Gå til innhold

Utdeling av Jodix i barnehage og skole

Thyra

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Selv om dere ikke gjør det på fast basis, så hender det vel av og til at noen barn får en eller annen medisin på skolen eller i barnehagen.

Anonymkode: 2ce35...3ff

Heldigvis uhyre sjelden, og da som oftest flytende penicillin eller øyedråper. 

Anonymkode: 2e581...064

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Tar feil?
Vi medisinerer ikke barn på fast basis i barnehage/skole. 

Joda det gjør vi

Anonymkode: 79acc...42f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Paulinetta skrev (På 1.3.2022 den 21.35):

Hvor lang tid bør det gå fra bomben eventuelt smeller og til Jodix bør være tatt? Har vi ikke tid til å hente dem hjem? 

Kommer an på hvor det smeller i forhold til der du bo. Smeller det på Ørland og du bor i Trondheim så har du 10 minutter. Altså 10 minutter til du burde være innelukket i en kjeller uten vindu i minst 24 timer.

Anonymkode: 89e25...bf3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paulinetta skrev (1 time siden):

Jo. Men vel hjemme kan jeg være sikker på at tabletten blir svelget og ikke lurt unna. Dersom det blir atomkrig blir det kaotisk i barnehagen. Mitt barn har hittil aldri svelget en tablett. Sjansen for at jeg får den ned hos han, er større enn at ansatte i barnehagen får det til. Hva om jeg tror at han har svelget tabletten, men han ikke faktisk har det? 

Jeg sier også ja til at barnehagen kan gi. Men jeg håper situasjonen blir slik at jeg selv kan gjøre det. Hvis det Gud forby blir atomkrig. 

Du får gi 1/2 tbl til da vet du, når barnet er hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paulinetta skrev (1 time siden):

Hvor lang tid bør det gå fra bomben eventuelt smeller og til Jodix bør være tatt? Har vi ikke tid til å hente dem hjem? 

Tar du den 24 t før eksponering er du 75% beskyttet. 50 ved eksponering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg synes at emballasjen på Jodix ser veldig anonym ut og kanskje lett kan forveksles med andre medisiner, når den står i et medisinskap sammen med andre medisinbokser. Jeg ville ha merket den med en kraftig farge, for å ikke risikere at noen tar feil og gir barn Jodix når de ikke skal ha Jodix i en travel hverdag på skole eller barnehage.

Hvordan er medisiner inkl Jodix oppbevart på skoler? Medisinene burde vel oppbevares slik at lærerne slapp å bruke lang tid på å hente Jodix?

Hos HMS-ansvarlig? I en safe? På rektors kontor? Hvor mange typer medisiner har skoler liggende? I så store kvanta at alle elever og ansatte kan få?

Hadde jeg jobbet i bhg og fått beskjed om at Jodix skulle deles ut ville jeg lest pakningsvedlegget grundig, særlig dosering. Deretter ville jeg funnet en liste med navn på alle barna som skal ha og sittet på et eget rom med en annen ansatt. Da er vi to til å sjekke at dosering er korrekt, at barnet svelger tabletten ordentlig og passe på at barna krysses av listen (og skrives ned dose/klokkeslett). Deretter ville jeg satt dem ned foran en tegnefilm for å unngå løping og herjing som kan medføre at noen kaster opp.

Det er min umiddelbare tanke om en mulig strategi.

Anonymkode: 3aeb8...b92

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Blondie65 skrev (1 time siden):

En bombe har det med å ødelegge infrastruktur. Dvs. veier og annen kommunikasjon. Vil du virkelig at barnet ditt skal bli forhindret fra å ta beskyttende medisin fordi du insisterer på at du skal gi den?

Dersom det smeller en atombombe i nabolaget har du nok ikke mye bruk for Jodix. Vi kan som noen skriver her bli eksponert for radioaktivt nedbør. Da kommer det an på vær og vindretning hvordan vi kommer ut av det. Russland har vel vært i nærheten av atomkraftverk og lagringssted for radioaktivt avfall med disse rakettene sine.

Anonymkode: e1dd0...f92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.3.2022 den 22.49):

Hos HMS-ansvarlig? I en safe? På rektors kontor? Hvor mange typer medisiner har skoler liggende? I så store kvanta at alle elever og ansatte kan få?

Hadde jeg jobbet i bhg og fått beskjed om at Jodix skulle deles ut ville jeg lest pakningsvedlegget grundig, særlig dosering. Deretter ville jeg funnet en liste med navn på alle barna som skal ha og sittet på et eget rom med en annen ansatt. Da er vi to til å sjekke at dosering er korrekt, at barnet svelger tabletten ordentlig og passe på at barna krysses av listen (og skrives ned dose/klokkeslett). Deretter ville jeg satt dem ned foran en tegnefilm for å unngå løping og herjing som kan medføre at noen kaster opp.

Det er min umiddelbare tanke om en mulig strategi.

Anonymkode: 3aeb8...b92

Fornuftig strategi :) Se også side 6, 7 og 8 her om jodtabletter til barn, da det er viktig at flest mulig setter seg godt inn i dette. Millilitermål og sprøyte må man også ha tilgjengelig  når man skal gi Jodix til barn under 3 år.

Tabletter kjøpt på apotek i Norge Jodix fra Orion (130 mg) - Barn under 3 år følger denne doseringen:

1. Legg 1 tablett i et drikkeglass.

2. Tilsett 20 ml vann eller melk i glasset. Bruk sprøyte til å måle opp væsken. Rør rundt til tabletten har løst seg opp. For barn under 1 måned: Trekk ut 2,5 ml av løsningen med sprøyte og gi til barnet (tilsvarer 1/8 tablett (16,25 mg)).

For barn 1 måned-3 år: Trekk ut 5 ml av løsningen med sprøyte og gi til barnet (tilsvarer ¼ tablett (32,5 mg)).

3. For å sikre at barnet har fått i seg hele legemiddelmengden bør man i etterkant skylle sprøyten med nytt vann eller ny melk. Vannet eller melken som har skylt sprøyten gis til barnet. 4. Gi barnet rikelig med drikke etterpå.

https://dsa.no/atomberedskap/jodtabletter/Spørsmål og svar om jod.pdf

Eller KUN sprøyte (som har millilitermål "i seg")?

Dere som har kjøpt Jodix: Står det like mye informasjon i pakningsvedlegget som det som står her?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, selvfølgelig. Det er fordi noen eksperter har funnet ut at dette er viktig. Du bør begynne å stole på eksperter. 

Anonymkode: 49d6c...ba5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Eller KUN sprøyte (som har millilitermål "i seg")?

Tenkte jeg og. Det holder med en sprøyte med millimetermål. 

Anonymkode: b993f...6ac

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Heldigvis uhyre sjelden, og da som oftest flytende penicillin eller øyedråper. 

Og så har noen kroniske sykdommer med behov for fast medisinering. Gjerne med en spesifikk framgangsmåte.

Så det blir helt feil å si "vi medisinerer ikke barn på fast basis i barnehage/skole." For det gjør vi så absolutt. 

Anonymkode: b993f...6ac

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er bare å samtykke, men det blir neppe nødvendig. Og om det blir nødvendig blir det kun "nødvendig", ikke på alvor med andre ord. 

Anonymkode: 35c3c...fab

Hva betyr egentlig dette?? 

Anonymkode: bd10e...f9b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Kommer an på hvor det smeller i forhold til der du bo. Smeller det på Ørland og du bor i Trondheim så har du 10 minutter. 

Anonymkode: 89e25...bf3

Og så er det forskjell på om det «smeller» og om det er en atombombe, eller om det er et utslipp fra en av atomreaktorene. Utslipp grunnet manglende strøm eller at en rakett har truffet. Et utslipp foregår mer stille og kan ta litt lenger tid å oppdage før det slår ut på målestasjonene i landene rundt.

Det er nok mest sannsynlig at det skjer i Ukraina og ikke i Norge, så tviler på at veier blir ødelagt i Norge, men hvis det blåser i vår retning så vil vi måtte ta jod selv om vi er langt unna og vi må holde oss innendørs i 2-3dager. Får håpe det evt blåser mot Russland. 

Hvis det skjer så kan du stå fast i kø, barnet må i luft mellom bhg og bil og barnet bør ha fått jod før de går ut i luften. 

Anonymkode: ed310...867

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

For er det selvfølgelig greit. Har selv hatt skjoldbruskkjertelkreft og det er ikke morro.

Anonymkode: 43a7f...c43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har tatt Jodix som barn. Det gikk helt fint.

Anonymkode: f9deb...60f

I Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for avsporing, brukerdebatt, innlegg som bryter mot retningslinjene som gjelder opphavsrett og sitering av slettede innlegg.
- Rhodiola, mod.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er folk dum? Selvsagt får nok skoler og barnehager rutiner for oppbevaring og utdeling. Det kommer nok snart. 

De gjør det nok ikke tungvint ved at man må lete på skolen etter tablettene,må lese pakningsvedlegget nøye, lete frem hvem som har fullmakt osv.

Det største spørsmålet er om de ansatte blir der de er, eller om de får full panikk for å dra hjem/hente egne barn/familie og komme seg i trygghet. Hvem vet hvordan man reagerer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss som bor i nærheten av en atomreaktor så er dette noe vi har svart «ja» til i mange år. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...