Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi krangler ofte om små og store ting. Vi er så forskjellig og dette har vi alltid vært. Min søsken krangler mindre med hun enn jeg. Hun gir råd jeg ikke ber om og respekterer ikke at jeg sier jeg gjør så godt jeg kan. Hvordan håndterer jeg dette uten og storme ut?

Anonymkode: 1f7bc...4a5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du? For DET er viktig å få med når man skal gi råd. 

Anonymkode: 1110b...495

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvor gammel er du? For DET er viktig å få med når man skal gi råd. 

Anonymkode: 1110b...495

Hvor gammel er du?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor gammel er du?

På den måten der får du ingen hjelp.. Hvor gammel DU er er faktisk viktig for svaret. Det er forskjell på om du er tenåring og bor hjemme, og om du er tredve og godt voksen. 

Anonymkode: 1fdc3...5a2

• Liker 4
Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor gammel er du?

Nå høres du sikkert ut som morra di! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

På den måten der får du ingen hjelp.. Hvor gammel DU er er faktisk viktig for svaret. Det er forskjell på om du er tenåring og bor hjemme, og om du er tredve og godt voksen. 

Jeg er voksen. Kan du gi meg hjelp nå?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke om du er frekk, nei. 

Om det er på denne måten du snakker med din mor, skjønner jeg jo at det blir konflikter. Lær deg å snakke på en høflig og respektfull måte, så går det nok litt lettere. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke om du er frekk, nei. 

Om det er på denne måten du snakker med din mor, skjønner jeg jo at det blir konflikter. Lær deg å snakke på en høflig og respektfull måte, så går det nok litt lettere. 

Frekk? Hva er er frekk med?🤬

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da antar jeg at du er 40 og bor en halvtimes kjøretur unna din mor med tre barn, for noe må jeg ta utgangspunkt i. Jeg hadde litt av det samme problemet med min mor. Jeg holdt først bare avstand, for det var så slitsomt, men etter jeg fortalte henne at jeg ble sliten og lei meg av at hun kommenterte ting på en dårlig måte, og fortsatte å minne henne på at nå gjør hun sånn jeg ikke liker, så ble det bedre.

Anonymkode: b8bcb...eb2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Da antar jeg at du er 40 og bor en halvtimes kjøretur unna din mor med tre barn, for noe må jeg ta utgangspunkt i. Jeg hadde litt av det samme problemet med min mor. Jeg holdt først bare avstand, for det var så slitsomt, men etter jeg fortalte henne at jeg ble sliten og lei meg av at hun kommenterte ting på en dårlig måte, og fortsatte å minne henne på at nå gjør hun sånn jeg ikke liker, så ble det bedre.

Anonymkode: b8bcb...eb2

Godtok din mor avstanden? Min mor ringer meg hver dag flere ganger for dagen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner faktisk at ts ikke vil ut med alder, om hun bor på pikerommet eller ikke. Da kommer noen til å henge seg opp i det, og så må hun forklare situasjon og livsvalg før hun kan håpe på noe som ligner på hjelp. 

Hvordan er forholdet mellom henne og dine søsken, utover at de krangler mindre? Føyer de seg etter hennes mas og "råd", setter de grenser for henne som hun må respektere for å ha kontakt? Bor dere alle i samme by/bygd? Hva er forskjellene, på godt og vondt? Du trenger ikke svare meg her.

I min svigerfamilie er det også mye negativt mas og kjas fra (sviger)mor. Den eldste i søskenflokken(min svoger) flyttet til en annen by for mange år siden, og merker ikke så veldig mye til det. Det gjorde ikke jeg og min samboer heller, før vi flyttet til hans hjemsted. Vi bodde et annet sted da vi ble sammen. Det som før var en engstelig telefon om vi hadde sjekket for rasfare på vei til eller fra hjemstedet hans, er nå "påminnelser" om at "det er søppelhenting i morgen, jeg satte nettopp ned dunken.", eller snakk om hysteriske førstegangsgravide nå til dags som ikke bruker sunn fornuft som hun selv, eller formaninger til min og samboers datter på våre vegne. Og en evig fisking etter bekreftelser, komplimenter og trøst. På samme måte med svigerinnen min(samboers søster). Nå bor svigerinne et stykke unna, og setter raskt grenser for når det er nok innblanding. Sier minimalt om livets gjøren og laden, og forklarer ikke hvorfor sånn eller slik, bare at slik er det. Akkurat den teknikken har jeg brukt på kunder også, i butikk. Begynner man å forklare/forsvare, ser kunden en mulighet til å krangle seg til viljen sin, derfor er det bedre å si nei med det samme og gjenta det til kunden aksepterer det. (Eller ikke aksepterer det og går, alt ettersom.) 

Anonymkode: 3183e...caf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg skjønner faktisk at ts ikke vil ut med alder, om hun bor på pikerommet eller ikke. Da kommer noen til å henge seg opp i det, og så må hun forklare situasjon og livsvalg før hun kan håpe på noe som ligner på hjelp. 

Hvordan er forholdet mellom henne og dine søsken, utover at de krangler mindre? Føyer de seg etter hennes mas og "råd", setter de grenser for henne som hun må respektere for å ha kontakt? Bor dere alle i samme by/bygd? Hva er forskjellene, på godt og vondt? Du trenger ikke svare meg her.

I min svigerfamilie er det også mye negativt mas og kjas fra (sviger)mor. Den eldste i søskenflokken(min svoger) flyttet til en annen by for mange år siden, og merker ikke så veldig mye til det. Det gjorde ikke jeg og min samboer heller, før vi flyttet til hans hjemsted. Vi bodde et annet sted da vi ble sammen. Det som før var en engstelig telefon om vi hadde sjekket for rasfare på vei til eller fra hjemstedet hans, er nå "påminnelser" om at "det er søppelhenting i morgen, jeg satte nettopp ned dunken.", eller snakk om hysteriske førstegangsgravide nå til dags som ikke bruker sunn fornuft som hun selv, eller formaninger til min og samboers datter på våre vegne. Og en evig fisking etter bekreftelser, komplimenter og trøst. På samme måte med svigerinnen min(samboers søster). Nå bor svigerinne et stykke unna, og setter raskt grenser for når det er nok innblanding. Sier minimalt om livets gjøren og laden, og forklarer ikke hvorfor sånn eller slik, bare at slik er det. Akkurat den teknikken har jeg brukt på kunder også, i butikk. Begynner man å forklare/forsvare, ser kunden en mulighet til å krangle seg til viljen sin, derfor er det bedre å si nei med det samme og gjenta det til kunden aksepterer det. (Eller ikke aksepterer det og går, alt ettersom.) 

Anonymkode: 3183e...caf

De er helt like min mor på mange måter det er jeg som som skiller meg ut. Jeg står i mot og går i mot strømmen av av i samme dna og det er vanskelig for hun og godta. Mulig det er derfor hun blir oppgitt over meg. Vi bor i i by alle sammen. Det er alt fra små og store ting og det skal lite til før det blir en eksplosjon. Hjelper ikke og ta av tlf for da kommer hun bare, det er som hun ikke godtar at jeg er voksen og fikser ting selv. Ganske frustrende. 

AnonymBruker
Skrevet

Du må slutte å involvere moren din!  Snakk med henne om alt og ingenting, men ikke fortell henne mer.  Svar ut i det blå når hun spør deg om noe.  

Ikke svar at du gjør så godt du kan.  Det indikerer jo bare at du (i din mors øyne) trenger hjelp.  

Anonymkode: 7ac99...19c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Du må slutte å involvere moren din!  Snakk med henne om alt og ingenting, men ikke fortell henne mer.  Svar ut i det blå når hun spør deg om noe.  

Ikke svar at du gjør så godt du kan.  Det indikerer jo bare at du (i din mors øyne) trenger hjelp.  

Anonymkode: 7ac99...19c

Har du noen setninger jeg lan bruke? Som foreksempel?

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Har du noen setninger jeg lan bruke? Som foreksempel?

Ja. "Slutt å bry deg". "Pass dine egne saker", eller du kan bare la være å svare henne.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.3.2022 den 13.33):

Vi krangler ofte om små og store ting. Vi er så forskjellig og dette har vi alltid vært. Min søsken krangler mindre med hun enn jeg. Hun gir råd jeg ikke ber om og respekterer ikke at jeg sier jeg gjør så godt jeg kan. Hvordan håndterer jeg dette uten og storme ut?

Jeg tror det blir litt sånn rare relasjoner med foreldre når de ikke vedkjenner at barna selv styrer sine valg og liv. Noen føler at barna alltid er "barn" og greier ikke tilpasse seg at de er voksne. De vil gjerne oppdra de voksne barna sine og snakker ikke til dem med respekt og med interesse i hva de har lært, på skole og ellers. :P Dette er ofte det som driver 18 åringer ut av hjemmet for å si det slik. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.3.2022 den 14.28):

Da tar du ikke telefonen. Etter oppringning nr 3 sender du sms om at du er opptatt og du rekker ikke å ringe tilbake før i morgen. Da har du noe å vise til hvis hun tar kont!kt med politiet fordi hun er "bekymret".

Blander hun seg når dere treffes så kan du si 

"Nå har jeg ikke lyst til å ha mer fokus på meg og mitt privatliv. Hva skjer med naboen din? Plenklippern har stått ute i to uker...". Da setter du en grense og du avleder. Gjenta ved behov

Anonymkode: 766af...50f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.3.2022 den 18.02):

De er helt like min mor på mange måter det er jeg som som skiller meg ut. Jeg står i mot og går i mot strømmen av av i samme dna og det er vanskelig for hun og godta. Mulig det er derfor hun blir oppgitt over meg. Vi bor i i by alle sammen. Det er alt fra små og store ting og det skal lite til før det blir en eksplosjon. Hjelper ikke og ta av tlf for da kommer hun bare, det er som hun ikke godtar at jeg er voksen og fikser ting selv. Ganske frustrende. 

Da åpner du ikke døra. 

Anonymkode: 766af...50f

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.3.2022 den 14.28):

Det er ikke moren din som bestemmer hvor du skal bo, så lenge du er voksen. Forutsatt at du faktisk betaler for egen bolig og klarer deg selv på alle måter.

Du trenger ikke å ta telefonen hver gang hun ringer, og når du faktisk snakker med henne, kan du ta initiativ til å avtale neste gang dere skal snakkes: "Ok, da snakkes vi på torsdag, da". Da er det underforstått at hun ikke trenger å ringe deg før. 

Hvis hun kritiserer måten du gjør ting på, kan du bare si at du foretrekker å gjøre det på din måte, for det funker for deg. Så svarer du ikke eller skifter samtaleemne hvis hun fortsetter å mase om det samme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...