Gå til innhold

Tenkte bore hull i vegg, er en stikkontakt ved gulvet. Trygt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøvde å google, men fant ikke så mye om dette. Lurer bare på hvor strømmen fra stikkontakter egentlig går? Regner med strømkablene ligger langs lister ved tak/gulv (?). Men har ikke lyst plutselig stå der å få støt eller ødelegge hele strømkretsen.

Skal henge opp et bilde på en murvegg. Er det trygt henge det opp midt på veggen hvor man vanligvis ville plassert et bilde? Eller er det vanlig at det er strømtilførsel som går på midten av veggen dersom det er en stikkontakt ved gulvet? Noen eksperter her?

Anonymkode: 40d67...a3d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er veggen i mur? Og du ser ingen ledninger som ligger utenpå denne muren? Eller støpt inn i en betongvegg? *Klør meg i hodet. 

Anonymkode: bf92a...349

Skrevet

Man støper inn trekkerør til elektrisk anlegg. De kan lokaliseres med detektor. Eller så bare borrer du. Sannsynlighet for å treffe kabel er ganske liten. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Regner med strømkablene ligger langs lister ved tak/gulv (?).

Skaff tegninger av boligen som viser hvor strømkablene er plassert og hvor de er strekt.

Anonymkode: f4eeb...b53

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (9 minutter siden):

Man støper inn trekkerør til elektrisk anlegg. De kan lokaliseres med detektor. Eller så bare borrer du. Sannsynlighet for å treffe kabel er ganske liten. 

men leste nå at kabler ofte går loddrett opp fra stikkontakt..Akkurat der jeg vil henge opp et bilde..

Men finner ingen info om hvor langt inn man må borre for å treffe eventuelle elektriske kabler.

Jeg trenger bare en liten plugg på 2cm. Pleier kabler å være begravd dypere i betongvegger enn 2cm, eller risikerer jeg å treffe en?

Så litt på de detektorene, men mange av de hadde dårlige anmeldelser. Enten så piper de for alt, eller så virker de ikke i betong.

Anonymkode: 40d67...a3d

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammelt er dette bygget? Er det et nyere bygg, så er det større sjanse for å møte på armeringsjern. De ligger ca 1.5-2.5cm inn i veggen... 

Anonymkode: bf92a...349

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...