Gå til innhold

Egoistisk å ikke hjelpe min mor økonomisk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Okei så her er saken …lang historie kort

jeg og mamma har alltid hatt dårlig økonomi og vi har hjulpet hverandre når vi trenger penger. Vi har et veldig godt forhold. Nå har jeg blitt ung ufør og fått tilbakebetalt penger som man ofte får da. Jeg har allerede planer om hva jeg skal med pengene. Nemlig å spare de til jeg skal selge bilen etterhvert og kjøpe ny, men mamma vil at jeg skal hjelpe henne med regninger osv. nå vet jeg ikke nøyaktig hvor mye det er snakke om, men er nok en del tusen. og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Føler hun forventer at jeg skal hjelpe henne, men jeg prøver å passe på pengene nå og ikke bare bruke de i hytt og pine. Hva ville dere ha gjort? Føler meg egoistisk hvis jeg ikke hjelper, men da ødelegger jeg jo planen med min egen økonomi hvis jeg hjelper henne. What to do? Noen som har noen tanker? 

Anonymkode: f0f59...76c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo dine penger for årene på AAP, så gjør det slik du har tenkt og behold pengene dine selv! Mamma er (også) voksen og får klare seg selv økonomisk nå!

Anonymkode: eb319...854

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Ikke snakk om penger til moren din, ikke fortell at du får tilbakebetalt noe som helst. 

Hvorfor har hun dårlig økonomi? 

Bedre at en har dårlig råd enn to. 

Anonymkode: 8ea01...7fd

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Bor dere sammen?

Som hovedregel tenker jeg at hun på et tidspunkt hadde forsørgeransvar for deg. Dette sluttet da du ble 18/sluttet på vgs. Dere har aldri hatt GJENSIDIG forsørgerplikt. 

Har moren din en historie med å havne bakpå økonomisk? Hvorfor har hun ikke betalt disse regningene? Røyker/drikker hun?

Anonymkode: 94fa7...80d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her 

Mamma er minstepensjon og dårlig med penger. Hun har hjulpet meg før når jeg har trengt penger til regninger eller mat, men ikke mange tusen. Jeg føler hun forventer at jeg skal hjelpe og vet ikke om jeg har hjerte til å si nei, men nå prøver jeg å Hilde kontroll på økonomien min og tenke fremover og da er det vanskelig når mamma spør om sånt. Vi er veldig åpne mot hverandre og hun visste før meg at jeg mest sannsynlig ville få etterbetalt så hadde ikke gått ann å holde deg skjult

AnonymBruker
Skrevet

Nå er bil ikke noe investering, det er jo bare tap. Så hadde nok brukt pengene på noe annet enn bil. 

Så kommer det an på hvilke regninger din mor har og størrelsen på disse. Bor dere sammen så hadde jeg nok betalt en regning eller to.

Anonymkode: 80c2e...a04

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS her 

Mamma er minstepensjon og dårlig med penger. Hun har hjulpet meg før når jeg har trengt penger til regninger eller mat, men ikke mange tusen. Jeg føler hun forventer at jeg skal hjelpe og vet ikke om jeg har hjerte til å si nei, men nå prøver jeg å Hilde kontroll på økonomien min og tenke fremover og da er det vanskelig når mamma spør om sånt. Vi er veldig åpne mot hverandre og hun visste før meg at jeg mest sannsynlig ville få etterbetalt så hadde ikke gått ann å holde deg skjult

Har du hjulpet henne økonomisk tidligere da? Eller har det bare gått en vei? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bor dere sammen?

Som hovedregel tenker jeg at hun på et tidspunkt hadde forsørgeransvar for deg. Dette sluttet da du ble 18/sluttet på vgs. Dere har aldri hatt GJENSIDIG forsørgerplikt. 

Har moren din en historie med å havne bakpå økonomisk? Hvorfor har hun ikke betalt disse regningene? Røyker/drikker hun?

Vi bor ikke sammen nei. Ja hun tar litt dårlige avgjørelser med penger og går på bingo og spillemaskiner av og til. Og så hvis hun ikke får betalt en regning så baller det på seg osv

-TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo sette pengene dine i bolig, ikke kaste dem vekk på bil.

Anonymkode: 5cd7e...f5f

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du hjulpet henne økonomisk tidligere da? Eller har det bare gått en vei? 

Nei vi har begge hjulpet hverandre både med penger til mat og regninger. Jeg har også vært dårlig med penger i flere år, men har fått hjelp fra en på nav til å sette opp budsjett og bli flinkere til økonomi. Nå har jeg greit med penger og vil som sagt spare disse pengene og har planer med de, men nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre med mamma. Får så dårlig samvittighet hvis jeg ikke hjelper. Spesielt siden hun tar det litt som en selvfølge virker det som

-TS

AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke noe slags økonomisk ansvar for din mor. At hun har hjulpet deg, holder ikke som argumentasjon for at du skal hjelpe henne. Hun har hatt et forsørgeransvar, ikke du.

Behold pengene DINE, men som noen over her skrev, så er bil kun et tapsprosjekt, bruk de på noe annet. Har du egen bolig? Kan du putte de i fond?

Anonymkode: cb27c...fe8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo sette pengene dine i bolig, ikke kaste dem vekk på bil.

Anonymkode: 5cd7e...f5f

Jeg vet, men har ikke så mye at det vil hjelpe noe særlig til en bolig. Men jeg vil ihvertfall ikke «kaste bort» pengene på regninger 

-TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi bor ikke sammen nei. Ja hun tar litt dårlige avgjørelser med penger og går på bingo og spillemaskiner av og til. Og så hvis hun ikke får betalt en regning så baller det på seg osv

-TS

Da ville jeg brukt pengene som planlagt. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg vet, men har ikke så mye at det vil hjelpe noe særlig til en bolig. Men jeg vil ihvertfall ikke «kaste bort» pengene på regninger 

-TS

Om du vil hjelpe henne så hjelp henne med å sette opp et budsjett. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke noe slags økonomisk ansvar for din mor. At hun har hjulpet deg, holder ikke som argumentasjon for at du skal hjelpe henne. Hun har hatt et forsørgeransvar, ikke du.

Behold pengene DINE, men som noen over her skrev, så er bil kun et tapsprosjekt, bruk de på noe annet. Har du egen bolig? Kan du putte de i fond?

Anonymkode: cb27c...fe8

Har ikke kjøpt bolig enda nei, leier bare. Men lang historie kort så har bilen min ikke mye verdi igjen, og jeg burde få solgt den om et par år. Hvis jeg ikke gjør det så vil jeg slite med bilen. Så selv om jeg burde bruke det på bolig så er det bedre å bli kvitt gjelden på bilen siden jeg har bil og ikke bolig. og bil trenger jeg
-TS 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

-TS

Har du undersøkt mulighet for startlån i husbanken?

Vil anbefale deg å ta kontakt med noen som er GODE på langsiktig tenking innen økonomi. Som kan være med å tenke på hva du drømmer om/mål, hva som er realistisk og hvordan gå frem for å nå målene dine (økonomisk). Ufør er å ansees som fast inntekt og mulighet for lån er annerledes enn aap. Pengene dine er en verdi du har lov til å bruke smartest mulig slik du selv ØNSKER (så hvis mitt råd er milevis fra dine ønsker, så gjør du ikke det😊)

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Å hjelpe økonomisk i min familie betyr å låne hverandre penger ved behov. Ikke å gi bort penger. Det er jo helt hinsides, du mottar minstetrygd også. Husk at den etterbetalingen kommer bare én gang i livet. Det kommer ingen flere store utbetalinger, kun hvis du arver penger og om du vinner i lotto. 

Det å gi bort penger er å være dumsnill så fremt man ikke er mangemillionær. 

Anonymkode: bcc55...764

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Har du undersøkt mulighet for startlån i husbanken?

Vil anbefale deg å ta kontakt med noen som er GODE på langsiktig tenking innen økonomi. Som kan være med å tenke på hva du drømmer om/mål, hva som er realistisk og hvordan gå frem for å nå målene dine (økonomisk). Ufør er å ansees som fast inntekt og mulighet for lån er annerledes enn aap. Pengene dine er en verdi du har lov til å bruke smartest mulig slik du selv ØNSKER (så hvis mitt råd er milevis fra dine ønsker, så gjør du ikke det😊)

Jeg bare prøver å finne ut hva som er smart å gjøre med bilen min. Kjøpte den helt ny for ca 3 år siden. Den har nå kjørt rett over 300 000km  (Det er elbil) og ja …. Jeg har nedbetaling på 10 år som betyr at jeg har ca 7 år igjen å betale 😳 jeg vet at det ikke er smart at jeg har kjørt den så mye så plis ingen kommentar på det🙈 men prøver å finne best mulig løsning på den nå. Trenger som sagt bil

-TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bare prøver å finne ut hva som er smart å gjøre med bilen min. Kjøpte den helt ny for ca 3 år siden. Den har nå kjørt rett over 300 000km  (Det er elbil) og ja …. Jeg har nedbetaling på 10 år som betyr at jeg har ca 7 år igjen å betale 😳 jeg vet at det ikke er smart at jeg har kjørt den så mye så plis ingen kommentar på det🙈 men prøver å finne best mulig løsning på den nå. Trenger som sagt bil

-TS

Du trenger kanskje bil, men du trenger ikke en dyr bil. Burde kanskje bruke etterbetaling på å betale den ned eller noe

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger kanskje bil, men du trenger ikke en dyr bil. Burde kanskje bruke etterbetaling på å betale den ned eller noe

Ja jeg vet, men jeg vil gjerne ha elbil som jeg også har nå. Tror det er det rimligste for meg. Har ikke råd til å fylle flere tusen i bensin i måneden og elbil er ikke så lett å få kjøpt billig.

-TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...