AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #1 Skrevet 1. mars 2022 Baby har fått tenner og er fæl på å bite i puppen og klarer ikke å drikke melk for det er så mye kjekkere å bite. Dette er et lite mareritt for meg for niplene mine gnages istykker. Eneste gangen jeg kan amme er på natten, da er hun så trøtt at hun bare drikker og sovner igjen uten å bite. Kan jeg slutte å amme nå uten å gi noe mme? Eller går det greit å bare amme på natten? Skulle selvfølgelig ønske jeg kunne amme dag og sove på natten, men det funker ikke. Anonymkode: 5b054...637
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #2 Skrevet 1. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Baby har fått tenner og er fæl på å bite i puppen og klarer ikke å drikke melk for det er så mye kjekkere å bite. Dette er et lite mareritt for meg for niplene mine gnages istykker. Eneste gangen jeg kan amme er på natten, da er hun så trøtt at hun bare drikker og sovner igjen uten å bite. Kan jeg slutte å amme nå uten å gi noe mme? Eller går det greit å bare amme på natten? Skulle selvfølgelig ønske jeg kunne amme dag og sove på natten, men det funker ikke. Anonymkode: 5b054...637 Ja, du må gi MME fram til barnet er 1 år. Anonymkode: 6a7c1...26d 5
GulSitron Skrevet 1. mars 2022 #3 Skrevet 1. mars 2022 Da jeg sluttet å amme ved 10mnd alder sa helsesykepleier at jeg ikke trengte å gi mme siden han drakk kumelk til maten (frokost og kvelds) Du kan snakke ned helsesykepleier og forhøre deg først, min erfaring er at nesten alle hs sier forskjellig og hos meg begynte hun ene å mase om ammeslutt allerede ved 3mnd alder 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #4 Skrevet 1. mars 2022 Du kan helt fint bare amme på natt. Jo nærmere året jo mer annen mat spises. Om man slutter med mm eller mme litt før de er året så er det totalen av all annen mat som teller. Jeg delammet selv, og ga derfor mme også etter ammeslutt ved 11mnd, men det var kun en flaske på kvelden. Hadde jeg ammet på natta eller kvelden så hadde jeg valgt amming fremfor flaske. Anonymkode: 04c40...94e 1
Okidokisjokioki Skrevet 1. mars 2022 #5 Skrevet 1. mars 2022 Nei, men gjerne ta en samtale med helsesykepleier slik at du er betrygget om at barnet får alt det trenger.🥰 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #6 Skrevet 1. mars 2022 GulSitron skrev (1 time siden): Da jeg sluttet å amme ved 10mnd alder sa helsesykepleier at jeg ikke trengte å gi mme siden han drakk kumelk til maten (frokost og kvelds) Du kan snakke ned helsesykepleier og forhøre deg først, min erfaring er at nesten alle hs sier forskjellig og hos meg begynte hun ene å mase om ammeslutt allerede ved 3mnd alder Hvorfor ga du kumelk til en på 10 måneder? Ts, du bør selvfølgelig gi mme. Vanlig melk bør du vente med. Dessuten er det ikke lurt å spørre på et forum, for da får du slike fjerne svar som det over her. Anonymkode: 4b901...f78 6
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #7 Skrevet 1. mars 2022 1 hour ago, GulSitron said: Da jeg sluttet å amme ved 10mnd alder sa helsesykepleier at jeg ikke trengte å gi mme siden han drakk kumelk til maten (frokost og kvelds) Du kan snakke ned helsesykepleier og forhøre deg først, min erfaring er at nesten alle hs sier forskjellig og hos meg begynte hun ene å mase om ammeslutt allerede ved 3mnd alder Var dette 30 år siden? Kumelk før 1 år kan være helseskadelig. Alle under 50 vet det 👍 Anonymkode: 03bb7...3f4 4
GulSitron Skrevet 1. mars 2022 #8 Skrevet 1. mars 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvorfor ga du kumelk til en på 10 måneder? Ts, du bør selvfølgelig gi mme. Vanlig melk bør du vente med. Dessuten er det ikke lurt å spørre på et forum, for da får du slike fjerne svar som det over her. Anonymkode: 4b901...f78 Fulgte rådet jeg fikk av helsesykepleier. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Var dette 30 år siden? Kumelk før 1 år kan være helseskadelig. Alle under 50 vet det 👍 Anonymkode: 03bb7...3f4 Nei, det er under et år siden. Fikk masse kjerringråd mot tett nese også, men ble frarådet av barnelege på barsel å sprute melk i nesa på en baby. Jeg skrev også i mitt svar at ts bør kontakte helsesykepleier og rådføre seg der.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #9 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Var dette 30 år siden? Kumelk før 1 år kan være helseskadelig. Alle under 50 vet det 👍 Anonymkode: 03bb7...3f4 Men det står at baby på 10 mnd kan spise yoghurt? Jeg gir ikke vanlig melk til baby men han spiser yoghurt. Er det skadelig? Anonymkode: 5b054...637
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #10 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Men det står at baby på 10 mnd kan spise yoghurt? Jeg gir ikke vanlig melk til baby men han spiser yoghurt. Er det skadelig? Anonymkode: 5b054...637 Baby på 10. mnd. kan spise yoghurt, ost, saus som inneholder melk osv., men man fraråder å drikke ren kumelk frem til de er 1 år. En del av grunnen til dette er at jernopptaket i kosten hemmes av kumelk. I tillegg er morsmelk og MME mer næringstett enn kumelk. Merkelig at en helsesykepleier ikke er mer oppdatert på dette. Det vil naturlig bli mindre og mindre melk etter hvert som de spiser mer fast føde, så om barnet bare spiser litt melk på natta/kvelden eller morgenen er dette nok. Om man avslutter amming rundt 10. mnd. alder anbefales det å gi litt MME, men det er ikke alle barn som er superinteressert i det. Optimalt sett bør barn ha morsmelk eller MME frem til 1 år, men det er ikke skikkelig krise om de ikke får det når de er blitt såpass stor som 10. mnd. Hilsen (relativt oppdatert) helsesykepleier. Anonymkode: c0c3a...edc 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #11 Skrevet 2. mars 2022 GulSitron skrev (På 1.3.2022 den 20.14): Da jeg sluttet å amme ved 10mnd alder sa helsesykepleier at jeg ikke trengte å gi mme siden han drakk kumelk til maten (frokost og kvelds) Du kan snakke ned helsesykepleier og forhøre deg først, min erfaring er at nesten alle hs sier forskjellig og hos meg begynte hun ene å mase om ammeslutt allerede ved 3mnd alder Dette rådet må du ikke følge. Små kropper trenger tilførsel av bla. jern. Vanlig kumelk fortrenger jernopptaket fra andre matvarer og inneholder lite jern. Man bruker MME for å være sikker på at barnet får de næringsstoffene, vitaminene og mineralene det trenger. Anonymkode: 6a7c1...26d 2
Patriotpaula Skrevet 3. mars 2022 #12 Skrevet 3. mars 2022 Her sluttet vi helt med MME når barnet var 10 mnd gammel i samråd med helsespl. Barnet var uinteressert i flaske og var mye mer opptatt av fast føde. Fikk ulike meieriprodukter som yoghurt og ost. Hadde jeg vært deg hadde jeg ikke begynt med mme nå fordi barnet er to mnd «for lite». 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #13 Skrevet 3. mars 2022 Vi sluttet med amming da baby var 10 mnd, hun var uinteressert og bet i puppen. Jeg ga en flaske med mme på kvelden. Aner ikke om det er nødvendig, men for baby var det nok viktig for kosen sin del. Anonymkode: d7d2a...c8c
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #14 Skrevet 3. mars 2022 GulSitron skrev (På 1.3.2022 den 22.18): Fulgte rådet jeg fikk av helsesykepleier. Nei, det er under et år siden. Fikk masse kjerringråd mot tett nese også, men ble frarådet av barnelege på barsel å sprute melk i nesa på en baby. Jeg skrev også i mitt svar at ts bør kontakte helsesykepleier og rådføre seg der. Det er ikke snakk om kjerringråd, det er de offisielle kostholdsrådene myndighetene gir for spedbarn: https://www.helsenorge.no/spedbarn/spedbarnsmat-og-amming/fast-fode-til-babyen/ Kumlek står listet opp over matvarer barn ikke skal ha. Anonymkode: 125e0...c99 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #15 Skrevet 3. mars 2022 Mme/morsmelk skal være hovednæring frem til barnet er ett år, sies det - men for de fleste barn stemmer jo ikke dette. Jeg kjenner ingen barn som har hatt det som hovednæring så lenge. Begge mine var fullstendig uinteressert i mme på flaske fra ca åtte måneder, så fra da fikk de ei flaske som var mest kos på kvelden og en i løpet av natten. Jeg ville nok gitt mme frem til baby er 12 måneder, men du kan jo høre med helsestasjonen hva de anbefaler. Du kan gi morsmelk i grøt også, f.eks, bare for å fortsette å gi dette frem til 12 måneder, og da er det jo ikke sikkert du trenger å gi mme i tillegg til det. Anonymkode: 630f5...34f
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #16 Skrevet 3. mars 2022 Patriotpaula skrev (3 timer siden): Her sluttet vi helt med MME når barnet var 10 mnd gammel i samråd med helsespl. Barnet var uinteressert i flaske og var mye mer opptatt av fast føde. Fikk ulike meieriprodukter som yoghurt og ost. Hadde jeg vært deg hadde jeg ikke begynt med mme nå fordi barnet er to mnd «for lite». Kunne gitt mme på vanlig kopp. Anonymkode: 4b901...f78
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #17 Skrevet 3. mars 2022 Ved 10 mnd kan de jo få kumelk i maten, selv om de ikke skal få det som tørstedrikk. Vi fikk beskjed (i høst) om at det var unødvendig å gi mme, så lenge han fikk grøt (som er laget på melk), bitte litt yoghurt til frukten sin, hvitsaus til middag, o.l. Da fikk han jo i seg melk. Anonymkode: cf449...0fc
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #18 Skrevet 3. mars 2022 Helsedirektoratet skriver at man skal gi babyen morsmelk eller morsmelkerstatning til de fyller året. Om du slutter helt å amme, må du tilby mme. Om du ammer om natta, trenger du ikke tilby mme i tillegg siden barnet er såpass stort. Anonymkode: 129d7...700
Myml1 Skrevet 3. mars 2022 #19 Skrevet 3. mars 2022 Kjøpegrøt er like fullverdig som mme, så du kan gi det 2 ganger om dagen i stede for mme
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #20 Skrevet 3. mars 2022 Jeg vil si at dessverre får dere her i Norge ofte dårlig utdatert råd fra helsestasjonen, akkurat fordi dere er veldig "spise masse brød" ganske tidlig og ikke så veldig opptatt med annet enn fastføde for næring. Å gi små mengder kumelk, kan ha noe negativ effekt på tarmflora, i tillegg til jern opptak dysfunksjon. I tillegg anbefaler de lett melk, overfor helmelk, som er utrolig dumt da barn trenger fett spesielt for hjernen. Problemet med å slutte med å amme og eller gi MME når ungen er 10 måneder, er akkurat fordi barn spiser ikke nok mengder av mat for å få alle viktig næringer den trenger for å vokse, spesielt fett/jern osv. Anonymkode: 03bb7...3f4 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå