AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #1 Skrevet 1. mars 2022 Som overskrift sier. Kan man få et synspunkt angående samvær og fordeling uten å måtte gå rettens vei med advokater? Anonymkode: 0a999...d81
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #2 Skrevet 1. mars 2022 Tvungen psykologisk vurdering av en tror jeg du skal slite godt med med mindre han er synlig ute å kjøre. Anonymkode: 03ae3...ee7
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #3 Skrevet 1. mars 2022 Det hadde isåfall vært frivillig, fra begge foreldre. Jeg ønsker at den andre forelderen skal få mer samvær. Men med ting som har vært, så ønsker jeg en psykolog som kan gi råd. Samværsforelder har skjerpet seg de siste årene og er på et bedre sted i livet virker det som, men ønsker bare ikke gi fra for mye samvær hvis jeg ikke burde. Og evt få råd om hvordan trappe opp samvær osv. Anonymkode: 0a999...d81
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #4 Skrevet 1. mars 2022 Sakkyndige jobber ut fra rettens mandat eller mandat fra barnevernet, så nei. Og det ville vært dyrt. Familievernkontoret er riktig instans Anonymkode: 82204...3c6
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #5 Skrevet 1. mars 2022 Klart dere kan. Nesten alle som tar sakkyndigoppdrag har privatpraksis. Dere må selvsagt være enige om det. Det vil koste mye. Anonymkode: 96382...6c5
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #6 Skrevet 1. mars 2022 Men det er rimeligere enn en rettsak med advokater ser jeg for meg? håper noen her har erfaring og kan fortelle litt om det Anonymkode: 0a999...d81
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #7 Skrevet 1. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men det er rimeligere enn en rettsak med advokater ser jeg for meg? håper noen her har erfaring og kan fortelle litt om det Anonymkode: 0a999...d81 Ja. Det vil jo være dere som betaler for sakkyndig i en rettsprosess også. Men dere må være helt sikre på at dere begge vil det og vil respektere rådet utrederen gir. Hvis ikke risikerer dere rettsprosess med enda en sakkyndig og dermed doble utgifter. Det er svæææært utbredt at minst en forelder er uenig i det den sakkyndige kommer frem til. Anonymkode: 96382...6c5 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #8 Skrevet 1. mars 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Ja. Det vil jo være dere som betaler for sakkyndig i en rettsprosess også. Men dere må være helt sikre på at dere begge vil det og vil respektere rådet utrederen gir. Hvis ikke risikerer dere rettsprosess med enda en sakkyndig og dermed doble utgifter. Det er svæææært utbredt at minst en forelder er uenig i det den sakkyndige kommer frem til. Anonymkode: 96382...6c5 Du kommer med feil info. I en barnefordelingssak så er det retten som tar kostnadene ved sakkyndige, og partene betaler kun for sin advokat. Anonymkode: 4a3e1...4b6 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #9 Skrevet 1. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kommer med feil info. I en barnefordelingssak så er det retten som tar kostnadene ved sakkyndige, og partene betaler kun for sin advokat. Anonymkode: 4a3e1...4b6 Nei. (Skjønt, det er relativt vanlig at retten fraviker hovedprinsippene i barnefordelingssaker, men ingen automatikk). "Det følger av barneloven § 61 annet ledd og lov 21. juli 1916 nr. 2 om vidners og sakkyndiges godtgjørelse mv. at partene selv må dekke utgiftene til sakkyndig under hovedforhandling, og til utarbeidelse av en eventuell sakkyndigrapport. Etter barneloven § 61 dekker staten kun sakkyndig under oppfølging av prøveordning etter § 61 nr. 7. For hovedforhandling dekker partene selv utgiftene til sakkyndig med en halvpart hver som en vanlig rettsoppnevnt sakkyndig. Dersom man får tilkjent saksomkostninger, kan man likevel få erstattet utlegget til sakkyndig. Under saksforberedelsen kan likevel Staten betale for sakkyndig, dersom det opprettes en prøveordning under saksforberedelsen i henhold til § 61 nr. 7." (http://www.barnefordelingssaker.no/index.php?site=default/772/773/814/793/798) Anonymkode: 96382...6c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå