Lillix Skrevet 1. mars 2022 #1 Del Skrevet 1. mars 2022 (endret) Hei, Jeg skal være helt ærlig. Denne situasjonen skremmer meg. Jeg føler meg tilsynelatende rolig sånn mentalt sett (ikke hysterisk), men jeg merker at hele kroppen min sender konstante stress signaler. Ryggen er helt låst, vondt i magen, vondt i hodet etc. Jeg vet at mange er stresset av denne situasjonen og aller verst er det for de som kommer fra Ukraina. Jeg er student i utlandet og befinner meg i et land i Europa som setter kraftige sanksjoner, sender masse våpen og som har lang historie med krig. Per dags dato føler jeg meg trygg her men jeg stoler ikke et sekund på Putin og jeg undervurderer han ikke. Jeg studerer også i klasse med ei fra Ukraina og Russland. Vi har alltid hatt en veldig god tone og jobbet sammen på mange prosjekter ifh til Masteren min. Får konstante oppdateringer på sosiale medier ang situasjonen, og vil selvsagt hjelpe. Dette er jo venner av meg. Nå denne uken skal vi levere en eksamen på 15 sider. Så og si ingen i min klasse har startet pga situasjonen, da vi har for det meste brukt tiden på å demonstrere, sjekke nyhetene, finne ut av hvordan vi skal hjelpe etc.. Meg og kjæresten har også bestemt oss for å ta inn to flyktninger om 2 uker, da vi har ledig rom i leiligheten da. Vi fikk lov til å utsette eksamen frem til Tirsdag neste uke.. Noe som hjelper selvsagt.Men det er ny eksamen med 10 nye sider uka deretter.. Jeg vet fortsatt ikke hvordan jeg skal klare å konsentrere meg om eksamen. Det føles helt meningsløst. Greit nok når man har en jobb man går til med rutiner og penger å tjene. Jobber også ved siden av studiene og jeg gleder meg faktisk til å jobbe denne uka, så jeg kan få tankene vekk litt. Men å sitte inne i leiligheten å skrive alene, med full tilgang til internett (dvs nyheter) virker helt meningsløst. Trodde jeg skulle klare å skrive på eksamner, da jeg er veldig flink til å konsentrere når jeg må. Men nå nytter det altså ikke. Jeg prøver å ta pauser fra nyheter, tar en svak sovepille før jeg legger meg så jeg ikke ligger oppe å tenker etc.. Hører på musikk som er rolig når jeg prøver å skrive. Er det noen som har det på samme måte? Jeg vurderer å ta meg noen glass vin i kveld for å roe ned så jeg kan skrive mer.. Noen andre råd? Endret 1. mars 2022 av Lillix 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym00000000 Skrevet 1. mars 2022 #2 Del Skrevet 1. mars 2022 Lillix skrev (2 timer siden): Hei, Jeg skal være helt ærlig. Denne situasjonen skremmer meg. Jeg føler meg tilsynelatende rolig sånn mentalt sett (ikke hysterisk), men jeg merker at hele kroppen min sender konstante stress signaler. Ryggen er helt låst, vondt i magen, vondt i hodet etc. Jeg vet at mange er stresset av denne situasjonen og aller verst er det for de som kommer fra Ukraina. Jeg er student i utlandet og befinner meg i et land i Europa som setter kraftige sanksjoner, sender masse våpen og som har lang historie med krig. Per dags dato føler jeg meg trygg her men jeg stoler ikke et sekund på Putin og jeg undervurderer han ikke. Jeg studerer også i klasse med ei fra Ukraina og Russland. Vi har alltid hatt en veldig god tone og jobbet sammen på mange prosjekter ifh til Masteren min. Får konstante oppdateringer på sosiale medier ang situasjonen, og vil selvsagt hjelpe. Dette er jo venner av meg. Nå denne uken skal vi levere en eksamen på 15 sider. Så og si ingen i min klasse har startet pga situasjonen, da vi har for det meste brukt tiden på å demonstrere, sjekke nyhetene, finne ut av hvordan vi skal hjelpe etc.. Meg og kjæresten har også bestemt oss for å ta inn to flyktninger om 2 uker, da vi har ledig rom i leiligheten da. Vi fikk lov til å utsette eksamen frem til Tirsdag neste uke.. Noe som hjelper selvsagt.Men det er ny eksamen med 10 nye sider uka deretter.. Jeg vet fortsatt ikke hvordan jeg skal klare å konsentrere meg om eksamen. Det føles helt meningsløst. Greit nok når man har en jobb man går til med rutiner og penger å tjene. Jobber også ved siden av studiene og jeg gleder meg faktisk til å jobbe denne uka, så jeg kan få tankene vekk litt. Men å sitte inne i leiligheten å skrive alene, med full tilgang til internett (dvs nyheter) virker helt meningsløst. Trodde jeg skulle klare å skrive på eksamner, da jeg er veldig flink til å konsentrere når jeg må. Men nå nytter det altså ikke. Jeg prøver å ta pauser fra nyheter, tar en svak sovepille før jeg legger meg så jeg ikke ligger oppe å tenker etc.. Hører på musikk som er rolig når jeg prøver å skrive. Er det noen som har det på samme måte? Jeg vurderer å ta meg noen glass vin i kveld for å roe ned så jeg kan skrive mer.. Noen andre råd? Jeg har ingen konkrete råd, men jeg synes det høres ut som du forholder deg veldig adekvat til situasjonen. Så vanvittig flott at du er så raus at du vil huse flyktninger! Å bidra samfunnsmessig, flytte fokus fra angst til konstruktive ting, kan hjelpe mot en følelse av maktesløshet. Det er ikke sikkert at Putins krig vil ramme flere land i Europa, og om alt faller mer til ro i overkommelig fremtid, er eksamenen viktig for deg, monetært i fremtiden. Den hjelper deg faktisk på veien til en et bedre liv, hvor du eventuelt kan hjelpe andre. Men du må hjelpe deg selv først. Kan full fokus på eksamen kanskje hjelpe deg til å lede fokuset vekk fra «verden der ute»? Ingen vet hva som kan skje, men det gjør vi egentlig aldri. Hvis noe faktisk skulle skje, så har du et nettverk rundt deg og du vil få hjelp til å forholde deg videre, i tillegg til den alertheten du allerede snakker om (den kan du bruke konstruktivt ved et _eventuelt_ behov). Hjelp deg selv til å beholde ro i alle situajsoner, det er det aller beste du kan gjøre. Les sobre nyheter fra medier som ikke skal ha klikkbaits, ta deg et glass vin, hør på musikk og pust! Sender gode tanker fra Norge, lykke til med eksamen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå