Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har særeie på hver vår del av boligen, med forskjellig eierbrøk.

Er gift og har felles lån. Jeg får nok en arv snart som halverer vårt felles lån. Må jeg gjøre noe mtp dette? Tenkte å gjøre hverdagen vår lettere mtp mindre lån, men «gir» jeg egentlig bort halve arven min ved å gjøre dette?

Har forstått at arv kan trekkes fra et evt skillsmisseoppgjør, men gjelder dette også dersom særeiet står slik det gjør? Og hva med mine arvinger dersom jeg dør?

Vi har begge særkullsbarn som skal arve, og skal ikke sitte i uskifte.

Anonymkode: 95db1...7cd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det felles lånet er jo ikke særeie, men hvis du dokumenterer grundig at arven går til nedbetaling kan du kreve skjevdeling. Usikker på om du kan kreve noe avkastning på pengene. Og hvis du dør og det er dødsboet som skal kreves, må du sørge for at arvingene vet om det.

Ikke hør på svar som sier at arv er særeie. Det er feil.

Anonymkode: 1c016...8ca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Arv er særeie HVIS man kan dokumentere hva pengene er brukt til (f.eks  en eiendom) og verdien av denne er intakt. Hvis man blåser arven på en dyr ferie, er den borte. Hvis man dokumentere at arven ble brukt til å betale ned på boliglån, kan man kreve skjevdeling av boligen. Hvis man betalte 1 million for en bil med arvede penger, og bilen ved tidspunktet for skilsmisse bare er verdt 100k, får man med seg bilen ut som særeie, og ikke noe mer. 
Det ryddigste er å ordne opp i det nå. Tinglys en større andel av huset på deg. Eller bruk pengene på å investere i annen eiendom (som kun du står som eier av), fond (klart sporbart) eller lignende. Skriv testamente! Det er lurt å avtale dette i fredstid, ikke minst pga verdistigning på bolig, som NN over her er inne på, som du bør få del av med disse pengene. Hvis dette er avtalt skriflig nå, er det ingen ting å krangle om hvis det blir skilsmisse eller arveoppgjør.

Anonymkode: ff0a6...339

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Arv er særeie HVIS

Feil! 

Arv er er ikke særeie såfremt det ikke er skrevet i testamentet eller lignende. 

Anonymkode: 8b2a7...058

• Liker 2
Skrevet

Hør med banken, men jeg vil tro at man kan gjøre det så enkelt at dere skriver en avtale dere i mellom med beløp og dato og at det er din arv som forskyver eierbrøken

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Arv er særeie HVIS man kan dokumentere hva pengene er brukt til (f.eks  en eiendom) og verdien av denne er intakt. Hvis man blåser arven på en dyr ferie, er den borte. Hvis man dokumentere at arven ble brukt til å betale ned på boliglån, kan man kreve skjevdeling av boligen. Hvis man betalte 1 million for en bil med arvede penger, og bilen ved tidspunktet for skilsmisse bare er verdt 100k, får man med seg bilen ut som særeie, og ikke noe mer. 
Det ryddigste er å ordne opp i det nå. Tinglys en større andel av huset på deg. Eller bruk pengene på å investere i annen eiendom (som kun du står som eier av), fond (klart sporbart) eller lignende. Skriv testamente! Det er lurt å avtale dette i fredstid, ikke minst pga verdistigning på bolig, som NN over her er inne på, som du bør få del av med disse pengene. Hvis dette er avtalt skriflig nå, er det ingen ting å krangle om hvis det blir skilsmisse eller arveoppgjør.

Anonymkode: ff0a6...339

Tok ikke lang tid før noen påsto at arv er særeie. Det er som sagt feil.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tok ikke lang tid før noen påsto at arv er særeie. Det er som sagt feil.

Arv KAN være særeie da. Men ikke nødvendigvis. Mange som har gått i den fella der. 

Skrevet

Mitt beste tips: kost på dere en time eller to hos advokat, så blir dette riktig, både i fht din arv/eierbrøk og framtidig arv til dine barn. Som du allerede ser så kommer det ulike svar her inne og du vet ikke hva slags bakgrunn/kompetanse de som svarer har. Dermed kan du heller ikke stole på det så igjen: advokat. 

AnonymBruker
Skrevet

La lånet stå, invester i annen eiendom eller fond. Problem løst

Anonymkode: 634d8...368

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Arv KAN være særeie da. Men ikke nødvendigvis. Mange som har gått i den fella der. 

Nei, men det kan kreves skjevdelt. Det blir ikke sånn at det KAN være særeie, med mindre man har gått til de skritt som kreves for særeie juridisk sett. 

Anonymkode: 27cc5...24a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...