrevet 3. november 2005 Opprett en egen konto til mannen din! Problem løst.
aowi Skrevet 3. november 2005 #11 Skrevet 3. november 2005 Opprett en egen konto til mannen din! Problem løst. ← Han har både egen konto og egen datamaskin..... men han er ofte innpå min og reparerer og sånn... Så da må jeg ha passord på denne ene mappa.......
Catzy Skrevet 3. november 2005 #13 Skrevet 3. november 2005 Han kan fremdeles reparere på din maskin, men han må logge seg på med sin egen konto på din maskin. Eller bare last ned det programmet noen nevnte litt lenger opp... Catzy
jordbær Skrevet 4. november 2005 #14 Skrevet 4. november 2005 Men.. I de fleste tilfeller, må ma ha adminrettigheter, og da er man like langt, Catzy!
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2005 #15 Skrevet 4. november 2005 Jeg har en mappe som ingen andre vet om og som ikke visest i mine dokumenter. Døp den med et navn du husker i hodet. Høyreklikk på mappen og marker av på "skjult". Da ser du ikke mappen på mine dokumenter. Men hvis du selv vil se og åpne den så må du bruke søkefunksjonen og søke på hva mappen heter og da kommer den frem så du kan åpne den. Håper det funker for deg og at du får det til? Men for all del HUSK HVA MAPPEN HETER !
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2005 #16 Skrevet 5. november 2005 Jeg er gjest rett ovenfor og lurer på om du fikk det til?
jordbær Skrevet 7. november 2005 #17 Skrevet 7. november 2005 Det å benytte "skjulte filer og mapper" for å sikre innholdet i en mappe, er veldig usikkert!
Gjest Gjest_Andreas_* Skrevet 23. september 2008 #18 Skrevet 23. september 2008 JA det er fullt mulig og legge passord på bare en mappe... på microsoft så kan du sette inn en "privat" mappe.. men da kan du bare sette passord på EN enseste mappe. last ned TrueCrypt (www.truecrypt.org) og sett passord på filer, mapper o.sv. fungerer på windows vista/xp/2000 osx eller linux
Gjest Ideeee Skrevet 28. februar 2009 #19 Skrevet 28. februar 2009 :gjeiper: bruk hide folder... genialt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå