Gå til innhold

Norge angriper Russland rent juridisk og Russland har i følge FN lov til å angripe Norge

Majer

Anbefalte innlegg

Jeg sier ikke jeg er mot våpeneksport, men vi har satt oss selv i en posisjon som en angripende stat.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så absolutt, smarte nordmenn har nå blandet seg inn i en væpnet konflikt. Vi får tåle konsekvensene når de kommer. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven

Russland vil ikke ha ressurser til å angripe særlig mange flere land nå og hvertfall ikke et nato land

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Russland går inn med ca 200 tusen soldater ... Av hva da, 2 millioner aktive soldater og en million eller to til i reserve? De har ikke gjort mye enda, iforhold til hva de Kan gjøre. Mest sannsynlig prøver de bare trøtte ut ukrainere før de store gode soldatene kommer. Tror ikke Russland ønsker å ta så innmari mange land, men who knows! Jeg hadde holdt meg unna. Men Neida.... Vi må sende våpen! 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Metalman4100
Perfume skrev (1 time siden):

Jeg hadde holdt meg unna. Men Neida.... Vi må sende våpen! 

Norge er et miniputt land, vi har null og niks å stille opp med mot stormakter. Det var en idiotisk avgjørelse å blande seg i konflikten.

Det er IKKE gitt at Nato/Usa vil stille opp for Norge i denne situasjonen. Russland kan ha folkeretten på sin side, og de fleste vil kvie seg for å starte en krig mot Russland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Metalman4100 skrev (Akkurat nå):

Norge er et miniputt land, vi har null og niks å stille opp med mot stormakter. Det var en idiotisk avgjørelse å blande seg i konflikten.

Det er IKKE gitt at Nato/Usa vil stille opp for Norge i denne situasjonen. Russland kan ha folkeretten på sin side, og de fleste vil kvie seg for å starte en krig mot Russland.

Ingen angriper Russland. De forsvare ukraina på ukrainas områder. Ikke en millimeter av russisk jord eller russiske sivile er berørt.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kar90 skrev (5 minutter siden):

Ingen angriper Russland. De forsvare ukraina på ukrainas områder. Ikke en millimeter av russisk jord eller russiske sivile er berørt.

Dette var et bra argument👍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Metalman4100
kar90 skrev (7 minutter siden):

Når vi sender våpen til Ukraina, så ansees vi som en part i konflikten. Russland kan da ha rett til å angripe Norge, uten at Nato stiller opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metalman4100 skrev (1 minutt siden):

Når vi sender våpen til Ukraina, så ansees vi som en part i konflikten. Russland kan da ha rett til å angripe Norge, uten at Nato stiller opp.

Men nå har jo nesten alle NATO land sendt da.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metalman4100 skrev (16 minutter siden):

Min kommentar gikk på din kommentar om at Russland skal ha rett i folkeretten til angripe. Dette er rett og slett tull, da de er en angripende part, og Ukrina kun får bistand til å forsvare sitt område. Hvis Russland er redd for sitt eget folk, er det bare å trekke seg ut av konflikten, da det er ingen som har kommet for å angripe dem. Folkeretten er på Ukrainas side og de som eventuelt skulle hjelpe til å bevare den å beskytte det ukrainske folk.

Hvis det skulle være slik du antydet så svekker nato seg som allianse, da Tyskland har donert, Portugal, Belgia, Storbritannia. Nato handler om å forsvare natoområde, og om man da ikke vil stille opp for noen av de store playerene her, så kan man like greit legge fra seg natoalliansen. Og ja, kanskje er det noen politikere som spiller et høyt spill og gjør dette nettopp for å kunne slippe å forsvare noen av de mindre landene om de blir angrepet, men da er vesten fullstendig ydmyket og latterliggjort for resten av verden, og en etter en kommer små land til å bli tatt. Og da står man plutselig ganske alene mot et veldig stort sovjet.

Hvis noen land som har donert militært utstyr til Ukraina skulle bli angrepet å oppleve at nato ikke hjelper til, så gjelder jo dette for alle andre av disse natolandene som og har donert, og dermed er jo hele alliansen en illusjon.

Endret av kar90
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple Basil skrev (3 timer siden):

Så absolutt, smarte nordmenn har nå blandet seg inn i en væpnet konflikt. Vi får tåle konsekvensene når de kommer. 

Jeg tåler det ikke fordi jeg er uenig med den bestemmelsen. Det er sykt synes jeg. Jeg skal rømme til Australia eller Brasil.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Russland har jo allerede angrepet Ukraina uten noen fornuftig grund. Så det er vel ikke slik at de hadde trengt noen grund for å ta oss heller. De blir ikke mindre farlige av at vi lar dem ødelegge Ukraina uten noen innblanding fra oss. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Russlands eneste mål er å bytte ut regjering i Ukraina slik at de ikke blir som "lille" USA og blir medlem i Nato og begynt å overvåke Russland fra nesten deres egen grense. Dette har vært etter at komiker ble President. Han har blitt "en USA" mann som Russland hater. Derfor Russland først tok Krim øya og etter hvert innovasjon. 

Medier må skrive begge sider av saken MEN medier KUN fokuserer KUN Ukraina og skryter av Ukraina og andre land som hjelper. Russland har fra første dag sagt at deres mål IKKE er å drepe sivile. Men Ukraina som holder sivile "stengt" i en del byer for å bruke dom "som skjold" slik at de kan vise til verden at Russere har drept sivile. Men Russland har bedt flere ganger om å forlate sivile fra de krigsbyer.

Igjen, alt er pga komikker som ble ordentlig komikker som president i Ukraina ...for å "true" Russland, sammen med USA fra nært hold.

Endret av cmd
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, lurven said:

Russland vil ikke ha ressurser til å angripe særlig mange flere land nå og hvertfall ikke et nato land

Russiske hackere har angrepet Norge tidligere, og det er ingen grunn til at de ikke skulle gjøre dette igjen.

Lurer på hva folk ville ha sagt om strømmen og vannet i kranen plutselig forsvant fordi infrastrukturen ikke er sikret godt nok; så lenge man har nettforbindelse til Russland, er Norge i alle høyeste grad utsatt, og med sikkerhetsprosedyrene man har idag ("vi er trygge; dette hender ikke oss"), vil jeg gjette på at det ikke ville ta lang tid for en gruppe dyktige hackere å skape fullt kaos i her i landet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven
- Brian skrev (11 timer siden):

Russiske hackere har angrepet Norge tidligere, og det er ingen grunn til at de ikke skulle gjøre dette igjen.

Lurer på hva folk ville ha sagt om strømmen og vannet i kranen plutselig forsvant fordi infrastrukturen ikke er sikret godt nok; så lenge man har nettforbindelse til Russland, er Norge i alle høyeste grad utsatt, og med sikkerhetsprosedyrene man har idag ("vi er trygge; dette hender ikke oss"), vil jeg gjette på at det ikke ville ta lang tid for en gruppe dyktige hackere å skape fullt kaos i her i landet.

Ja det er sant, cyberkrig er noe annet. Har ikke noe peiling på hvor utsatt vi er på det området

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Anbefaler å høyre NRKs Debatten fra i går (podcast eller NRK-tv)

God forklaring og debatt om hva det betyr at Norge nå sender våpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jus betyr tilnærmet ingenting i internasjonal politikk. Det eksisterer ikke noe verdenspoliti som håndhever lover, slik det gjøres innad i stater. Hva Russland "har lov" til eller "ikke lov til" er helt uinteressant. Hva som betyr noe er hva andre land, og da særlig USA, tillater Russland å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er helt hinsides dumme hvis de tror at NATO ikke vil gripe inn om Russland angriper Norge - med bakgrunn i at Norge er "en angripende part" fordi vi gir våpen til Ukraina. Det er nesten så jeg detter av stolen. 😂 

Hun forskeren på Debatten hadde ikke peiling på hva hun snakke om, og sammenlignet situasjonen nå med den i Syria, hvor Tyrkia gikk inn i Syria og ble angrepet av Russland, en alliert av Syria, inne i Syria. Det er ingen likheter i disse situasjonene.

Og man må huske at listen ligger mye lavere for USA og Vest-Europa for å involvere seg om Norge ble angrepet, enn om Tyrkia ble det. Tyrkia er en totalitær bandittstat (Erdogan), som kun er medlem av NATO pga. den strategiske beliggenheten. Norge er et liberalt vestlig demokrati.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfume skrev (På 1.3.2022 den 20.07):

Russland går inn med ca 200 tusen soldater ... Av hva da, 2 millioner aktive soldater og en million eller to til i reserve? De har ikke gjort mye enda, iforhold til hva de Kan gjøre. Mest sannsynlig prøver de bare trøtte ut ukrainere før de store gode soldatene kommer. Tror ikke Russland ønsker å ta så innmari mange land, men who knows! Jeg hadde holdt meg unna. Men Neida.... Vi må sende våpen! 

Soldatene skal ha mat, kjøretøyene diesel, vedlikehold og ammunisjon. Grunnen til at Russland snakker om atomvåpen er fordi militæret dems har blitt avkledd som en spøk forran hele verden. De er ett papirforsvar, kvantitet over kvalitet og har allerede feilet fullstendig i Ukraina.

Soldatene i Ukraina har fått utdelt mat fra 2010-2015 fordi Russland ikke har ressurser eller planlegging og kjøretøyene går tomme for diesel en etter en.

Jeg synes det er skremmende å se holdninger her inne om at vi skal gi faen og la Russland ta ukraina, aner dere hvor stor geopolitisk trussel det er mot nato og ikke minst vårt demokrati?  Nå har det seg også slik at nesten samtlige nato/EU/nøytrale land har sendt våpen eller ammunisjon.

Hva noen forskere sier som ikke engang vet at det er en forskjell på defensive og offensive våpen gidder jeg ikke bry meg om. Det er akkurat samme grunnen til at Russland nekter å bruke ordet "invasjon" og heller kaller det for en "spesial operasjon". 

Å sende DEFENESIVE våpen til ett land som blir ANGREPET, er i tråd med fn artikkel 51 vedr selvforsvar. Helt ærlig om folk ikke er villige til å stå opp for verdiene de er så redd for å miste så burde man klappe igjen.

Endret av MAGEROST
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...