Gå til innhold

Jeg låner ikke vekk huset og hytta mi til noen, er det egoistisk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg valgte å kjøpe en nøkkelferdig hytte for 2 år tilbake. Hytta er mitt paradis, jeg har «bygd» og innredet den akkurat slik jeg vil ha den. Det samme gjelder huset jeg bor i. Og helt fra starten av har jeg aldri likt å låne vekk hverken hytte eller hjem, ei heller ha andre boende hos meg i ferier og vært gratis hotell for andre. Jeg greier ikke å slappe av med andre mennesker rundt meg. De eneste som har fått låne hytta er mine foreldre. Jeg vet også at hyttenaboen min leier ut sin hytte for 7000-1000kr i uken, men for meg er det helt utenkelig. For meg er det ikke verdt det, rett og slett. 

Det har aldri vært et problem for meg, da alle mine har respektert dette. Mannen og barna vet også dette. Men etter at vi har fått oss hytte har vi fått vilt mange forespørsler om å få låne hytta, i en uke eller to, av både familie og slekt. Spesielt min søster har vært ekstremt pågående. Hun tar ikke nei for et svar, og har vel spurt 6-7 ganger siden vi kjøpte. Jeg er ikke komfortabel med å ha henne der pga barna hennes og all røykingen til mannen hennes. Nå spurte hun igjen om å få låne hytta i påskeferien. Da svarte jeg nei, sa at vi skulle bruke den selv i påsken. Da var hun frekk nok til å si «da går det greit at vi får låne huset ditt istedenfor?», «Så kan ungene og jeg dra på oslotur» . Jeg ble litt paff, men hva skal jeg svare nå? Det er ikke innenfor å si at «jeg liker ikke å ha andre boende i mitt hjem». Hva er lurt å si nå? 

Jeg må legge til at jeg aldri har spurt min søster eller noen andre om å få «låne» huset eller hytta deres. Da vi ikke hadde hytte pleide vi å reise utenlands i feriene eller leie oss hytte. Vi legger alltid inn på hotell når vi er på ferie i Norge også, har aldri forlangt å innlosjere oss gratis hos familemedlemmer. 

Er dette egoistisk av meg? Jeg synes ikke det, da jeg ikke krever noe sånt tilbake heller. Mens min mor mener det er dumt å være så egenrådig og aldri «dele på godene vi har». 

Anonymkode: 890e4...f7b

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi låner selvsagt bort hytta til familie, noe annet er for meg smålig

Anonymkode: 11273...442

• Liker 35
AnonymBruker
Skrevet

Han røyker vel ute?

Anonymkode: be47c...fed

• Liker 4
Skrevet

Du kan spørre henne: "Hvorfor tror du at jeg vil låne bort huset mitt når jeg ikke vil låne bort hytta?".

Synes det er sært å drive og mase slik på denne måten.

• Liker 35
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke forstå problemet annet enn du aldri har lært å dele. Greit at du ikke vil ha hvem som helst på besøk, men familie??? Hva er det du er redd for? Du slår meg som egoistisk ja, kan ikke si jeg har noen sånne i livet mitt.

I min familie og vennekrets er det ingen som har et sånt problem, heller motsatt, på tilbudssiden.

Anonymkode: 90566...6e3

• Liker 29
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er litt sær. Man får ikke godt forhold til familien på den måten. Helt normalt å låne til foreldre, søsken og barn. Du kan jo evt ta en symbolsk sun i leie / avtale om at det som evt blir ødelagt må erstattes. 

Det virker jo som dere har det celsig romslig økonomisk. Din søster er kanskje ikke like bra stilt? Er det ikke kjekt å gi henne og barna en liten ferie? 

Anonymkode: a55c3...ba7

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Det som eventuelt ikke er helt innafor, er at du mener det, ikke at du sier det? Jeg skjønner ikke, du må jo si til søstera di at du ikke vil låne bort hytta, og ikke huset heller? Du kan da ikke lyve om det resten av livet, allerede nå maser hun jo. 
Jeg skjønner deg godt (ingen har noensinne spurt om å få låne vår hytte eller hus), men at nær familie ikke kan være på besøk, det skjønner jeg ikke. Det gjør jo ingenting at hun spør, men du må være ærlig nok og si nei. Og invitere dem med dere en gang i blant. På besøk også.

Anonymkode: e0671...932

• Liker 9
Skrevet

Masing er ikke greit.

Men du er ekstremt lite generøs og egoistisk som ikke tilbyr nærmeste familie eller noen få venner innimellom å låne.

At han røyker innendørs skjønner jeg godt er uaktuelt å akseptere.

Alle har da brukt mye tid på å innrede hjem? 🤷‍♀️

I sommer skal vi låne boligen til foreldre og så min søster når de er på ferie. De tilbyr seg riktignok, men vi har også lånt bort vår bolig. 

Kunne ikke falt meg inn å være så knegen sålenge folk rydder ordentlig etter seg og du har en mindre kjerne du forholder deg til. 

Det er selvsagt fullt lov å være egoistisk, og ja - du er smålig egoistisk. 

At du ikke aksepterer røyking inne er helt innafor. 

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Nei du er i mine øyne ikke egoistisk! Jeg liker heller ikke å drive å låne vekk ting, og hvertfall ikke hus og hytte. Spesielt når man på nært hold har opplevd hvor lite respekt folk generelt har for andres eiendom. 

Anonymkode: e3678...271

• Liker 17
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Syns det er litt rart at søsteren din plutselig bare sier sånn, kjenner ikke hun deg?! Og du må tørre og være ærlig. 

Anonymkode: 0edb2...75f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg valgte å kjøpe en nøkkelferdig hytte for 2 år tilbake. Hytta er mitt paradis, jeg har «bygd» og innredet den akkurat slik jeg vil ha den. Det samme gjelder huset jeg bor i. Og helt fra starten av har jeg aldri likt å låne vekk hverken hytte eller hjem, ei heller ha andre boende hos meg i ferier og vært gratis hotell for andre. Jeg greier ikke å slappe av med andre mennesker rundt meg. De eneste som har fått låne hytta er mine foreldre. Jeg vet også at hyttenaboen min leier ut sin hytte for 7000-1000kr i uken, men for meg er det helt utenkelig. For meg er det ikke verdt det, rett og slett. 

Det har aldri vært et problem for meg, da alle mine har respektert dette. Mannen og barna vet også dette. Men etter at vi har fått oss hytte har vi fått vilt mange forespørsler om å få låne hytta, i en uke eller to, av både familie og slekt. Spesielt min søster har vært ekstremt pågående. Hun tar ikke nei for et svar, og har vel spurt 6-7 ganger siden vi kjøpte. Jeg er ikke komfortabel med å ha henne der pga barna hennes og all røykingen til mannen hennes. Nå spurte hun igjen om å få låne hytta i påskeferien. Da svarte jeg nei, sa at vi skulle bruke den selv i påsken. Da var hun frekk nok til å si «da går det greit at vi får låne huset ditt istedenfor?», «Så kan ungene og jeg dra på oslotur» . Jeg ble litt paff, men hva skal jeg svare nå? Det er ikke innenfor å si at «jeg liker ikke å ha andre boende i mitt hjem». Hva er lurt å si nå? 

Jeg må legge til at jeg aldri har spurt min søster eller noen andre om å få «låne» huset eller hytta deres. Da vi ikke hadde hytte pleide vi å reise utenlands i feriene eller leie oss hytte. Vi legger alltid inn på hotell når vi er på ferie i Norge også, har aldri forlangt å innlosjere oss gratis hos familemedlemmer. 

Er dette egoistisk av meg? Jeg synes ikke det, da jeg ikke krever noe sånt tilbake heller. Mens min mor mener det er dumt å være så egenrådig og aldri «dele på godene vi har». 

Anonymkode: 890e4...f7b

Vi bygde hytte for ti år siden. Folk ønsker alltid å være med eller leie billig. Folk tar det som en selvfølge at at vi skal spise ekstra dyr mat, gjøre aktiviteter osv ettersom at DE er på ferietur! Nå har vi fått flere barn så nå er det ingen ledige rom, så nå har vi verdens beste unnskyldning for å dra alene. Mange venner og familie tenker med én gang at nå får de gratis hytteopplevelse. Nei vet du hva, det er deres hytte (og hus!) så da gjør dere som dere vil. Ønsker folk å låne får de heller kjøpe sin egen hytte! 

Anonymkode: f8cea...d7c

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mange har opplevd å få tilbake det man har lånt bort i en helt annen tilstand enn det ble lånt ut. Da blir man skeptisk.

Anonymkode: 396

Ja det er det kanskje som skiller generøse folk fra det man kan kalle smålig? Alle har vel opplevd det, men noen tar sjansen igjen.

Man lever ikke for alltid, selv om det virker som noen tror det. Du huskes ikke for hva du har og hvor suksessfull du er, men hvordan du behandler andre mennesker. Alltid.

Kunne aldri falt meg inn å ikke låne vekk hus og hytte til familie og venner.

Anonymkode: 90566...6e3

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Her tror jeg du rett og slett må være klar og tydelig, i stedet for å finne unnskyldninger. Vi har selv sagt nei til at noen skal låne huset vårt, og vi har også sagt nei til å låne ut hytta. Vi har sagt de gjerne kan komme på besøk når vi er der, men at vi ikke låner ut når vi ikke er der. Dere som synes ts er smålig har enten ikke noe å dele ut, eller har for grei familie. Det er ikke alle som aksepterer regler, og det virker som ts er klar over at svoger vil røyke inne uansett hvilken regel hun setter på forhånd. 
I tillegg til at jeg ikke liker å få ødelagt møbler og diverse eller at det er fest i huset mitt liker jeg heller ikke at noen «bestiller» hytta mi i påsken eller første uka i juli. Vi liker å bruke hytta når det passer, og ikke forholde oss til når den er ledig. Det er derfor vi har kjøpt hytte, og ikke leier. 

Anonymkode: a9a6d...817

• Liker 32
Skrevet

Vi har ingen problemer med å låne bort hytta vår. Vi har til og med laget flere nøkler, som søsken og foreldre har fått. Så kan de reise på hytta uten å komme innom oss for å hente nøkkel.  

Men huset låner vi ikke ut. Her har vi masse privat, og ting vi ikke ønsker å dele med andre. Men folk er jo så klart hjertelig velkommen når vi er hjemme.  

Jeg synes du er litt vanskelig,  men vi er alle forskjellige og det må respekteres. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er rart å si dette handler om å være smålig eller ei. De som ikke låner ut gjør det jo ikke for å være slemme eller ekle - men fordi man synes det er ubehagelig. Jeg synes ikke det er fair at man først skal betale millioner for en hytte, for så sitte hjemme å kjenne på ubehag og bekymring over at andre er der selv om man ikke ønsker det. Ikke alle er flinke til å ta vare på tingene de låner altså. Det er vi mange som har opplevd. 

Og alle dere som forventer å låne hytte gratis av familien deres - synes det er råfrekt å ikke i det minste tilby å betale litt for lånet. 

Anonymkode: aea6e...631

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Nei du er i mine øyne ikke egoistisk! Jeg liker heller ikke å drive å låne vekk ting, og hvertfall ikke hus og hytte. Spesielt når man på nært hold har opplevd hvor lite respekt folk generelt har for andres eiendom. 

Anonymkode: e3678...271

Nei for å være litt generøs med nærmeste familie, og la dem bruke et hus som ellers stod tomt ville jo være ganske spesielt! (#ironi). Jeg hadde lånt bort huset til søster, og hytta, når dere ikke er der selv. At de steller pent med tingene er en selvfølge - det ville jeg stilt som krav.

Anonymkode: 78e05...ca3

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...