AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #1 Skrevet 1. mars 2022 Jeg skjønner at folk er forskjellige, og jeg mener ikke at alle skal løpe rundt å tenke at nå dør vi snart. Men jeg er gravid og har to barn fra før, og vil derfor gjøre mitt for å føle at jeg har gjort klart ting skulle det verst tenkelige skje. Jeg snakker for eksempel om å pakke noen sekker helt klare med alt som er helt nødvendig hvis vi evt må flykte fra hjemmet våres til for eksempel et gjemmested eller bomberom. Vi har liksom ikke tid å miste da hvis det skulle skje, så jeg synes det å ha ting litt klart er betryggende. Jeg synes også vi skal handle litt ekstra tørvarer, og fylle noen dunker med vann. Det kan jo være veldig lurt å ha uansett. Jeg har også kjøpt inn en pakke jodix. Jeg er jo såklart litt bekymret fordi at skulle det verste skjedd og det blir krig så vet jeg ikke hvor jeg skal få hjelp til å føde for eksempel. I mine to forrige svangerskap fikk jeg en del komplikasjoner etter fødsel, uten legehjelp evt da skulle det skjedd igjen så dør jeg fra barna. Jeg er også lei meg over tanken at evt barna ikke skal få vokse opp. Samboer min på sin side er helt overbevist over at det ikke i det hele tatt blir krig eller at vi ikke kommer til å få noen konsekvenser. Jeg håper jo såklart han har rett, men føler han er litt naiv også. Og hva skal han gjøre hvis noe skjer, da er ting for sent. Han synes jeg er smågal som tenker på alle disse tingene og ler av meg. Han ser på nyhetene flere ganger om dagen, men tror ikke det vil bli noe som helst konflikt utenfor Ukraina, og at Russland aldri ville funnet på å angripe verken med atomvåpen eller vanlig krig i Vesten. Jeg blir litt oppgitt over ham og synes han er blåøyd. Man skal ikke krisemaksimere, men man kan gjøre noen ting SKULLE man først trenge det. Jeg er kanskje litt skuffet over han. Alle rundt han sier det samme som meg. Hva tenker dere her? Anonymkode: f75bb...a98
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #2 Skrevet 1. mars 2022 100% enig med din mann. Krisemaksimering på ditt nivå med å pakke klar sekker og slikt høres ekstremt og slitsomt ut. Er du generelt veldig bekymret og engstelig? Anonymkode: a118d...e72 22 2
Nooni Skrevet 1. mars 2022 #3 Skrevet 1. mars 2022 Jeg tenker at man gjør noe med det man kan gjøre noe med, alt annet er ikke et poeng å bekymre seg så mye over. Å bekymre seg for noe som med stor sannsynlighet ikke kommer til å skje er så bortkastet tid. Men ... er du bekymret så skader det vel ingen at du pakker en sekk med det du tror dere trenger 4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #4 Skrevet 1. mars 2022 Hvis det hjelper deg å pakke en sekk, så får du pakke en sekk da, men det er ikke vits i å gå rundt og bekymre seg noe mer utover det. Du kan ikke kreve at han skal bekymre seg. Anonymkode: b8b60...90c 8
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #5 Skrevet 1. mars 2022 At du må jobbe med deg selv nå som du er mor og skal bli mor til enda flere. Fint å være godt rustet, man bør alltid ha medisinsk jod når man har barn og planer for hva man gjør hvis det blir krig eller krise. Men å skulle kaste seg tankeløst på siste bølge av frykt eller konspirasjonsteori er IKKE sunt. Oppsøk profesjonell hjelp dersom du ikke klarer å bevare roen nå. Anonymkode: a886f...2af 4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #6 Skrevet 1. mars 2022 Jeg er som din mann. Jeg leser ikke nyhetene engang lenger. Joda, klart det er trist osv. Men det påvirker ikke meg i hverdagen enda, derfor bryr jeg meg ikke. Feks VG bruker bevisst svart bakgrunn på artiklene relatert til Ukraina nå, helt standar skremsels taktikk. Blir mye mer skremmende bare av en så liten forandring. Mennesklig psykologi er simpel egentlig. Anonymkode: 6ef31...0cf 6
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #7 Skrevet 1. mars 2022 Hvis det ikke er dødelige pandemier, så er det tilbake til atomtrussel. Det er greit å føle seg usikker i våre dager. Gærne diktatorer med kjernefysiske våpen er ingen spøk. Men du må ikke la frykten styre deg helt! Det blir ikke atomkrig. Dessuten tror jeg frykten din vil påvirke barnet ditt. Prøv heller å se nyansert på verdensbildet. Mediene skremmer vettet av folk. Derfor er det viktig å ta seg tid til pauser og saltklyper. Anonymkode: 0788f...033 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #8 Skrevet 1. mars 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg skjønner at folk er forskjellige, og jeg mener ikke at alle skal løpe rundt å tenke at nå dør vi snart. Men jeg er gravid og har to barn fra før, og vil derfor gjøre mitt for å føle at jeg har gjort klart ting skulle det verst tenkelige skje. Jeg snakker for eksempel om å pakke noen sekker helt klare med alt som er helt nødvendig hvis vi evt må flykte fra hjemmet våres til for eksempel et gjemmested eller bomberom. Vi har liksom ikke tid å miste da hvis det skulle skje, så jeg synes det å ha ting litt klart er betryggende. Jeg synes også vi skal handle litt ekstra tørvarer, og fylle noen dunker med vann. Det kan jo være veldig lurt å ha uansett. Jeg har også kjøpt inn en pakke jodix. Jeg er jo såklart litt bekymret fordi at skulle det verste skjedd og det blir krig så vet jeg ikke hvor jeg skal få hjelp til å føde for eksempel. I mine to forrige svangerskap fikk jeg en del komplikasjoner etter fødsel, uten legehjelp evt da skulle det skjedd igjen så dør jeg fra barna. Jeg er også lei meg over tanken at evt barna ikke skal få vokse opp. Samboer min på sin side er helt overbevist over at det ikke i det hele tatt blir krig eller at vi ikke kommer til å få noen konsekvenser. Jeg håper jo såklart han har rett, men føler han er litt naiv også. Og hva skal han gjøre hvis noe skjer, da er ting for sent. Han synes jeg er smågal som tenker på alle disse tingene og ler av meg. Han ser på nyhetene flere ganger om dagen, men tror ikke det vil bli noe som helst konflikt utenfor Ukraina, og at Russland aldri ville funnet på å angripe verken med atomvåpen eller vanlig krig i Vesten. Jeg blir litt oppgitt over ham og synes han er blåøyd. Man skal ikke krisemaksimere, men man kan gjøre noen ting SKULLE man først trenge det. Jeg er kanskje litt skuffet over han. Alle rundt han sier det samme som meg. Hva tenker dere her? Anonymkode: f75bb...a98 Så bra at du har en samboer med bakkekontakt. Ikke kritiser ham Anonymkode: a3d05...e71 5
Leo Skrevet 1. mars 2022 #9 Skrevet 1. mars 2022 Sørg i hvert fall for at du ikke formidler angsten din videre til de barna du allerede har. Selv vokste jeg opp under den kalde krigen og var gammel nok til å følge med på nyhetene bl.a. i 1983. Det husker jeg som skummelt nok om ikke moren min i tillegg skulle ha hamstret mat og pakket ferdig for å flykte. 10
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #10 Skrevet 1. mars 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg skjønner at folk er forskjellige, og jeg mener ikke at alle skal løpe rundt å tenke at nå dør vi snart. Men jeg er gravid og har to barn fra før, og vil derfor gjøre mitt for å føle at jeg har gjort klart ting skulle det verst tenkelige skje. Jeg snakker for eksempel om å pakke noen sekker helt klare med alt som er helt nødvendig hvis vi evt må flykte fra hjemmet våres til for eksempel et gjemmested eller bomberom. Vi har liksom ikke tid å miste da hvis det skulle skje, så jeg synes det å ha ting litt klart er betryggende. Jeg synes også vi skal handle litt ekstra tørvarer, og fylle noen dunker med vann. Det kan jo være veldig lurt å ha uansett. Jeg har også kjøpt inn en pakke jodix. Jeg er jo såklart litt bekymret fordi at skulle det verste skjedd og det blir krig så vet jeg ikke hvor jeg skal få hjelp til å føde for eksempel. I mine to forrige svangerskap fikk jeg en del komplikasjoner etter fødsel, uten legehjelp evt da skulle det skjedd igjen så dør jeg fra barna. Jeg er også lei meg over tanken at evt barna ikke skal få vokse opp. Samboer min på sin side er helt overbevist over at det ikke i det hele tatt blir krig eller at vi ikke kommer til å få noen konsekvenser. Jeg håper jo såklart han har rett, men føler han er litt naiv også. Og hva skal han gjøre hvis noe skjer, da er ting for sent. Han synes jeg er smågal som tenker på alle disse tingene og ler av meg. Han ser på nyhetene flere ganger om dagen, men tror ikke det vil bli noe som helst konflikt utenfor Ukraina, og at Russland aldri ville funnet på å angripe verken med atomvåpen eller vanlig krig i Vesten. Jeg blir litt oppgitt over ham og synes han er blåøyd. Man skal ikke krisemaksimere, men man kan gjøre noen ting SKULLE man først trenge det. Jeg er kanskje litt skuffet over han. Alle rundt han sier det samme som meg. Hva tenker dere her? Anonymkode: f75bb...a98 Det som er blåøyd, er å tro at dine forberedelser gjør noen som helst forskjell om det bryter ut atomkrig. Anonymkode: 617e9...20f 8
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #11 Skrevet 1. mars 2022 Folk har for lite å bekymre seg over etter koronaen forvant.. Man har blitt vant til å leve i frykt og finner nytt objekt. Anonymkode: a3d05...e71 3
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #12 Skrevet 1. mars 2022 Du må seriøst jobbe med deg selv her. Håper ikke barna dine får se og høre om dette. For du virker ekstremt hysterisk og det er ikke bra for dem. Det vil bare føre til at barna blir redde og hysteriske. Det å finne ut hvor nærmeste tilfluktsrom er og å ha jodix liggende er innafor. Pakke sekker er overhysteri. Anonymkode: 5264e...be7 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #13 Skrevet 1. mars 2022 Det er du som er gal her. Ikke samboeren din. Anonymkode: 5b8e7...77b 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #14 Skrevet 1. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det som er blåøyd, er å tro at dine forberedelser gjør noen som helst forskjell om det bryter ut atomkrig. Anonymkode: 617e9...20f Tenkte det samme. Hvis det blir det, så vil ALLE bli rammet av det. Russland vil selv bli utslettet. Og det hjelper fint å dra rundt på tre liter rent vann, noen kjeks og en jodtablett, dersom så store deler av vår klode blir rammet av atomkrig. Anonymkode: a886f...2af 3
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #15 Skrevet 1. mars 2022 Leo skrev (3 minutter siden): Sørg i hvert fall for at du ikke formidler angsten din videre til de barna du allerede har. Selv vokste jeg opp under den kalde krigen og var gammel nok til å følge med på nyhetene bl.a. i 1983. Det husker jeg som skummelt nok om ikke moren min i tillegg skulle ha hamstret mat og pakket ferdig for å flykte. Som jeg skulle ha sagt det selv. Anonymkode: f6bd9...223 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #16 Skrevet 1. mars 2022 Altså, jeg er ikke hysterisk! Jeg løper ikke rundt her eller tror jeg skal dø på den måten. Jeg har ganske bakkekontakt selv og er ikke overbevist at det blir krig, men såklart er det lov å tenke litt føre var på noe HVIS noe noe skulle skjedd. Jeg forholder meg rolig og såklart snakker jeg ikke med barna om å pakke en sekk, eller skremmer de osv. Man kan ikke se på meg at jeg tenker på dette, men det hender jeg har snakket litt med mannen her og der om ting, og det er faktisk lov å bli litt bekymret. Jeg må få lov å si at HVIS det blir krig så bekymrer jeg meg litt, og det å ha en sekk stående med det aller viktigste er jo ikke å være gal eller at jeg trenger hjelp. Herregud.. greit dere er uenig med meg, men dere trenger ikke kalle meg ting og snakke sånn til meg. Alvorlig talt! Anonymkode: f75bb...a98 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #17 Skrevet 1. mars 2022 Så mange kjipe svar du får. Jeg synes ikke du er hysterisk. Man kan planlegge uten å være hysterisk. En liten sekk med litt klær, noen leker til barna, medisiner og vann er ikke dumt. Det er mye som kan skje utenom krigen. Jeg hadde en onkel som var litt doomsday prepper, alle lo av han… den dagen huset hans dessverre brant ned, hadde han viktige ting pakket og klart, og fikk med seg mye mer enn andre ville fått med seg. Jeg mener ikke man skal hamstre, men de viktigste tingen jeg har, som jeg ikke vil miste, de ligger i en sekk Anonymkode: cd2cd...fca 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #18 Skrevet 1. mars 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Altså, jeg er ikke hysterisk! Jeg løper ikke rundt her eller tror jeg skal dø på den måten. Jeg har ganske bakkekontakt selv og er ikke overbevist at det blir krig, men såklart er det lov å tenke litt føre var på noe HVIS noe noe skulle skjedd. Jeg forholder meg rolig og såklart snakker jeg ikke med barna om å pakke en sekk, eller skremmer de osv. Man kan ikke se på meg at jeg tenker på dette, men det hender jeg har snakket litt med mannen her og der om ting, og det er faktisk lov å bli litt bekymret. Jeg må få lov å si at HVIS det blir krig så bekymrer jeg meg litt, og det å ha en sekk stående med det aller viktigste er jo ikke å være gal eller at jeg trenger hjelp. Herregud.. greit dere er uenig med meg, men dere trenger ikke kalle meg ting og snakke sånn til meg. Alvorlig talt! Anonymkode: f75bb...a98 Mye ufint som kan komme fra skjulte brukere. Men det visste du kunne skje. Du virker litt sånn...veldig følsom. For min del var det nok at du skrev at du blir litt oppgitt over mannen din og beskylder han for å være blåøyd som gjorde at jeg tenkte du er litt over-the-top edgy akkurat nå. Det blir ikke atomkrig! Han har rett. Men du har selvsagt lov til å være usikker. Pakk en sekk om du føler det hjelper. Anonymkode: 0788f...033 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #19 Skrevet 1. mars 2022 Hvorfor vil du han skal bekymre seg? Du får hamstre litt mat da, men du kan ikke forvente at alle andre skal være like redde som deg. Anonymkode: 1496c...526 3
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #20 Skrevet 1. mars 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Så mange kjipe svar du får. Jeg synes ikke du er hysterisk. Man kan planlegge uten å være hysterisk. En liten sekk med litt klær, noen leker til barna, medisiner og vann er ikke dumt. Det er mye som kan skje utenom krigen. Jeg hadde en onkel som var litt doomsday prepper, alle lo av han… den dagen huset hans dessverre brant ned, hadde han viktige ting pakket og klart, og fikk med seg mye mer enn andre ville fått med seg. Jeg mener ikke man skal hamstre, men de viktigste tingen jeg har, som jeg ikke vil miste, de ligger i en sekk Anonymkode: cd2cd...fca Det kan jo være greit å ha uansett tilfelle uten å frykte død og fordervelse. Husbrann er langt mer sannsynlig enn atomkrig uansett. Anonymkode: 0788f...033 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå