Gå til innhold

Hva skjer dersom en atombombe sprenges?

Rediken

Anbefalte innlegg

Dersom det slippes en eller flere atombomber i Europa (ikke en hel atomkrig). Hva kan man forvente skjer da? Jeg tenker her hjemme i Norge. Hvor lenge må man holde seg innendørs? Må man ha drikkevann klart (blir vannet radioaktivt fra nedbør?). Hvor lang tid tar det ca. før det radioaktive kommer til Norge dersom en atombombe går av i Europa? 

Sikkert mye som er umulig å svare på, men jeg skulle gjerne vist hva man kan forvente i etterkant av noe slikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først og fremst så kommer skadene fra en atombombe fra trykk og varme. Den ioniserende strålingen avtar ganske fort, jo lenger du går vekk fra senter til bomben (denne faller med invers-kvadratisk lov).

Men man får selvfølgelig mye "nuclear fallout", som er partikler som avgir ioniserende stråling. Det farlige er om dette legger seg i drikkevannet, jord/åker, luften du puster inn, regn/nedbør, osv. Siden disse partiklene er så utrolig små, så skal det heller ikke så veldig mye til for å blokke strålingen fra disse - men det finnes mennesker som har vært temmelig nære en atombombe, og overlevd uten noen alvorlige skader - som sagt er det selve eksplosjonen som tar livet av folk. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på den video ,luft spredning av radioaktiv stoff fra Chernobyl på 80 tallet :

ellers

33 år etter Tsjernobylkatastrofen er det forsatt store mengder radioaktive stoffer i sauekjøttet enkelte plasser i Gudbrandsdalen. "

https://www.mattilsynet.no/mat_og_vann/uonskede_stofferimaten/radioaktivitet/resultater_fra_radioaktivitetsmaalinger_paa_sau_og_rein_hosten_2021.41459

Sprenges a bombe over sentrale Østlandet så er vi alle adios amigos.

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rediken skrev (21 minutter siden):

Dersom det slippes en eller flere atombomber i Europa (ikke en hel atomkrig). Hva kan man forvente skjer da? Jeg tenker her hjemme i Norge. Hvor lenge må man holde seg innendørs? Må man ha drikkevann klart (blir vannet radioaktivt fra nedbør?). Hvor lang tid tar det ca. før det radioaktive kommer til Norge dersom en atombombe går av i Europa? 

Sikkert mye som er umulig å svare på, men jeg skulle gjerne vist hva man kan forvente i etterkant av noe slikt. 

Ja vann blir radioaktivt ,ikke bare vann men alt ,som planter ,dyr og jord.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

cppdude skrev (4 minutter siden):

Først og fremst så kommer skadene fra en atombombe fra trykk og varme. Den ioniserende strålingen avtar ganske fort, jo lenger du går vekk fra senter til bomben (denne faller med invers-kvadratisk lov).

Men man får selvfølgelig mye "nuclear fallout", som er partikler som avgir ioniserende stråling. Det farlige er om dette legger seg i drikkevannet, jord/åker, luften du puster inn, regn/nedbør, osv. Siden disse partiklene er så utrolig små, så skal det heller ikke så veldig mye til for å blokke strålingen fra disse - men det finnes mennesker som har vært temmelig nære en atombombe, og overlevd uten noen alvorlige skader - som sagt er det selve eksplosjonen som tar livet av folk. 

Vel langt fra alle blir drept av eksplosjonen. Ja mange blir drept direkte av eksplosjonen og man annser gjerne disse som de heldige. Men så vil også svært mange bli drept av den drepende varme stormvinden som vil feie langt utover rett i etterkant av eksplosjonen. Den vil ødelegge et langt større område enn selve eksplosjonen. Og så har du alle de som vil dø av strålingsskader. Fra kort tid etter til mange år etter. Helt opp til våre dager er det jo folk i Japan som har dødd av kreft som er et resultat av atombombene over Hiroshima og Nagasaki.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ingenting om atomvåpen, er redd og vil heller vite litt enn å la fantasien løpe løpsk.

Vil Ukraina være målet, eller et annet sted?

Er vi så nærme at vi dør, eller er det sannsynlig at Russland bruker en liten "lokal" bombe. 

Hvordan vil vi da merke det i Norge, vil vi merke et stort drønn og se skyen? 

Hva gjør vi om det skjer? Er å bli i hjemmet det tryggeste, eller kaste seg i bilen? Er der tryggest å oppholde seg i innlandet i skogen, eller flykte ut til kysten. (Mer vind?) 

Bør man i verste fall ta selvmord av seg selv og familien for å slippe å lide? 

Beklager hvis jeg høres helt gal ut, men dette er tanker jeg sliter med når jeg ikke får sove. 

Endret av Handful
  • Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykker han på knappen vil han ramme sitt eget land og hvit Russland. 

Da må han angripe et land lenger unna for at deg ikke skal få konsekvenser for han. Putin er allerede upopulær hos sine egne. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Urias

Bryter det ut atomkrig har vi all grunn til å være pissredde ja. Verden vil for alltid være endret, og samfunnet slik vi kjenner det vil være noe ganske annet. Millioner av mennesker vil dø, millioner vi lide av ettervirkningene, og enorme områder vil regelrett bli utslettet. Det er ingen skremselspropaganda. Det er alvor. Ja, det finnes "små" atomvåpen som er mer konsentrerte om spesifikke mål, men skadene og konsekvensene vil fortsatt være helt ufattelige.

Vi har nok aldri vært nærmere en atomkrig i nyere tid, men samtidig er det vel få som tror Puting og hans krets er så gal at han velger å ta disse i bruk. Da begår han rett og slett selvmord for hele hans nasjon.

Endret av Urias
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpent vann blir radioaktivt, ja. Med mindre du har lagret det på kanner/flasker på forhånd, slik myndighetene har anbefalt i mange år nå.  Vann fra dype brønner blir heller ikke påvirket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er alt for generelt. Alt kommer an på hvor mange og hvor store våpen som blir detonert, hvor de blir brukt og i hva slags terreng, og hva slags værforhold som forekommer under og etter detonasjonen. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom det blir atomkrig så dør så og si alle i Europa (og Nord-Amerika og store deler av Asia).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

matsats skrev (2 minutter siden):

Dersom det blir atomkrig så dør så og si alle i Europa (og Nord-Amerika og store deler av Asia).

Full-skala krig mellom aktører som besitter tusenvis av stridshoder, ja, det ville være en apokalyptisk katastrofe. Det var det vi gikk rundt og var berettiget redde for på åttitallet. 

Det opprinnelige spørsmålet gjaldt dog ikke et slikt scenario. Man kan se for seg situasjoner hvor én eller noen få bomber detoneres uten at det fører til en slik massiv utveksling. Tragiske misforståelser, terrorisme, angrep fra en mindre atommakt (i tillegg til USA og Russland, har vi i verden en håndfull nasjoner med noen titalls eller et par-tre hundre stridshoder hver), osv. 

Dagens stridshoder er, for det meste, en god del kraftigere enn de to som ble brukt mot Hiroshima og Nagasaki, og ville følgelig være i stand til å gjøre mer skade over et større område og drepe flere mennesker. Dog, relasjonen mellom kilotonnasje og potensielt antall drepte/skadde er ikke direkte lineær. Eksplosjoner er en volumeffekt og jo kraftigere en bombe er, jo større andel av energien blir "kastet bort" oppover. (En av flere grunner til at kappløpet mot stadig større bomber rant ut i sanden på sekstitallet -- man kan gjøre mye mer skade på fienden med hundre bomber på 100 kilotonn hver enn med  én på 10 megatonn, for eksempel.)  Og størsteparten av skadepotensialet er lokalt. De fleste mennesker innen en viss avstand fra detonasjonen vil bli drept eller alvorlig skadd, et stykke lenger unna kan man regne med en del lettere skader, på større avstand er det liten eller ingen direkte fare. Radioaktivt nedfall kan være et problem for en periode over et større område, men for én bombe vil det sannsynligvis være nokså begrenset.  (Generelt: en atombombe vil produsere en blanding av diverse radioaktive isotoper som kommer an på omstendighetene og omgivelsene, noen mer kraftige og noen svakere -- de kraftig radioaktive isotopene er selvsagt farligere enn de svakere, men jo kraftigere de er, jo fortere vil de også brytes ned. Over lengre tidsrom vil faren være svært liten med mindre det produseres så mye nedfall at det rett og slett er store mengder igjen av de svakere, mer langvarige radioisotopene. Og det får man ikke av en enkelt bombe.)

Så, for en enkelt bombe kan det være snakk om alt fra en håndfull til opptil en million eller to drepte og alvorlig skadde (i beste fall for et "vådeskudd" ute i skogen et sted; i verste fall for en av de største bombene som eksisterer i dag, rettet mot en av Europas største byer). En relativt kortvarig periode hvor folk i tilstøtende regioner ikke bør gå ut hvis vinden blåser feil vei. Overbelastning av nødhjelp og sykehus i regionen, problemer med infrastruktur og fordeling av ressurser, osv. Som en skikkelig ille naturkatastrofe, men ingen trussel mot sivilisasjonen. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rediken skrev (18 timer siden):

jeg tenker det like så greit bare er å dø av atomangrepet fordi europa blir ulevelig etterpå

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Leifr said:

Full-skala krig mellom aktører som besitter tusenvis av stridshoder, ja, det ville være en apokalyptisk katastrofe. Det var det vi gikk rundt og var berettiget redde for på åttitallet. 

Det opprinnelige spørsmålet gjaldt dog ikke et slikt scenario. Man kan se for seg situasjoner hvor én eller noen få bomber detoneres uten at det fører til en slik massiv utveksling.

Hva man kan se for seg er uinteressant. Risiko er sannsynlighet av utfall multiplisert med konsekvens av utfall. Gitt konsekvensene av full atomkrig skal man være fullstendig blåst i hodet for å ta en slik enorm risiko - selv om sannsynligheten i seg selv er lav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handful skrev (5 timer siden):

Jeg kan ingenting om atomvåpen, er redd og vil heller vite litt enn å la fantasien løpe løpsk.

Er vi så nærme at vi dør, eller er det sannsynlig at Russland bruker en liten "lokal" bombe. 

Hva gjør vi om det skjer? Er å bli i hjemmet det tryggeste, eller kaste seg i bilen? Er der tryggest å oppholde seg i innlandet i skogen, eller flykte ut til kysten. (Mer vind?) 

Beklager hvis jeg høres helt gal ut, men dette er tanker jeg sliter med når jeg ikke får sove. 

Russlands eneste mål for atomvåpen, er USA. Det finnes ingen sted i Europa som representer et trygt atomvåpen mål for Russland i forhold til skade på seg selv. 

VÅRE problemer med Atomvåpen , handler ikke om Russland, men USA sitt svar, og konsekvensene av at store Atomarsenal blir sprengt, fordi Vi er veldig nære Russlands viktigste atomvåpen lager. Og havn.

Vi snakker om problemstillinger av typen, det kommer ikke til å bli brukt store konvensjonelle våpen engang mot Stevropol; vi vet ikke hvor brensel lagrene eller hemmelige våpen ligger. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Handful said:

Hvis russland bomber ukraina med atombombe, så vil du ikke høre det eller se det ifra Norge. 
Radioaktivt materie kan bli ført med vinden til Norge, men det er alt. 
Det tryggeste stedet vet man ikke, da det kommer helt ann på hvordan vinden er.

Du burde ikke ta selvmord. 
Det finnes behandling for strålingsskade om man så er uheldig å få det tilbrakt med vinden.

Endret av Duraton
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...