Gå til innhold

Utdeling av Jodix i barnehage og skole

Thyra

Anbefalte innlegg

Er det flere som har fått spørsmål fra barnehage og skole om å samtykke til at barnet blir gitt Jodix om det skulle bli aktuelt?

Er sånn i tvil. Vil jo at barnet skal unngå kreft i skjoldbruskkjertelen, men jod i så store doser er jo ikke akkurat sukkertøy. Hva om barnet ikke tåler jodd og dør av akutt hjertesvikt i stedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi sier ja, om myndighetene anbefaler det pga atomulykke kommer vi jo til å gi uansett. 

Har du lest om noen som har dødd pga det?

Anonymkode: 1a57f...fe6

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi sier ja, om myndighetene anbefaler det pga atomulykke kommer vi jo til å gi uansett. 

Har du lest om noen som har dødd pga det?

Anonymkode: 1a57f...fe6

Jeg har faktisk ikke lest eller hørt om noen som har tatt Jodix. Det er vel ikke akkurat noe man har så mye erfaring med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sier ja. Uten tvil. Og håper det aldri blir nødvendig. 

Anonymkode: ed310...867

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (31 minutter siden):

Er det flere som har fått spørsmål fra barnehage og skole om å samtykke til at barnet blir gitt Jodix om det skulle bli aktuelt?

Er sånn i tvil. Vil jo at barnet skal unngå kreft i skjoldbruskkjertelen, men jod i så store doser er jo ikke akkurat sukkertøy. Hva om barnet ikke tåler jodd og dør av akutt hjertesvikt i stedet?

Vil du heller risikere at barnet dør av atomstråler?

Anonymkode: bc7c7...353

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skrev under på fullmakt fra skolen for ca to år siden. Jeg står inne for det ennå og regner med at de anser den som gyldig fremdeles.

Anonymkode: 37616...b12

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid bør det gå fra bomben eventuelt smeller og til Jodix bør være tatt? Har vi ikke tid til å hente dem hjem? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk vel spørsmål for er års tid siden, sa såklart ja.

Er som du sier, ikke sukkertøy. Forhåpentligvis kommer det aldri til å bli behov, men om noe skulle skje og myndighetene ber oss om å ta så følger vi den anbefalingen. Kreft ønsker vi ikke.

Anonymkode: 12f0c...529

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paulinetta skrev (1 minutt siden):

Hvor lang tid bør det gå fra bomben eventuelt smeller og til Jodix bør være tatt? Har vi ikke tid til å hente dem hjem? 

Hente dem og gjøre hva? Gi dem de samme tablettene som bhg kunne ha gitt?

Anonymkode: e8095...166

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paulinetta skrev (2 minutter siden):

Slik jeg forstod det så skal sånt taes så fort som mulig etter at det eventuelt smeller, og da er det greit at barna får på skole og barnehage mens vi forter oss avsted for å hente de.

Anonymkode: bc7c7...353

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Paulinetta said:

Maks 4 timer. Så nei,  ikke sikkert man rekker det.  Kan jo ha gått en stund fra hendelsen til vi får beskjed

Anonymkode: 3e9e6...6e5

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hente dem og gjøre hva? Gi dem de samme tablettene som bhg kunne ha gitt?

Joda, men dersom det blir atomkrig må jeg innrømme at jeg blir rimelig desperat etter å få barnet mitt hjem 😱

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
Paulinetta skrev (4 minutter siden):

Når "bomben" smeller kan det være umulig å ta seg frem. Så dette her er jo helt absurd tankegang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier selvsagt ja til jod hvis vi får spørsmål om det. Tenker at sjansen for kreft da er større enn hjertesvikt, man har jo aldri noen garanti, noen får jo allergisk sjokk av antibiotika og men vi tar jo i mot det om det er nødvendig så da tenker jeg det samme her.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men dersom det blir atomkrig må jeg innrømme at jeg blir rimelig desperat etter å få barnet mitt hjem 😱

Og det kan du ikke gjøre hvis Jodix er inntatt i bhg?

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Blondie65 skrev (På 1.3.2022 den 21.40):

Når "bomben" smeller kan det være umulig å ta seg frem. Så dette her er jo helt absurd tankegang.

Sannsynligvis blir vi eksponert i form av nedbør og den slags, ikke fysiske skader av bomben. Basert på nåværende trusselbilde. Så at det er så absurd må du nesten ta på egen regning. 

AnonymBruker skrev (På 1.3.2022 den 21.42):

Og det kan du ikke gjøre hvis Jodix er inntatt i bhg?

Jo. Men vel hjemme kan jeg være sikker på at tabletten blir svelget og ikke lurt unna. Dersom det blir atomkrig blir det kaotisk i barnehagen. Mitt barn har hittil aldri svelget en tablett. Sjansen for at jeg får den ned hos han, er større enn at ansatte i barnehagen får det til. Hva om jeg tror at han har svelget tabletten, men han ikke faktisk har det? 

Jeg sier også ja til at barnehagen kan gi. Men jeg håper situasjonen blir slik at jeg selv kan gjøre det. Hvis det Gud forby blir atomkrig. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Sannsynligvis blir vi eksponert i form av nedbør og den slags, ikke fysiske skader av bomben. Basert på nåværende trusselbilde. Så at det er så absurd må du nesten ta på egen regning. 

En bombe har det med å ødelegge infrastruktur. Dvs. veier og annen kommunikasjon. Vil du virkelig at barnet ditt skal bli forhindret fra å ta beskyttende medisin fordi du insisterer på at du skal gi den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (Akkurat nå):

En bombe har det med å ødelegge infrastruktur. Dvs. veier og annen kommunikasjon. Vil du virkelig at barnet ditt skal bli forhindret fra å ta beskyttende medisin fordi du insisterer på at du skal gi den?

Om du leser det jeg skrev så ser du min påstand at bomben sannsynligvis ikke smeller her. Vi blir eksponert, men ikke infrastrukturen vår. Basert på trusselbildet. 

Når det gjelder om barnet mitt skal få tbl i barnehagen kan du lese innlegget mitt over. Jeg ønsker det kan du lese der, men du kan også lese om mine bekymringer.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper at de som er ansvarlig for å gi barna Jodix i skole og barnehage får opplæring slik at medisinen blir gitt på riktig måte og i riktig dose.

Se side 6, 7 og 8 her angående jodtabletter til barn:
https://dsa.no/atomberedskap/jodtabletter/Spørsmål og svar om jod.pdf

Anonymkode: 2ce35...3ff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...