Gjest Gagaen Skrevet 2. mars 2022 #41 Skrevet 2. mars 2022 Jolanda skrev (4 minutter siden): Alle kommer til å få det på et eller annet tidspunkt, med mindre du har tenkt til å være i total isolasjon for alltid. Det har aldri vært snakk om at hele Norges ( eller verdens) befolkning kommer til å få det. 2/3 kanskje. Men noen kommer av en eller annen grunn ikke til å få det.
Polyester Skrevet 2. mars 2022 #42 Skrevet 2. mars 2022 Cornflakes skrev (8 minutter siden): Hvor tar man kontakt ift det da? Jeg vet ikke helt, men du kan jo starte med å skrive en mail til forskersonen.no og Senter for forskning på epidemitiltak. Også kan du spørre legen din/legekontoret.
Jdz Skrevet 2. mars 2022 #43 Skrevet 2. mars 2022 Cornflakes skrev (35 minutter siden): Er det mulig at jeg er immun? Jeg har enda ikke fått det.. jeg jobber på sykehjem med 30 beboere der alle har hatt korona og alle de ansatte har også hatt det bortsett fra meg? Alle vennene mine har også hatt det bortsett fra en. Jeg har absolutt ikke vært forsiktig og jeg har også vært på byen alle helgene siden det åpnet. Under korona tiden har jeg også festet en del med både kjente og ukjente og hatt flere ons osv. Vært på en del tinderdates har jeg også vært og jeg tar mye kollektivt. Bor i en storby. Jeg har ikke tatt dose 3 av vaksinen heller. Hun a dere venninnen min har kyssa en med korona og vært med flere andre som har hatt det også uten å få det. Hun tester seg hver dag. Er det faktisk mulig å være immun ? De fleste vil vel få en eller annen grad av immunitet etter smitte med COVID-19, men det har i alle fall vært fremsatt teorier om at andre forkjølelssykdommer som skyldes andre koronavirus også kan gi en viss kryssimunitet.
Jdz Skrevet 2. mars 2022 #44 Skrevet 2. mars 2022 Gagaen skrev (23 minutter siden): Det har aldri vært snakk om at hele Norges ( eller verdens) befolkning kommer til å få det. 2/3 kanskje. Men noen kommer av en eller annen grunn ikke til å få det. I denne bølgen kanskje ja, men hva med neste høst eller den etter der? Hvor mange kjenner du som gjennom et helt liv aldri har hatt influensa og aldri vært forkjølet? 2
Gjest Nora Skrevet 2. mars 2022 #45 Skrevet 2. mars 2022 Polyester skrev (1 time siden): Man kan bli smittet av andre varianter senere men vil ikke bli like syk som første gang. Det er dette FHI har sagt ja, men flere og flere jeg kjenner opplever det stikk motsatte. Flere jeg kjenner fikk en mild deltavariant i høst, og en veldig kraftig omikronvariant nå i vinter. I tillegg både leser jeg, og hører flere og flere fortelle om at de ikke opplever noen logikk i forhold til hvem som blir sykest, det virker helt tilfeldig om man er vaksinert eller uvaksinert, er ung eller gammel, er helt frisk eller har underliggende sykdommer. Så det eneste vi vet, er at ingen av oss vet noe som helst🤷♀️ 2
NewStart87 Skrevet 2. mars 2022 #46 Skrevet 2. mars 2022 Jeg syntes det er rart at man kan gå ut etter fire dager? Testen min er jo fortsatt positiv idag på dag fem og jeg kan smitte folk hvis jeg er ute? Føler jeg må holde meg inne til testen er negativ. 2
Gjest Nora Skrevet 2. mars 2022 #47 Skrevet 2. mars 2022 NewStart87 skrev (7 minutter siden): Jeg syntes det er rart at man kan gå ut etter fire dager? Testen min er jo fortsatt positiv idag på dag fem og jeg kan smitte folk hvis jeg er ute? Føler jeg må holde meg inne til testen er negativ. Ja, folk tar anbefalingen på 4 dager helt bokstavelig, og går på jobb og fester på dag 5 selv om de fortsatt har symptomer.. og noen går jo på jobb og i butikken hele veien også, fordi det bare er anbefalt at man skal være hjemme i 4 dager, det er ikke påbudt lenger. Men folk må jo klare å tenke selv?? Jeg hadde aldri gått ut blant mennesker før jeg var helt sikker på at jeg ikke lenger var smittsom. I Kina må man ha fire negative tester fire dager på rad etter sykdom, før man får gå ut blant folk. Mye bedre ordning det. 5
Cornflakes Skrevet 2. mars 2022 #48 Skrevet 2. mars 2022 Jdz skrev (42 minutter siden): De fleste vil vel få en eller annen grad av immunitet etter smitte med COVID-19, men det har i alle fall vært fremsatt teorier om at andre forkjølelssykdommer som skyldes andre koronavirus også kan gi en viss kryssimunitet. Jeg har ikke hatt noen forkjølelser på 3 år. De fleste er jo ikke immune. De fleste har hatt korona og ikke jeg
NewStart87 Skrevet 2. mars 2022 #49 Skrevet 2. mars 2022 Gjest Nora skrev (17 minutter siden): Ja, folk tar anbefalingen på 4 dager helt bokstavelig, og går på jobb og fester på dag 5 selv om de fortsatt har symptomer.. og noen går jo på jobb og i butikken hele veien også, fordi det bare er anbefalt at man skal være hjemme i 4 dager, det er ikke påbudt lenger. Men folk må jo klare å tenke selv?? Jeg hadde aldri gått ut blant mennesker før jeg var helt sikker på at jeg ikke lenger var smittsom. I Kina må man ha fire negative tester fire dager på rad etter sykdom, før man får gå ut blant folk. Mye bedre ordning det. Ja, syntes det er ganske på trynet. Jeg har underlivsprøve hos legen min på onsdag neste uke, men kommer til å utsette den hvis jeg fortsatt har positiv test. Syntes det blir helt feil å være på legekontor, i butikker osv nå så lenge jeg har positiv test. 2 2
Beyblade Skrevet 3. mars 2022 #50 Skrevet 3. mars 2022 Outlander skrev (4 timer siden): Jeg har ikke sagt noe om hvordan det blir når uvaksinert får. Jeg sa at antivaxxere har sagt at vi alle skal dø fra vaksine Men alle vaksinerte har jo også trodd at ALLE som er uvaksinerte kom til å dø/bli alvorlige syke. Men slik ble det visst ikke😅 Og nå er jo hverdagen tilbake som normalt for de fleste av oss, og media skriver så vidt om korona lenger, for nå er det krig i Europa. Jeg håper ikke jeg blir sensurert for dette, jeg er absolutt ingen antivaxxer, men syntes det er litt tragikomisk hele greia. Det var jo så ille at folk døde i gatene liksom, og det er ikke sånn at hele verden er vaksinerte nå, så det burde jo strengt tatt ikke vært over? 🤪 Og hva hadde skjedd om krigen i Ukraina kom samtidig som lockdown? Hadde alle land stengt grensene for flyktninger i frykt for coronasmitte liksom? 🤪 4
zemer Skrevet 3. mars 2022 #51 Skrevet 3. mars 2022 Outlander skrev (10 timer siden): Jeg har ikke sagt noe om hvordan det blir når uvaksinert får. Jeg sa at antivaxxere har sagt at vi alle skal dø fra vaksine Hva med de som ikke tar alle dosene, de blir jo regnet som uvaksinert etterhvert. Blir de sett på som antivaxere også?🤔 4
Polyester Skrevet 3. mars 2022 #52 Skrevet 3. mars 2022 NewStart87 skrev (7 timer siden): Jeg syntes det er rart at man kan gå ut etter fire dager? Testen min er jo fortsatt positiv idag på dag fem og jeg kan smitte folk hvis jeg er ute? Føler jeg må holde meg inne til testen er negativ. Tester du tar kan være positive i opp til tre måneder, men du er ikke smittsom selv om du er positiv. 24 timer etter du sist hadde feber burde være greit. Føler du deg syk er det jo ikke noe ålreit å være på jobb uansett 1
Polyester Skrevet 3. mars 2022 #53 Skrevet 3. mars 2022 Gjest Nora skrev (7 timer siden): Det er dette FHI har sagt ja, men flere og flere jeg kjenner opplever det stikk motsatte. Flere jeg kjenner fikk en mild deltavariant i høst, og en veldig kraftig omikronvariant nå i vinter. I tillegg både leser jeg, og hører flere og flere fortelle om at de ikke opplever noen logikk i forhold til hvem som blir sykest, det virker helt tilfeldig om man er vaksinert eller uvaksinert, er ung eller gammel, er helt frisk eller har underliggende sykdommer. Så det eneste vi vet, er at ingen av oss vet noe som helst🤷♀️ Bare fordi du har hørt noe betyr det ikke at det er sånn. Vi kan se til statistikken og se at det er lite sykehusinnleggelser i forhold til smittede, færre enn med tidligere varianter. Blant sykehusinnleggelsene er de uvaksinerte yngre enn de vaksinerte og om jeg husker riktig er det flere uvaksinerte som blir innlagt. Det du kommer med er anekdotisk bevis og det er ikke bevis man kan lene seg på, men det er statistikk.
Justlooking Skrevet 3. mars 2022 #54 Skrevet 3. mars 2022 Polyester skrev (8 timer siden): Nei av omicron blir ikke mange dårlige, det ser man på sykehusinnleggelser. Man blir enda mindre syk om man vaksinert, da. I min kommune er vaksinedose 3 anbefalt til alle. Ja, vi kan få det igjen, men det blir mer og mer som andre forkjølelsesvirus. Smittsomt, men mildt. Her har jeg helt motsatte erfaringer. Flere av de vaksinerte har vært sengeliggende men ingen av oss uvaksinerte har vært syke. Er ingen regel om at man blir mindre syk med vaksinen. 2
zemer Skrevet 3. mars 2022 #55 Skrevet 3. mars 2022 Justlooking skrev (4 minutter siden): Her har jeg helt motsatte erfaringer. Flere av de vaksinerte har vært sengeliggende men ingen av oss uvaksinerte har vært syke. Er ingen regel om at man blir mindre syk med vaksinen. Det virker faktisk ikke sånn. Blir spennende å se hvordan novavax virker, men er nok ikke mange som tar den nå som så mange er allerede vaksinert alledere. 1
Turid truseløs Skrevet 3. mars 2022 #56 Skrevet 3. mars 2022 Polyester skrev (På 2022-3-1 den 22.07): Den kan være positiv i flere måneder, det betyr ikke at du er smittsom. Pcr test kan være positiv lenge for den er mer sensitiv og fanger også opp døde virus. Hurtigtesten må ha mye høyer virusnivå for å slå ut. https://www.nrk.no/trondelag/flere-tester-positivt-for-omikron-ogsa-etter-endt-isolasjon-1.15793849 4
Anbefalte innlegg