AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #1 Skrevet 1. mars 2022 Rekker man alltid å si noen siste ord rett før man dør. Sånn som på film? Anonymkode: 874f2...50b
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 1. mars 2022 #2 Skrevet 1. mars 2022 Kommer vel helt an på hvordan man dør, vil jeg tro.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #3 Skrevet 1. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Rekker man alltid å si noen siste ord rett før man dør. Sånn som på film? Anonymkode: 874f2...50b Vet du, stort sett. Kroppen har visst en unik evne til å "hente seg inn" en siste gang når man ligger terminal. Jeg har utallige eksempler på at mennesker har ligget døden nær, men plutselig har fått en oppsving i formen. Sengeliggende kreftpasienter som plutselig er oppe og går for første gang på 3-4 måneder, eller mennesker i koma som mirakuløst har våknet opp i noen sekunder for å "ta farvel", som om at de vet at nå er tiden her. Vil si dette skjer oftere enn at det ikke skjer. Anonymkode: 039af...641 4 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #4 Skrevet 1. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vet du, stort sett. Kroppen har visst en unik evne til å "hente seg inn" en siste gang når man ligger terminal. Jeg har utallige eksempler på at mennesker har ligget døden nær, men plutselig har fått en oppsving i formen. Sengeliggende kreftpasienter som plutselig er oppe og går for første gang på 3-4 måneder, eller mennesker i koma som mirakuløst har våknet opp i noen sekunder for å "ta farvel", som om at de vet at nå er tiden her. Vil si dette skjer oftere enn at det ikke skjer. Anonymkode: 039af...641 For noe tull. Man våkner ikke mirakuløst av koma for akkurat å få tid til å si "Jeg elsker dere. Farvel" Tviler sterkt på at du har opplevd dette utallige ganger. Anonymkode: e3823...4f7 6
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #5 Skrevet 1. mars 2022 Njea.. Ikke nødvendigvis fornuftige ord hvertfall, kommer veldig an på hvordan man dør. Min farmor sine siste ord var i morfinrus "herre Gud tilgi meg" og hun var slettes ingen religiøs dame, snarere tvert om. Min far døde av kreft etter mange år, han sa ikke et klyva ord. Så tror det kommer an på. Anonymkode: 9a88e...092 2
Polyester Skrevet 1. mars 2022 #6 Skrevet 1. mars 2022 Det er nok som Athena sier, det kommer an på hvordan. Det du sier før du dør blir jo uansett det siste du sier. Det du spør om er at man alltid vet at man skal dø rett før og det gjør man ikke. Hvis man blir skutt i hodet plutselig så vet man ikke at man skal dø. Hvis man plutselig får hjerneblødning er det ikke alltid man merker at noe er galt. Hvis man dør av sykdom så kan man vite det. Noen som har vært vitner til død etter sengeleie kan fortelle at pasienten kan kvikne til før døden og si noe rart, virke helt klar, eller være redd. Hvis man blør sakte ut som på film så kan man nok merke at man dør og si sitt siste ala "fortell datteren min at jeg elsker henne". Ikke vet jeg altså, dette er bare ting jeg har hørt og lest. Jeg har aldri dødd før. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #7 Skrevet 1. mars 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): For noe tull. Man våkner ikke mirakuløst av koma for akkurat å få tid til å si "Jeg elsker dere. Farvel" Tviler sterkt på at du har opplevd dette utallige ganger. Anonymkode: e3823...4f7 Jeg opplevde dette senest i januar. Hvorvidt jeg har opplevd dette utallige ganger, så har du null grunnlag til å diskreditere meg. Det er ofte slik det er. Og det er ikke en hemmelighet eller en myte. Dette skjer ofte innenfor palliativ omsorg. Anonymkode: 039af...641 6
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #8 Skrevet 2. mars 2022 Min far gikk inn i en dyp komalignende søvn samme dagen som han døde..Min mor og jeg var hos han hele dagen på sykehuset den dagen han gikk bort.Han var i den dype søvnen helt til han sent på kvelden våknet å responderte på noen ting vi sa.. Blandt annet "glad i deg" til meg og mamma..Hans siste ord var" Jesus er her" som han gjentok flere ganger før han gikk inn i den dype søvnen igjen, og tok sitt siste åndedrag noen timer senere.Velger å tror at han ble hentet hjem til himmelen. Jeg tror ikke man alltid rekker å komme med noen siste ord. Anonymkode: 3e803...e1d 3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #9 Skrevet 18. april 2022 Interessant. Er det vanlig å snakke om Gud og Jesus i det man sovner inn og at de henter en? Anonymkode: b0063...f94 1
sicario Skrevet 18. april 2022 #10 Skrevet 18. april 2022 AnonymBruker skrev (På 1.3.2022 den 21.20): Vet du, stort sett. Kroppen har visst en unik evne til å "hente seg inn" en siste gang når man ligger terminal. Jeg har utallige eksempler på at mennesker har ligget døden nær, men plutselig har fått en oppsving i formen. Sengeliggende kreftpasienter som plutselig er oppe og går for første gang på 3-4 måneder, eller mennesker i koma som mirakuløst har våknet opp i noen sekunder for å "ta farvel", som om at de vet at nå er tiden her. Vil si dette skjer oftere enn at det ikke skjer. Anonymkode: 039af...641 Har også opplevd noen ganger at terminale pasienter får «et øyeblikks klarhet» like før de dør. 1
sicario Skrevet 18. april 2022 #11 Skrevet 18. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Interessant. Er det vanlig å snakke om Gud og Jesus i det man sovner inn og at de henter en? Anonymkode: b0063...f94 Har jeg aldri hørt
Gereon Rath Skrevet 18. april 2022 #12 Skrevet 18. april 2022 Alle sier en siste ting før man dør, men om det er rett før man dør det er nok noe ikke alle gjør.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #13 Skrevet 19. april 2022 Døra så døra, og da er det kroken på døra... Anonymkode: 2f2eb...78f
Bacteria Skrevet 20. april 2022 #14 Skrevet 20. april 2022 De som dør på film er vel oftest kognitivt oppegående mennesker som fex blir skutt og blør ut. Hvis man i et slikt tilfelle innser eller tror at man kommer til å dø, vil man vel ofte greie å ytre noen siste ord; typ pass på barna. Det sa hvertfall mora mi da hun trodde at hun var i ferd med å dø etter en medikamentreaksjon som 50-åring. I virkeligheten døde hun nesten 40 år etter, lettere dement og i en seng på pleiehjem. Hennes siste ord var «ikke vondt men ubehagelig» på spørsmål om hun hadde smerter. Etter en morfinsprøyte døste hun stille inn i døden to timer etterpå. Hun visste at hun var døende. Det er mange måter å uttrykke seg på. Mange døende greier ikke å prate, men allikevel kommuniserer de ofte med blikk, klamrer seg til ei hånd osv. De fleste er bevisstløse idet døden inntreffer.
Gjest lurven Skrevet 20. april 2022 #15 Skrevet 20. april 2022 Jeg skal skrive noe smart på kg før jeg dør hvertfall
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #16 Skrevet 21. april 2022 Noe jeg synes er virkelig interessant, det er at endel som er døende har «klarsynte» evner. Jeg vet at det har skjedd at de har gjengitt detaljer som de ikke har blitt direkte fortalt, men som pårørende har diskutert i andre rom. Og at de har fortalt om andre som nettopp har dødd, og hvor de fleste har sagt at vedkommende er i live, men så viser det seg at vedkommende nettopp har avgått ved døden, men at de ikke har rukket å varsle pårørende eller offentliggjøre informasjonen… Anonymkode: ad9fa...8e4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå