Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Passat. 1.68 og 1.82. Litt trangt på passasjersiden, men det fungerer helt fint. 

Anonymkode: 5caed...2fb

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ser poenget ditt. Vi måtte bytte bil når barn nr to kom nå, ellers måtte far sitte på taket med de dumt lange bena sine. Vi endte på en vw id4, og ser at vi fint kan ha begge barna bakovervendt så lenge vi ønsker i denne ved at eldste sitter bak passasjersetet med sine lange ben. Her hjelper det dog mye at vi har 3.5 år aldersforskjell for når yngste vokser ut av besafen regner jeg med at vi trygt kan snu eldste. Selv om han er stor, så kan han da umulig nå 18 kg før 2.5 år - og da er eldste uansett seks år og trolig for lang for Max way om han følger kurven sin. 

Vi er lange begge to forøvrig, far er 189 og jeg er 178, og vi har lange barn, så plass inne i bilen var et viktig research punkt for oss 😅

Anonymkode: e2c39...ad6

Takk for svar! (Unnskyld for at jeg kupper tråden Ts)

Vi har en Toyota auris hybrid og max way bilstol. Mannen er 205 på strømpelesten, har ikke lappen og kan heller ikke sitte bak pga. bilsyke 🙄 Føler at vi ikke kan lage mer plass for 2,5åringen enn det som er der nå, og skjønner ikke hvordan han skal få plass når han er 4 eller 5. (Nå er det kanskje en halv fingerlengde med plass fra seteryggen til bilstolen.) Vi har ikke råd til ny bil. Jeg selv er 182, så er ikke så mye bedre plass bak meg. 

Anonymkode: 739ae...cc1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi har en Toyota auris hybrid og max way bilstol. Mannen er 205 på strømpelesten, har ikke lappen og kan heller ikke sitte bak pga. bilsyke 🙄 Føler at vi ikke kan lage mer plass for 2,5åringen enn det som er der nå, og skjønner ikke hvordan han skal få plass når han er 4 eller 5. (Nå er det kanskje en halv fingerlengde med plass fra seteryggen til bilstolen.) Vi har ikke råd til ny bil. Jeg selv er 182, så er ikke så mye bedre plass bak meg. 

Maxway plus er nok den stolen som tar minst plass i den bilen.  Har du retta opp stolryggen på forsetet? Montert bilstolen med null beinplass? Montert med lite helling? Prøvd i midten? Og så er det ikke farlig om de små må sitte med bøyde ben. Ta av skoene.

Anonymkode: 5ff7a...6b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Maxway plus er nok den stolen som tar minst plass i den bilen.  Har du retta opp stolryggen på forsetet? Montert bilstolen med null beinplass? Montert med lite helling? Prøvd i midten? Og så er det ikke farlig om de små må sitte med bøyde ben. Ta av skoene.

Eventuelt kan din mann sitte i midten bak, og ungen i forsetet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har rettet opp ryggen på forsetet, bilstolen er montert med null benplass. Lite helling. Vi pleier og ta av skoene, bortsett fra på vei til/fra bhg som bare er 2 min kjøring. Vi har ikke prøvd å sette stolen i midten, hvordan fungerer det? Tenker på de stroppene bak. 

Og forsetet er uaktuelt med mindre mannen ikke sitter på, men hvordan fester man stolen der mtp de stroppene?

Ønsker jo at barnet sitter bakovervendt så lenge som mulig, det bare føles ut som at bilen ikke er laget for det, samtidig som det skal sitte andre voksne i den. 

AnonymBruker
Skrevet
Sigyn skrev (9 timer siden):

Har du i det hele tatt lest tråden? Svarer jo på opptil flere av TS sine spørsmål. 

Dere går kun imot fremovervendt,  hun lurer på hvilke beltestol som er tryggest,  ser ingen svar på det .. vi snudde da 5åringen (snart 6 år) var rett over 4 år. Klagde mye på vondt i bena.

Anonymkode: b4659...740

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Dere går kun imot fremovervendt,  hun lurer på hvilke beltestol som er tryggest,  ser ingen svar på det .. vi snudde da 5åringen (snart 6 år) var rett over 4 år. Klagde mye på vondt i bena.

Hun spurte om ganske mye annet også, som det er fullt mulig å svare på uten å svare på det ene spørsmålet. Jeg har ikke kjøpt beltestol selv enda og har dermed ikke undersøkt hvilke som er bedre enn andre. Virker som om en del av de som har snudd barnet sitt ganske tidlig går rett i forsvarsposisjon (selv om det ikke er deres valg tråden handler om, så det er ikke nødvendig å forsvare), som vanskeliggjør en debatt om faktiske fordeler og ulemper, og det er jo synd. 

Skrevet

Vi ville egentlig vente til barnet var eldre men når barnet var rett over 4 så var det 127 cm høy og vi kunne kun kjøre max 3 n før sutringen og hyling kom fordi barnet fikk smerter av å måtte sitte med beina bøyd lengre. ( barnet har alltid ligget langt over høydemålene) Nå skal det sies at faren er 207 på sokkelessen og jeg er 184. Så vi valgte å snu barnet og det ble mulig å kunne kjøre. Vi bodde 45 min min unna barnehagen så det  å gå var ikke en mulighet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hva slags bil har dere som har plass til å la ungen sitte bakovervendt til de er 4, 5 og 6 år? Og hvor lange er dere voksne? 

Føler at i bilen vår er det snart ikke plass til at barnet sitter bakovervendt lenger, da må isåfall en ta buss og den andre kjøre - og det er jo fryktelig unødvendig. 

Vi har en Kia e-Niro og en femåring i Maxway. Den er plassert i midten i baksetet og går derfor mellom forsetene. Mannen er 193 jeg er 163, men siden bilstolen ikke påvirkes av hverken førersetet eller passasjersetet spiller ikke høyden noen rolle. 

Anonymkode: 317a5...4a2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sigyn skrev (40 minutter siden):

Hun spurte om ganske mye annet også, som det er fullt mulig å svare på uten å svare på det ene spørsmålet. Jeg har ikke kjøpt beltestol selv enda og har dermed ikke undersøkt hvilke som er bedre enn andre. Virker som om en del av de som har snudd barnet sitt ganske tidlig går rett i forsvarsposisjon (selv om det ikke er deres valg tråden handler om, så det er ikke nødvendig å forsvare), som vanskeliggjør en debatt om faktiske fordeler og ulemper, og det er jo synd. 

Jada men jeg tenker det er fint å nevne fordeler og ulemper, men man kan jo gjøre det ved å skrive det på en ålreit og hyggelig måte 😊 ene personen virka litt hissig, vet ikke 😅 men uansett mange som burde tenke heller over hvordan de svarer. Er faktisk mange hissigpropper,  forstår det er pga hissighet, men man får ikke noe annet ut av det enn at det blir ranking ned på andre. Nå sikter jeg til også andre steder jeg har sett folk kommentere veldig dårlig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Synes du skal følge trygg trafikk sin bilstolvelger, det er det tryggeste å forholde seg til. Ergo bør ditt barn sitte bakovervendt 😊 Hvilken stol har dere nå? Kan gjerne komme med anbefalinger til en god bakovervendt stol dere kan bruke.

Bilstolvelgeren.no

Enig. Dessuten: Det blir faktisk dårligere plass med beltestoler, fordi de er så brede i skulderhøyde. Det var mye vanskeligere å finne beltestoler som passer i vår (store!) bil enn bakovervendte seter. 

Anonymkode: bd442...75e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hva slags bil har dere som har plass til å la ungen sitte bakovervendt til de er 4, 5 og 6 år? Og hvor lange er dere voksne? 

Føler at i bilen vår er det snart ikke plass til at barnet sitter bakovervendt lenger, da må isåfall en ta buss og den andre kjøre - og det er jo fryktelig unødvendig. 

Vi har en stor bil (Sharan), men vi har også en eGolf. Det går helt fint. Gutt på 5 år i MiniKid. 

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig. Dessuten: Det blir faktisk dårligere plass med beltestoler, fordi de er så brede i skulderhøyde. Det var mye vanskeligere å finne beltestoler som passer i vår (store!) bil enn bakovervendte seter. 

Denne erfaringen har ikke jeg? Vår er ikke unormalt bred over skuldrene. Beltestolen tar ikke stor plass i vår bil, tar nesten hele bilsetet, men det gjør jo en vanlig stol også.

Anonymkode: aa048...5a5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Denne erfaringen har ikke jeg? Vår er ikke unormalt bred over skuldrene. Beltestolen tar ikke stor plass i vår bil, tar nesten hele bilsetet, men det gjør jo en vanlig stol også.

Anonymkode: aa048...5a5

Vi hadde store problemer med å finne to beltestoler som kan stå ved siden av hverandre. Det er snakk om en bil som har tre fulle seter ved siden av hverandre på andre rad (altså ikke en stasjonsvogn, men en sjuseter). Kombinasjonen beltestol + bakovervendt sete går fint, men det er vanskelig med flere beltestoler ved siden av hverandre, eller å sitte ved siden av en beltestol uten barnesete (f.eks en voksen). Sidebeskyttelsen gjør setene veldig brede. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle. 

Jeg spør litt om sikkerhet fordi jeg har jo sett på bilstolene på forbrukerrådets oversikter over kollisjonstester og diverse andre tester. Mange av beltestolene får veldig god score på kollisjonstester, mens de bakovervendte bilstolene for store barn over 18kg/105cm gjør det ofte ikke like bra.

Så lenge man bruker beltestolen riktig og barnet er godt innenfor grenseverdier for bruk bør da det ikke være ansett som utrygt å bruke beltestol? Og høyde/vekt/hvor flink barnet er til å sitte stille bør da telle mer enn alder? 

Anonymkode: 63a1c...829

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Takk for svar alle. 

Jeg spør litt om sikkerhet fordi jeg har jo sett på bilstolene på forbrukerrådets oversikter over kollisjonstester og diverse andre tester. Mange av beltestolene får veldig god score på kollisjonstester, mens de bakovervendte bilstolene for store barn over 18kg/105cm gjør det ofte ikke like bra.

Så lenge man bruker beltestolen riktig og barnet er godt innenfor grenseverdier for bruk bør da det ikke være ansett som utrygt å bruke beltestol? Og høyde/vekt/hvor flink barnet er til å sitte stille bør da telle mer enn alder? 

Anonymkode: 63a1c...829

Vil tro at beltestolene testes ut i fra en beltestols forutsetninger, uten at det er direkte sammenlignbart, kan ikke skjønne noe annet. En super beltestol vil fortsatt være mindre trygg enn en dårlig bakovervendt stol, fordi akkurat forovervendt vs bakovervendt er den aller største sikkerhetsfaktoren. 

Angående det siste - tja. Det du nevner er selvfølgelig veldig viktig, men modning av skjelettet har også mye å si, og her spiller alder inn uavhengig av hvor stor ungen er. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er også viktig å huske at man ikke nødvendigvis kan kjøre forsettet lengre bak, selv om man bytter til fremovervendt bilstol. Det skal være 55 cm eller mer mellom barnets nese og seteryggen på stolen foran. 

Anonymkode: 317a5...4a2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi vil ha barnet bakovervendt så lenge som mulig. 

Vi har kjøpt en Axkid One som vår fire-åring sitter i nå. Han er veldig høy for alderen (110 cm nå), men har kjempegod plass i dette setet. Det kan brukes til ungen er 6-7 år. 

Anonymkode: 6838f...a85

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.3.2022 den 0.42):

Oi! Jeg har en Toyota Yaris 2009-modell og britax maxway plus. Ungen min på 5 år, 122 cm høy, har det helt greit. Hun klager absolutt ikke hvertfall. Men er jo ikke danseplass. Nå er mannen min 180 og jeg 170 da, men trodde det var bedre plass i autisme enn i yarisen.😅

Anonymkode: 9e277...030

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...