Gå til innhold

Hva skjer dersom en atombombe sprenges?

Rediken

Anbefalte innlegg

Duraton skrev (1 time siden):

Hvis russland bomber ukraina med atombombe, så vil du ikke høre det eller se det ifra Norge. 
Radioaktivt materie kan bli ført med vinden til Norge, men det er alt. 
Det tryggeste stedet vet man ikke, da det kommer helt ann på hvordan vinden er.

Du burde ikke ta selvmord. 
Det finnes behandling for strålingsskade om man så er uheldig å få det tilbrakt med vinden.

Takk ❤ Dette var litt beroligende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest MuggenKanari
Handful skrev (6 minutter siden):

Det er en større og høyere fare for atomulykker utenfor norskekysten. Det er i utgangspunktet derfor de har anbefalt at folk har jodix. Det er ikke i tilfelle atombomber

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer USA på Russlands angrep, er Murmansk et sannsynlig mål. Jeg sier ikke 100% sikkert, for det vet ingen.

Men Murmansk har en marinebase og en isfri havn. En strategisk viktig beliggenhet.

St. Petersburg er Russlands nest største by, og veldig nært Skandinavia også.

Svenskene og finnene vil få mer radioaktivt nedfall enn oss, det er da en trøst.

Endret av ops2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (1 minutt siden):

Svarer USA på Russlands angrep, er Murmansk et sannsynlig mål. Jeg sier ikke 100% sikkert, for det vet ingen.

Men Murmansk har en marinebase og en isfri havn. En strategisk viktig beliggenhet.

St. Petersburg er Russlands nest største by, og veldig nært Skandinavia også.

Svenskene og finnene vil få mer radioaktivt nedfall enn oss, det er da en trøst.

faen ta marie curie. Hvorfor måtte hun finne opp den der radioaktive dritten

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (23 minutter siden):

💯

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (1 time siden):

Russlands eneste mål for atomvåpen, er USA. Det finnes ingen sted i Europa som representer et trygt atomvåpen mål for Russland i forhold til skade på seg selv. 

VÅRE problemer med Atomvåpen , handler ikke om Russland, men USA sitt svar, og konsekvensene av at store Atomarsenal blir sprengt, fordi Vi er veldig nære Russlands viktigste atomvåpen lager. Og havn.

Vi snakker om problemstillinger av typen, det kommer ikke til å bli brukt store konvensjonelle våpen engang mot Stevropol; vi vet ikke hvor brensel lagrene eller hemmelige våpen ligger. 

Takk til deg også, beklager glemte å multisitere! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ops2 skrev (32 minutter siden):

Hjemmehavn til Russlands ubåtvåpen, sprekkfull av atomstridshoder, med mål for USA. 

Det er ikke 100% sikkert .... men...

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Map_of_Northern_Fleet_bases_ENG.svg#/media/Fil:Map_of_Northern_Fleet_bases_ENG.svg

https://www.forbes.com/sites/hisutton/2020/06/03/6-types-of-submarine-the-russian-navys-extreme-modernization/?sh=725955c27a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Druid said:

Nå er det kanskje lurt å reise og besøke familien "sørpå" for de som bor i Finnmark.

Herregud, jeg skal ikke si sånt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Maleficenta said:

Finne opp? Hun oppdaget et stoff som har eksistert siden The Big Bang.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

matsats skrev (3 timer siden):

Dersom det blir atomkrig så dør så og si alle i Europa (og Nord-Amerika og store deler av Asia).

Nord Afrika og Midtøsten også da det er nært Europa. Australia Brasil og Sør Afrika og lendene nærmest Antarktis er tryggest

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (3 timer siden):

jeg tenker det like så greit bare er å dø av atomangrepet fordi europa blir ulevelig etterpå

Hvorfor får vi ikke flykte til Sør Afrika og Austalia og Sør Asia og Sør Amerika?

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, elskermenn said:

Hvorfor får vi ikke flykte til Sør Afrika og Austalia og Sør Asia og Sør Amerika?

Vi vet ikke hvilken vei vinden kommer til å blåse. Jeg vil tro at det blir veldig vanskelig å ta fly eller båt etterpå. Russland produserer millioner av fat olje hver dag. https://www.eia.gov/todayinenergy/detail.php?id=22392

Jeg regner med at oljefeltene er mål. USA er også en oljeprodusent, og de er storforbrukere også. Hvis de har igjen noen uskadde oljefelt, bruker de det på seg selv.

Mange flyplasser blir truffet og oljelagre brent opp.

Det blir drivstoffmangel, alt kommer til å bli rasjonert, å få billett hvis du ikke er en viktig person blir nok umulig.

Nå snakker jeg om en full krig, hvor begge parter sender det de har og ikke holder tilbake. Verden blir meget ødelagt. Det blir som å leve på 30-tallet, dyrk din egen mat, plyndre nærmeste by for apotekvarer og hermetikk... Som i apokalypsebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet ikke hvilken vei vinden kommer til å blåse. Jeg vil tro at det blir veldig vanskelig å ta fly eller båt etterpå. Russland produserer millioner av fat olje hver dag. https://www.eia.gov/todayinenergy/detail.php?id=22392

Jeg regner med at oljefeltene er mål. USA er også en oljeprodusent, og de er storforbrukere også. Hvis de har igjen noen uskadde oljefelt, bruker de det på seg selv.

Mange flyplasser blir truffet og oljelagre brent opp.

Det blir drivstoffmangel, alt kommer til å bli rasjonert, å få billett hvis du ikke er en viktig person blir nok umulig.

Nå snakker jeg om en full krig, hvor begge parter sender det de har og ikke holder tilbake. Verden blir meget ødelagt. Det blir som å leve på 30-tallet, dyrk din egen mat, plyndre nærmeste by for apotekvarer og hermetikk... Som i apokalypsebøkene.

Jeg har lyst til å flykte nå. Hvorfor setter vi ikke opp asyl i andre land? Dette er alvorlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er mest bekymret for at en russisk atomubåt som befinner seg et sted utenfor kysten skal bli beskutt av USA. For å beskytte seg selv, vil begge land skyte på ubåter og båter med atomvåpen. Etteretningen i Amerika vet nok hvor de befinner seg.

8 minutter siden, elskermenn said:

Jeg har lyst til å flykte nå. Hvorfor setter vi ikke opp asyl i andre land? Dette er alvorlig

Det er alvorlig, men det må ikke bli slik. Verst tenkelige scenario er ikke den eneste slutten på dette. Begge partene forhandler, selv om de fortsetter å krige.

Jeg personlig får vel kjeft for å være en Putin-tilhenger, men jeg hadde ønsket at alle land slutter å sende våpen til Ukraina. Det får krigen til å vare lenger, og situasjonen blir mer og mer spent når Putin ser at det ikke ble en rask erobring.

Ukraina vil heller ha en atomkrig enn å gå med på å ikke bli med i NATO. Russland har fått juling så de ikke klarer å angripe andre land. Økonomien deres har gått til helvete. De har bare atomvåpen igjen, hvis det ikke blir en fredsavtale snart.

Endret av ops2
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mest bekymret for at en russisk atomubåt som befinner seg et sted utenfor kysten skal bli beskutt av USA. For å beskytte seg selv, vil begge land skyte på

Det er alvorlig, men det må ikke bli slik. Verst tenkelige scenario er ikke den eneste slutten på dette. Begge partene forhandler, selv om de fortsetter å krige.

Jeg personlig får vel kjeft for å være en Putin-tilhenger, men jeg hadde ønsket at alle land slutter å sende våpen til Ukraina. Det får krigen til å vare lenger, og situasjonen blir mer og mer spent når Putin ser at det ikke ble en rask erobring.

Ukraina vil heller ha en atomkrig enn å gå med på å ikke vil bli med i NATO. Russland har fått juling så de ikke klarer å angripe andre land. Økonomien deres har gått til helvete. De har bare atomvåpen igjen, hvis det ikke blir en fredsavtale snart.

Jeg er enig med å ikke sende våpen. 

Kanskje jeg er egoistisk, men jeg vil ikke dø pga av Putin regime eller Anniken og regjeringens elendige tiltak eller fordi at andre mennesker ønsker å ofre liv for denne krigen. Det er ikke rett at noen få skal få bestemme livene til mange og så skal de selv ikke slåss eller ofre seg.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, mr. said:

Sprenges a bombe over sentrale Østlandet så er vi alle adios amigos.

Nei det er det ikke. USA har f.eks sprengt ekstremt mange atombomber i Nevada ørkenen fra 50 tallet og opp til slutten av 80 tallet. Og alle rundt der har da ikke daua... De har litt høyere tilfeller av kreft enn andre steder i nedslagsfeltene for strålingen derfra, men ikke så voldsomt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Handful skrev (7 timer siden):

Ikke for dem som er der det smeller da, uansett hvor det er i verden vil det i så fall stryke med gamlehjem, barnehager, fødeavdelinger, og alle andre folk som bare vil leve livene sine 🙁 kan ikke forstå voksne menn holder på sånn og ikke klare å løse dette med ord uten å brife med hvem som har størst og flest atomvåpen, ledere som bare truer og provoserer uten å tenke på at de risikerer å ofre millioner av sivile liv mens de selv overlever i bunkersen sin. Flaut.

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Ørneredet said:

Nei det er det ikke. USA har f.eks sprengt ekstremt mange atombomber i Nevada ørkenen fra 50 tallet og opp til slutten av 80 tallet. Og alle rundt der har da ikke daua...

0C2E2839-1FE6-440C-B7AE-DF8201B688FA.thumb.jpeg.06471a69c9d6f9b380bc7fbfc5c6a6a0.jpeg

Norge vs Nevada. Området der de sprenger atombomber er på 3500 km².

Tar utgangspunkt i New York Citys landområde. Det dekker 321 kvadratkilometer. Ved en 2,3 megatonn atombombe dekker den termiske strålingsradiusen som ville gi tredjegradsforbrenninger hele 370 kvadratkilometer. Ledninger for naturgass, kraftledninger og matleveringsruter ville bli forstyrret av skogbranner, stråling og EMP.
Det russiske «Sarmat»-missilet kan reise med en hastighet på over 24000 km per time og kan ha så mye som åtte megatonn TNT. Russiske ubåter kan utslette London, New York City, Paris, Berlin, Taiwan eller Tokyo på mindre enn 1 time.

(Håper sterkt på 🕊)

Endret av Peanut
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/2/2022 at 9:51 PM, Peanut said:

0C2E2839-1FE6-440C-B7AE-DF8201B688FA.thumb.jpeg.06471a69c9d6f9b380bc7fbfc5c6a6a0.jpeg

Norge vs Nevada. Området der de sprenger atombomber er på 3500 km².

Tar utgangspunkt i New York Citys landområde. Det dekker 321 kvadratkilometer. Ved en 2,3 megatonn atombombe dekker den termiske strålingsradiusen som ville gi tredjegradsforbrenninger hele 370 kvadratkilometer. Ledninger for naturgass, kraftledninger og matleveringsruter ville bli forstyrret av skogbranner, stråling og EMP.
Det russiske «Sarmat»-missilet kan reise med en hastighet på over 24000 km per time og kan ha så mye som åtte megatonn TNT. Russiske ubåter kan utslette London, New York City, Paris, Berlin, Taiwan eller Tokyo på mindre enn 1 time.

(Håper sterkt på 🕊)

2,3 megatonn er en ganske stor bombe.

Men fremdeles hvis vi detonerer en slik midt i Oslo sentrum og med en ideal detoasjon et stykke over bakkenivå så vil 3 grads forbrenninger som du snakker om nå ut til ca Lillestrøm og litt kortere enn Asker. Og dette er jo bare om du er utendørs og ikke i skyggen, og ikke er dekket med klær, ol. Og hus som blir ødelagt fra trykkbølgen vil ikke en gang nå ut til Sandvika. Så det er VELDIG langt ifra å ødelegge hele Norge som "mr" skrev. Det vil ikke en gang ødelegge en veldig stor del av østlandet.

Her kan du simulere effekten av atomvåpen av forskjellige størrelser på kartet:

https://nuclearsecrecy.com/nukemap/

Og som sagt så er den ødeleggende effekten av stråling i ettertid kraftig overdrevet. Noe alle prøvesprengningene i Nevada viser.

Endret av Ørneredet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne gamle filmen om hva som skjer om det slippes en atombombe nær en engelsk småby var utrolig hjerteskjærende...satt i meg lenge.  Veldig bra laget til å være en 80 talls film. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...