Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 12 uker på vei med mitt første barn. Termin er i september.

Stresset siden positiv test over at jeg ikke hadde en 100% fast stilling, men ble i går tilbudt det. Jobben er et vikariat med sluttdato september 2023. Jeg synes det er både vondt og flaut at jeg må fortelle en ny arbeidsgiver om graviditeten, selv om barnet så klart er ønsket. Startdato på jobben er 01.04, og da vil jeg være rett over 16 uker på vei. Det gir meg litt dårlig tid til å fortelle dette til arbeidsgiver. I tillegg er vikariatet for ei som går ut i fødselpermisjon, noe som gjør at hele greia føles verre. 

Jeg burde glede meg til barnet kommer, men alt jeg klarer å tenke på er hvor mye jeg gruer meg til samtalen med arbeidsgiver, hvordan jeg skal finne ut av dette med permisjon - vurderer gradert permisjon tidlig etter fødsel, om jeg får fast stilling osv. 

Jeg har dårlig samvittighet over barnet i magen om at jeg føler det jeg føler, at hele greia har blitt en "inconvenience" ... Barnefar er heldigvis veldig opptatt av å gjøre det som er best for meg, og sier at sjefen hans har sagt at det er null problem med hjemmekontor når han trenger det etter barnet er født. Jeg ønsker bare å gjøre et godt nok inntrykk på arbeidsgiver de neste 5 månedene for permisjon slik at jeg har mulighet til å få fast stilling. 

Dette ble et lite klageinnlegg, men ønsker veldig gjerne tips eller deres egne historier hvis dere har gått gjennom noe lignende... 

Anonymkode: b6873...a65

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En jobb er bare en jobb. Du trenger ikke fortelle noe til jobben før du må. Vi har lover for sånt. Sist graviditet takket jeg nei til drømmejobben fordi jeg var noen uker på vei. Har angret som en hund på det i ettertid! 

Anonymkode: 938aa...032

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

du må tidligst fortelle noe 3 mnd før. sannsynligvis vil de lett kunne utlyse og finne vikar fra slutten av august til april. det er akkurat den perioden det kanskje er lettere å finne eks nyutdannede. kanskje kan dere kan  snakke om det hjemme og du kan ta litt kortere fellesperiode. 

Forstår deg godt, men dette er sånn som skjer når man ansetter kvinner! de aller fleste har forståelse for det. 

Det viktigste for deg nå er å tenke på er å opparbeide permisjonspenger! 

Anonymkode: e6041...5a5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk fast ny jobb da jeg var midt i 1. trimester. Sa ingenting før etter uke 12. Det gikk helt fint :) går inn vikar for meg. Ingen problem

Anonymkode: 07231...8e0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke si noe før tre måneder før du skal i permisjon, så dette går fint. Best å si noe tidligere, selvsagt, men du har det ikke travelt. 

ikke gjør ubeleilige tilpasninger for å tilfredsstille arbeidsgiver. Det går helt fint an å erstatte deg. Ditt fokus skal være på babyen når den er født, ikke

på hvordan det går med jobben. Det går fint med jobben. De finner vikar, dette går bra. 

når du snakker med sjefen kan du si hvor vanskelig dette ble for deg og at su ikke ønsket å føre dem bak lyset. De vil forstå. Alle vet at kvinner blir gravide. 

Anonymkode: ec6a8...9cc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner jeg det rett at jobben er et vikariat med sluttdato september 2023? Om du vil fortsette å jobbe i denne bedriften, ville jeg vært åpen om at jeg veldig gjerne vil ha jobben, men også sagt at du er gravid med termin i september.

Som leder ville jeg satt veldig stor pris på å få vite det tidlig så det går an å søke etter vikar. Ville nok blitt frustrert over at vikaren er gravid så vi må ha vikar for vikaren, men ikke sagt noe om det til deg siden det er lover mot å diskriminere de som er gravide. Og vært glad på dine vegne såklart :) 

Anonymkode: d2fc2...ebf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skjønner jeg det rett at jobben er et vikariat med sluttdato september 2023? Om du vil fortsette å jobbe i denne bedriften, ville jeg vært åpen om at jeg veldig gjerne vil ha jobben, men også sagt at du er gravid med termin i september.

Som leder ville jeg satt veldig stor pris på å få vite det tidlig så det går an å søke etter vikar. Ville nok blitt frustrert over at vikaren er gravid så vi må ha vikar for vikaren, men ikke sagt noe om det til deg siden det er lover mot å diskriminere de som er gravide. Og vært glad på dine vegne såklart :) 

Takk for svar! Ja, det stemmer at vikariatet går ut i september 2023 med mulighet for fast stilling. 

Du som leder selv, hadde du ønsket at jeg skulle jobbe et par uker før jeg sa det, eller sagt det med en eneste gang?
Skjønner at dette ikke er en heldig situasjon, og jeg begynte jobbsøkingen før jeg fant ut av graviditeten... Ønsker veldig å jobbe i denne bedriften, dette er en drømmejobb for min del. Det er derfor veldig viktig for meg å gå frem på riktig måte i forhold til arbeidsgiver slik at jeg får et godt forhold til h*n. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Takk for svar! Ja, det stemmer at vikariatet går ut i september 2023 med mulighet for fast stilling. 

Du som leder selv, hadde du ønsket at jeg skulle jobbe et par uker før jeg sa det, eller sagt det med en eneste gang?
Skjønner at dette ikke er en heldig situasjon, og jeg begynte jobbsøkingen før jeg fant ut av graviditeten... Ønsker veldig å jobbe i denne bedriften, dette er en drømmejobb for min del. Det er derfor veldig viktig for meg å gå frem på riktig måte i forhold til arbeidsgiver slik at jeg får et godt forhold til h*n. 

Jeg ville ønsket at du sa det med en gang, både fordi det ville vist at vi to hadde et godt tillitsforhold og fordi jo tidligere jo bedre :)  Og hos meg ville du uansett fått jobben, men jeg er kvinne selv og faktisk også gravid med termin i oktober, så lett for meg å se din side også, hehe! 

Men nå vet jeg ikke hvordan lederen/bedriftskulturen er der du skal begynne å jobbe, så hadde jeg vært deg ville jeg minst signert kontrakt og kanskje også startet å jobbe før jeg sa noe. Noen arbeidsgivere kan jo la være å gi jobben til den gravide for å slippe styr med å ordne ny vikar. Selv om det ikke er lov. Jobber du i denne bedriften nå også? For da kan du si noe etter at kontrakt er signert hvis du ønsker. Men mange venter gjerne til etter ordinær ultralyd med å si noe på jobb, og permisjonen din starter jo ikke før i august, så du har god tid på å si det. 

Og gratulerer forresten, både med jobb og baby på vei :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg ville ønsket at du sa det med en gang, både fordi det ville vist at vi to hadde et godt tillitsforhold og fordi jo tidligere jo bedre :)  Og hos meg ville du uansett fått jobben, men jeg er kvinne selv og faktisk også gravid med termin i oktober, så lett for meg å se din side også, hehe! 

Men nå vet jeg ikke hvordan lederen/bedriftskulturen er der du skal begynne å jobbe, så hadde jeg vært deg ville jeg minst signert kontrakt og kanskje også startet å jobbe før jeg sa noe. Noen arbeidsgivere kan jo la være å gi jobben til den gravide for å slippe styr med å ordne ny vikar. Selv om det ikke er lov. Jobber du i denne bedriften nå også? For da kan du si noe etter at kontrakt er signert hvis du ønsker. Men mange venter gjerne til etter ordinær ultralyd med å si noe på jobb, og permisjonen din starter jo ikke før i august, så du har god tid på å si det. 

Og gratulerer forresten, både med jobb og baby på vei :)

Gratulerer så mye med baby på vei, du også! 

Jeg har signert kontrakten, men starter ikke før i april. Da vil jeg være i uke 16, og skal på OUL når jeg er i uke 19. Så da får jeg jobbet ca. 3 uker, i hvert fall. :) Jobber ikke i bedriften nå, så er ikke så godt kjent med hvordan de håndterer slike ting! Permisjonen starter 30.august, så får jobbet i 5 fulle måneder (forhåpentligvis). I tillegg tenker samboer og jeg at han tar en større del av fellesperioden, slik at jeg raskere kan komme tilbake til jobb! Så skal legge frem dette samtidig som jeg forteller det til arbeidsgiver, slik at jeg viser at jeg er løsningsorientert og ønsker å gjøre det jeg kan!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.3.2022 den 22.35):

En jobb er bare en jobb. Du trenger ikke fortelle noe til jobben før du må. Vi har lover for sånt. Sist graviditet takket jeg nei til drømmejobben fordi jeg var noen uker på vei. Har angret som en hund på det i ettertid! 

Anonymkode: 938aa...0322

Takk! Sier dette til meg selv hver gang jeg begynner å stresse over det igjen - "en jobb er bare en jobb". Det hjelper, så takk for tipset 🙂 Kan jeg spørre hvilken jobb du sa nei til? Hva endte det med at du gjorde istedenfor?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Som leder foretrekker man ærlighet. Alltid. Si det nå. Verden har gått videre og de fleste vet at slikt skjer. 

Anonymkode: b02ab...a6b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Gratulerer så mye med baby på vei, du også! 

Jeg har signert kontrakten, men starter ikke før i april. Da vil jeg være i uke 16, og skal på OUL når jeg er i uke 19. Så da får jeg jobbet ca. 3 uker, i hvert fall. :) Jobber ikke i bedriften nå, så er ikke så godt kjent med hvordan de håndterer slike ting! Permisjonen starter 30.august, så får jobbet i 5 fulle måneder (forhåpentligvis). I tillegg tenker samboer og jeg at han tar en større del av fellesperioden, slik at jeg raskere kan komme tilbake til jobb! Så skal legge frem dette samtidig som jeg forteller det til arbeidsgiver, slik at jeg viser at jeg er løsningsorientert og ønsker å gjøre det jeg kan!

Men rekker du å tjene deg opp rettighet til foreldrepenger? Hvis ikke, har vel ikke samboeren din heller rett på foreldrepenger. Eller er jeg på bærtur nå? 😅 

Anonymkode: d74d0...47a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Men rekker du å tjene deg opp rettighet til foreldrepenger? Hvis ikke, har vel ikke samboeren din heller rett på foreldrepenger. Eller er jeg på bærtur nå? 😅 

Anonymkode: d74d0...47a

Jeg har allerede jobbet i mange år nå, så jeg har opparbeidet meg retten til foreldrepenger uansett :) Det samme gjelder samboeren! Er bare en ny jobb! 

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er i lignende men også litt annerledes situasjon. 
Jeg har og termin i sept. Jeg har søkt meg ny jobb, som jeg har forstått at det store sjanser for at jeg får den, så jeg skal på jobb intervju til uka, da jeg ikke har bestemt meg om jeg skal fortelle noe eller ei. Kjenner meg igjen i at jobbusikkerhet kan dominere litt over gleden ved å få barn til tider.

Anonymkode: 7fdc6...071

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...