Pippi Lotta Skrevet 1. mars 2022 #1 Del Skrevet 1. mars 2022 Norge har bare 2,5 milioner plasser i tilfluktsrom, det er jo ikke i nærheten av nok til helle befolkningen. Jeg så også at en representant for Oslo kommune sa de kom til å trenge 72 timer på og rydde ut av bommberomene før bruk, 72 tiner etter bombingen starter er litt sent tror jeg. Er jeg den eneste som blir litt stredet av nivået på beredskapen i Norge? 10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HemmeligeMeg Skrevet 1. mars 2022 #2 Del Skrevet 1. mars 2022 Jeg er så bekymret for hva som kan skje og er redd for det værste. Jeg har sjekket hvor de nærmeste tilfluktsrommene ligger der jeg bor, men det er nesten bare på skoler. Det virker som det bor flere folk i området enn det vil være plass til i rommene, og hva skjer om alarmen går på natten eller kvelden når skolen er stengt, hvordan kommer man seg inn dit da? Selv om jeg vet på et kart hvor bomberommet ligger, så vet jeg jo ikke eksakt hvordan man kommer seg inn dit, og man har vel ikke tid til å finne ut av det om alarmen først går? Jeg lurer også på hva som skjer om en bombe skulle treffe bygningen man er i, om man er i et tilfluktsrom, hvordan skal man komme seg ut da, hvis man er begravd under bygningsrester? Og man har vel ikke tid til å ta med seg mat og drikke til tilfluktsrommet om alarmen først går? Jeg synes ikke flyalarmen er så sterk der jeg bor heller, tenk om man ikke våkner om alarmen ringer på natten? 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet 1. mars 2022 #3 Del Skrevet 1. mars 2022 Pippi Lotta skrev (51 minutter siden): Norge har bare 2,5 milioner plasser i tilfluktsrom, det er jo ikke i nærheten av nok til helle befolkningen. Jeg så også at en representant for Oslo kommune sa de kom til å trenge 72 timer på og rydde ut av bommberomene før bruk, 72 tiner etter bombingen starter er litt sent tror jeg. Er jeg den eneste som blir litt stredet av nivået på beredskapen i Norge? Forståelsen for beredskap er nok større enn at man begynner å klargjøre tilfluktsrom etter at bombene begynner å falle. Men jeg skal innrømme at jeg ble noe urolig da jeg oppdaget at det eneste bomberommet i min nærhet er 15 - 20 minutters løpetur unna. Og til da er det nok ganske så fullt.... 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lurker Skrevet 1. mars 2022 #4 Del Skrevet 1. mars 2022 Om det "bare" er vanlige bomber, trenger man ikke nødvendigvis dra til et tilfluktsrom. Et moderne parkeringsanlegg under jorda vil være trygt nok, de fleste solide kjellere vil nok også fungere. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 1. mars 2022 #5 Del Skrevet 1. mars 2022 Det er bare tilfluktsrom nok til ca 2,5 millioner nordmenn. Å stå og hamre på de dørene for å slippe inn er derfor helt meningsløst og potensielt livsfarlig. Over til plan B. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HemmeligeMeg Skrevet 1. mars 2022 #6 Del Skrevet 1. mars 2022 A-hunter skrev (4 minutter siden): Det er bare tilfluktsrom nok til ca 2,5 millioner nordmenn. Å stå og hamre på de dørene for å slippe inn er derfor helt meningsløst og potensielt livsfarlig. Over til plan B. hva er plan B da? 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ørneredet Skrevet 1. mars 2022 #7 Del Skrevet 1. mars 2022 (endret) 4 hours ago, Pippi Lotta said: Norge har bare 2,5 milioner plasser i tilfluktsrom, det er jo ikke i nærheten av nok til helle befolkningen. Jeg så også at en representant for Oslo kommune sa de kom til å trenge 72 timer på og rydde ut av bommberomene før bruk, 72 tiner etter bombingen starter er litt sent tror jeg. Er jeg den eneste som blir litt stredet av nivået på beredskapen i Norge? De aller fleste vet jo ikke hvor sitt lokale tilfluktsrom er en gang. Og T-bane stasjoner, parkeringshus, ol. kan også brukes som improviserte tilfluktsrom. Undergrundsbanen ble jo brukt som tilffluktsrom for folk i London under hele andre verdenskrig. Og i Ukrania har de jo til og med laget undergrunnsbanen ekstra dypt under jorda nettopp i hensikt å bruke den som tilfluktsrom som skal kunne tåle kjærnefysiske eksplosjoner. Selv bor jeg et stykke utenfor byen og ser dermed ikke noe behov for noe tilfluktsrom for meg selv da jeg ikke bor i nærheten av noe som helst interessant mål for bombing. Endret 1. mars 2022 av Ørneredet 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 1. mars 2022 #8 Del Skrevet 1. mars 2022 (endret) HemmeligeMeg skrev (20 timer siden): hva er plan B da? Det er jo noe hver og en må finne ut av selv. Å stå og banke på fulle tilfluktsrom bør ikke være noe å satse på. Endret 2. mars 2022 av A-hunter 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dolce Skrevet 1. mars 2022 #9 Del Skrevet 1. mars 2022 I gamle dager (altså før 1998 eller deromkring), var det i flere tiår vanlig å bygge tilfluktsrom i alle nye boligblokker. Jeg vokste opp i en stor drabantby på 60- og 70-tallet og alle boligblokkene hadde egne tilfluktsrom i kjelleren. Så det er mulig at mange som nå bor i boligblokker som ble bygget på 60- og 70- og 80-tallet har tilfluktsrom der de bor - kanskje uten å vite det. 6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 1. mars 2022 #10 Del Skrevet 1. mars 2022 Tråden er slått sammen med tilsvarende emne. I tillegg er tråden ryddet for brudd på opphavsrett. - Rhodiola, mod. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
addict Skrevet 1. mars 2022 #11 Del Skrevet 1. mars 2022 Vi går ned i bodene i parkeringskjelleren om så. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Voksenmann Skrevet 1. mars 2022 #12 Del Skrevet 1. mars 2022 Begynner bombene å regne over norske byer er nok løpet kjørt uansett. De bomberom som ble bygget etter krigen var ment som beskyttelse for atomvåpen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil E Skrevet 1. mars 2022 #13 Del Skrevet 1. mars 2022 Pippi Lotta skrev (8 timer siden): Norge har bare 2,5 milioner plasser i tilfluktsrom, det er jo ikke i nærheten av nok til helle befolkningen. Jeg så også at en representant for Oslo kommune sa de kom til å trenge 72 timer på og rydde ut av bommberomene før bruk, 72 tiner etter bombingen starter er litt sent tror jeg. Er jeg den eneste som blir litt stredet av nivået på beredskapen i Norge? Jeg vil tro at i Oslo vil man kunne bruke enkelte t-banestasjoner som tilfluktsrom. For eks Stortinget stasjon ligger langt under bakken. Jernbanedelen av Nationalteatheret stasjon er også ganske så dypt nede, 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 1. mars 2022 Forfatter #14 Del Skrevet 1. mars 2022 Kjetil E skrev (23 minutter siden): Jeg vil tro at i Oslo vil man kunne bruke enkelte t-banestasjoner som tilfluktsrom. For eks Stortinget stasjon ligger langt under bakken. Jernbanedelen av Nationalteatheret stasjon er også ganske så dypt nede, Det er jo bra for de som bor i Oslo, men det er ikke t-bane i de andre byene 😕 det gjelder vel bare å være rask om alarmen går. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 1. mars 2022 #15 Del Skrevet 1. mars 2022 Mange har kjellere som fungerer til dette. Garasjeanlegg fungerer også stort sett. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet 2. mars 2022 #16 Del Skrevet 2. mars 2022 Voksenmann skrev (På 1.3.2022 den 22.05): Begynner bombene å regne over norske byer er nok løpet kjørt uansett. De bomberom som ble bygget etter krigen var ment som beskyttelse for atomvåpen. https://www.sivilforsvaret.no/dette-er-sivilforsvaret/tilfluktsrom/ Det du skriver stemmer ikke. Se avsnittet "vern" Pippi Lotta skrev (På 1.3.2022 den 23.33): Det er jo bra for de som bor i Oslo, men det er ikke t-bane i de andre byene 😕 det gjelder vel bare å være rask om alarmen går. Nå er det vel slik at det ved en evnt krigføring innenfor våre grenser, ikke er interessant for motparten å bruke ressurser på å bombe hver minste lille bygd. Målet er storbyene, og i første omgang hovedstaden. Befinner man seg langt inni en dal med 1000 innbyggere, er nok det i seg selv et ganske godt vern. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NenehGoji Skrevet 2. mars 2022 #17 Del Skrevet 2. mars 2022 (endret) Her er kartet for offentlige https://kart.dsb.no/share/f1f51e6fb940 Litt mer info https://www.statsforvalteren.no/contentassets/fe404f6fe53740b3a6cccb4e199310bb/jorn-myrvold---orientering-om-tilfluktsrom.pdf Finner ikke kart over de private! Og det er de det er flest av..! https://www.nrk.no/dokumentar/xl/de-glemte-rommene-1.14333670 https://www.vi.no/forbruker/kun-1-av-4-vet-hvor-naermeste-tilfluktsrom-er/75451293 ... https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/55yjm/hemmeligholdt-rapport-sivilforsvaret-kan-ikke-beskytte-befolkningen Endret 2. mars 2022 av NenehGoji 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaktusogsol Skrevet 2. mars 2022 #18 Del Skrevet 2. mars 2022 Det sto vel ikke at de ble å bruke 72 timer, men at når de fikk beskjed hadde de 72 timer på seg. I tillegg til de offentlige tilfluktsrommene er det private rundt omkring i blokker o.l. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 2. mars 2022 Forfatter #19 Del Skrevet 2. mars 2022 (endret) MorTil2 skrev (25 minutter siden): Nå er det vel slik at det ved en evnt krigføring innenfor våre grenser, ikke er interessant for motparten å bruke ressurser på å bombe hver minste lille bygd. Målet er storbyene, og i første omgang hovedstaden. Befinner man seg langt inni en dal med 1000 innbyggere, er nok det i seg selv et ganske godt vern. Jeg vet ikke helt jeg, de vil vel først og fremst være interessert i militære mål. Amerikas baser i Norge ligger på Sola, Rygge, Evenes, Ramsund, vi har samlet flyene våre på Ørland, helikoptere på Bardufoss, NATO sit hovedkvarter er i Sandnes og den norske hær sit operative senter ligger på Reitan. Jeg tror ikke nødvendigvis at Majorstuen er det første som blir bombet. Men takk for at du prøver og berolige. Endret 2. mars 2022 av Pippi Lotta 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet 2. mars 2022 #20 Del Skrevet 2. mars 2022 Kaktusogsol skrev (16 minutter siden): Det sto vel ikke at de ble å bruke 72 timer, men at når de fikk beskjed hadde de 72 timer på seg. I tillegg til de offentlige tilfluktsrommene er det private rundt omkring i blokker o.l. Har du noen gang vært inni et av disse private tilfluktsrommene? Det har jeg. Og jeg kan love deg, det er absolutt ikke betryggende. De blir i stor grad brukt som lagerrom for stoler og bord, og annet skrot. Ting borettslaget for lengst burde kjørt på søppelhaugen, men så har de dette store arealet hvor de kan plassere ting og glemme det. Viftene som skal gi luft til flere hundre mennesker har ikke blitt testet på aldri så lenge. Mat og drikke? Mener du det som er igjen etter siste årsmøte for et år siden? Jeg hadde heller valgt et bad uten vindu enn noen av de private tilfluktsrommene jeg har vært inni. 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå