Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Mulig dette er en litt betent debatt som jeg egentlig burde holde meg unna, men drister meg allikevel -   Vi lurte litt på hva som er vanlig nå med barnesete til 4åring?

Da vi skulle ha barn og satt oss inn i alt så var anbefalingene å bruke bakovervendt bilstol opptil 4 år, så vi har hele tiden tenkt å bytte over til beltestol når eldstemann er 4 år og har vokst ut av den bakovervendte stolen sin. Vi har mange venner med barn i samme alder og eldre som har byttet over til beltestol i 3 års alder, men vi har ventet for å følge anbefalinger. Nå er barnet vårt 4 år, helt på grensen til hva maks høyde på setet vi har er godkjent til og hun har begynt å si fra om at det er trangt og at hun vil se fremover. Så vi har begynt å sett på beltestoler og har fått anbefalt noen modeller av ulike butikker, og tenkte også lese litt erfaringer om hva som er de beste beltestolene. Men blir litt usikker når jeg leser på nett, for det virker som mange syntes det er fullstendig uansvarlig å bruke beltestol på 4åringer?

Hva mener du?  

Og om du syntes det er innafor har noen beltestoler du anbefaler så tips gjerne 😊

Vårt barn er modent for alderen og sitter pent på plassen sin, og vi kjører sjeldent lange turer, som regel mellom 5-30 minutter, så min egen vurdering er at det vil gå fint, men ja, blir jo usikker. Vi kjører ofte 3 voksne og 2 barn i bilen, så hadde vært deilig å ikke ha så store og klumpete seter også 🙈

Anonymkode: 63a1c...829

AnonymBruker
Skrevet

Synes du skal følge trygg trafikk sin bilstolvelger, det er det tryggeste å forholde seg til. Ergo bør ditt barn sitte bakovervendt 😊 Hvilken stol har dere nå? Kan gjerne komme med anbefalinger til en god bakovervendt stol dere kan bruke.

Bilstolvelgeren.no

Anonymkode: 5ff7a...6b5

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte Max way plus til vår snart fireåring, og den er så fiks! God plass til meg i midten mellom babybilstol og den i vår id4 fordi den kan festes litt ut mot døra, og null stress å sitte foran. Jeg driter i hva andre gjør med sine barn, men mine barn skal sitte bakovervendt så lenge det er praktisk gjennomførbart, og liker dem ikke det så blir vi heller hjemme 🤷

Anonymkode: e2c39...ad6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Synes du skal følge trygg trafikk sin bilstolvelger, det er det tryggeste å forholde seg til. Ergo bør ditt barn sitte bakovervendt 😊 Hvilken stol har dere nå? Kan gjerne komme med anbefalinger til en god bakovervendt stol dere kan bruke.

Bilstolvelgeren.no

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi kjøpte Max way plus til vår snart fireåring, og den er så fiks! God plass til meg i midten mellom babybilstol og den i vår id4 fordi den kan festes litt ut mot døra, og null stress å sitte foran. Jeg driter i hva andre gjør med sine barn, men mine barn skal sitte bakovervendt så lenge det er praktisk gjennomførbart, og liker dem ikke det så blir vi heller hjemme 🤷

Takk for svar :)! Jeg trenger egentlig ikke anbefalinger til bakovervendt stol altså, for jeg føler at det er ganske opplest og vedtatt at hvis man trenger en bakovervendt stol som varer lenger enn de vanlige som går til 105 cm er det enten Axxkid Minikid eller Britax Maxway som gjelder 😂 Hvis vårt barn hadde vokst ut av sin stol før hun ble 4 år var planen å kjøpe en sånn 😊 Men nå som hun er eldre er vi altså usikre. Har jo sett på disse bakovervendte i butikken også, og de føles ikke spesielt mye romsligere enn den stolen vi har, og når den oppleves som trang og kjip for barnet så vil vi jo heller kjøpe noe hun trives bedre. I følge Forbrukerrådets tester er det jo mange gode beltestoler som gjør det bra i kollisjonstester. Vet at bakovervendt regnes som sikrere når de er små, men nå føler vi jo at vi har fulgt anbefalingene allerede, også er plutselig det feil også 🙈

Når jeg leser på nett virker det som om alle er helt enige i at man skal bruke bakovervendt ihvertfall til 6-7 års alderen, men samtidig kjenner jeg ingen i levende livet som har barn over 4 år som sitter bakovervendt, og ser jo at alle som hentes i bil i barnehagen har beltestoler, så da lurer jeg jo litt... Er det bare ekko-kammer på nett eller? Jeg vil jo kjøre trygt og forsvarlig, men kan man ikke det med en god og trygg beltestol også? :/.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må prøve beltestol med barn i bil for å vite hva som passer, men med en så liten vil det være lurt å tenke på å ha en med noe som skiller beina

Anonymkode: 755cc...7f3

AnonymBruker
Skrevet

Vi har axkid big kid med feste mellom bena. Veldig fornøyd med den til vår 4 åring. 

Anonymkode: f4280...a2e

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Du må prøve beltestol med barn i bil for å vite hva som passer, men med en så liten vil det være lurt å tenke på å ha en med noe som skiller beina

Anonymkode: 755cc...7f3

Takk for tips, vi har sett på Britax kidfix som har sånn feste mellom beina 😊 Hun har prøvd noen beltestoler når vi har vært reise og satt på med andre og hun sitter stort sett fint i de vi har prøvd :)

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har axkid big kid med feste mellom bena. Veldig fornøyd med den til vår 4 åring. 

Takk for tips, det blir ikke for stort altså? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar :)! Jeg trenger egentlig ikke anbefalinger til bakovervendt stol altså, for jeg føler at det er ganske opplest og vedtatt at hvis man trenger en bakovervendt stol som varer lenger enn de vanlige som går til 105 cm er det enten Axxkid Minikid eller Britax Maxway som gjelder 😂 Hvis vårt barn hadde vokst ut av sin stol før hun ble 4 år var planen å kjøpe en sånn 😊 Men nå som hun er eldre er vi altså usikre. Har jo sett på disse bakovervendte i butikken også, og de føles ikke spesielt mye romsligere enn den stolen vi har, og når den oppleves som trang og kjip for barnet så vil vi jo heller kjøpe noe hun trives bedre. I følge Forbrukerrådets tester er det jo mange gode beltestoler som gjør det bra i kollisjonstester. Vet at bakovervendt regnes som sikrere når de er små, men nå føler vi jo at vi har fulgt anbefalingene allerede, også er plutselig det feil også 🙈

Når jeg leser på nett virker det som om alle er helt enige i at man skal bruke bakovervendt ihvertfall til 6-7 års alderen, men samtidig kjenner jeg ingen i levende livet som har barn over 4 år som sitter bakovervendt, og ser jo at alle som hentes i bil i barnehagen har beltestoler, så da lurer jeg jo litt... Er det bare ekko-kammer på nett eller? Jeg vil jo kjøre trygt og forsvarlig, men kan man ikke det med en god og trygg beltestol også? :/.

Hvorfor kan du ikke bare følge anbefalingen fra trygg trafikk, som er bakovervendt? Skjønner ikke at det er noe å kverulere på 🤷‍♀️

Det er dessverre mange som snur for tidlig, men det er jo ikke et godt argument for at du skal gjøre det. Barn under 120 cm burde sitte bakovervendt, ihvertfall hvis de er under 5 år.

Og nei, det er ikke bare minikid eller max way som gjelder.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for tips, vi har sett på Britax kidfix som har sånn feste mellom beina 😊 Hun har prøvd noen beltestoler når vi har vært reise og satt på med andre og hun sitter stort sett fint i de vi har prøvd :)

Takk for tips, det blir ikke for stort altså? 

Vår sitter fint i det. Han er ikke høy eller kraftig. Jeg føler vi ventet lenge med å bytte. Vi ventet helt til 4 års dagen, og da hadde nesten alle de andre i barnehagen sittet forover eller på en pute lenge. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

barnet kan sitte forovervendt nå, brimax er fine

Anonymkode: bffef...d2b

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvorfor kan du ikke bare følge anbefalingen fra trygg trafikk, som er bakovervendt? Skjønner ikke at det er noe å kverulere på 🤷‍♀️

Det er dessverre mange som snur for tidlig, men det er jo ikke et godt argument for at du skal gjøre det. Barn under 120 cm burde sitte bakovervendt, ihvertfall hvis de er under 5 år.

Enig. Og for å svare på et spørsmål, om det ikke er mulig å kjøre trygt og sikkert med beltestol? Alt er jo trygt frem til det smeller. Når det først skjer, så er det mange faktorer som spiller inn og avgjør om man dør, går derfra skadefri, eller noe i mellom. Det desidert viktigste valget man kan ta på barnets vegne (utover å kjøre så trygt man klarer selvsagt) er forovervendt vs bakovervendt. Forskjellen er faktisk så stor, og kan være avgjørende. 

Virker som om mange ser frem til å kunne snu forover. For min del er det motsatt, jeg gruer meg til bakovervendt i praksis ikke er et alternativ lenger. Men det er absolutt ikke ved 4 år og 105 cm, mitt barn er på den alderen/størrelsen også og er langt fra for stor. Hun bryr seg heldigvis ikke selv heller da, tipper fordelingen på bakovervendt/forovervendt i barnehagen er ca 50/50, uten at det å se disse forovervendte har ført til noe særlig mas om det. 

Endret av Sigyn
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi har også maxway plus! Eldste fikk første forovervendte stol da hun var 5,5 år gammel. Null problem frem til da, og faktisk var det mest fordi hun måtte bytte side til bak sjåføren slik at lillesøster i sin maxway plus fikk bedre benplass bak passasjersetet. Men da ble det trangt for 5,5-åringen, og det føltes forsvarlig å snu henne. Vi kjører uansett ikke mye, risikoreduserende i seg selv. Har de bakovervendt så lenge det går. Usikker ang lillesøster som blir lett bilsyk, hvor lenge vi holder ut. Hun blir straks 4, men er så lita og lett… nei antar at vi begrenser oss mye pga bilsyke et godt år til iaf, og at jeg fortsetter å sitte bak mellom dem for å underholde… for det funker å distrahere henne vekk fra at hun kjører bil. Så min jobb på turer mer enn 20 min er å være klovn i baksetet… JEG gleder meg til hun kan snu seg… men trygget først. Vi har blitt gode på å helle ta toget :) 

Anonymkode: 2c758...f69

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sigyn skrev (2 timer siden):

Enig. Og for å svare på et spørsmål, om det ikke er mulig å kjøre trygt og sikkert med beltestol? Alt er jo trygt frem til det smeller. Når det først skjer, så er det mange faktorer som spiller inn og avgjør om man dør, går derfra skadefri, eller noe i mellom. Det desidert viktigste valget man kan ta på barnets vegne (utover å kjøre så trygt man klarer selvsagt) er forovervendt vs bakovervendt. Forskjellen er faktisk så stor, og kan være avgjørende. 

Virker som om mange ser frem til å kunne snu forover. For min del er det motsatt, jeg gruer meg til bakovervendt i praksis ikke er et alternativ lenger. Men det er absolutt ikke ved 4 år og 105 cm, mitt barn er på den alderen/størrelsen også og er langt fra for stor. Hun bryr seg heldigvis ikke selv heller da, tipper fordelingen på bakovervendt/forovervendt i barnehagen er ca 50/50, uten at det å se disse forovervendte har ført til noe særlig mas om det. 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kan dere ikke bare svare pår det hun spør om?  Herlighet.

Anonymkode: dee3d...5be

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er jo det vi gjør.

AnonymBruker
Skrevet

Vi kommer ikke til å snu vår snart 4-åring i nærmeste fremtid. Vi har Max way plus og axkid one. Jeg bryr meg ikke om hva andre gjør, forskningen er klokkeklar og det er så store fordeler med å sitte bakover vs fremover. Jeg er egentlig ganske sjokkert over hvor mange som ikke bryr seg om dette og skjønner ikke hvorfor det er så viktig for mange voksne å snu tidlig. Fremovervendt tar jo også mer plass. 

Anonymkode: adaf2...e05

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags bil har dere som har plass til å la ungen sitte bakovervendt til de er 4, 5 og 6 år? Og hvor lange er dere voksne? 

Føler at i bilen vår er det snart ikke plass til at barnet sitter bakovervendt lenger, da må isåfall en ta buss og den andre kjøre - og det er jo fryktelig unødvendig. 

Anonymkode: 739ae...cc1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva slags bil har dere som har plass til å la ungen sitte bakovervendt til de er 4, 5 og 6 år? Og hvor lange er dere voksne? 

Føler at i bilen vår er det snart ikke plass til at barnet sitter bakovervendt lenger, da må isåfall en ta buss og den andre kjøre - og det er jo fryktelig unødvendig. 

Mange bakovervendte bilbarnestoler kan monteres med variabel benplass, slik at de tillater en svært kompakt montering. Dermed tar de ofte ikke opp mer plass enn en fremovervendt bilbarnestol trenger, siden fremovervendte bilbarnestoler ideelt også bør ha 55 cm rom mellom barnets nese og setet foran. Denne anbefalte avstanden stammer fra reglementets godkjente fremkast i kollisjonstestene, og sikrer dermed at barnet ikke vil treffe forseteryggen om en ulykke skulle inntreffe.

https://www.besafe.com/nb/feiloppfatninger-bakovervendte-bilbarnestoler/

Og så kan du få masse tips her https://bilstoler.blogg.no/1520702550_store_barn_bakovervendt.html

Bakovervendt er alltid en mulighet, det gjelder bare å finne riktig løsning.

• Liker 1
Skrevet

Har du i det hele tatt lest tråden? Svarer jo på opptil flere av TS sine spørsmål. 

AnonymBruker
Skrevet

Passat. 1.68 og 1.82. Litt trangt på passasjersiden, men det fungerer helt fint. 

Anonymkode: 5caed...2fb

AnonymBruker
Skrevet

Ser poenget ditt. Vi måtte bytte bil når barn nr to kom nå, ellers måtte far sitte på taket med de dumt lange bena sine. Vi endte på en vw id4, og ser at vi fint kan ha begge barna bakovervendt så lenge vi ønsker i denne ved at eldste sitter bak passasjersetet med sine lange ben. Her hjelper det dog mye at vi har 3.5 år aldersforskjell for når yngste vokser ut av besafen regner jeg med at vi trygt kan snu eldste. Selv om han er stor, så kan han da umulig nå 18 kg før 2.5 år - og da er eldste uansett seks år og trolig for lang for Max way om han følger kurven sin. 

Vi er lange begge to forøvrig, far er 189 og jeg er 178, og vi har lange barn, så plass inne i bilen var et viktig research punkt for oss 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...